برنامه یاد بعضی نفرات
 
برای مجاز شدن هیچکس جلودارم نیست
گفتگو با هومن سزاوار در آستانه مجاز شدن:
برای مجاز شدن هیچکس جلودارم نیست
نگار حسینی: وقتی دیدمش حسابی جا خوردم او با هومن سزاواری که سال ها قبل می شناختمش بسیار فرق کرده بود دیگر خبری از آن شیطنت، ماجراجویی های گذشته اش در او نبود. ظاهرا گذر زمان کار خودش راکرده بود و از پسر پر شر و شور دیروز موسیقی، مردی آرام و کم حرف ساخته بود شاید هم همین موضوع باعث شده بو که او تصمیم بگیرد به کار موسیقی اش ثبات بیشتری بدهد وا زحاشیه ها دل بکند و به سمت مجاز شدن دوباره قدم بردارد او چند ماهی است که آلبوم جدیدش را برای گرفتن مجوز به ارشاد داده است و به موفقیت آن بسیار امیدوار است منتهی تنها دل نگرانی و دلخوری اش از شبکه ایران موزیک است که با وجود اعلام اخطار وی همچننان کلیپ هایش را پخش می کند با او در حالی که فاصله چندانی با مجاز شدن ندارد به گفتگو نشستیم و از او خواستیم از حال و هوای این روزهای موسیقی برای ما حرف بزند این شما و این هومن سزاوار بعد از گذشت سا ل ها...


  • شما جزوه خواننده هایی به شمار می روید که فعالیتتان را به شکل مجاز آغاز کردید و تا حدی مسیر قابل قبولی را طی کردید اما ناگهان تغییر مسیر دادید و تصمیم گرفتید به سمت کار در فضای غیر مجاز بروید و حالا هم بعد ازگذشت سالها دوباره تغییر مسیر دادید و قصد دارید به طور مجاز به فعالیتتان ادامه دهید در مورد روندی که طی کردید و علت این تغییر مسیرها صحبت کنید؟
مصاحبه را با سوال بسیار خوبی شروع کردید واقعیت این است همانطور که خودتان اشاره کردید من شروع فعالیت هایم به شکل مجاز بود و دوست داشتم که ادامه فعالیتم هم به همین شکل باشد اما خب شرایطی پیش آمد که من ناخواسته در یک مسیر اشتباهی قرار گرفتم یادم است چند سال قبل که برخی از شبکه های مجاز ماهواره ای نظیر ایران موزیک و ... راه اندازی شد بود از ما دعوت به همکاری کردند و خب چون زیر نظر ارشاد کار می کردند ما کلیپ هایی را به این شبکه ها عرضه کردیم اما خب آنها در ادامه شرایطی را طی کردند و در نهایت هم باعث شد که مجوزشان لغو شد و چون همچنان کلیپ های من از این شبکه پخش می شد اسم من در لیست خواننده های ممنوع الفعالیت قرار گرفت و هر قدر که به ارشاد مراجعه کردم و سعی کردم که آب رفته را به نوعی به جوی بازگردانم موفق نشدم و آمد و رفت های من به ارشاد هم به نوعی بی فایده شد من هم که از این پی گیری ها خسته شدم چون سن و سالم کم بود و صبر چندانی نداشتم دوباره به تکرار اشتباهاتم پرداختم و همکاری ام را با این شبکه ها از سرنامیدی برای مجاز شدن ادامه دادم.

  • پروسه غیر مجاز شدنتان را توضیح دادید اماحرفی از اینکه چرا تصمیم به مجاز شدن گرفتید بیان نکردید؟
حق با شماست. راستش را بخواهید یک خواننده غیر مجاز در ایران حکم فرد بی شناسنامه را دارد که نمی تواند به دلیل عدم هویت کاری را از پیش ببرد و قطعاتی را که منتشر می کند چون ثبت نمی شود در کارنامه هنری او هم قرار نمی گیرد از همه مهمتر اینکه او نمی تواند وارد مارکت موسیقی شود کنسرتی برگزار کند و حتی آلبومش را به فروش برساند و خب همه این عوامل دست به دست هم می دهد که یک خواننده غیر مجاز به مرز ماندگاری نرسد و این عدم ماندگار چیزی است که با ایده آل من فاصله زیادی دارد به خاطر اینکه من همیشه دوست دارم فرای دیده شدن و شهرت از خودم نام نیکی را درعرصه موسیقی به جای بگذارم.

  • اما با همه این اوصاف خیلی ها معتقدند کارهای مجاز چون فاقد رسانه هستند باعث می شود که خوانندگانش نتوانند آن طور که باید با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند و دیده شوند؟
شاید کار کردن به شکل غیر مجاز مزیتی به نام مدیا را داشته باشد اما در عوض چیزهای زیادی رااز شما می گیرد و مانع رشد خواننده در آینده می شود و بیشتر شبیه یک حباب بزرگ و توخالی و یک سراب است شاید باور کردنش برایتان سخت باشد اما شبکه های ماهواره ای هم بین خوانندگان داخلی و خارجی فرق می گذارندو هیچ گاه کلیپ های آنها را به اندازه کلیپ های خوانندگان لس آنجلسی پخش نمی کنند و به نوعی آنها را در یک رقابت نابرابر قرار می دهند با این اوصاف فکر می کنم سالم و مطمئن ترین راه برای دست یافتن به موزیک فاخر همین راه مجاز است.

