برنامه یاد بعضی نفرات
 
 «این‌اش دیگر به تو مربوط نیست...»
یک گفتگوی بی‌پرده، صریح و گستاخ با «سینا حجازی» چند روز پس از انتشار تک قطعه متفاوت «ماما»:
«این‌اش دیگر به تو مربوط نیست...»
موسیقی ما – بهمن بابازاده: «سینا حجازی» با خواندن تیتراژ سریال «مسیر انحرافی» رسمی شد. یعنی وجهه یک خواننده رسمی را به خود گرفت و شاید او را بتوان عجیب‌ترین خواننده پرطرفدار و صاحب سبک لقب داد که در مدت زمان کوتاهی خودش و آثارش را به جامعه موسیقی معرفی کرده و در همین مدت کوتاه سر و صدای فراوانی به پا کرده است. سینا هر ماه یک قطعه را به صورت اینترنتی منتشر می‌کند تا بلبشویی در بین اهالی موسیقی و دوستدارانش به پا کند. او در همه این سال‌ها فقط یک مصاحبه انجام داده و کلا از همکلامی با رسانه‌ها فراری است. مثل یار غار‌اش محسن چاوشی.

او در این باره که نمی‌خواهد آلبومی را منتشر کند هم اعتقادات و نظرات جالبی دارد. کلا آدم عجیبی ست و صحبت کردن با او هم کار چندان راحتی نیست. او سواد بالایی در موسیقی دارد و در پیگیری اثار جهانی هم دومی ندارد.

چند روز پیش بود که قطعه «ماما» با صدای او منتشر شد. قطعه‌ای که حال و هوای عجیبی دارد و باید چند بار آن را گوش کرد تا به مفهوم جدی آن رسید. مفهومی که باز هم واحد نیست و تعابیر فراوانی را می‌شود از آن داشت.

حالا با این اوصاف و به بهانه انتشار «ماما» سراغش رفتیم و چیزی نمانده بود کار به جاهای باریک کشیده شود. این مصاحبه گستاخ و بی‌پروا حاصل یک ساعت گپ و گفت ما با این هنرمند بود که بدون کوچک‌ترین سانسوری در اختیار شماست...


  •  حرف حساب تو توی این موسیقی چیست؟
من بیشتر احساس می‌کنم که روی خودم موزیک درمانی می‌کنم. آمده‌ام که خودم را درمان کنم. در واقع نیامده‌ام که حرف حساب بزنم...

  • خوب بقیه این وسط چه گناهی کرده‌اند؟
شاید آن‌ها هم مثل من مریض باشند.

  • این موسیقی و آثار جالب و جدید را در چه سبکی باید گنجاند؟
بیشتر «رگه» و آمریکای جنوبی و لاتین.

  • به نظرت ایرانی‌ها می‌توانند با آن ارتباط بگیرند؟
موسیقی یک زبان مشترک است بین همه آدم‌ها. اینکه مردم ایران بعضی اوقات با برخی سبک‌ها دیر‌تر مانوس می‌شوند این است که کمتر شنیده‌اند. اگر بیشتر و بهتر بشنوند، چرا که نه؟

  • آثار چه کسی در گرایش تو به این قبیل فضا‌ها تاثیر گذار بوده؟
باب مارلی و جیسون مرز.

  • تنوع طلب، جاه طلب یا تفاوت طلب. تو کدام یک را برای خودت انتخاب می‌کنی؟
تنوع طلب.

  • ولی من بیشتر صفت «کله شق» را برای تو درست می‌بینم.
این جزو گزینه‌هایت نبود خوب. به نظرم ترکیبی از تنوع طلبی و کله شقی. گزینه یک و چهار صحیح می‌باشد!

  • نگاه جالبی هم به عشق داری.
شعر‌هایم به این سوال‌ات جواب می‌دهد.

  • این نگاه گستاخ در زندگی تو هم جریان دارد؟
این نگاه اصلا گستاخ نیست. این لفظ توست. من آن را اصلا گستاخ نمی‌بینم. این عشق از نگاه من است... نگاه من. سینای عاشق.

