برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارشی از تمرین ارکستر ملی ایران در حضور اعضای شورای فنی
اختصاصی موسیقی ما؛
گزارشی از تمرین ارکستر ملی ایران در حضور اعضای شورای فنی
موسیقی ما - سعید عبداللهی: روز گشذته تالار وحدت میزبان نوازندگان ارکستر ملی ایران و رهبر جوانش بردیا کیارس بود که در حضور اعضای شورای فنی تمرینات‌شان را دنبال می‌کردند. در این تمرین قسمت‌های از سوئیت سمفونی بیژن و منیژه از ساخته‌های استاد حسین دهلوی و قطعه نغمه خراسانی اثر ارسلان کامکار اجرا شد.

حسین علیزاده از هنرمندان سرشناس موسیقی کشورمان و از اعضای شورای فنی طی صحبت‌هایی با نوازندگان ارکستر ملی گفت:‌ قبل از هر مطلبی آنچه برای من جلب توجه کرد دیدن چهره جوان و مشتاقی است که قلبشان برای هنر موسیقی می تپد و خوشبختانه آنچه دیدم اجرای خوب این قطعه بود اما به عقیده من برخی از نت ها در طول اجرا باید پرحجم تر صدا دهد اما به طور کلی نظر اعضای شورای فنی ارکستر در خصوص اجرای این قطعات خوب است.

این نوازنده تار در ادامه افزود : انگیزه اصلی ما خدمت به فرهنگ موسیقی و آنچه به آن تعلق داریم است از همین رو تحلیل رسانه ها و برداشت های اشتباه و سلیقه ای آنچه نیست که ما می خواهیم از همین رو معتقدم که ارکستر موسیقی ملی ، ارکستری است که عشق در آن موج می زند و صدای عشق از دستان هنرمندان عاشق شنیده می شود و این شوق و حرارت اعضای شورای فنی ارکستر را بیش از گذشته امیدوار کرد و روح تازه ای درارکستر دمیده شده است .

حسین علیزاده در ادامه صحبت های خود به مسائل پیرامون هنر موسیقی اشاره کرد و گفت : همه ما می دانیم که هنر موسیقی با مشکلات بسیاری مواجه است اما نباید همه تقصیرات را گردن شرایط و نابسامانی های فرهنگی بدانیم به اعتقادمن بخشی از این مسائل به خود هنرمند برمی گردد و ما باید این مشکلات را تا جایی که به هنرمند مربوط می شود حل کنیم هنرمند موسیقی باید یاد بگیرد تا جرات تعریف کردن از هنرمندان دیگر را داشته باشد؛ به اعتقادمن هنرمندان موسیقی تشنه فرهنگ هستند و ما باید دست به دست هم دهیم تا هنر ارزنده موسیقی را با قدرت به معرض نمایش بگذاریم.

وی درپایان با تاکید براینکه ارکستر موسیقی ملی، ارکستر کارمندی نیست گفت : صدایی که از ارکستر باید درآید صدای زندگی است و با وجود سیاست های نادرست و مشکلات مالی و اداری که سر راه ارکستر وجود دارد باید ارکستر موسیقی ملی کار خود را انجام دهد چراکه ما ارکستر کارمندی نمی خواهیم و من امیدوارم این نوع نگاه در همه نوازنده ها تقویت شود تا آثاری در خور موسیقی ملی و ایرانی در این ارکستر اجرا کنیم.

پس از پایان صحبت های حسین علیزاده ؛ بردیار کیارس رهبر جوان ارکستر موسیقی ملی در توضیح رپرتواری که برای اجرای ارکسترملی درنظر گرفته شده است گفت : برای این اجرا رپرتواری ازآثار آهنگسازان مختلف ایرانی ترتیب داده شده است و قرار است قطعات ، "بیژن ومنیژه" از آثار استاد حسین دهلوی ، "نی نوا"،"سلام" و یک قطعه جدید با نام"کردی" از آثاراستاد علیزاده ، "نغمه خراسانی" ساخته ارسلان کامکار در نخستین اجرای رسمی ارکستر موسیقی ملی ایران در اسفندماه به روی صحنه رود.

حشایه‌های تمرین:

*میانگین سنی نوازنده های ارکستر موسیقی ملی 25 تا 30 سال بود که حسین علیزاده در صحبتهای خود این میانگین سنی را از ویژگی های این ارکستر دانست .

