برنامه یاد بعضی نفرات
 
بردیا کیارس 31 ساله جای فرهاد فخرالدینی 73 ساله را گرفت
پس از دو سال بلاتکلیفی؛
بردیا کیارس 31 ساله جای فرهاد فخرالدینی 73 ساله را گرفت
ندا انتظامی: هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، ارسلان کامکار، فردین خلعتبری و علی ترابی به‌عنوان اعضای شورای فنی ارکستر ملی به تالار وحدت رفتند تا به‌جای فرهاد فخرالدینی، بردیا کیارس 31ساله را رهبر جدید ارکستر ملی معرفی کنند.خرداد سال 1388 اجرای کنسرت ارکستر ملی به تعویق افتاد و پس از آن، خبر استعفای فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر ملی به گوش رسید؛ خبری که سریعا توسط روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکذیب شد. این تکذیب از سوی فخرالدینی با سکوت همراه بود تا اینکه دیروز عده‌ای از بزرگان موسیقی که اعضای شورای فنی ارکستر ملی را تشکیل می‌دهند، در نشستی مطبوعاتی دستان جوان بردیا کیارس را به‌عنوان رهبر جدید این ارکستر بالا بردند.

ارکستر ملی در سال 1377 توسط فرهاد فخرالدینی بنیان گذاشته شد و طی 11 سال که از عمر ارکستر ملی می‌گذشت، فرهاد فخرالدینی که اکنون 73 ساله است سکان هدایت این ارکستر را برعهده داشت و اکنون هدایت آن با انتخاب شورای فنی ارکستر، به‌عهده بردیا کیارس 31 ساله گذاشته شده‌است.

گرچه پیش از این اعلام شده بود که انتقال ارکستر موسیقی ملی از دفتر موسیقی وزارت ارشاد به بنیاد رودکی و خصوصی‌سازی‌ این ارکستر از مسائلی بود که باعث جدایی فرهاد فخرالدینی شده بود اما در نشست خبری دیروز اعلام شد که فخرالدینی به دلایل شخصی از ادامه کار صرف‌نظر کرد.

علی ترابی، سرپرست دفتر موسیقی به فعالیت‌های دفتر موسیقی برای راه‌اندازی مجدد ارکستر ملی اشاره کرد و گفت که به‌علت احترام به فرهاد فخرالدینی در جایگاه پایه‌گذار ارکستر ملی مدت‌ها برای شروع مجدد فعالیت ارکستر ملی صبر شده اما با توجه به عدم‌تمایل این رهبر، از تیرماه امسال دفتر موسیقی به این نتیجه رسید که فعالیت ارکستر ملی مجددا از سر گرفته شود اما سؤالی که اینجا برای مسئولان مطرح شد این بود که برای شروع دوباره‌فعالیت ارکستر با چه شکل و شمایلی باید کار را پیش برد؟ علی‌ترابی در این باره گفت: رایزنی و مشورت با استادان صاحب‌نظر موسیقی انجام و نهایتا تصمیم بر این شد که شورای فنی ارکستر موسیقی ملی تشکیل شود.

ابتدا امیدوار نبودیم که 4استادی که در اولویت اول ما برای این شورا بودند به این دعوت پاسخ مثبت دهند ولی خوشبختانه کار ما به انتخاب‌های بعدی نرسید و این افراد دعوت ما را لبیک گفتند. این استادان همگی مورد اتفاق جامعه‌ هنری هستند و جای خوشحالی دارد که این اعتماد را به دفتر موسیقی کردند تا فقط و فقط به خاطر موسیقی قدم جلو گذاشته و این بار از زمین برداشته شود؛ نکته‌ای که حسین علیزاده هم در مقام یکی از اعضای شورای فنی ارکستر ملی آن را اعلام کرد.

او ارکستر ملی را فقط موسیقی ملی ندانست بلکه این را مسئله‌ای ملی و میهنی نامید و در ادامه گفت: همه‌ ما باید کمک کنیم تا این ارکستر به حیات خود ادامه بدهد و قطعا در این مسیر آقای فخرالدینی هم موافق خواهند بود که جوانان کار را ادامه دهند و امکان تجربه پیدا کنند. بشخصه معتقدم که یک روز تمام استادان میدان را به جوان‌تر‌ها می‌دهند تا آنها با انرژی بیشتر این مسیر را بپیمایند، ما نیز در این راه باید این رهبران و نوازندگان جوان را حمایت کنیم.

