برنامه یاد بعضی نفرات
 
همایون شجریان: هرکس جز قمصری بود تجربه جدید را نمی‌پذیرفتم
گزارشی از نشست خبری کنسرت همنوازان حصار
همایون شجریان: هرکس جز قمصری بود تجربه جدید را نمی‌پذیرفتم
موسیقی ما - همایون شجریان گفت: هدف ما از برگزاری این کنسرت امتحان تجارب جدید است به همین دلیل با ترکیب تازه‌ای از سازبندی و اشعار نو و کلاسیک به صحنه خواهیم آمد.  صبح امروز نشست خبری کنسرت همنوازان حصار با حضور محمدعلی رفیعی ـ مدیر برنامه‌های کنسرت گروه، همایون شجریان و علی قمصری در موسسه فرهنگی و هنری دل آواز برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی رفیعی با اشاره به برگزاری این کنسرت گفت: گروه همنوازان حصار از دو سال پیش نخستین برنامه اجرایی خود را آغاز کرد و کنسرت‌های خوبی در تهران‌، قزوین‌، شیراز‌، بندرعباس‌، نیشابور و... پشت سر گذاشت.

وی خاطر نشان کرد: تازه‌ترین کنسرت گروه در تاریخ‌های ۲۵‌، ۲۶‌، ۲۷، ۲۹ و ۳۰ آبان‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود که دو شب اول به دلیل هم‌زمانی با اجرای یک تئا‌تر در ساعت ۲۱: ۳۰ دقیقه و سه شب بعدی ساعت ۲۱ اجرا خواهد شد.

این کنسرت گذار تصریح کرد: پیش فروش بلیت‌های این کنسرت از امروز در سایت «سی گذر» و همچنین چهار مرکز فروش بلیت آغاز شده است، بعد از این برنامه، «هم‌نوازان حصار» یک بار دیگر در تهران کنسرت خواهند داد و سپس تور گروه در شهرستان آغاز می‌شود.

  • کنسرت همنوازان حصار در آمریکا
رفیعی یاد آور شد: در ماه فوریه نیز کنسرت‌های این گروه در پنج شهر نیویورک‌، واشنگتن‌، شیکاگو‌، لس‌آنجلس‌ و سان‌فراسیکو‌ برگزار خواهد شد که پیش فروش بلیت‌های این برنامه‌ها از این هفته آغاز می‌شود.

وی به قیمتهای بلیت این اجرا‌ها نیز اشاره کرد و گفت: بلیت‌های این برنامه از ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده و سیاست «دل‌آواز» همچنان بر این است که قیمت‌ بلیت‌ها بالا نرود.

وی به انتخاب تالار وحدت برای اجرای کنسرت همنوازان حصار اشاره کرد و افزود: طی تجربه‌های قبلی تصمیم گرفتیم هیچ کدام از کنسرت‌های «دل‌آواز» را به هیچ قیمتی در سالن‌های ورزشی برپا نکنیم تا شأن کنسرت‌هایمان حفظ شود به همین دلیل و براساس استاندارد تالار وحدت این سالن را انتخاب کردیم که البته به دلیل ترافیک اجراهای موسیقی زمان بیشتری برای این برنامه فراهم نبود

  • شان موسیقی با برگزاری اجرا در سالن‌های ورزشی پایین می‌آید
این کنسرت گذار به حواشی اجرا‌ها در شهرستان‌ها اشاره کرد و خاطر نشان کرد: محدودیت اجرا در شهرستان‌ها بسیار متفاوت است و امیدواریم هرچه زود‌تر مشکل حضور بانوان نوازنده در برخی از شهر‌ها همچون اصفهان و نیشابور حل شود تا برای ترکیب گروه در اجراهای شهرستان دچار مشکل نشویم، زیرا جایگزین کردن نوازنده در این اجرا‌ها کار بسیار سختی است..

در بخش دیگری از این نشست همایون شجریان با اشاره به اجرای گروه «هم‌نوازان حصار» گفت: هدف این است که کارهای تازه‌تری را امتحان کنیم و به همین دلیل با ترکیب تازه‌ای از سازبندی به صحنه آمده‌ایم، در این اجرا درعین حال اشعار هم متفاوت است و از شعر نو تا کلاسیک را با آثاری از سعدی‌، حافظ‌، مولوی‌، شفیعی کدکنی‌، غضنفری‌ و محمدعلی بهمنی را در بر می‌گیرد.

