برنامه یاد بعضی نفرات
 
سمفونی‌ای که شبیه هیچ چیز نیست
گزارشی از مراسم رونمایی سمفونی رومی؛
سمفونی‌ای که شبیه هیچ چیز نیست
موسیقی ما - الهه کاظمی:  «امروز روزی است که من از ۱۰ سال پیش رویای رسیدن به آن را داشتم. ۱۰ سال پیش ایران را برای رسیدن به این رویای بزرگ ترک کردم. به نیویورک رفتم و در یک شرایط خیلی سخت که نه چیزی از موسیقی کلاسیک می‌دانستم و نه زبانی جر زبان فارسی بلد بودم، از نقطه صفر و با تحصیل در یکی از دانشگاه‌های نیویورک شروع به کار کردم. حضورم در کنار برخی بزرگان باعث شد که در این ۱۰ سال کم کم رویا‌هایم را به حقیقت نزدیک کنم. سمفونی رومی نام پروژه ایست که من در آن سعی کردم با ترکیب موسیقی ملی ایران و موسیقی کلاسیک غرب گونه جدیدی از موسیقی را معرفی کنم، که می‌توان نام موسیقی فراکلاسیک ایرانی را روی آن گذاشت.»

حافظ ناظری نشان داده بیشتر از شهرت پدرش از آموخته‌های او استفاده کرده است. او امروز تصویری از جوان موفقی است که آمده تا از محقق شدن رویایش بگوید. از تمام تجربیاتش در این ده سال گذشته و از برنامه‌هایش برای آینده. دفاع از ابداع جدیدش در آهنگ سازی و تمام حاشیه‌های مربوط به آلبوم جهانی‌اش.
سمفونی رومی پروژهٔ جدیدی است که سعی کرده‌ام درآن با ترکیب موسیقی ملی ایران و موسیقی کلاسیک غربی نوع جدیدی از موسیقی را معرفی کنم که به گونه‌ای گفت‌وگوی فرهنگی ما با جهانیان باشد.

او گفت: نام این پروژه نمادی از آمیزش فرهنگ شرق و غرب است. لغت سمفونی به عنوان سمبل فرهنگ موسیقایی غرب و مولانا اسطوره و سمبل فرهنگ مشرق‌زمین است. ساختار اصلی این موسیقی برپایهٔ اصالت‌های موسیقی ملی ایران است، اما از نظرهارمونی، الگوهای ریتمیک و ترکیبات ملودیک و هم‌نوایی با آن متفاوت است. در نتیجه این موسیقی نه شرقی است و نه غربی. این موسیقی از فرهنگ خودمان برگرفته شده اما از دل موسیقی کلاسیک جهان نیز بیرون می‌آید.

از این جهت خوشحالم که چنین حرکتی را آغاز کردم و در این مقطع ایستادم و امیدوارم ثمرهٔ این آلبوم برای نسل جوان آینده نیز باقی بماند

حافظ ناظری در بارهٔ نحوهٔ توضیع آلبومش گفت: بعد از اولین کنسرتی که به همراهی پدرم و گروهی از نوازندگان مطرح آمریکا برگزار کریم، کمپانی بزرگ سونی از طرح این اثر استقبال کرد و قرار شد نمونه‌ای از این کار برای کارشناسانشان ارسال بشود. این افراد آهنگ سازان برجستهٔ دنیا هستند، کسانی که همگی بیش از ۱۰ بار برگزیده جایزهٔ گرمی شده‌اند. به همین دلیل پذیرفته شدن این آلبوم برای پخش جهانی توسط این کمپانی اتفاق بزرگی است. در ژوئن ۲۰۱۱ قرار است جمعی از موزیسین‌های مطرح دنیا به دعوت کمپانی سونی، برای پخش فاز اول سمفونی رومی در سراسر دنیا جمع شوند. اما به دلیل شرایط خاص کپی‌رایت در ایران این آلبوم به اینجا نمی‌آید و تنها تعداد محدودی از آن با ثبت نام قبلی پخش خواهد شد. حافظ ناظری همچنین گفت: این آلبوم می‌تواند با مردم سراسر جهان ارتباط برقرار کند و نمادی برای معرفی نوعی موسیقی است که سعی دارد از تلفیق موسیقی شرق و غرب یک هماهنگی بی‌سابقه را شکل دهد. فکر نمی‌کنم تاکنون حتی یک نت از این موسیقی به گوش کسی رسیده باشد. سمفونی رومی شبیه هیچ‌ چیز نیست.

شهرام ناظری پدری بود که آمده بود تا این بار راجع به فعالیت‌های مستقل پسرش صحبت کند و نظرات دیگران را هم راجع به آن بشنود. او قبل از هر چیز از مستقل بودن پسرش راضی بود. او گفت: همین‌که در این شرایط تلخ و پر مشقتی که برای دنیای هنر در ایران به وجود آمده، موضوعی باعث شود تا این افراد یک جا جمع شوند و خود را شریک چنین اتفاقی کنند، باعث خوشحالی است. و به نظر من باید از این جمع به هر بهانه‌ای استفاده کرد.

