برنامه یاد بعضی نفرات
 
درک گليسون: كيفيت سازهای اركستر سمفونيک تهران قابل مقايسه با كشورهای اروپايی نيست
گزارشی از نشست خبري درك گليسون رهبر جدید ارکستر سمفونیک تهران؛
درک گليسون: كيفيت سازهای اركستر سمفونيک تهران قابل مقايسه با كشورهای اروپايی نيست
موسیقی ما - نشست اركستر سمفونيک تهران به رهبري درك گليسون درحالي برگزار شد كه مديرعامل انجمن موسيقي ايران اعلام كرد كه با حضور علي رهبري شخصاً مشكلي ندارد اما آمدن علي‌ رهبري به ايران منوط به سياست‌هاي هنري است.بابك رضايي مديرعامل انجمن موسيقي ايران در نشست مصبوعاتي رهبر جديد اركستر سمفونيک با عنوان درك گليسون كه صبح امروز در تالار رودكي برگزار شد گفت: در اين كنسرت قطعه نغمه صلح و كنسرتو كمانچه از ارسلان كام كار اجرا خواهد شد كه تك نوازي كمانچه را اردشير كامكار به عهده دارد.

وي ادامه داد: همچنين سنفوني شيش چاي‌كوفكي (كه به عنوان پانتيك معروف است) نيز در اين برنامه اجرا خواهد شد.

در ادامه درگ گليسون اركستر سمفونيک تهران را شبيه به اركست اروپاي شرقي مانند روماني، بلغارستان و چك ارزيابي كرد و گفت: در اين اركستر يك سري نقاط قوت و يك سري نكات ضعف وجود دارد كه بيشترين مشكلات به استفاده و تكنيك در سازهاي بادي برنجي برمي‌گردد. اين درحالي است كه در كشورهاي اروپاي غربي نهادهايي وجود دارد كه از سنين كودكي براي سازهاي‌ بادي برنجي تشكيل مي‌شود و آنها در سنين بالا مي‌توانند با تكنيك بالاي نوازندگي و با هر رهبري به روي صحنه بيايند.

وي ادامه داد همچنين كيفيت سازهاي اركستر سمفونيک تهران قابل مقايسه با كشورهاي اروپايي نيست و در اينجا نياز به سازهاي بهتري داريم.

گليسون درباره نكات مثبت اركستر سمفونيک تهران خاطرنشان كرد: بالا بودن انگيزه نوازنده‌ها به نواختن و يادگرفتن يكي از نكات قابل توجه بود. اين درحالي است كه در كشورهاي اروپايي نوازنده‌ها دوست ندارد در اركستر بنوازند و براي اين موضوع تلاش و انگيزه‌اي ندارند.

اين رهبر ايلندي خاطرنشان كرد: در تركيب نوازنده‌ها و سازها هيچ تغيير خاصي ارائه نداده‌اند كه قابل اشاره كردن باشد.

اين هنرمند درباره اجراي 2 قطعه ايراني در اركستر سمفونيک تهران گفت: انجمن موسيقي ايران هنگام ورود به ايران اجراي اين 2 قطعه را به من پيشنهاد دادند كه برايم از نظر فرم نوع نوازندگي و آشنايي با ساز كمانچه قابل توجه بود.

همچنين براي اجراي بهتر اين اثر حضور آهنگساز اثر به عنوان مايستر اركستر سمفونيک تهران نيز خيلي مهم بود و براي بهتر اجرا شدن اين قطعه به من كمك زيادي كردند.

درك گليسون درباره تكنيك نوازندگي نوازنده‌هاي اركستر سمفونيک تهران گفت: بالا رفتن تكنيك نوازندگي يك شبه اتفاق نمي‌افتد و بايد از كودكي براي خوب زدن تلاش شود.

البته من زمان تمرين مي‌توانم نكاتي را به نوازنده‌ها يادآوري كنم اما نوازنده‌اي كه 30 سال با اين تكنيك زده است يك شبه تغيير نمي‌كند.

گليسون با تاكييد بر اين موضوع كه در 30 سال گذشته آموزش موسيقي به بچه‌ها در اروپا پيشرفت زيادي كرده است خاطرنشان كرد: در بعضي از كشورهاي اروپايي در سنين پايين نوازنده‌هاي مختلفي از كشورهاي مختلف و سطح بالا جمع‌آوري مي‌كنند و اين نوازنده‌ها حاضر هستند در هر اركستري و با هر رهبري به روي صحنه بيايند.

