برنامه یاد بعضی نفرات
 
 به سلیقه مخاطب توجه کرده‌ام
گفت و گوی مفصل با مانی رهنما:
به سلیقه مخاطب توجه کرده‌ام
سید محمد کاظمی: آلبوم جدید مانی رهنما با نام «من و تو» در اوایل اردیبهشت ماه منتشر شد و مورد استقبال زیادی از سوی مردم و اهالی موسیقی قرار گرفته است.مانی رهنما از خواننده های مولف و استثنایی موسیقی پاپ است که این بار با آلبوم «من و تو» رویکرد تازه تری به موسیقی امروز داشته است. به بهانه انتشار این آلبوم گفتگویی با این خواننده توانا داشتیم که از نظرتان می گذرد.

  • خط فکری‌مان را حفظ کرده‌ایم
نیمی از ترانه های آلبوم «من و تو» سروده بابک صحرایی ست. من و بابک سالهاست که با یکدیگر همکاری می کنیم و به نظر من خیلی راحت می شود با سروده های او ارتباط برقرار کرد. بقیه ترانه سراهای این اثر، هرکدام یک ترانه در آلبوم دارند. افشین مقدم، زهرا عاملی، علیرضا برنجی و سهراب پهلوان دیگر ترانه سراهای آلبوم «من و تو» هستند. در بخش ملودی هم خودم به همراه نیکان حضور داشته ایم. پنج ملودی از من و سه ملودی از نیکان در «من و تو» شنیده می شود. ضمن اینکه تنظیم تمامی قطعات نیز به عهده نیکان بوده است. فضای آلبوم چه در بخش ترانه و چه در بخش موسیقی، حرف های تازه تری نسبت به قبل دارد. البته این به آن معنا نیست که ما از خط فکری اصلی خودمان فاصله گرفته باشیم. مثلا بابک صحرایی که همیشه خط فکری مشترکی با من داشته، در آلبوم «من و تو» دو ترانه اجتماعی سروده است. البته من و بابک پیش از این هم قطعاتی با فضای اجتماعی کار کرده بودیم ولی هیچ گاه ارائه نشدند. در این آلبوم دو قطعه با نام های «فردا که شد» و «خونه» داریم که این فضا را در دل ترانه خود جای داده اند. ترانه قطعه «من و تو» که علیرضا برنجی آن را سروده نیز هدف خاصی را دنبال می کند که به عقیده من بسیار ارزشمند است. ترانه های دیگر آلبوم نیز همینطور. فضای موسیقایی آلبوم هم فضای نسبتا متفاوتی از کار درآمده که از دنیای فکری نیکان سرچشمه گرفته است. نیکان، دنیا و چارچوب ذهنی خاصی را در موسیقی دارد که مختص خودش است. این فضا در قطعاتی که ملودی شان نیز ساخته نیکان است بیشتر نمود پیدا می کند. در مجموع باید بگویم که این آلبوم هم در بخش کلام و هم در بخش موسیقی، تغییراتی نسبت به کارهای قبلی من داشته که البته تمامی این تغییرات «هدفمند» اعمال شده اند.

  • آلبومی جدید با فضای «عام پسند» تولید کرده‌ایم
تمام تنظیم ها و ساخت 3 ملودی آلبوم بر عهده نیکان بوده است.آشنایی من و نیکان از طریق بابک صحرایی صورت گرفت. ما قطعه ای را با هم کار کرده بودیم که «یاد» نام داشت و قرار بود از آن در آلبوم قبلی من استفاده کنیم. درادامه شرایط به گونه ای پیش رفت که فضای تنظیم های «کجا به خنده می رسیم» تغییر کرد و ما نیز از این قطعه استفاده نکردیم؛ اما همکاری های من و نیکان ادامه پیدا کرد. هم برای خودم و هم برای خواننده های دیگری که داشتم، در چند قطعه با نیکان همکاری کردیم و خوشبختانه این همکاری ها برای هردویمان رضایت بخش بود. در طول چهار، پنج سال به این نتیجه رسیدم که نیکان علاوه بر اینکه موزیسین توانایی به حساب می آید، از لحاظ اخلاقی هم می تواند همکار مطمئنی باشد. یک روز قرار شد تا من و نیکان با استفاده ازترانه های بابک صحرایی و یکی، دو ترانه دیگر،‌خودمان تولید یک آلبوم را استارت بزنیم. در همین میان، یکی از دوستانی که برای یادگیری آواز پیش من می آمد به نام سهراب بقایی پیشنهاد تهیه کنندگی آلبوم جدیدم را مطرح کرد. ایشان به همراه مهدی میرزاباقریان شرکتی را تاسیس کرده بودند و قرار بود آلبوم من با حمایت های مالی همین شرکت جمع آوری شود. البته ما چندان به جنبه تجاری تولید آلبوم فکر نمی کردیم. بلکه قصد داشتیم پس از آلبوم «کجا به خنده می رسیم» که به نظراثری قابل دفاع به حساب می آمد و نام مرحوم آندره آرزومانیان را نیز با خود به همراه داشت، آلبومی جدید با فضایی عام پسند تر تولید کنیم. ما در کنار آقای بقایی و آقای میرزاباقریان، یک کنسرت موفق را نیز در سال 89 برگزار کردیم ولی چندی بعد این دو نفر تصمیم گرفتند شراکتشان را قطع کنند. آقای بقایی هم می خواستند کاملا از عرصه موسیقی کنار بکشند. به همین خاطر یک جا به جایی در بخش تهیه کنندگی آلبوم صورت گرفت و قرار شد که از میانه های مسیر تولید آلبوم به بعد، آقای علی اوجی و آقای اشکان یوسف پور تهیه اثر را به عهده گرفته و سرمایه گذار اصلی این آلبوم و کنسرت های پس از آن باشند.

