برنامه یاد بعضی نفرات
 
خواننده نمی‌تواند بدون نوازنده اثر خود را ارائه دهد
محمدرضا لطفی تازه‌ترین دغدغه‌های خود را با رسانه‌ها درمیان گذاشت:
خواننده نمی‌تواند بدون نوازنده اثر خود را ارائه دهد
موسیقی ما - آمن خادمی: لطفی که در سالن میلاد نمایشگاه به صحنه می‌رود، گفت: آواز ما تک محصولی شده است. اغلب خوانندگان جدید ما تصنیف‌خوان هستند. او؛ به گروه دوستی هم اشاره کرد و گفت: لازم نیست به مطبوعات یادآوری کنیم که می‌خواهیم دوستی کنیم.

محمدرضا لطفی در نشست مطبوعاتی که صبح دیروز(۸ آبان) در موسسه فرهنگی – هنری آوای شیدا برگزار شد‏، گفت: در این ۳۳ سال؛ آواز ما تک محصولی شده است و ۹۰ درصد دائقهٔ گوشی مردم با صدای خوانندهٔ توانمند ما یعنی آقای شجریان انس گرفته‌اند. در همین راستا خوانندهٔ جدید هم برای رسیدن به مشهوریت صدای وی را تقلید می‌کند و تنوعی در آواز موسیقی دیده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید افرادی باشند که خواننده را به جامعه معرفی کنند چراکه خواننده نمی‌تواند بدون نوازنده اثر خود را ارائه دهد؛ درغیر این صورت خوانندگی مانند مداحی می‌شود.

وی درباره انتخاب علیرضا فریدون‌پور به‌عنوان خواننده گروه همنوازن شیدا، گفت: فریدون‌پور از یک طرف لطافت صدای بنان را دارد و از طرف دیگر صدای خودش را به کار می‌بندد. دلیل اینکه فریدون‌پور را انتخاب کردم همین است. البته بنده شاگردان بااستعداد دیگری هم دارم، اما به دلیل کم‌تجربگی آن‌ها؛ از این خوانندگان دعوت نکردم.

این آهنگساز درباره ادغام گروه بانوان و گروه شیدا گفت: کارهای هنری و هنرمندان اساسا برپایه ضرورت موسیقی و نیازمندی‌های هنری شکل می‌گیرد. بنابراین ما ارکسترهای گوناگونی داریم که برپایه ضرورت‌ها به وجود می‌آیند. قطعاتی که قرار است در کنسرت پیش رو اجرا شود؛ بیانی دارد که مرا بر آن داشت که گروه بانوان شیدا را با گروه اصلی ترکیب کنم.

او ادامه داد: زمانی که قرار شد این کنسرت را برگزار کنیم؛ بنده و اعضای گروه دوست داشتیم که به صورت ادغام شده با یکدیگر فعالیت کنیم و تلاش می‌کنیم بتوانیم انتظار مردم و جامعه را برآورده کنیم.

وی افزود: اتفاقا گروه بانوان شیدا در خارج از کشور به دلیل تصور اشتباهی که درباره زنان ایران دارند‏، جایگاه خوبی دارد.

لطفی در پاسخ به این پرسش که چندصدایی شدن قطعات این کنسرت براساس چه روشی بوده است، گفت: بعضی از هنرمندان عرصه موسیقی تلاش کردند راه‌های اصولی برای هارمونی ایرانی پیدا کنند که موفق به ساخت ترانه‌های خوبی شدند.

وی افزود: تئوری منسجمی برای هارمونی ایرانی وجود ندارد، گاهی جوانان تلاش می‌کنند مفهوم هارمونی را که در غرب به وجود آمده تغییر دهند و به کار بندند. در قطعاتی که آقای مرتضوی آن‌ها را برای این کنسرت تنظیم کردند؛ تلاش شده از تجربیات دیگران در زمینه سازهای ایرانی استفاده کنند و البته سلیقه خود را نیز به کار گرفته‌اند و این کنسرت در زمینه تنظیم کاملا به صورت تجربی اجرا می‌شود.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش در رابطه اشعار و خواننده کنسرت پیش رو توضیح داد: اینکه من در هر کنسرتم از خواننده‌ای جدید استفاده می‌کنم؛ به نیت من برمی‌گردد. از زمانی که موسیقی ایرانی را شروع کردم خوانندگان جوانی بودند که بالقوه قدرت خوانندگی داشتند، اما بالفعل نبودند. من سعی کردم افرادی را مثل جناب آقای ناظری و سرکار خانم اخوان به همراه چند خواننده دیگر بالفعل کنم.

