برنامه یاد بعضی نفرات
 
آلبوم «فرزند ایران» رونمایی شد؛
مردم حوصلهٔ آوازهای طولانی را ندارند
موسیقی ما - به‌دنبال سیاسیت نیستم اما هنرمند باید زبان مردم باشد؛ البته عده‌ای از افراد از فضاهای هنری سوءاستفاده می‌کنند اما باید بدانیم که ذهن مردم برای فریب‌کاری نیست.

حمید بهروزی‌نیا (آهنگساز اثر موسیقایی فرزند ایران) صبح امروز (۱۴ دی) در نشست مطبوعاتی این اثر که در فروشگاه بتهون برگزار شده بود؛ گفت: ریتم در زندگی مردم بسیار مهم است و به طبع در شرایطی که همه استرس مسائل اجتماعی و اقتصادی را دارند؛ مردم طاقت آوازهای طولانی را ندارند.

وی در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه چرا حال و هوای آلبوم موسیقی «فرزند ایران» یادآور ریتم‌ها و ملودی‌های دههٔ ۶۰ است و آیا این اثر می‌تواند سلیقهٔ مخاطب امروز را تامین کند، گفت: موسیقی دههٔ ۶۰، موسیقی زمان جنگ است و هم‌اکنون به نظر من؛ مردم ما به‌دلیل زندگی کردن در شرایط استرس؛ به حال و هوای‌‌ همان دوره شباهت دارند.

وی در ادامه افزود: برای ساخت این اثر به این موضوع توجه کردم که ۸۰ درصد کار من را مردم عادی گوش می‌دهند و باید برای مردمی کار بسازم که بتوانند با این اثر ارتباط برقرار کنم.

بهروزی‌نیا درباره انتخاب سینا سرلک به‌عنوان خوانندهٔ این اثر گفت: کارکردن با سینا سرلک برای من برخلاف تصورم خیلی راحت بود؛ البته ما قبل از ضبط این اثر با هم رابطه داشتیم و جدا از فضاهای کاری همدیگر را ملاقات می‌کردیم که به نظرم این ملاقات‌ها ما را به هم خیلی نزدیک کرد.

سینا سرلک در ادامهٔ این نشست مطبوعاتی سخن خود را با این جمله آغاز کرد که همدلی از همزبانی بهتر است. وی گفت: پشت این اثر یک نوع رنگ‌بندی و تفکر نهفته است که ریشه و تاریخچه دارد.

این هنرمند خاطرنشان کرد: ما اکنون در شرایطی زندگی می‌کنیم که درگیر موضوعات متفاوتی هستیم، اما در هرحال مجبوریم در این شرایط زندگی را به گونه‌ای برای خودمان بسازیم که قابل تحمل باشد.

این خواننده خاطرنشان کرد: هرکس باید در حد خود و توانایی‌های خودش کاری کند که نوعی از تفکری را در ذهن مردم ایجاد کند تا مانند شعر حافظ به‌روز باشد؛ چراکه معتقدیم موسیقی نیز باید زبان حال جامعه باشد.

سینا سرلک با تاکید بر این موضوع که موافق بازخوانی خواندن تصانیف قدیمی نیست، خاطرنشان کرد: در این اثر موسیقایی شامل جغرافیای ایران، خلیج‌فارس، آرش کمانگیر؛ ‌ به سرفرازی ایران اشاره شده است و این نوع تفکر، تفکر کمی نیست.

خواننده آلبوم موسیقی «رومی ۲» به آهنگسازی پدرام درخشانی خاطرنشان کرد: به‌دنبال سیاست نیستم اما هنرمند باید زبان مردم باشد؛ البته باید دقت شود که عده‌ای از افراد از فضاهای هنری سوءاستفاده می‌کنند اما باید بدانیم که ذهن مردم برای فریبکاری نیست.

این خواننده با اشاره به اینکه آلبوم موسیقی فرزند ایران در دو دستگاه موسیقی یعنی چهارگاه و اصفهان خوانده شده، خاطرنشان کرد: این دو دستگاه حال و هوای موسیقی حماسی و شکواییه را دارد که شاید مناسب روز حال باشد.