  • به این ائتلاف خوش بین هستم
امروز که با شما صحبت می کنم،بیش از پنجاه درصد از تولید آلبوم بعدی را نیز طی کرده ایم و همان طور که گفتم دیگر دلم نمی خواهد فاصله زمانی زیادی بین انتشار آثارم به وجود بیاید. فکر می کنم تک تک قطعات آن آلبوم، آثار ویژه و شاخصی از کار درآمده و به دل مخاطب بنشینند. به همین خاطر سعی کرده ام تمرکز خاصی را بر روی تکمیل آن ها داشته باشم. مثلا ترانه ای از بابک صحرایی در آلبوم بعدی ام اجرا خواهم کرد که «چشماتو ببند آروم» نام دارد. هرکس تا به امروز، ملودی و ترانه آن قطعه را شنیده حسابی لذت برده است. بابک صحرایی یار همیشگی من طی سال های اخیر بوده و در آلبوم بعدی ام نیز نقش پررنگی را ایفا خواهد کرد. من تا سه آلبوم با علی اوجی و اشکان یوسف پور قرارداد دارم و امیدوارم این ائتلاف، نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد. شخصا به این ائتلاف خوش بین هستم.

  • پخش در شهرستان‌ها برایم مهم‌تر است
علی اوجی که یکی از سرمایه گذارهای آلبوم «من و تو» به حساب می آید، مدیریت بخش موسیقی شرکت هنرنمای پارسیان را نیز به عهده دارد و آلبوم من هم از طریق همین شرکت پخش شد. تا به امروز هم آلبوم هایی که از این طریق پخش شده، از شرایط نسبتا خوبی برخوردار بوده اند. مطمئنم که آلبوم پخش خوبی داشته است. تنها نگرانی من مربوط به پخش شهرستانها می شود! شخصا دلم می خواهد این آلبوم در شهرستان ها خیلی بهتر از تهران پخش شود و حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور هم بتوان به راحتی آن را تهیه کرد. متاسفانه از وقتی پخش سوپرمارکتی باب شده، اولویت شرکت های پخش به توزیع آثار در تهران اختصاص پیدا کرده است.

  • ما یک تیم سه نفره هستیم
به اعتقاد من استفاده از یک تیم ثابت برای تولید یک آلبوم، بهترین و مطمئن ترین راه ممکن است. مثلا ما باید سعی کنیم عمده ترانه هایمان را از یک ترانه سرای مشخص تهیه کنیم و یا عمده تنظیم هایمان را به یک تنظیم کننده بسپاریم. داشتن چنین تیم ثابتی باعث می شود که ما با انسجام بیشتری د ر راه تولید آلبوم حرکت کنیم.
بابک صحرایی در بخش ترانه و نیکان در بخش موسیقی، اعضای ثابت تیم من بودند و به همین خاطر پررنگ ترین نقش را در تولید آلبوم «من و تو» ایفا کردند.

  • گرفتاری‌ها اجازه نمی‌دهند تا ...
یکی از ضعف هایی که من دارم این است که فرصت نمی کنم آلبوم ها و آثار موسیقایی ارائه شده به بازار را گوش کنم. البته آثاری که در ژانر مورد علاقه خودم منتشر می شوند را حتما می شنوم ولی به قدری زمانم فشرده است که نمی رسم بسیاری از آثار موسیقی پاپ را تهیه کرده و به شنیدن آنها بپردازم. البته در جریان نود درصد از بازتاب آثار ارائه شده به بازار موسیقی هستم و این بازتاب ها را از طریق هنرجوهایی که برای آواز به من مراجعه می کنند مطلع می شوم. بدون شک راه صحیحش این است که شخصا به فروشگاه ها مراجعه کرده، آثار همکارانم را تهیه کنم و آنها را با دقت بشنوم. اما فرصت نمی کنم. دائما یا درگیر کلاس ها و تدریس به هنرجویانم هستم و یا درگیر جمع آوری کارهای خودم.