  • از مرشد مرادی در کنسرت همنوازان الهام گرفتم
این خواننده در ادامه به تفاوت اجرایی این کنسرت با دیگر کارهای خود افزود: ‌ در بخش آواز سعی کردم آواز‌ها متفاوت باشند، مثلا در جاهایی از شیوه مرشد مرادی استفاده می‌کنم و در بخش دیگری تحریر‌هایی نو ارائه می‌دهم که‌گاه کاملا کلاسیک و‌گاه ملودیک است، اما در ‌‌نهایت باید کار را شنید و بعد از آن قضاوت کرد که این مجموعه حرف تازه‌ای برای گفتن داشته است.

وی در ادامه به آوازهای ایرانی و شکستن مرزهای پیش رو اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من و قمصری آواز باید با فضای موسیقی هماهنگ شود و به شخصه اصرار ندارم فرم آواز سنتی را ارائه دهم، اما در عین حال زمینه‌های اصلی را حفظ می‌کنم تا شنونده احساس نکند که این آواز بی‌هویت شده است.

  • هرکس جز قمصری بود تجربه جدید را نمی‌پذیرفتم
شجریان خاطر نشان کرد: تلاش داریم در چنین اجراهایی این هماهنگی میان موسیقی و آواز ایجاد شود و در جلسات گروهی بار‌ها به صحبت درباره آن پرداخته‌ایم، قطعا اگر آهنگساز دیگری به غیر از علی قمصری چنین پیشنهادی را مطرح می‌کرد به سمت این تجربه نمی‌رفتم؟ اما معتقدم او استعداد ویژه‌ای در این کار دارد و به همین دلیل با اطمینان کامل در این مسیر قدم گذاشتم و زمانی که قطعات را دیدم متوجه هوشمندی آهنگساز شدم و در بخش آواز طراحی‌های خود را ارائه کردم.

این خواننده ادامه داد: وقتی ابزار را در کنار هم قرار می‌دهیم، بهترین نکته آهنگساز است که چطور از این ابزار برای برقراری رابطه درست بهره می‌گیرد و فکر می‌کنم این اتفاق در تجربه هم‌نوازان حصار حاصل شده است و امیدوارم کار‌ها در ‌‌نهایت بازتاب خوبی داشته باشد. هرچند که ما ترسی نداریم و منتظر شنیدن انتقاد‌ها هستیم، زیرا معتقدیم راه درستی را پیش گرفته‌ایم:

شجریان به اجرای این گروه اشاره کرد و افزود: قرار است این کنسرت تنها در یک بخش اجرا شود زیرا گروه احساس می‌کند، اگر کنسرت مختصر‌تر باشد نتیجه بهتری بر روی مخاطب می‌گذارد.

  • اجراهای طولانی مدت برای نسل جدید قابل لمس نیست
وی تصریح کرد: برنامه تنها یک بخش است که نه خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه تا شنونده نه تشنه از سالن بیرون برود و نه خیلی دلزده شود. با توجه به بخش‌های بداهه این اجرا حدود یک ساعت و نیم به طول می‌انجامد، به شخصه دوست دارم انتقاد‌ها را بشنوم اما در تمام تمریناتی که با گروه داشتیم همدلی میان اعضا نعمتی مغتنم بود و احساس می‌کنم وقتی گروه در تمرین‌سازی را در دست می‌گرفت با تمام احساس با آن برخورد می‌کرد و همه درگیر حس و حال آن می‌شدند.

شجریان ادامه داد: در این اجرا اگر نوازنده‌ای لحظه‌ای غفلت کند و چیزی را فراموش نماید نمی‌تواند از نوازندهٔ دیگر کمک بگیرد. زیرا هر پارت برای نوازنده به صورت مجزا نوشته شده است و هر هنرمندی باید استقلال خود را در این مسیر حفظ کند..

وی با اشاره به تجربه‌های متفاوتی که در این سال‌ها در حوزه آواز ارائه کرده اشاره و گفت: آخرین تجربه‌ام «شوق نامه» بود که کار خیلی سختی بود اما تلاش داشتم این فضا را تغییر دهم. البته ممکن است در این فاصله کارهای کاملا سنتی و آوازی محور هم انجام دهم پس این یک قاعده کلی نخواهد بود بلکه تجربهٔ جدید برای من است و این امکان برایم فرصتی مغتنم خواهد بود

  • آواز ایرانی احتیاج به پختگی زیادی دارد
وی ادامه داد: به زعم بنده آواز ایرانی به آن شکل ساز و آوازی نیاز به پختگی ویژه‌ای دارد که اگر قرار باشد امروز حاصل شود باید خیلی قوی و سطح بالا باشد تا شنونده را ارضاء کند یعنی باید حرف زیادی برای گفتن داشته باشد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند، اما به شخصه دوست دارم چنین تجربه‌هایی در کارم داشته باشم.

