برنامه یاد بعضی نفرات
 
از ساخت قطعه موسیقی شهید احمدی‌روشن بسیار خوشحالم
آهنگساز آلبوم موسیقی «دیار عاشقان»
از ساخت قطعه موسیقی شهید احمدی‌روشن بسیار خوشحالم
موسیقی ما - آهنگساز آلبوم موسیقی «دیار عاشقان» گفت‌: ‌ با غرور می‌گویم بسیار خوشحالم که نام «شهید احمدی روشن» در قطعه‌ موسیقی «شهید علم» آورده شده است. آلبوم موسیقی «دیار عاشقان» شامل دو قطعه «شهید علم» و «شهید هنر» در حالی هفته گذشته به سفارش معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت با حضور مسئولان فرهنگی کشور رونمایی شد که قطعه «شهید علم» با ساختار حماسی به یاد شهید احمدی‌روشن و قطعه «شهید هنر» به یاد شهید سید مرتضی آوینی ساخته شده است.

 «بهزاد عبدی» آهنگساز آلبوم موسیقی «دیار عاشقان» در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس در این خصوص اظهار داشت: تمام هنرمندان بزرگ دنیا با اثر سفارشی به نوعی درگیر بوده‌اند اما نوع سفارش‌ها در هر زمانی متفاوت است. مهم‌ترین نکته در این زمینه این است که سفارش اثر هنری و هنرمند در یک راستا باشند.

  •   کارهای سمفونیک در تمام دنیا با حمایت‌های دولتی ساخته می‌شوند
وی با اشاره به اینکه کارهای سمفونیک در تمام دنیا با حمایت‌های دولتی ساخته می‌شوند، گفت: فرقی نمی‌کند که کار مناسبتی باشد یا یک اثر انتزاعی و شخصی. حتی موسیقی فیلم‌هایی هم که در کلاس سمفونیک نوشته می‌شوند بدون حمایت سازمان‌های دولتی امکان ساخته شدن ندارند. به هر حال هیچ اثری روی پارتیتور شنیده نمی‌شود و از قطعه‌ای باید ساخته شود تا مردم آن را بشنوند. معتقدم هیچ هنرمندی نمی‌تواند خودش هزینه ساخت و تولید اثرش را بپردازد.

  •   نگاه مصرفی به هنر نداشته باشیم
این آهنگساز کشورمان تصریح کرد: معمولا هر سفارش‌دهنده‌ای در راستای ابعاد مانیفست ‌کاری خود، برای ساخت اثر هنری هزینه می‌کند. مگر اینکه ارگان‌های دولتی به این نتیجه برسند ساخت آثار هنری و ارائه کار فرهنگی در ذات دارای اهمیت است. اما در کشور ما معمولا ‌به اثر هنری، نگاه مصرفی ‌می‌شود.

عبدی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین نکته در ساخت آثار سفارشی این است که هنرمند به آن مضمون اعتقاد داشته باشد. ‌اگر سوئیتی راجع به امام زمان (عج) ساخته می‌شود، فارغ از نام، باید خود اثر هم قابل قبول باشد. به این معنا که اثر از نظر موسیقایی هم باید هویت خودش را داشته باشد.

  •  از دوران نوجوانی به شهید آوینی ارادت خاصی داشته‌ام
سازنده آلبوم «دیار عاشقان» پیشنهاد داد: بهتر است سفارش دهندگان، مشاوران فنی داشته باشند که از یک سو‌ تکنیک‌های موسیقی را بشناسند و از سوی دیگر با مضامین مورد قبول آن‌ها آشنا باشند و به سفارش دهنده کمک کنند تا آگاهانه موضوع‌ها را برای سفارش انتخاب کند.

  •   خوشحالم که قطعه ‌شهید علم به نام احمدی روشن ساخته شد
عبدی با اشاره به اینکه از دوران نوجوانی به شهید آوینی ارادت خاصی داشته است، گفت: من در مدرسه‌ای درس خواندم که هفته‌ای یک شهید به مدرسه ما می‌آوردند. شهدایی که خونشان را برای این سرزمین‌ داده‌اند. اما با غرور می‌گویم بسیار، خوشحالم که نام «شهید احمدی‌روشن» در قطعه‌ «شهید علم» آورده شده است.

عبدی در مورد همکاری با ارکس‌تر ناسیونال اکراین در اجرا و ضبط این اثر گفت: این ارکس‌تر از جمله ارکسترهای درجه یک اروپای شرقی است. و چون من هم در اکراین زندگی می‌کنم و نزدیک به ۷ سال هم با این ارکس‌تر کار کردم ویژگی‌های فنی قطعات من را می‌دانند و تمام اتفاق‌هایی که باید در اجرا و ضبط اثر رعایت شود، در ضبط این قطعات رعایت شده است.

«کامران رسول‌زاده» به عنوان شاعر و «علی تفرشی» خواننده این اثر به شمار می‌آ‌یند.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردین 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:55

بهزاد عبدی هم شخصیت دوست داشتنی داره هم آثار زیبا و منحصر به فردی.قبلا هم گفتم از هنرمندایی که دغدغه دارن خوشم میاد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:55

دمت گرم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از ساخت قطعه موسیقی شهید احمدی‌روشن بسیار خوشحالم | موسیقی ما