  • بخاطر این نگاه و این عشق و رسیدن به آن تا حالا شده از دیوار کسی بالا بروی؟!
سوالت خوب نیست. دوست‌اش ندارم و جوابی ندارم... برویم سر سوال بعدی! (می‌خندد)

  • خوب تو بگو. وقتی در شعر‌هایت می‌گویی: «بی‌سوال با من باش / لالِ لال با من باش...». چرا من نباید این تعبیر را یک تعبیر گستاخ و عمیق لقب بدهم؟
عشق‌های این تیپی خیلی به من می‌چسبد...

  • و تا کجا ادامه دارد...
این‌اش دیگر به تو مربوط نیست... (به شوخی)

  • راست است که می‌گویند کمپانی‌های بزرگ لس آنجلسی دنبال تواند برای عقد قرارداد؟
لزوم‌اش چیست که به این سوال‌ات جواب بدهم؟

  • لزومش همینی بود که پرسیدم...
شاید!

  • آدمی با مولفه‌های تو با این طرز نگاه به عشق، قطعا تعریف جالبی از حس وطن دوستی دارد؟
من مملکت‌ام را خیلی دوست دارم. روزی می‌روم که مجبور باشم...

  • «ماما»...؟
عشق

  • و آن کاور عجیب و غریب‌اش؟
خیلی توضیح دارد. من به جای مادرم خیلی جا‌ها خواندم. سخت است بتوانم منظورم را برسانم. فکر نمی‌کنم بتوانم منظورم را با واژه‌ها برسانم. شاید یک جاهایی واقعا صدای مادرم است که دارد می‌خواند و من نیستم. یک جاهایی سعی کرده‌ام من صدای او باشم. ادای دینی بکنم. خیلی بحث عجیبی است و خیلی چالش برانگیز است... ولش کن...

  • کلا هم یک عکس مثل آدم هم که نداری...
اگر تو این را می‌گویی، من خوشحالم.

  • خوشحالی؟!
جوابت را دادم دیگر...

  • واقعا چرا؟
ببین نگاه من به موسیقی همانی است که می‌شنوید. نگاهم به عکس همانی است که می‌بینید. نگاه‌ام به شعر همانی است که می‌خوانی. نمی‌توانی از من توقع داشته باشی که وقتی موسیقی من به قول تو گستاخ است، عکس‌هایم عادی و خنثی باشند. وقتی موسیقی من اینی است که می‌شنوی، نباید یک عکس معمولی پارادوکس ایجاد کند. من از این پارادوکس‌ها فراری‌ام. حرفم را می‌فهمی؟ البته من واقعا هیچ تلاشی برای این قضیه ندارم و نکرده‌ام ولی ناخود آگاه این اتفاق می‌افتد و من هم نمی‌توانم جلوی آن را بگیرم.

  • هنوز هم مخفی‌گاه تو‌‌ همان جاست؟ ۱۰۳ رکورد؟
قطعا. یک سری آدمیم اینجا که دور هم جمع شده‌ایم. من، ایمان، محسن و حسین. روابط عمومی ما زیاد قوی نیست و آدم‌های بسته‌ای هستیم. به خاطر همین است که همین جا با هم خوش‌ایم. جذب هم شده‌ایم به نوعی. مثل جذامی‌ها...

  • دنیای غمگین و تلخ محسن چاوشی با دنیای گستاخ و بی‌پروای تو چه همخوانی‌ای دارد. داری وارد پارادوکس می‌شود سینا...
غمگین‌ترین آدم‌ها همیشه خوشحال‌ترین آدم‌ها هم می‌توانند باشند. باید به آن لحظه و حس برسی. مطمئن باش کسی که زیاد می‌خندد از بقیه غمگین‌تر است.