او راجع به فرزندش گفت: من از جوانی می‌دانستم که حافظ در آینده کاری خواهد کرد و تنوعی در هنرش ایجاد می‌کند. حافظ را طوری تربیت کردم که مستقل باشد و کار و پیشرفتش را به اختیار خودش گذاشتم. فکر کردنش، خواندنش و همهٔ کارهای موسیقی که انجام می‌دهد با من تفاوت دارد و مستقل است. این تفاوت را دوست دارم. من اعتقاد دارم در تنوع سلیقهٔ هنری همیشه اتفاق‌های خوبی برای موسیقی می‌افتد. امیدوارم تمام جوانان کشورمان یک روز با وجود شرایط سخت، به عنوان یک ایرانی برای فرهنگ و هنرشان در دنیا مطرح شوند.

شهرام ناظری در مورد کنسرت مشترک خود با حافظ گفت: ۱۹ تا ۲۲ اسفند ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی کنسرتی را برگزار خواهیم کرد که موضوع آن شاهنامه‌خوانی بر اساس موسیقی مقامی است.

در این کنفرانس به جز شهرام و حافظ ناظری، افراد دیگری هم از بزرگان هنر و موسیقی ایران حاضر بودند. محمود دولت‌آبادی، داود گنجه‌ای، کیوان ساکت، محمد سریر، محمد رضا درویشی، هوشنگ کامکار، بهرام کلهر نیا، بهروز بیات، علی مراد خانی، رامبد صدیف، مرتضی کاظمی، مدیا کاشگیر و... نیز در این جلسه حضور داشتند و نظرات خود را راجع به فرزند شهرام ناظری و اثر جدیدش گفتند.
محمد رضا درویشی گفت: هر چند ما این موسیقی را نشنیده‌ایم ولی آنقدر به شما و پدرتان اعتماد داریم که مطمئن هستیم کار خاص و متفاوتی انجام داده‌اید. همینطور برای جراتی که به خرج داده‌اید باید به شما تبریک بگوییم. من بسیار خوشحال هستم که معرفی چنین اثری باعث شد امروز در این جمع چنین هنرمندانی در کنار هم قرار بگیرند و از این بابت ما و همه دوستان از شما سپاسگزاریم، شاید اگر این اثر و یا شخص شما نبودید، امروز چنین جمعی تشکیل نمی‌شد.
محمود دولت آبادی نویسنده رمان معروف کلیدر نیز در سخنانش گفت: بعد از ۱۰ سال یکی از هنرمندان و جوانان کشور بازگشته و این باعث شادی است که مردم ایران در کشور خودشان زندگی کنند. این مملکت متعلق به همه مردم است و آنهایی که باعث شدند جوانان جلای وطن کنند، مقصر هستند. آرزو دارم در آینده شرایطی پیش بیاید تا هوش و خرد ایرانیان به جایگاه راستین خود بازگردد، پس موقتا به شما خوشامد می‌گویم.
هوشنگ کامکار آهنگساز و سرپرست گروه کامکار خطاب به حافظ ناظری گفت: بهتر بود قبل از برپایی چنین نشستی کار شما را می‌شنیدیم و بعد درباره آن قضاوت می‌کردیم. امروز تو گام بلندی برداشته‌ای که از جنبه‌هایی خیلی جالب نیست. این اثر و برپایی این نشست برای آن وضیفهٔ تو را سنگین می‌کند. تبریک می‌گویم که تا این اندازه از کارت دفاع می‌کنی. به نظر من چون جوان هستی و به دنبال نوآوری، شور و هیجان، آینده درخشانی خواهی داشت. امیدوارم کارت ادامه پیدا کند.
حافظ ناظری در پاسخ به هوشنگ کامکار گفت: در این جمع قرار بود خبر حمایت سونی مطرح شود. در غیر این صورت خودم هم معتقدم که باید اثرم قبل از نقد، شنیده شود. اما ضبط این اثر از ماه نوامبر شروع شد و چهار ماه است که به طول انجامیده و تا به حال برای ضبط آن به شش کشور سفر کردم و قسمت نهایی آن قرار است با همراهی گروه کر بزرگ نیویورک طی ۲۰ روز آینده ضبط شود و باید برای ماه آوریل به شرکت سونی تحویل داده شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اسفند 1389 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

حافظ من عاشق صدا وموسیقیتم..... خواهش میکنم راهنمایی کنید ماکه تو ایرانیم چطور بایدالبوم رو تهیه کنیم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سمفونی‌ای که شبیه هیچ چیز نیست | موسیقی ما