برنامه یاد بعضی نفرات
 
 «یک آوازه‌ خوانم و دیگر هیچ...»
فریدون آسرایی در نشست نقد آلبوم «خاطرات گمشده» مطرح کرد:
«یک آوازه‌ خوانم و دیگر هیچ...»
موسیقی ما - «.... امروز یک پایم در چاله گیر کرده است و دنبال فرصتی می‌گردم که از خوانندگی دست بکشم. آخر من هنرمند نیستم، هنرمند کسی است که زندگی و تحصیلاتش را در راه هنر گذاشته باشد. من فقط یک آوازه خوانم و دیگر هیچ...» این جملات بخشی از سخنان فریدون آسرایی بود که پس از انتقاد حاضران به آلبوم «خاطرات گمشده» در نشستی که شامگاه گذشته - ۲۰ خرداد ماه - در تالار ایوان شمس برگزار شده بود، ‌ به زبان آورد.

در این نشست نقد و بررسی که به همت کانون ادبی زمستان و با اجرای اهورا ایمان برگزار شده بود، پدرام کشتکار - آهنگساز- درباره‌ آلبوم موسیقی «خاطرات گمشده» گفت: این آلبوم را شب گذشته شنیدم و خیلی فرصت تمرکز روی آن را نداشتم، اما نکته‌ مهمی در این آلبوم وجود دارد و آن هم شنیده شدن بیش از اندازه صدای گیتار است.

او در همین رابطه اضافه کرد: گیتار الکتریک و گیتار آگوستیک بیش از حد در این آلبوم موسیقی استفاده شده و این در حالی است که سبک فریدون آسرایی ارتباط چندانی هم با گیتار ندارد.

کشتکار معتقد است: آنچه بیش از حد به «خاطرات گمشده» لطمه زده «میکس» اثر است. در صورتی که میکس به همه‌ آن تفکری می‌پردازد که در موسیقی وجود دارد. فریدون کار را خوب خوانده، اما اثر خوب شنیده نمی‌شود. صدای او در این آلبوم دست کاری شده‌، آن هم با امکاناتی که امروز در اختیار ما آهنگسازان است.

این آهنگساز با اظهار نظر درباره‌ بعضی از قطعات آلبوم «خاطرات گمشده» که با آواز ایرانی اجرا شده، گفت: دوستان زیادی هستند که کارشان آواز ایرانی است اما این سبک فریدون آسرایی نیست. همین طور در قسمت‌هایی از ساز کمانچه استفاده شده که بنده به هیچ عنوان آن را نمی‌پسندم، چرا که در این بخش‌ها تکلیف ملودی‌ها مشخص نیست و گویی بداهه نوازی شده‌اند.

این هنرمند عرصهٔ موسیقی همچنین معتقد است: در چند سالی که موسیقی پاپ در ایران تولید می‌شود، هنوز به سبک خاصی نرسیده‌ایم. البته ناصر عبداللهی تلاش کرد که سبک متفاوتی را به وجود آورد، اما به طور کلی در پاپ کشور به هیچ سبکی مثل راک، فلامنکو و... نرسیدیم.

در بخش دیگری از این نشست، مهرداد نصرتی - آهنگساز - دربارهٔ ملودی‌های این آلبوم گفت: به زعم بنده فریدون دیگر خودش ملودی نسازد چون به تکرار می‌رسد. در این آلبوم به ملودی‌ها امتیاز زیادی نمی‌دهم، اما قطعه «سلام» بسیار جذاب است. نوع خواندن فریدون آسرایی و نوع ادا کردن کلمات بدیع و خاص است اما ملودی‌ها جذابیتی ندارد.

این آهنگساز در عین حال بیان کرد: صدای فریدون آسرایی اتفاق خاصی در موسیقی بود چون صدایی دور از قالب شخصیت و سن او بود و زمانی که در کنار بهروز صفاریان قرار گرفت آثار خوبی ارائه داد.

او همچنین اظهار کرد: پاشا یثربی که آهنگسازی کار را برعهده داشت باید ملودی‌ها را خلوت‌تر می‌گرفت. نکته‌ دیگر اینکه در بعضی قطعات، ترانه انرژی بخش است اما ملودی و تنظیم کاملا برعکس عمل می‌کنند.

نصرتی دربارهٔ میکس آلبوم نیز توضیح داد: ‌ آلبوم «خاطرات گمشده» از لحاظ ملودیک خوش‌رنگ است، اما میکس آنقدر کار‌ها را شبیه هم کرده که صدای گیتار با صدای کمانچه هیچ فرقی ندارد. در صورتی که جنس صدای این دو ساز کاملا متفاوت است.