  • فاصله زمانی آلبوم‌هایم را کاهش می‌دهم
فاصله زمانی بین آلبوم های «تموم شد ترانه» و «کجا به خنده می رسیم» کمی طولانی شد ولی این طولانی شدن تا حد زیادی به خواسته خودم مربوط می شد.
بنا به دلایلی ترجیح می دادم که فعلا آلبومی را تولید و منتشر نکنم. از طرف دیگر در همین میان، استاد بابک بیات از میان ما رفتند و این اتفاق، اتفاق تلخ و سنگینی برای همه ما به حساب می آمد. البته هیچ کدام از این اتفاقات به این معنا نیست که من طی آن سال ها بیکار نشسته باشم. در همان زمان قطعات زیادی را تولید کردم که شاید بنا به دلایلی ارائه نشدند. پس از چند سال آلبوم «کجا به خنده می رسیم» به بازار آمد و خوشبختانه بازتاب های خوبی را نیز به همراه داشت. تولید «من و تو» را خیلی زود آغاز کردیم و با تمرکز خاصی آن را ادامه دادیم تا با فاصله زمانی یک ساله ، آلبوم را منتشر کنیم. مطمئن باشید که از این به بعد هم آلبوم های من با فاصله های زمانی یک ساله و یا حتی کمتر از آن راهی بازار خواهند شد و قطعا تا قبل از انتشار آلبوم برنامه اجراهای زنده مان مشخص نیست؛ چرا که اصولا اجراهای زنده پاپ در ایران هیچ گاه برنامه ریزی مشخصی نداشته اند. اما قصد دارم تا جایی که امکانش باشد و به کمک دوستان، در شهرهای زیادی از کشور به اجرای کنسرت پرداخته و علاوه بر اجرای قطعات آلبوم «من و تو» ، قطعات قدیمی تری را نیز اجرا کنیم که قطعا در این میان تراک های آلبوم «کجا به خنده می رسیم» نیز جایگاه ویژه ای را خواهند داشت. مطمئن باشید که از این به بعد حضور پررنگ تری خواهم داشت.

  • این روزها در پمپ بنزین هم mp3 می فروشند!
به عقیده من، محصولات و آثار فرهنگی که در کشور تولید می شود، از جمله کتاب، فیلم و آلبوم موسیقی باید در محل مخصوص به خودشان عرضه شوند. اما متاسفانه مردم کشور ما طی چند سال اخیر به شدت کم حوصله شده اند و به ندرت حاضر می شوند به چنین مکان هایی مراجعه کنند. خیلی ها هم در سبد خرید شان جای قابل توجهی را به موسیقی اختصاص نمی دهند و یا سعی می کنند از راه های ساده تری اقدام به تهیه این آثار کنند. جای تاسف دارد که این روزها در پمپ بنزین ها شاهد پخش گسترده و غیر مجاز آثار موسیقایی در قالب سی دی های mp3 هستیم.
در نهایت باید بگویم که سوپر مارکت ها محل مناسبی جهت پخش آثار فرهنگی و هنری به حساب نمی آیند اما شاید تنها راه چاره ای که در کوتاه مدت می توان به آن متوسل شد،‌پخش سوپرمارکتی باشد.
منبع: 
ماهنامه هفت نگاه
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

1
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

اگه صحرایی نباشه خیلیا فراموش میشن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

آلبوم جدید مانی رهنما وقاعا عالیه و به نظرم تیم کاری مانی رهنما توی این آلبوم نقش مهمی توی خوب شدن این مجموعه داشته

ترانه های بابک صحرایی مخصوصا خونه و فردا که شد عالی بودند. می تونم بگم هر جا که بابک صحرایی مدیریت کاریو بر عهده داره یه کار عالی و حرفه ای انجام میشه. مانی رهنما گفته نیکان را بابک صحرایی بهش معرفی کرده و نیکان واقعا موسیقی قشنگی برای مانی ساخته.

خیلی خوشحالم که یه خواننده جدی و قوی مثل مانی رهنما توسنته یه آلبوم موفق منتشر کنه.
منتظر آلبوم جدید حامی هستیم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

be omide didane ejraye live!!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

آلبوم مانی واقعا بی نظیر بود.قطعه نگاهت میکنم رو بیشتر از همه دوست دارم .
منهم منتظر آلوم جدید حامی هستم .کسی خبری در این مورد نداره؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود به سلیقه مخاطب توجه کرده‌ام | موسیقی ما