برنامه یاد بعضی نفرات
 
«کانتات حافظ» شاهین فرهت با صدای زنده یاد حسین سرشار منتشر شد
توسط موسسه راوی آذر کیمیا؛
«کانتات حافظ» شاهین فرهت با صدای زنده یاد حسین سرشار منتشر شد
موسیقی ما - آرتین ولی الهی: آلبوم «کانتات حافظ» و «سمفونیتا» اثر شاهین فرهت با صدای زنده یاد «حسین سرشار» از سوی موسسه فرهنگی هنری «راوی آذرکیمیا» منتشر شد. این آلبوم شامل 4 اجرا در 2 بخش مجزا است. بخش اول شامل کانتات حافظ، فامینور، اپوس 4، حسین سرشار و باریتون است که توسط ارکستر زهی به رهبری «روبن گریگوریان» اجرا شده است. بخش دوم آن نیز شامل سیمفونیتا، لامینور و اپوس 66 است که دربردارنده قطعات الگرو، آندانته و آلگرو و یواجه می شود که توسط ارکستر زهی به رهبری «سورن خان گلدیان» اجرا شده است.

35 سال از اجرای «کانتات حافظ» و 10 سال از اجرای «سمفونیتا» توسط شاهین فرهت می گذرد و حالا پس از این همه سال به کوشش رضا مهدوی و توسط موسسه موسسه فرهنگی هنری «راوی آذرکیمیا» انتشار یافته است. فرهت هنگام اجرای این اثر 30 ساله بوده و اجرای این اثر با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و مورد توجه خاص قرار گرفته است.

کانتات سمفونیک حافظ در فامینوراپوس 4 برای آواز ارکستر زهی و تیمپانی به فرم سونات ساخته شده و یکی از آثار اولیه فرهت است که پس از فارغ التحصیلی ساخته است. فرهت این قطعه را برای صدای زنده یاد «حسین سرشار»، خواننده ایرانی، به رشته ی تحریر درآورد و بر روی یکی از غزل های حافظ ساخته شده است. اجرای تاریخی این قطعه نیز برای اولین بار توسط «روبن گریگوریان» انجام شد.

سینفونیتا درلامینور اپوس 66، که فرهت در سال 1380 ساخته است، در سه قسمت برای ارکستر زهی ساخته شده و حالت اندوهگین این اثر، بازتاب احساس آهنگساز در غم از دست دادن مادر است که در سال 1379 اتفاق افتاد. قسمت اول با حالتی دراماتیک و اندیشناک شروع می شود. تم اول و تم دوم با فرم سونات درطول قطعه بسط پیدا می کند. قسمت دوم یا قسمت آهسته حالتی مرثیه گونه دارد و با فرم A.B.A به یک اوج می رسد و سپس به آرامی پایان می گیرد. قسمت سوم مهیج و تند است و به فرم روندو ساخته شده است.

«حسین سرشار» خواننده ی اپرا و معلم آوازبود. وی درسال 1331 با بورس تحصیلی به ایتالیا رفت و درکنسرواتور «ونیز» و «سانتا چیچیلیا» آموزش دید. صدای باریتون عالی، احساس عمیق و گرم و قابلیت در بازیگری او را به درجاتی رساند که توانست بورس مجددی از دولت ایتالیا دریافت کند. وی درسال 1343 به ایران بازگشت و آثار بسیاری از بزرگان موسیقی کلاسیک را روی صحنه خواند و آثاری از آهنگسازان ایرانی را هم در تالار رودکی اجرا کرد. بعد از انقلاب اسلامی و تعطیلی اپرا شروه به تدریس فنون آواز کلاسیک در منزل نمود. همچنین به بازیگری و آوازخوانی در برخی از فیلم های کارگردانان مطرح ایرانی از جمله «ای ایران» ناصر تقوایی و «اجاره نشین ها»ی داریوش مهرجویی پرداخت و علاوه بر این، به تکخوانی در برخی سرودهای مناسبتی هم روی آورد. زنده یاد حسین سرشار بعد از یک دوره طولانی بیماری آلزایمر و تحمل رنج های فراوان به وضعی دردناک درگذشت.

گفتنی است این آلبوم، دومین آلبوم با صدای حسین سرشار است که توسط موسسه فرهنگی هنری «راوی آذرکیمیا» روانه بازار موسیقی کشور شده است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مرداد 1391 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «کانتات حافظ» شاهین فرهت با صدای زنده یاد حسین سرشار منتشر شد | موسیقی ما