عکس های ارکستر ملی ایران پس از دو سال در تالار وحدت به صدا درآمد
موسیقی ما - نخستین شب از اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری بردیا کیارس در چهارمین روز از جشنواره بیست وششم موسیقی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور هنری در تالار وحدت سپری شد.
ارکستر موسیقی ملی ایران بعد از دو سال و نیم وقفه از آخرین حضور فرهاد فخرالدینی، با ترکیبی جدید به رهبری بردیا کیارس تمرینات خود را از دیماه سال جاری آغاز کرد و قرار بود نخستین اجرای آن اواسط اسفندماه و بعد از جشنواره باشد، اما در نهایت این اجرا به چهارمین شب از بیست وششمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر شامگاه گذشته ـ ۵ اسفند ماه ـ رسید.
این ارکستر تنها بعد از دو ماه تمرین، نخستین شب از اجرای عمومی خود را با ترکیب از نوازندگان جوان و تعدادی از نوازندگان قدیمی این ارکستر و با حضور سید محمد حسینی (ویزر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حمید شاهآبادی (معاون امور هنری)، علی ترابی (سرپرست دفتر موسیقی)، بابک رضایی (مدیر عامل انجمن موسیقی ایران)، محسن رجبپور (مدیر اجرایی ارکستر) هوشنک ظریف و فردین خلعتبری (اعضای شورای سیاستگذاری) و بدون حضور حسین علیزاده و اردشیر کامکار در دو بخش در تالار وحدت سپری کرد.
این در حالی بود که گروه در بخش نخست قطعات «بیژن و منیژه» حسین دهلوی و «نینوا» حسین علیزاده را به صدا درآورد.
در بخش دوم از این اجرا نیز به ترتیب قطعات سلام (حسین علیزاده)، هفت قطعه کوچک از احمد پژمان، مهتابتر از باران (فریدین خلعتبری) با صدای پوریا اخواص، نغمه خراسانی (اردشیر کامکار)، سوگ (فریدن خلعتبری) با صدای پوریا اخواص، رقصان (حسین علیزاده) و آدم (فردین خلعتبری) با صدای پوریا اخواص نواخته شد و برای بیز نیز با وجود آنکه پیش از این اعلام کرده بودند قطعه متفاوتی نواخته میشود، اما با تشویقهای پی در پی مردم باز همان قطعه «آدم» مجددا توسط ارکستر اجرا شد.
ـ با وجود آنکه در تمرینات و همچنین در بروشور این اجرا نام «پگاه آهنگرانی» به عنوان نوازنده ویلنسل درج شده بود، اما او در نخستین شب از اجرای گروه حضور نداشت.
ـ اجرای قطعه نام آشنای «نینوا» از ساختههای حسین علیزاده با ترکیبی از ویلن، ویلنسل و کنترباس نواخته شد و به زعم بسیاری از تماشاگران روح و حس واقعی «نینوا» درآن احساس نمیشد.
ـ تالار وحدت پنجشنبه ـ پنجم اسفندماه ـ پر شده بود و بر خلاف اجراهای چند شب گذشته با تاخیر کوتاهتری میزبان علاقهمندان شد.
ـ رهبر ارکستر بعد از اجرای قطعه «سوگ» از ساختههای فردین خلعتبری، در میان تماشاگران به افشین یداللهی شاعر این قطعه ـ اشاره و از او قدردانی کرد.
ارکستر موسیقی ملی ایران بعد از دو سال و نیم وقفه از آخرین حضور فرهاد فخرالدینی، با ترکیبی جدید به رهبری بردیا کیارس تمرینات خود را از دیماه سال جاری آغاز کرد و قرار بود نخستین اجرای آن اواسط اسفندماه و بعد از جشنواره باشد، اما در نهایت این اجرا به چهارمین شب از بیست وششمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر شامگاه گذشته ـ ۵ اسفند ماه ـ رسید.
این ارکستر تنها بعد از دو ماه تمرین، نخستین شب از اجرای عمومی خود را با ترکیب از نوازندگان جوان و تعدادی از نوازندگان قدیمی این ارکستر و با حضور سید محمد حسینی (ویزر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حمید شاهآبادی (معاون امور هنری)، علی ترابی (سرپرست دفتر موسیقی)، بابک رضایی (مدیر عامل انجمن موسیقی ایران)، محسن رجبپور (مدیر اجرایی ارکستر) هوشنک ظریف و فردین خلعتبری (اعضای شورای سیاستگذاری) و بدون حضور حسین علیزاده و اردشیر کامکار در دو بخش در تالار وحدت سپری کرد.
این در حالی بود که گروه در بخش نخست قطعات «بیژن و منیژه» حسین دهلوی و «نینوا» حسین علیزاده را به صدا درآورد.
در بخش دوم از این اجرا نیز به ترتیب قطعات سلام (حسین علیزاده)، هفت قطعه کوچک از احمد پژمان، مهتابتر از باران (فریدین خلعتبری) با صدای پوریا اخواص، نغمه خراسانی (اردشیر کامکار)، سوگ (فریدن خلعتبری) با صدای پوریا اخواص، رقصان (حسین علیزاده) و آدم (فردین خلعتبری) با صدای پوریا اخواص نواخته شد و برای بیز نیز با وجود آنکه پیش از این اعلام کرده بودند قطعه متفاوتی نواخته میشود، اما با تشویقهای پی در پی مردم باز همان قطعه «آدم» مجددا توسط ارکستر اجرا شد.
- در حاشیه این برنامه:
ـ با وجود آنکه در تمرینات و همچنین در بروشور این اجرا نام «پگاه آهنگرانی» به عنوان نوازنده ویلنسل درج شده بود، اما او در نخستین شب از اجرای گروه حضور نداشت.
ـ اجرای قطعه نام آشنای «نینوا» از ساختههای حسین علیزاده با ترکیبی از ویلن، ویلنسل و کنترباس نواخته شد و به زعم بسیاری از تماشاگران روح و حس واقعی «نینوا» درآن احساس نمیشد.
ـ تالار وحدت پنجشنبه ـ پنجم اسفندماه ـ پر شده بود و بر خلاف اجراهای چند شب گذشته با تاخیر کوتاهتری میزبان علاقهمندان شد.
ـ رهبر ارکستر بعد از اجرای قطعه «سوگ» از ساختههای فردین خلعتبری، در میان تماشاگران به افشین یداللهی شاعر این قطعه ـ اشاره و از او قدردانی کرد.
افزودن یک دیدگاه جدید