این هنرمند اضافه کرد: اشعار را براساس حال و هوای کارم انتخاب می‌کنم و کاملا بستگی به شرایط دارد. در اجرای پیش رو شعری از صائب و کلامی از مولانا را انتخاب کردم. آواز شعر نیز از سعدی انتخاب شده که با حالت نوستالژیک کنسرت هماهنگی داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در یک سال اخیر هیچ اجرای صحنه‌ای نداشته است، توضیح داد: در طول یک سال هنرمند احساس و حال و هوایش تغییر می‌کند؛ بنابراین نتیجه یک سال تغییر و انباشتی که پیدا کرده به همراه احساسش را در یک اجرا منتقل می‌کند. بنده هیچ‌گاه بیش از یک بار در سال کنسرت نمی‌دهم مگر اینکه اجرایی در شهرستان باشد.

این هنرمند درباره همزمانی کنسرت‌ها در چند ماه اخیر بیان کرد: هنرمندان عرصه موسیقی در طول شش ماه نمی‌توانند هیچ کنسرتی برگزار کنند، یعنی مراسم مذهبی، وفات‌ها، ‌ دهه فجر، هفته دفاع مقدس و... مانع از این می‌شود. بنابراین در شش ماه دیگر سال سالن‌های اجرا هر شب میزبان یک گروه موسیقی هستند.

لطفی از رقابت‌های ناسالم در میان هنرمندان موسیقی نیز سخن گفت و تاکید کرد: گاهی می‌توان این ناهماهنگی‌ها را برطرف کرد و دو گروه ملی روبروی یکدیگر قرار نگیرند. درغیر این‌صورت‌گاه هنرمندان مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه گاهی بعضی گروه‌ها آنچنان تبلیغات می‌کنند که یک گروه موسیقی تمام مطبوعات را درگیر می‌کند، افزود: خیلی از گروه‌ها در این تداخل کنسرت‌ها در میان رسانه‌ها گم می‌شوند؛ بنابراین ما نیاز به تقویمی داریم که یا هنرمندان آنرا ایجاد کنند یا کنسرت‌گذاران آن را تهیه کنند که دیگر مشکلی در تداخل کنسرت‌ها وجود نداشته باشد.

لطفی در بخش دیگری از این نشست، خطاب به همه جوانان عرصه موسیقی گفت: جوانان باید هنرمند بودن و هنری بودن کار را حفظ کنند. به جوانان پیشنهاد می‌کنم حرمت موسیقی را نگه دارند. خوانندگان ما تصنیف‌خوان نیستند، باید آوازخوانانی باشند خلاق؛ که ملودی‌ها و موسیقی‌های جدید و خلاقانه ارائه می‌دهند. خواننده؛ گلی است در میان یک دسته گل که نوازندگان دیگر کمک می‌کنند این گل اصلی به شکوفایی برسد.

لطفی در پاسخ به این پرسش که آیا برای گروه موسیقی دوستی از وی دعوت شده است، گفت: عقیده دارم دوستی نیازی به مطبوعاتی شدن ندارد. لازم نیست به مطبوعات یادآوری کنیم که می‌خواهیم دوستی کنیم. من انتقاد دارم به اینکه گروه دوستی باید جلو‌تر از همه از اعضای گروه چاوش دعوت می‌کرد. این درحالی است که آقای علیزاده مدت‌هاست از پله‌های آموزشگاه من نیز بالا نیامده‌اند و من بار‌ها از ایشان خواسته‌ام بیایند تا با یکدیگر مذاکره کنیم، اما ایشان هیچ پاسخی به بنده ندادند.