* یکی از نکات جالب در این ارکستر حضور نادر مرتضی پور رهبر مهمان ارکسترسمفونیک تهران به عنوان نوازنده ویولنسل بود که بردیار کیارس حضور این نوازنده را حمایت ایشان از ارکستر موسیقی ملی دانست.

*علی ترابی (سرپرست دائمی دفتر موسیقی) در جلسه تمرین ارکستر ملی در کنار اعضای شورای فنی حضور داشت.

*هیچ ساز ایرانی در ترکیب سازیندی ارکستر موسیقی ملی در نخستین تمرین ارکستر وجود نداشت.



به زودی می‌توانید فایل صوتی این صحبت‌ها را نیز همین‌جا گوش کنید. عکس‌هایی از این تمرین را نیز این‌جا ببینید ...
منبع: 
مهر و موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 دی 1389 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

هیچ ساز ایرانی در ترکیب سازیندی ارکستر موسیقی ملی در نخستین تمرین ارکستر وجود نداشت.؟؟؟؟؟؟؟؟

یعنی چی؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

orkeste simphonic e haa!!! saaze sonnati chiye????

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

برای جناب عبداللّهی عزیز: البته اون چیزی که از عکس ها مشخّصه، اینه که جناب مرتضی پور در این ارکستر نوازنده ی کنترباس هستن، نه ویلنسل.
برای جناب Majd: ارکستر ملّی کارهای ایرانی رو اجرا می کنه و سازهای ایرانی همواره جزء لاینفک این ارکستر بودن. مگر اینکه تنظیم کننده از سازهای ایرانی استفاده نکرده باشه که این در موسیقی ایرانی به ندرت پیش میاد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

کلّاً مدیونین اگه کامنت های منو ثبت کنین..تا حالا 3-4 بار کامنت گذاشتم و اون بالا نوشته که "نظر شما بررسی خواهد شد"، امّا انگار چیزایی که اینجا به مخاطب اعلام میشه، مثل عابر بانک ها بی اساس و اشتباهه..
این قضیه فقط به این نوشته مربوط نمیشه. بارها و بارها این حالت برای من تکرار شده؛ در حالی که تا دو ماه پیش اصلاً سایتتون اینطوری نبود.
من که دیگه تو این سایت کامنت نمی ذارم. کامنت گذاشتن با اعمال شاقه رو میسپارم به دوستان دیگه..

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

می شه بگین که کی هست اجراشون ؟

من هر روز دارم سایتتون رو چک می کنم که شاید خبری بشه ولی مثل اینکه به این زودی ها نیست.

ممنون می شم که راهنمائیم کنید...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

سلام خواهشمندم این گفته ها را به بالا سری ها انتقال دهید
در هیچ کدام یک از کشورهای جهان خواننده ارکستر ملی از افرادی انتخاب می شوند که درزمینه آواز کلاسیک کارکرده باشند(مثل محمد نوری) متاسفانه خوانندگان ارکستر ما خوانندگان سنتی می باشند که متاسفانه در شن ارکستر ملی نیستند با وجود رهنری افرادی (کیارس-خلعت بری )که در این زمینه اطلاعاتی دارند اما متاسفانه شیوه را عوض نمی کنند هر کشوری یک آواز سنتی به خود را دارد اما ارکستر آن کشور به صورت کلاسیک وآواز خوان کلاسیک بر روی سن ظاهر می شوند خواهشمندم این مطالب را به گوش خانه موسیقی برسانید متشکر

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

با سلام و خسته نباشید بر مدیر سایت
من هم خواهش می کنم این نقطه نظرات را به مسولان دفتر موسیقی برسانید چرا ارکستر ملی را به سنتی شدن می کشانیم آواز سنتی نیازمند سه تار -تار -دف می باشد و متاسفانه خوانندگان فعلی سنتی خوان هستند و همخوانی با آلات کلاسیک ارکستر ملی ندارند خواهشمندم یا آلات موسیقی ارکستر ملی را به سه تار دف یا تار بکشانیم یا یک آواز خوان کلاسیک که دوستمون در بالا ذکر کردند به ارکستر ملی دعوت کنیم تا واقعا ارکستر ملیمان بهترین باشد آواز سنتب یک آواز بدون شناخت جهانی است و در واقعه ناشناس هست پس چرا ره اشتباه را برویم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گزارشی از تمرین ارکستر ملی ایران در حضور اعضای شورای فنی | موسیقی ما