گليسون خاطرنشان كرد: بهتر است كشور ايران هم نوازنده‌هاي مخلتف را از خاورميانه دعوت كند تا يك اركستر با تكنيك بالا داشته باشد.

در ادامه بابك رضايي با اشاره به اينكه اين آخرين رهبر خارجي است كه براي برنامه‌ريزي امسال از آن استفاده مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: حضور رهبران خارجي تاكنون براي ما ره‌آوردهاي خوبي داشته‌اند و ما تلاش داريم كه دوباره اركستر ساز‌هاي بادي را دوباره راه‌اندازي كنيم تا بتواند پشتوانه‌اي براي اركستر سمفونيک تهران باشد. همچنين يكي از نكاتي كه وجود دارد اين است كه در كشور آمريكا به اركستر‌هاي نظامي بسيار توجه مي‌كنند و اين اركستر‌ها مي‌توانند پشتوانه‌اي براي اركستر سمفونيک كشورشان بشوند و ما بايد در اين راه قدم برداريم. كما اينكه جشنواره موسيقي نظامي كه توسط شهرداري برگزار مي‌شد و امسال متاسفانه تداوم پيدا نكرد، بهتر است دوباره راه اندازي شود. همچنين به پيشنهاد معاونت هنري (شاه‌آبادي) قرار است اركستر جوانان با همايت ارشاد تشكيل شود تا بتوانيم در آينده از اين استعدادها استفاده كنيم.

مبني براينكه چرا برنامه‌هاي اركستر زهي پارسيان را يكباره لغو كرده‌اند و از حضور علي‌ رهبري در ايران استفاده نمي‌كنند، خاطرنشان كرد: در تاريخ‌هايي كه قرار بود اركستر زهي پارسيان برنامه داشته باشد برنامه‌ آنها با اجراي سنفوني مقاومت در شهرستان‌ها مواجه شد و به دليل حضور نوازنده‌هاي اركستر سمفونيک تهران در تركيب جديد اركستر زهي پارسيان در اين برنامه لغو شد.

مديرعامل انجمن موسيقي ايران ادامه داد: حضور نمايندگان اركستر سمفونيک ايران در تركيب جديد اركستر زهي پارسيان با انجمن موسيقي اصلاً هماهنگ نشده بود و 2 هفته مانده به اجراي استاني اركستر سمفونيک تهران متوجه اين قضيه شديم كه اين قضايا كنسل شد.

وي پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايلنا مبني بر اينكه بلاخره از حضور علي رهبري در ايران استفاده مي‌كنند يا نه گفت: من شخصاً با اين قضيه مشكل ندارم اما حضور علي رهبري در ايران به عنوان رهبر منوط به ديگر سياست‌هاي هنري است.

در ادامه بابك رضايي درباره لغو برنامه اركسترسمفونيک تهران به رهبري نادر مرتضي‌پور در تهران گفت: ما يك هفته قبل از اجراي تهران در قطر برنامه داشتيم و قرار نبود كه در اجراي قطر با خودمان ساز ببريم. اما به يك بار اعلام كردند كه اركستر سمفونيک قطر برنامه‌اي دارد و ما نمي‌توانيم از ساز‌هاي آن‌ها استفاده كنيم.
وي ادامه داد: در همين راستا ما طي 36 ساعت سازهاي اركستر سمفونيک تهران را به قطر فرستاديم و برنامه ريزي كرده بوديم كه طي همين زمان يا 48 ساعت ساز‌ها را به ايران برگردانيم اما به دليل نا هماهنگي در كمرك قطر و تعطيلي گمرك در ايران ما نتوانستيم سازها را به موقع دريافت كنيم و اجراي ما كنسل شد.

گفتني‌ست كنسرت اركستر سمفونيک تهران 12 و 13 آذر ماه با اجراي 2 قطعه از آهنگسازان ايران ساعت 21 در تالار وحد اجرا مي‌شود.
منبع: 
ایلنا
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود درک گليسون: كيفيت سازهای اركستر سمفونيک تهران قابل مقايسه با كشورهای اروپايی نيست | موسیقی ما