 «سینا حجازی» از نگاه دور و بری‌ها و دوستان صمیمی‌اش:

  • محسن چاوشی:
در جوابت درباره سینا یک جمله از چارلی چاپلین می‌گویم: «من هر کاری کردم که مردم بفهمند، ولی آن‌ها فقط خندیدند...»

  • ایمان قیاسی:
واقعا یک روز ایمان رو نبینم انگار یه چیزی رو گم کردم. سینا برای موسیقی ما به قدری نو است که مثل یک طرفار کار‌هایش را دنبال می‌کنم.

  • حسین صفا:
سینا شخصیتی صادق و دوست داشتنی و در عین حال صادق دارد که مسیری را که انتخاب کرده را می‌توان بسیار محترم خواند. مسیری که قطعا چشم انداز جالبی خواهد داشت و برای ان می‌شود افق چشمگیری را متصور شد.

عکس: کسری حجازی
منبع: 
تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 شهریور 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

سینا جون 1 دونه ای............

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

البته منظورم فقط این دو نفر نبود ولی به هر حال "اونیکی دوست عزیزمون" حتی نام محسن چاوشی رو هم خراب میکنه...

mpz
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

کسی که زیاد می‌خندد از بقیه غمگین‌تر است....درست حال مرا گفت....سینا حجازی اینده روشنی داره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

حیف نیست بدون آلبوم....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

اقای بابازاده انقد سینای مارو اذیت نکن
ما خیلی دوسش داریم
حرف دلمونو میزنه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

پس دیدگاهش درباره ی انتشار آلبوم چی شد ؟
سانسور شده ؟!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

سینا شخصیتی (صادق) و دوست داشتنی و در عین حال (صادق) دارد ؟!؟!؟!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

mosahebe jalebii bood va javabaye sinajaleb tar! <3
man shakhsan asheghe seda va ahangaye sina hastam va omidvaram hamishe dar sahne moseghi dashte bashimesh

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

من نه طرفدار حجازی ام نه چاوشی و...,اما فکر میکنم لحن مصاحبه کننده خیلی بد وسطحی بوده,و اگر سینا انقدر با صحه ی صدر جواب نمیداد,اینکه (کار به جاهای باریک بکشد) زیاد هم دور از انتظار نبود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

سینا یه دونس...
خیلی سبکشو دوست دارم
واقعا عالیه :)

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

سینا فوق العادس!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

اصلا از این ٤ نفر خوشم نمیاد
به نظر من اصلا لازم نبود باهاش مصاحبه کنید
میشه گفت یه جوری براش تبلیغ کردین
موسیقی ما تایید کن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

لذت میبریم از کارای سینا حجازی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

جالب بود.هر کاری کردم جلوی خودمو بگیرم چیزی نگم نشد!!
مصاحبه خوبی بود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

در این گروه چهار نفره بعضی ها دارن پاسوز بعضی ها میشن!
و بعضی ها نردبان برای بعضی های دیگه!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

چاوشی: نه بشر توانمش گفت نه خدا توانمش خواند...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

سینا حجازی هم یکی از کشف های محسن چاوشی هست .. چه شروع فعالیتش که غیر رسمی بوده (تنظیم و اهنگسازی محسن برای سینا) ...چه شروع فعالیت رسمیش (تنظیم سینا برای محسن)

این است محسن چاوشی سوپراستاری که ستاره میسازد !
تبریک به سینا بابت پیشرفتی که این مدت داشته و خواهشم ازش اینه که یه ساعتی رو جذب محسن بشه نه 24 ساعت !!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

داداش دنیا ارزش اینهمه بغض و کینه و حسادت رو نداره ها...
دوست نداری چرا اومدی کامنت می ذاری؟
چیزی چز بغض و کینه ست؟
عزیزم عرصه ی هنر رو با جو استادیوم فوتبال اشتباه نگیر...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

سینا کاراش تکه
بهش تبریک میگم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