شجریان درباره موفقیت چنین تجربه‌هایی در تور کنسرت‌های بین‌المللی گفت: ‌ قطعا این کنسرت‌ها در خارج از ایران موفق‌تر خواهد بود چون سلیقه شنیداری مخاطبان آن طرف متفاوت است و فکر می‌کنم تمام آن لذت‌هایی که از موسیقی‌های دیگر برده‌اند در اختیارشان قرار می‌دهیم و در عین حال زمینه اصلی موسیقی ایرانی را حفظ کرده‌ایم.

وی همچنین به حضور در کنسرتهای دیگر به عنوان مخاطب موسیقی اشاره کرد و افزود: در تمام کنسرت‌هایی که می‌روم با دقت‌ تمام اجرا را دنبال می‌کنم و نکات آن را در ذهنم مرور می‌نمایم تا در کار خود آن را رعایت کنند. زیرا معتقد هستم شنوندگان نیز چنین برخوردی با کنسرت ما خواهند داشت. امروز شنونده باید کاری را در گروه ما بشنود که جایی دیگر نشنیده‌ است البته امیدوارم این ایده‌ها و فکر‌ها در عمل نیز چنین باشد زیرا ما بدون هیچ ادعایی کار کرده‌ایم و می‌خواهیم آن چیزی که در نظر داریم با همدلی به شنوندگان منتقل کنیم.

در بخش دیگری از این نشست علی قمصری سرپرست گروه و آهنگساز این اجرا درباره این پروژه جدید گفت: من و همایون شجریان در پروژه‌های جداگانه‌ای که در این سال‌ها اجرا کرده‌ایم بر عمق موسیقی ایرانی تمرکز داشته‌ایم و تلاشمان بر جلب اعتماد مخاطب در این مسیر بوده است.

  • موسیقی همنوازان حصار به دنبال تجربه‌های نو است
وی ادامه داد: خاستگاه اصلی تشکیل گروه «هم‌نوازان حصار» کسب تجربه‌های نو است تا به جای آنکه از تکرار استفاده کنیم، ریشه‌های موسیقی ایرانی را با خلاقیت و طی کردن راه‌های جدید امتحان نماییم، در این راستا و در رپرتوآر جدید «هم‌نوازان حصار» نوازندگان جدیدی با ساز‌های ویلن‌ سل‌، گیتار و ویلن آلتو به گروه اضافه شده‌اند تا به واسطه حضورشان گفت‌وگویی میان موسیقی ایرانی و غربی ایجاد شود..

این آهنگساز خاطر نشان کرد: ‌ در این اجرا می‌توان تم‌های موسیقی خراسانی و فلامنکو را شنید و فکر می‌کنم راه‌هایی را در این اجرا رفته‌ایم که تا کنون امتحان نشده است. از این رو نمی‌توان گفت از ابتدا تا انتهای کنسرت در چه دستگاه‌هایی قطعات اجرا می‌شوند بلکه به وسیله هارمونی موسیقی ایرانی‌، سرعت مدگردی را بیشتر کرده‌ایم تا پل‌های هارمونی وسعت بخشیم.

وی ادامه داد: اجرا بیشتر در همایون و آواز شوشتری حرکت می‌کند و از آن به فضاهای دیگری پل می‌زند که البته پل‌های محکم هارمونیک است و ملودیک نخواهد بود، زیرا مدگردی و تغییر تونالیته درون آهنگسازی اتفاق می‌افتد و این هارمونی غربی نیست بلکه براساس موسیقی ایرانی شکل می‌گیرد.

قمصری به رنگ آمیزی ساز‌ها در این اجرا اشاره کرد و گفت: در این کنسرت ساز‌هایی همچون بم‌کمان، ‌ ویلن سل‌، گیتار فلامنکو، ‌ کمانچه‌، سازهای کوبه‌ای، ویلن آلتو‌، دف‌، تنبک، ‌ کوزه‌، پرکاشن‌، دیوان‌ و تار در کنار هم قرار می‌گیرند

  • موسیقی تلفیقی کنونی را قبول ندارم
وی تصریح کرد: قطعا این موسیقی می‌تواند تلفیقی باشد اما نه با آن ذهنیتی که امروزه در موسیقی ایرانی تجربه شده است، در حوزه آهنگسازی به دنبال کاری نرفتم که اشراف کافی بر آن نداشته‌ام و فکر می‌کنم در حوزه موسیقی تلفیقی تاکنون بیشتر تاکید بر روی رنگ آمیزی صورت گرفته است اما «هم‌نوازان حصار» در این تجربه بیشتر روی مفاهیم متمرکز شده‌ است.

