برنامه یاد بعضی نفرات
 
خواجه‌امیری و اخشابی، رکورددار خوانندگی در ماه رمضان
نگاهی به موسیقی‌ها و خواننده‌های رمضانی دهه ۸۰؛
خواجه‌امیری و اخشابی، رکورددار خوانندگی در ماه رمضان
موسیقی ما -  از اولین سالی که قرار شد مجموعه‌های تلویزیونی سریالی در سیما پخش شوند، هر کدامشان به نحوی دارای موسیقی منحصر به فردی بودند که در ابتدا، پایان و در حین پخش مجموعه استفاده می‌شد. اما در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰، بر خلاف چند سالی که در دهه ۷۰ سریال‌های رمضانی ساخته و در آن فقط از موسیقی زمینه و پایانی استفاده می‌شد، در تعدادی از سریال‌ها، از خواننده‌ها و ترانه‌سرا‌ها هم بهره گرفتند تا رنگ و بویی جدید‌تر به مجموعه‌ها داده شود. بنابراین طبق سلیقه کارگردان، معمولاً خواننده‌ای انتخاب می‌شد تا در تیتراژ ابتدایی و یا پایانی و یا در هر دو، قطعه شعری را اجرا کند. روند انتخاب موسیقی، ترانه و خواننده، در بسیاری از سریال‌های ماه رمضانی دهه ۸۰ که معمولا با مضامین دینی، مذهبی و عرفانی مخلوط به درام‌های اجتماعی ساخته می‌شدند، به همین نحو ادامه پیدا کرد که البته موفقیت‌هایی را برای برخی از این سریال‌ها دی پی داشت.

بر اساس این گزارش، سریال گمگشته به کارگردانی رامبد جوان، به نوعی آغازگر سریال‌سازی نوین در دهه ۸۰ در ماه رمضان بود. در این مجموعه، «مجید اخشابی» هم به عنوان آهنگساز و هم خواننده، ترانه‌ای از «علی معلم» را اجرا کرد که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت. از آن به بعد بود که سریال‌های ماه رمضانی هم، در تیتراژ‌هایشان از خواننده‌ها و ترانه‌سرا‌ها استفاده کردند. در سال ۸۱، تنها سریال‌های «فقط به خاطر تو» به خوانندگی «مسعود خادم» و «قاسم افشار»، «نسیم رویا» به کارگردانی کاظم بلوچی و به خوانندگی قاسم افشار، «همراز» به کارگردانی سامان مقدم و آهنگسازی «مجید اخشابی» (که باز هم ترانه‌ای از علی معلم را خواند)، از خواننده استفاده کردند.

در سال۸۳ سریال‌های «خانه به دوش» که رضا عطاران آن را کارگردانی کرده، مجید اخشابی قطعه‌ای از علی معلم را در تیتراژ سریال خواند. سال بعد از آن هم رضا عطاران متهم گریخت را کارگردانی کرد و عطاران به همراه امیرحسین مدرس، خوانندگی کردند. همچنین در سریال «کمکم کن» به کارگردانی قاسم جعفری که ژانری ماورایی داشت، قاسم افشار شعری از افشین یداللهی را روی تیتراژ آن خواند و آهنگساز این مجموعه، محمدمهدی گورنگی بود. سریال «رسم عاشقی» هم در‌‌ همان سال با صدای همایون شجریان پخش شد.

ماه رمضان سال۱۳۸۴، سریال‌های «مرده متحرک» با صدای «علیرضا قربانی» و «برای آخرین بار» با صدای «احسان خواجه‌امیری» پخش شد. آغاز خوانندگی خواجه‌امیری در سریال‌ها از خوانندگی در همین مجموعه بود.

در سال ۸۵ به دنبال روند سریال‌های ماورایی که از «او یک فرشته بود» آغاز شد، «آخرین گناه» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده را پخش کرد و «آریا عظیمی‌نژاد» در آن از موسیقی ویژه‌ای برای همین ژانر استفاده کرد. در همین سال، سریال «زیرزمین» به کارگردانی علیرضا افخمی پخش شد که احسان خواجه‌امیری در آن خوانندگی کرد.

سریال «میوه ممنوعه» که در سال ۸۶ پخش شد نیز از ترانه افشین یداللهی و آهنگسازی و خوانندگی احسان خواجه‌امیری استفاده کرد و دل همگان را به دست آورد. سریال اغماء به آهنگسازی «کارن همایونفر» و خوانندگی «مرتضی اسکندری» در سال ۸۶ از آن دسته سریال‌های ماورایی سیما بود. سریال «یک وجب خاک» در رمضان سال ۸۶ به آهنگسازی حمیدرضا صدری با صدای «مجید اخشابی» پخش شد.

رمضان ۸۷، آهنگسازی و خوانندگی سریال «مثل هیچکس» را احسان خواجه‌امیری بر عهده داشت. سریال «مامور بدرقه» هم در همین سال به خوانندگی «حسین بهارین» پخش شد. همچنین در سریال «روز حسرت» در این سال، «مقداد شاه حسینی» شعری از مولانا را خواند و آهنگسازی آن را آریا عظیمی‌نژاد بر عهده داشت.