واقعا موسیقی امروز ما با این همه ترانه ای که تلخندوغمگین و تصنعی و بازاری به آدمای موسیقی بلد مثل سینا حجازی و یا امید حاجیلی نیاز داره.کسی که حرفش که شاید جدی و تلخ هم باشه بزنه اما از یه مسیر دیگه.البته منظورم این نیست که کار غمگین بد هست بلکه منظورم کاریه که خوانندش نه سواد داره و نه اون غمی که پشتش تفکر باشه.اما غمگین میخونه چرا چون کارای غمگین گرفته چرا چون کسایی مثل علی لهراسبی و فریدون آسرایی غمگین خوندن و محبوبن.اما این آدم نمیدونه که دلیل این محبوبیت غمگین خوندن نیست بلکه تفکر و بینشیه که پشت اثر وجود داره.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

کاراشو دوس دارم.
مخصوصا تنظیم ترک "خواب بعد از ظهر"

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

به نظر من سینا یک هنرمند از جنس مردم است و باید به این هنرمندها احترام گذاشت ولی لحن مصاحبه کننده عاری از ادب و احترام بود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

من هر کاری کردم که مردم بفهمند، ولی آن‌ها فقط خندیدند...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

عاشق کاراشم
موووسیقیش باهمه فرق داره
خیلی فراتره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

خوب امین رستمی چی شد؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

محسن چاوشی:

در جوابت درباره سینا یک جمله از چارلی چاپلین می‌گویم: «من هر کاری کردم که مردم بفه‌مند، ولی آن‌ها فقط خندیدند...»

عجب جمله ی سنگینی

غلط املاییشو درست کن موسیقی ما نوشتی بفه مند = بفهمند

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

به نظر من هنرمند واقعی اینا هستن ...کسی که همرنگ اجتماع هست امکان نداره که یه کار جدید ارائه بده و بتونه جامعه رو تغییر بده
برای تغییر دادن جامعه باید ازش فاصله بگیری و بی رنگ باشی
نه اینکه همرنگِ هزار رنگِ جامعه بشی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

یه جورایی باهات هم موافقم هم مخالف. به این دلیل موافقم که محسن همش داره با ایشون هم کاری می کنه در صورتی که سطح سلیقه ی اکثر طرفدارای محسن با ایشون نمی خوره و ایشون حتی با محسن توی یک آهنگ با هم خوندن واین زیاد برای ما چز جالب و دل چسبی نیست. به این دلیل مخالفم که می تونن این دو نفر با هم دوست باشن و دوستیشون رو ادامه بدن اما با هم کار نکنن به دلیل تضاد سبک هاشون. اما به نظرم محسن باید هم کاری دیگه نداشته باشه باهاش و فقط دوست باشه...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

سیناادمه کم نظیریه من ازاهنگ گلخونه به طور جدی شناختمش وازاون موقع هر چی اهنگ داشت روگشتم ودانلود کردم
واقعا محشری سیناجان ....

...
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

احساس می کنم تو ترانه (( ماما )) به شکل کاملا نامحسوس همونطور که نویسنده این متن اشاره کرده ، حرفای خیلی خفنی زده...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

من که خیلی دوسش دارم

NBA
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:43

سلام بر صاحب سبک سینایی
عاشقتم استاد
تمامی آهنگاتو از برم
منتظر بعدیهاتم خیلی میخوامت
سینا حجازی تمامی حرفاشو میزنه ولی با ادبیات بالا
خوب نیست اینطور باهاش حرف بزنید

سه شنبه 22 بهمن 1392 - 14:37

خیلی از این مصاحبه می گذره
ولی الان که خودندمش.. فقط اینو بگم که این لحن برای یک مصاحبه کننده واقعا گستاخانه هست
سینا حجازی برای ما یک شخصیت محترم و معتبر هست.
به عنوان یه مخاطب از همه ی مصاحبه کننده ها انتظار دارم بیش از این احترام و شان ایشون رو تو مصاحبه هاشون مد نظر قرار بدن!

ممنون

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «این‌اش دیگر به تو مربوط نیست...» | موسیقی ما