لطفی در ادامه با اشاره به برگزاری کنسرت همنوازان شیدا در سالن میلاد گفت: کارهای این کنسرت بازتاب زندگی من است. بعداز شش سال که در ایران سپری شد، آثاری را که در این کنسرت ارائه می‌شود؛ بسیار دوست دارم و از نظری برای من متفاوت است. می‌توان نام فرم این برنامه را فرم ساز و آواز گذاشت، رنگ، تصنیف و... به همراه آن‌ها رپرتوآر ایرانی را دنبال کردم که به آن سوییت می‌گویند؛ یعنی موسیقی ایرانی را به بالا‌ترین سطح بیان هنری نزدیک کردیم. در این کنسرت به سازهای ایرانی بها دادم و آن‌ها را مورد بازسازی قرار داده‌ام؛ چراکه بازسازی ستون موسیقی ملی ماست.

این هنرمند درباره اجاره بهای بالای سالن‌های کنسرت نیز سخنانی گفت و افزود: به دلایل مسایل و مشکلاتی که در زمینه اجاره سالن برای هنرمندان وجود دارد؛ یک سری مسائل بروکراتیک برای اجرای کنسرت‌ها پیش می‌آید که هنرمند را خسته می‌کند؛ گاهی دلمان می‌خواهد اصلا کنسرت ندهیم و کارمان را روی یک سی دی به مخاطبمان ارائه دهیم.

لطفی همچنین گفت: دولت باید برای کسانی که به صورت جدی کار موسیقی انجام می‌دهند؛ برنامه‌ای درنظر بگیرد و آن‌ها را حمایت کند. قرار بود کنسرت بنده پیش از عید فطر باشد، اما نشد و به تاریخ ۲۵، ۲۶ و ۲۷ آبان ماه موکول شد.

لطفی، فرم غزل‌های این کنسرت را فرمی تغزلی یعنی عاشقانه تعریف کرد و خاطرنشان کرد: شما حتی اگر یک غزل اجتماعی هم می‌گویید باید عاشقانه باشد؛ وگرنه دیگر غزل نیست.

او همچنین از رونمایی آلبوم «هنر گام زمان» همزمان با اجرای کنسرت خبر داد و افزود: بلیت فروشی این کنسرت از همین امروز آغاز می‌شود.

به گفته لطفی، قطعات به صورت چند صدایی زیرنظر حمیدرضا مرتضوی تنظیم شده‌اند و برای اینکه مخاطبان بیشتری بتوانند در این کنسرت حضور پیدا کنند؛ تعداد بلیت‌هایی که به قیمت ۲۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود بیشتر از بلیت‌های گران قیمت است.

کنسرت بزرگ گروه «همنوازان شیدا» به سرپرستی محمدرضا لطفی به همراه ۳۰ نوازنده، ۲۵، ۲۶ و ۲۷ آبان ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود.
منبع: 
عکس‌ها: سعید عبداللهی (موسیقی ما) + گزارش: ایلنا
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 آبان 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

استاد علیزاده نیومد؟ خوب استاد، شما قبول زحمت مینمودید و تشریف میبردید. باز هم علیزاده است که بعد از اینهمه صحبتهای شما سکوت پیشه کرده اند.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

بی انصاف . انسان منصف جواب سلام دیگران را با طعنه جواب نمیده. چه مغرور. علیزاده از پله های آموزشگاه من !!! بالا نیومده. اون ربعچه علاقه ای که به شما داشتم هم رفت. .........لطفی برایم لطفی نداره ......

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

chand ta ax az khodet be dar o divar mizadi

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

این لطفی سر خودش معطله انگار یادش رفته . وقتی از امریکا اومد گفت می خوام یک تحول بزرگ در موسیقی به وجود بیاورم اما دیدیم استاد ناظری و مرحوم مشکاتیان در وسط کنسرت این اقا جلسه را ترک کردند چون متوجه شدند همه ادعای پوچ بود حالا هم اومده کنسرتی می ذاره که همه تکرار اندر تکراره . یه روز به استاد شجریان توهین می کنه یه روز تعریف ، برو تکلیف خودتو روشن کن یه زمانی لطفی بودی امروز در جا میزنی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

سلام

خواهش من اینه که اساتید و بزرگان کاری کنند که جوان هایی که پشتیبان و پارتی ندارند هم بتوانند توی اثرهای هنری شرکت کنند و ایشان سعی بر استعداد یابی کنند...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود خواننده نمی‌تواند بدون نوازنده اثر خود را ارائه دهد | موسیقی ما