خواننده آلبوم موسیقی «تیام» با اشاره به اینکه این آلبوم را مانند تمام کارهای گذشته خود در وهله اول به استاد شجریان و بعد تقدیم به مردم تقدیم کرده، افزود: به نظر من؛ استاد شجریان حق بزرگی بر گردن موسیقی این مملکت داشته و دارد؛ البته من به شرایط الان و اینکه چه برخوردهای ناجوانمردانه‌ای با ایشان می‌شود؛ کاری ندارم. اما شجریان همیشه حافظ موسیقی ایران بوده است و من از ایشان نه درس آواز بلکه درس زندگی یادگرفتم.

این خواننده در ادامه درباره اینکه آیا با ارکس‌تر ملی باتوجه به راه‌اندازی دوباره‌اش همکاری می‌کند، خاطرنشان کرد: من در جریان کارهای ارکس‌تر ملی نیستم اما شخصیت من به‌گونه‌ای است که معمولاً آدم وفاداری هستم. باید بدانیم که ارکس‌تر ملی را فرهاد فخرالدینی راه‌ انداخته است و امیدواریم که این ارکس‌تر به دست اهلش سپرده شده باشد.

وی افزود: در شرایط حال؛ من با ارکس‌تر ملی همکاری نمی‌کنم، اما اگر شرایط پیش بیاید و ارکس‌تر ملی روند موفقیت‌آمیزی داشته باشد برای آن برنامه خواهم ریخت.
در ادامه سینا سرلک دربارهٔ استفاده از ملودی‌های بختیاری گفت: فضای کار در حوزهٔ موسیقی فولکلور با موسیقی ملی فرق می‌کند؛ البته من ۲ قطعهٔ بختیاری را با ارکس‌تر ملی اجرا کردم همچنین در آلبوم موسیقی رومی ۲ قطعهٔ دیگر را در ساختار موسیقی تلفیقی اجرا کردم.

وی با انتقاد به این موضوع که کاش بخش کوچکی‌ از بودجه‌های کلان این مملکت که صرف ورزش فوتبال می‌شد که البته به هیچ جایی هم نرسیده است، صرف هزینه در کارهای موسیقی می‌شد؛ گفت: اگر به موسیقی اهمیت و بها بدهند؛ می‌تواند زود‌تر از مسائل دیگر جهانی شود.

وی ادامه داد: پیام ما این است که به مردم بگوییم؛ اگر موسیقی پاپ و جاز گوش می‌دهند، موسیقی سرزمین خود را نیز بشنوند و به یقین چنین کاری نیاز به تبلیغات دارد.

در ادامه حمید بهروزی‌نیا گفت: نحوهٔ انتخاب شعر من و آهنگسازی به گونه‌ای است که باید شعر را همه فهمید. نباید شعری انتخاب کنیم که فقط لیسانسه‌های ادبیات آن را می‌فه‌مند. همچنین در فضای آهنگسازی نیز چنین اعتقادی دارم.

وی افزود: اکنون شرایط آهنگسازی ما به گونه‌ای پیچیده شده که شنونده‌ سردرگم می‌شود و ممکن است آثار ازنظر آکادمیک بسیار قوی باشد اما این‌ها نمی‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند.

در ادامه بابک چمن‌آرا به‌عنوان مدیر موسسه آوای خورشید و مدیر فروشگاه بتهون درباره این اثر گفت: من؛ موزیسین نیستم اما شنوندهٔ حرفه‌ای موسیقی هستم. به یقین می‌توان به این اثر نمرهٔ خیلی خوبی داد و می‌توان گفت که این اثر می‌تواند با هر سلیقه‌ای جور دربیاید.

وی درباره تیراژ این اثر صحبتی نکرد و افزود: امیدوارم بعداز یک مدت تیراژ این اثر به بیشتر از ۵ هزار عدد شود.

چمن‌آرا درباره چگونگی توزیع آلبوم موسیقی فرزند ایران گفت: اعتقاد دارم که‌شان این نوع موسیقی باید رعایت بشود و به یقین در چنین شرایطی نمی‌توان این اثر را در هر سوپرمارکتی توزیع کرد. توزیع موسیقی در سوپرمارکت‌ها یک تخلف صنفی است؛ البته ما بدمان نمی‌آید که کارمان را همه ببینند اما نه به هر قیمتی.
مدیر موسسه آوای خورشید در پایان گفت: فروش آثار موسیقی روی سایت‌های معتبر دنیا و به‌صورت اینترنتی یکی از اهداف موسسه ما به‌شمار می‌آیدکه ما سعی داریم این فروش را هر سه ما یکبار به روز کنیم.
منبع: 
ایلنا
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مردم حوصلهٔ آوازهای طولانی را ندارند | موسیقی ما