بخش دیگری از این نشست نیز به نقد ترانه‌های آلبوم «خاطرات گمشده» اختصاص داشت که با حضور افشین یداللهی، سعید کریمی‌ و ابراهیم اسماعیلی نقد شد.

سعید کریمی در رابطه با ترانه‌های این آلبوم و این موضوع که ترانه‌سرایان جدیدی در کنار افراد با تجربه‌ای چون محمد صالح اعلا و عبدالجبار کاکایی قرار گرفته‌اند، گفت: نسل جوان پتانسیل خوبی دارد و بعضی لغزش‌ها هم در ترانه سراهای جوان بدیهی است چرا که در حال تجربه هستند، اما یکی از شاعرانه‌ترین قطعات این آلبوم متعلق به عبدالجبار کاکایی است و این در حالی است که صالح اعلا با تمام تجربه‌ای که دارد کلام ضعیفی ارائه کرده است.

او ادامه داد: سروش دادخواه، جوان‌ترین ترانه سرای آلبوم است که کار متوسطی هم ارائه کرده و ترانه‌های حسین غیاثی بهترین ترانه‌های آلبوم‌ محسوب می‌شوند.

افشین یدالهی نیز با خواندن تک تک ترانه‌ها، نکات ادبی را به فریدون آسرایی گوش زد کرد و از او خواست تا در انتخاب اشعار بیشتر دقت کرده و ترانه‌های پخته تری انتخاب کند.

ابراهیم اسماعیلی نیز در نقد ترانه‌های «خاطرات گمشده» در سخنانی گفت: این آلبوم از لحاظ ترانه به مساله‌ای مبتلاست که در موسیقی پاپ همیشه جاری است. خواننده‌ها این روز‌ها به دنبال تک فضا‌ها، ‌ تک حس‌ها و تک جملات می‌روند. پریشانی در آلبوم‌های پاپ به شدت احساس می‌شود و کمتر نگاه قایل کشفی در آثار دیده می‌شوند. فریدون آسرایی هم در این آلبوم قطعات پریشان را انتخاب کرده است.

او دربارهٔ ترانه‌ «رویا» با کلامی از محمد صالح اعلا که برای ماه مبارک رمضان سروده شد‌ه، گفت: در این قطعه موضوع سفارش به اثر لطمه زده است. ترانه سرا قصد داشته‌ در یک فضای سورئال بنویسد، اما الزامات سفارش ضوابط سورئال را نقض کرده است.

در ‌‌نهایت هر سه ترانه سرای حاضر در این نشست، قطعه‌ «بی‌تو» را با کلامی از عبدالجبار کاکایی به عنوان بهترین ترانه‌ آلبوم انتخاب کردند.

پس از پایان نقد و بررسی آلبوم «خاطرات گمشده»، فریدون آسرایی بر روی سن حاضر شد و گفت: قرار نبود خواننده شوم. اشتباهی اینجا هستم. شما با این نقد و بررسی کار من را به عنوان آواز خوان سخت کردید، چون می‌دانم از این پس راحتم نمی‌گذارید اما سعی خواهم کرد از این پس بیشتر از اشعار آقای کاکایی استفاده کنم.

آسرایی ادامه داد: همیشه دوست داشتم مهندس کشاورزی شوم و به کانادا رفتم و آنجا فوق لیسانس مهندی کشاورزی گرفتم، اما وقتی به خودم آمدم دیدم در یک آشپزخانه در کانادا مشغول ظرف شستن هستم. وقتی در حال ظرف شستن آواز می‌خواندم بچه‌ها گفتند صدایت خوب است. پس از اینکه به ایران آمدم با بهروز صفاریان و پدرام کشتکار آشنا شدم و این آغاز همکاری ما بود.

این خواننده پاپ ادامه داد: اکنون هم یک پایم در چاله گیر کرده است و دنبال فرصتی می‌گردم که از خوانندگی دست بکشم. آخر من هنرمند نیستم. هنرمند کسی است که زندگی و تحصیلاتش را در راه هنر گذاشته باشد. من فقط یک آوازه خوانم و دیگر هیچ... من هیچ زجری در راه خواننده شدن نکشیدم.
منبع: 
ایسنا
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 خرداد 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

نقدی خوبه که سازنده باشه.انقدر فریدون رو نقذ کردن که بنده خدا گفته من خواننده نیستم! این چه نقدیه آخه؟ البته همین که این آلبوم رو نقد کردن نشون میده آثار دیگه ی ارائه شده انقدر ضعیف بودن که حتی نقد هم نشدن!