ارکستر ملی از زمان تاسیس خود اساسنامه‌ای داشته و هوشنگ ظریف و حسین علیزاده هم از اعضای این شورا بوده‌اند؛ اعضای شورایی که بعدها به‌دلیل خارج شدن ارکستر از سیستم شورایی طبیعتا آنها نیز کنار گذاشته شدند. این اساسنامه امسال مجددا مورد بازنگری قرار گرفت و رهبر جدید ارکستر تعیین شد. این درحالی است که نزدیک به 7 ماه است دفتر موسیقی بدون مدیرکل به کار خودش ادامه می‌دهد و بر حسب شنیده‌ها زمان قطعی برای تعیین مدیرکل وجود ندارد. از طرف دیگر با توجه به عدم‌فعالیت شورای ارکستر ملی در 11 سال گذشته، این نگرانی وجود دارد که با‌ آمدن مدیرکل دفتر موسیقی این اساسنامه قدرت اجرایی خود را از دست بدهد و یا کمرنگ شود.

علی ترابی اعلام کرد که اساسنامه‌ای که به تصویب رسیده در سطوح بالاتر از دفتر موسیقی و زیرنظر معاونت هنری مورد تایید است، لذا هیچ رفت‌وآمد و تغییری در ترکیب مدیریت دفتر موسیقی نمی‌تواند خدشه‌ای به‌فعالیت‌های این شورا و همچنین ارکستر ملی وارد کند. یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس دفتر موسیقی در این مسیر حمایت از این شوراست.

بردیا کیارس تنها رهبری 2 کنسرت را در کارنامه هنری‌اش دارد؛ رهبری کنسرت مدار صفر درجه و رهبری ارکستر پارس به یاد ثمین باغچه بان. با این حال با تصمیم گروهی شورای فنی او به‌عنوان رهبر دائم ارکستر ملی فعالیت خواهد کرد. آنطور که علیزاده در این نشست اعلام کرد، در آینده‌ای نه چندان دور برنامه سالانه ارکستر مشخص خواهد شود و قرار بر این شده که ارکستر ملی در شهرستان‌ها هم به اجرای برنامه بپردازد.

با این حال رپرتوار ارکستر مشخص نشده‌است و بردیا کیارس در این نشست اعلام کرد: «هنوز درباره‌ قطعات رپرتوار به قطعیت نرسیده‌ایم اما در این برنامه‌ جدید که از اول دی‌ماه آغاز می‌شود ارکستر ملی 3 روز در هفته تمرین دارد و از آنجا که گروه کاملا جدید است و از نسل جوان انتخاب شده باید از قطعات پایه شروع کرد تا نوازندگان همدیگر را پیدا کنند. ما در این مسیر تاکید داریم نوازندگانی را معرفی و انتخاب کنیم که جوان باشند و در عین حال از کیفیت اجرایی بالایی برخوردار باشند. اسامی پیشنهاد شده اما در دست بررسی شورای فنی ارکستر است.»
منبع: 
همشهری آنلاین
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آذر 1389 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

آخه این چه عکسیه صورتشو که نمی بینیم که !

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

چرا مطلب به این مهمی رو از روی سایت برداشته اید؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

سلام من انتقادی در مورد انتخاب خوانندگان ارکستر ملی داشتم خواهشمندم این مطلب را به گوش رهبران ارکستر ملی برسانید تا راه اشتباه رفته را اصلاح کنند چراگروه ارکستر ملی را که بصورت کلاسیک کارکرده اند با حضور خوانندگان سنتی در این گروه منحرف می کنند آقایان بردیا کیارس وخلعت بری که دم از رهبر ارکستر ملی بودن میزنند تا حالا متوجه نشده اند که آواز خوان ارکستر ملی بایستی کلاسیک خوان باشد نه سنتی خوان باشد (مثل مرحوم محمد نوری وامثال آنها)خواهشمندم نظرات را به بالا انتقال دهید که ارکستر ملی از راه خود خارج نشده و در راه درست و رو به رشد قدم بردارد- با تشکر

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بردیا کیارس 31 ساله جای فرهاد فخرالدینی 73 ساله را گرفت | موسیقی ما