سریال پنجمین خورشید در سال ۸۸ به آهنگسازی «پیروز ارجمند» و خوانندگی «علیرضا افتخاری» تنها سریالی بود که خواننده‌ای در آن خواند.

اما در رمضان ۸۹، بر خلاف سال قبلش، «در مسیر زاینده‌رود» به آهنگسازی و خوانندگی احسان خواجه امیری و ترانه‌ای از افشین یداللهی، «سی‌امین روز» به آهنگسازی کارن همایونفر، «جراحت» به آهنگسازی و صدای آریا عظیمی‌نژاد و سریال «نون و ریحون» با آهنگسازی سعید ذهنی و آوازی از امیراحسان فدائی و شعری از سید حسین متولیان از شبکه‌های سیما پخش شد.

امسال هم در ماه مبارک رمضان، سریال‌هایی از شبکه‌های سیما پخش می‌شوند؛ مجموعه تلویزیونی «سقوط یک فرشته» به کارگردانی بهرام بهرامیان و آهنگسازی امیر توسلی، «چمدان» به آهنگسازی مهدی غفوریان، «پنج کیلومتر تا بهشت» به آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد و «سه دونگ سه دونگ» با موسیقی متن مهدی گورنگی.

سریال‌های مناسبتی در ماه رمضان هر سال با آهنگ‌ها و خواننده‌هایی متفاوت به روی آنتن می‌روند؛ اما در یک نگاه می‌توان به این نتیجه رسید که «احسان خواجه‌امیری» و «مجید اخشابی» را می‌توان جزو خواننده‌های پر کار در ماه رمضان دانست که بر روی سریال‌های ماه رمضان ترانه‌هایی را خواندند که پس از اجرای آن‌ها، از آن قطعات در آلبوم‌های خود بهره گرفتند.
منبع: 
برنا
تاریخ انتشار : شنبه 15 مرداد 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

پس آهنگ فوق العاده زیبای ملکوت سلطان چی شد؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

اولین کاری که احسان تو تلویزیون خوند غریبانه بود نه برای آخرین بار!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

با کمال احترام ، این متن اشتباهاتی دارد :
1-خوانندگی احسان خواجه امیری از سال 83 و سریال غریبانه شروع شد ولی در رمضان از برای آخرین بار(مفهوم را ناقص می رساند)
2-سریال سی امین روز برای امسال است نه سال 89
3-سال 89 سریال ملکوت با صدای رضا صادقی و آهنگسازی بهنام ابطحی پخش شد .
4- احسان خواجه امیری از تیتراژهای میوه ممنوعه و مثل هیچکس در آلبوم استفاده نکرده است . (مفهوم را ناقص می رساند )

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

وقتی کسی در یک زمینه امتحان پس بده و در اون موفق باشه مطمئنا باز هم از اون شخص استفاده می شه،احسان خواجه امیری جزو این دسته محسوب میشه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

فیلم ملکوت با صدای جاودانه و ملکوتی رضا صادقی وترانه عبدالجبار کاکایی موسیقی بهنام ابطحی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

اینارو ول کنید

محمد علیزاده توی کمتر از1سال 4بار تیتراژ خونده

اولیش ماه عسل پارسال بعدش حالموزیباکن(برنامه شب عید با حضور خودش) چند وقت پیش هم سریال سراب حالا هم یکی از برنامه های ماه رمضون امسال واقعا که نمیدونم چرا اینجوری شده

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

جای احسان امسال واقعا توی ماه رمضان خالیه نبود صداش کاملا احساس میشه.....
اصلا امسال رمضان هیچ تیتراژ قابل توجه ی وجود نداره یکی دوتا هستن که حیفه 2 دقیقه وقت که بخوای بمونی و گوش کنی.....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

احسان هم خودش هم باباش هم کاراش فوق فوق العادست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

تیتراژ "مرده ی متحرک" رو مگه "سینا سرلک" نخونده؟
توی اون سایتی هم که من تیتراژ رو ازش دانلود کردم نوشته بود "علیرضا قربانی" اما با یه بار گوش دادن مشخصه که صدای "سینا سرلک"ه. شما از چه منبعی اینو نوشتید؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

تیتراژ سریال ملکوت با صدای ماورایی و اسمونی سلطان مشکی رضا صادقی تک بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

خواجه امیری ابروی موسیقی ما س خدا حفظ ش کنه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

با سلام

هیچ کدوم از تیتراژهای تلویزیونی مخصوصا

اونهایی که برای ماه مبارک رمضان ساخته شده

یه پای تیتراژهایی که دکتر محمد اصفهانی

اون رو اجرا کرده نمی رسه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

من تیتراز پایانی برنامه ماه عسل 1390 که با صدای مهدی یراحی اجرا شده رو با فاصله خیلی زیاد از کل تیتراز هایی که تا امروز در ماه رمضان پخش شده دوست دارم.یراحی آبروی موسیقی پاپ رو تا حد زیادی خرید با این شاهکار.مرحبا به مهدی یراحی."هر جای دنیایی دلم اونجاست"

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

احسان بدون شک بهترین خواننده پاپ ایرانه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود خواجه‌امیری و اخشابی، رکورددار خوانندگی در ماه رمضان | موسیقی ما