قمصری یاد آور شد: ما تلاش داریم وارد دنیای گونه‌های دیگر موسیقی شویم و این گفتمان دو طرفه را برقرار کنیم. یعنی تلاش داریم موسیقی ایرانی با قدرتی که دارد در یک هم‌نشینی با موسیقی غربی شخصیت مستقل خود را حفظ کند و این رابطه را برقرار نماید، هدف اصلی ما این است که در‌ها و مرزهای پیش روی موسیقی ایرانی را بشکنیم و خودمان را در این خانه محصور نکنیم. ما دوست داریم تجربه‌هایی نو انجام دهیم و این توانایی به ما اجازه می‌دهد وارد موسیقی‌های دیگر شویم. البته این رویه به این شکل نیست که موسیقی‌های دیگر بر موسیقی ما غلبه کند، بلکه این اتفاق گفت‌و‌گویی دوطرفه است

  • موسیقی ایرانی باید از ترافیک واصطکاک پرهیزکند
به گفته این آهنگساز، قدم گذاشتن در این مسیر جدید باعث می‌شود موسیقی ایرانی دچار اصطکاک نشود، در حالی که سنت به صورت کورکورانه به موسیقی ایرانی دستور می‌دهد و آن را دچار ایستایی می‌کند. اما هم‌نوازان حصار تلاش دارد تا راه‌های جدیدی را تجربه کند و با ریسک‌پذیری متفاوتی این مسیر را طی نماید.

وی همچنین درباره تناسب قطعات نوشته شده با بخش آوازی و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها نیزگفت: اگر این تجربه با حضور همایون شجریان صورت نمی‌گرفت، قطعا قابل اجرا نبود به همین دلیل هم در حوزه آواز در تقابل با آهنگسازی این فکر صورت گرفته است.

این نوازنده ادامه داد: ‌آواز‌ها و تصانیف با حساسیت‌ و وسواس زیادی انتخاب شده است تا ببینیم کدام یک از شعر‌ها به فضا نزدیک است، اما به شخصه به فضای صرفا ساز و آوازی اعتقادی نداریم و فکر می‌کنم تجربیات جدیدی در فضاسازی در بخش آواز داشته باشیم. به همین دلیل در این اجرا از ساز و آوازهای طولانی مرسوم فاصله گرفته‌ایم تا این فضاسازی بیشتر مورد توجه مخاطب باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره استفاده از موسیقی خراسان نیزگفت: موسیقی خراسانی در فواصل خود و فضای ملودیکش با هر ساز ایرانی قابل اجرا است. به همین دلیل در ترکیب کل ساز‌های ارکس‌تر می‌خواهیم این تجربه را صورت دهیم و نشان دهیم که برای رفتن به فضایی همچون موسیقی خراسانی الزامی به ساز دو تار نیست. از این رو اجرای گروه خیلی ابزار محور نیست.

  • موسیقی فلامنکو مانند موسیقی ایرانی بر پایه احساس است
قمصری درباره استفاده از فرهنگ موسیقی فلامنکو و تلفیق آن با موسیقی ایرانی در این اجرا نیز یاد آور شد: فرهنگ اسپانیا و ریشه‌های آن با موسیقی ایران خیلی نزدیک است، زیرا فرهنگ این موسیقی بر اساس احساس شکل گرفته و اشتراکات زیادی در گوشه و ملودی‌پردازی با موسیقی ایرانی دارد و با این تلفیق به صداهای جدیدتری ختم می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ما به واسطه ریشه‌هایمان زنده هستیم و اگر بخواهیم کاری برای حفظ این ریشه‌ها انجام دهیم باید حرکتمان در جهت تقویت ریشه‌ها صورت بگیرد. من خودم مدت زیادی گیتار فلامنکو می‌زدم و موسیقی به سبک غربی را تجربه کرده‌ام، لذا در این تجربه وارد خانه‌هایی شدم که پیش از آن بلد بودم که چطور در آن را باز کنم و سعی کردم در آهنگسازی این توانایی را مورد استفاده قرار دهم.

قمصری در پایان سخنان خود افزود: در تجربه «هم‌نوازان حصار» در کنسرت پیش‌رو‌گاه این دو موسیقی در برابر هم قرار می‌گیرند و‌گاه در هم تنیده می‌شوند و از این جهت تجربه ویژه‌ای برای او و گروه محسوب می‌شود که ماحصل تلاشی است که گروه در این مسیر انجام داده و هر انتقادی که در راستای آن مطرح شود، شنیده می‌شود
منبع: 
پانا
تاریخ انتشار : شنبه 21 آبان 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همایون شجریان: هرکس جز قمصری بود تجربه جدید را نمی‌پذیرفتم | موسیقی ما