به هر حال به قول دوستمون مهم اینه که مردم خوششون اومد.زنده باد فریدون.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

این گزارش واقعا ناراحتم کرد ...آقای آسرایی عزیز ...آلبوم شما در حد فریدون آسرایی نبود ..اما دنیا که به اخر نرسیده است ..البوم رضا صادقی و محسن چاووشی و ...خیلی های دیگر هم در حد انتظار نبوده است ....امیدوارم در آلبوم بعدی همان فریدون آسرایی باشید که ما انتظار داریم .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

هرچیزی را که بخواهید تو قاب کنید عشق رو نمیتونید .صدای فریدون تلنگریست برای دلهای که جنسشون از عشقه خواهشا دنبال تو قاب کردن این نباشید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

فریدون آسرایی بهترین صدای پاپ ایرانه در کنار چند تای دیگه و حتی تلفیقی هم خوب میخونه یعنی پاپ - سنتی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

من اصلا نقد های اینجوری رو قبول ندارم.
مهم این است که مردم از آلبوم خوششان بیاید که همین طور هم شد .
فریدون عزیز باید با قدرت به کارش ادامه بده.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

فریدون عزیزم خداحافظ نگو

کی گفته تو هنرمند نیستی ؟ آهای خوشگل عاشق

نگو شکستی نگو بریدی

منم مثل تو دلم گرفته

بخاطر منم شده طاقت بیار

طاقت بیار

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

بشه ک تو البوم بعدی با افشین یدالهی اهورا ایمان عبدالجبار کاکایی همکاری کنه

باید با تنظیم کنندگان بزرگتری همکاری کنه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

کلا ما ایرانی ها قصد داریم بقیه رو به چالش بکشیم ولی در کار خودمون هیچ دقت نظری نداریم همین آقایونی که نقد میکنند وقتی نوبت کارهای خودشون میرسه همین اشتباهاتو به کرات تکرار میکنند غافل از اینکه...
اقای آسرایی یکی از بهترین و با تجربه ترین خواننده های ایرانه که سبک نوینی رو در آلبوم غریبه عرضه کردند و صدای زیباشون هم در آلبوم "شبح بهنام صفاریان" شنیده میشه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

گزارش جالبی بود و انتقادی که بنده دارم این هست که فقط نیمه ی خالی لیوان دیده نشه...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

آلبوم غریبه ی آقای آسرایی آنقدر خوب بود که برای یک عمر یه خواننده کافی است. امیدوارم آقای آسرایی احساس خوبی از آلبوم هایشان داشته باشند و فضای موسیقی را ترک نکنند. بهروز صفاریان + فریدون آسرایی یکی از بهترین نتیجه ها را تا بحال داده است. و یقین دارم آقای آسرایی می توانند این تجربه ی خوب را تکرار کنند. من هنوز آلبوم جدید ایشان را نشنیدده ام و اظهار نظر نمی کنم.

Ali
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

به خدا قسم ندیدم که صدای کسی به اندازه فریدون قدرت عشق درون انسان رو بیدار کنه.فریدون مدیون شی اگر حتی فکر خوانندگی رو از سرت بیرون نکنی.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

چرا بعد 1 سال تازه نقد کردین این البوم برای مرداد 1390 که؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

به نظر مت فریدون یکی از خواننده هایی است که می دونه حس رو چطوری به مخاطبش منتقل کنه.و هنر جز همین نیست.حتماکه نباید تحصیلات موسیقیایی داشت.قطعا هم در مسیر خوانندگی تجربیات زیادی داره که این توی البوماش مشخصه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

به نظر من این نقدها اصلا کارشناسی نبوده چون فریدون یک آدم خاکی و بی آلایشی هست میتونن انقدر راحت نقدش بکنند آقای کشنکار شب قبل آلبوم رو گوش کرده و اومده نقدش میکنه هروقت تونستین حس مثل ما که یک ساله با آهنگها حس گرفتیم ارتباط برقرار کنین اونوقت میتونین حرفی واسه گفتن داشته باشین
فریدون عزیز و با صداقت ما همیشه دوست داریم مهم ما هستیم که طرفدارتیم و تک تک کارهات رو در جای خودش دوست داریم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

کارت درسته فریدون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

خیلی خواننده های دیگه ای هستن که دوستشون دارم ولی نمیدونم چرا فقط صدای فریدون به دلم میشینه!میشه اهنگاشو هزار بار گوش داد ولی بازم باهاش بغض کرد! اگر ایشون خواننده ی دل ما نباشه کی باشه؟!
دوستت داریم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

واقعا نمیدونم چرا اهنگهای فریدون رو میشه صدهزار بار گوش کرد وخسته نشد؟؟؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «یک آوازه‌ خوانم و دیگر هیچ...» | موسیقی ما