برنامه یاد بعضی نفرات
 
دومین آلبوم مجموعه آثار استاد ادیب خوانساری منتشر شد
توسط مؤسسه آوای هنر و اندیشه؛
دومین آلبوم مجموعه آثار استاد ادیب خوانساری منتشر شد
موسیقی ما-آلبوم ٣ و ۴ از مجموعه آثار زنده‌یاد ادیب خوانساری؛ استاد صاحب سبک موسیقی آوازی مکتب اصفهان که شامل اجراهای خصوصی و خانگی سال‌های نخست دهه ٣٠ است، توسط مؤسسه آوای هنر و اندیشه منتشر شد.

در سی‌ دی ٣، آوازهای ادیب خوانساری در دستگاه همایون با پیانوی مرتضی محجوبی، سنتور رضا ورزنده، ویولن حسین یاحقی و تار لطف‌الله مجد در سال ١٣٣٠ و بیداد همایون، شوشتری- منصوری و شور با سنتور رضا ورزنده در سالهای نخست دهه ٣٠ اجرا و ضبط شده است.

در سی ‌دی ۴ آواز‌هایی در بیات ترک، بیات اصفهان، شوشتری، بختیاری و بیداد همایون، ‌با کمانچه اصغر بهاری در سال ١٣٣۶ اجرا و ضبط شده است.

آلبوم ۵ و ۶ از مجموعه آثار استاد ادیب خوانساری به همراهی نی استاد حسن کسایی و سه‌تاراستاد صبا، ارسلان‌درگاهی و مشیر‌معظم‌ افشار مربوط به سالهای میانی دهه ٣٠ نیز در دست انتشار می‌باشد و به زودی از سوی مؤسسه آوای هنر و اندیشه در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

آثار موسیقایی دهه‌های قبل این هنرمند، قبلاً در آلبوم ١ و ٢ازسوی همین مؤسسه در سال ١٣٨٧منتشر شده است.

استاد اسماعیل ادیب خوانساری از پیشکسوتان آواز ایران، نخستین مرد آوازی رادیو ایران بود که صدایش برای نخستین بار با افتتاح رادیو در ساعت ۷ عصر چهارشنبه ۴ /۲/۱۳۱۹ پس از پخش تیتراژ کوتاهی از طریق رادیو به سرتاسر ایران فرستاده شد.

در دوره‌ای که صدای ادیب از رادیو پخش می‌شد به سبب آن‌که مکتب این موسیقیدان از بهترین، شیوا‌ترین و رسا‌ترین بیان آوازی موسیقی ردیف (بویژه در بعد لحن و سبک) ‌ است، ناب‌ترین نمونه تفکیک شده مکتب آوازی اصفهان و آوازی تهران بنا نهاده شد که این مهم در تشویق و ترغیب جوانان مشتاق آن دوره به آواز ایرانی که درحال فراموش شدن بود موثر افتاد.

بسیاری از متاخران آواز ایران، پس از او ازجملات آوازی و انتخاب صحیح شعری او الگوبرداری کرده‌اند و آواز ادیب را به عنوان نمونه‌ای شاخص در سرفصل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی برای اثبات دقیق‌تر پیشینه و حال موسیقی آوازی ایران مورد ارزیابی و آنالیز قرار داده‌اند.

منبع: 
ایلنا
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 دی 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

با تشکر ازاطلاع رسانی شما و تشکر از مؤسسه ای که این آثار ارزشمند را دراختیارعلاقه مندان آواز اصیل ایرانی قرار می دهد.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دومین آلبوم مجموعه آثار استاد ادیب خوانساری منتشر شد | موسیقی ما