  • چرا برخی از خواننده های غیر مجاز ما که مجاز می شوند نمی توانند موفقیت گذشته شان را تکررا کنند و روبه افول می روند؟
به نظر من این موضوع هیچ ربطی به مجاز و یا غیر مجاز بودن یک خواننده ندارد و تنها ارتباط مستقیمی با کاری که ارایه می دهد دارد شما ممکن است در هر طبقه بندی موسیقایی کار کنید اما کارتان آنقدر خوب باشد که فرای جایگاهی که در آن هستید شنیده شود حال اینکه عده ای شهرت زمان غیر مجاز بودنشان بیشتر از مجاز بودنشان است شاید به این دلیل باشد که آنها راهشان را گم کرده اند یا دچار نوعی اشباع شدند و یا شاید هم کارشان آن حس و اثر گذاری سابق را ندارد.

  • درجایی از مصاحبه به این موضوع اشاره کردید که روند مجاز شدن در گذشته تا حدی پیچیده بود و سخت گیری هایی در آن وجود داشت که حتی خواننده را از مجاز شدن منصرف می کرد الان شرایط چطور است ؟
خوشبختانه شرایطی که امروز پیش روی ما قرار دارد بسیار هموار تر از گذشته است و با سعه صدر بیشتری با خواننده برخورد می شود و دیگر خبری از آن سختیگری های سابق نیست و اگر شما حسن نیتتان را ثابت کنید از شما حمایت می شود.

  • شما این حسن نیت را ثابت کردید؟
من همه تلاشم را کردم که نه تنها جلوی هر نوع اشتباهی را بگیرم بلکه اشتباهات قبلی ام راهم تصحیح کنم ماه هاست که به شبکه های ماهواره ای نامه دادم و کتبا و شفاها از آنها خواستم که کلیپ های من را دیگر پخش نکنند و خب تمام شبکه ها به جز شبکه ایران موزیک از پخش کلیپ من خودداری کرده اند اما متاسفانه شبکه ایران موزیک با وجود در خواست های مکرر من برای عدم پخش کلیپ هایم اصرار عجیب و غیر قابل درکی برای پخش آنها دارد طوری که اگر به این عمل خود ادامه دهند مجبور می شوم که به طور رسمی و از طریق مراجع قضایی پی گیر این مسئله شوم آنها خواسته یا ناخواسته لطمه زیادی به پروسه مجاز شدن من می زنند.

  • برخی معتقدند چون پروسه مجوز گرفتن آلبوم ها درایران طولانی است قطعات طراوت و به روز بودن خود را از دست می دهند ازاین جهت در مقابل کارهای غیر مجاز که از تولید به مصرف هستند و به اصطلاح زمان انتشارشان بسیار کوتاه است عقب ترند؟
بله. متاسفانه این مشکلی است که موسیقی مجاز ما با آن مواجه است درحالی که اگر پروسه مجوز دادن آلبوم ها کوتاه تر باشد قطعات چون از حس و حال به روزتری برخوردار هستند می توانند تاثیر بیشتری را روی مخاطب داشته باشد به نظر من بازار موسیقی ما با توجه به جمعیت و حجم بالای جوانها و علاقمندان به موسیقی این پتانسیل را داردکه‌هر ساله آلبوم های زیادی به بازار عرضه شود

  • البته بعضی از تهیه کننده های آلبوم های موسیقی معتقد هستند که بازار موسیقی ایران به دلیل رعایت نکردن حق کپی رایت قابل اتکا و درآمد زایی نیست؟
من این حرف را پای کم لطفی این دوستان می گذارم درست است که قانون کپی رایت در کشور ماوجود ندارد و ما از این جهت دچار ضعف هستیم اما با توجه به دسترس بودن آلبوم اورجینال موسیقی حتی در سوپرمارکت ها فروش نسخه 500 هزارتایی یک آلبوم چیز دست نایافتنی نیست و اگر هم خلایی وجود دارد ریشه در پخش ضعیف و نامناسب دارد

  • با توجه به اینکه شما در سالهای اخیر به طور غیر مجاز فعالیت می کردید و دستتان در انتخاب شعر موسیقی باز بود در البوم جدید مجازتان هراس ندارید که دچار نوعی خودسانسوری شوید؟
نه. چون من همواره در کارهایم چه به شکل مجاز و چه غیر مجاز فیلترهایی را به وجود می اوردم که مانع از آن می شد که بخواهم خط قرمزها را رد کنم این موضوع آنقدر در کارهای من مشهور می شد که وقتی دوستانم شعر را برای مجوز دادند اطمینان داشتند بدون خطی اصلاحیه مجوز می گیرد البته این موضوع به جنس کارهای من برمی گردد که بیشتر در فضای حسی و عاشقانه است

  • به عنوان سوال آخر کمی راجع به فضای جدید آلبومتان صحبت کنید؟
کلیت کارم در راستای همان آثار قبلی است منتهی سعی داشتم با حفظ استایل، فضاهای جدید را هم تجربه کنم آلبوم شامل دوازده قطعه است که چهارتای آن از کارهای قبلی با تنظیبم های جدید است و هشت قطعه جدید هم دارد که سه تای آن سروده خودم و پنج تای دیگر را مهدیه عرب، مریم اسدی ، مریم ذاکری مرتضی طاهری و حمیده هاشمی سروده اند. ملودی همه کارها بر عهده خودم بود و کارتنظیم را هم دوست جوان و با استعدادم مسعود بهار انجام داده که جا دارد همین جا از زحمت هایش تشکر کنم امیدوارم آلبومم زودتر مجوز بگیرد و روانه بازار شود تا بتوانم کنسرتی را برای هوادارنم برگزار کنم.
منبع: 
ماهنامه هفت نگاه
تاریخ انتشار : جمعه 2 دی 1390 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود برای مجاز شدن هیچکس جلودارم نیست | موسیقی ما