برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبري پرحاشيه اركستر سمفونيك تهران برگزار شد
رسانه‌ها سياه‌نمايي مي‌كنند
نشست خبري پرحاشيه اركستر سمفونيك تهران برگزار شد
موسیقی ما - وصــال ديــده‌ور: اركــستر سمفونيك تهران بار ديگر يكي از نشست‌هاي خبري پرحاشيه و پرسروصدا را تجربه كرد. بابك رضايي مديرعامل انجمن موسيقي ايران، ماتياس كروگر رهبر جديد مهمان اركستر سمفونيك تهران و جمعي از نوازندگان اركستر روي صحنه تالار رودكي نشستند تا به پرسش‌هاي خبرنگاراني كه بر صندلي‌هاي تماشاچيان تكيه زده‌بودند، پاسخ دهند.

بابك رضايي كه از ابتداي نشست تاكيد مي‌كرد: «نوازندگان اينجا نشسته‌اند تا شما از زبان آنها بشنويد كه اركستر در چه وضعيت مطلوبي به سر مي‌برد.» در نخستين اظهاراتش گفت: «اينها ساليان سال در اركستر ‌سمفونيك نواخته‌اند و بايد امروز مشخص شود كه آيا كسي قصد دارد با جاه‌طلبي شرايط اركستر‌ سمفونيك را برهم بريزد يا نه.» اما پيش از آنكه خبرنگاران به سوالات اصلي خود بپردازند، رضايي در پاسخ به اينكه اركستر در حال حاضر در چه وضعي به سر مي‌برد، بحث منوچهر صهبايي و دوران رهبري او در اركستر سمفونيك را پيش كشيد و گفت كه بايد روزي به ادعاهاي اين شخص پاسخ داده مي‌شد. او سپس از رهبر اركستر خواست تا خود را معرفي كند. كروگر هم اينگونه خود را معرفي كرد: «من كار موسيقي را در شش‌سالگي با ساز پيانو آغاز كردم و سپس در دانشكده‌ آهنگسازي شهر كلن به تحصيل ادامه دادم و در كنسواتوار پاريس رشته آهنگسازي را به پايان رساندم و سپس كار رهبري موسيقي را در فرانكفورت آموختم و تحصيلات تكميلي‌ام را در سوئيس انجام مي‌دهم و تا چند ماه آينده، به عنوان پروفسور مهمان در اتريش به تدريس خواهم پرداخت.» او كه اكنون اركستر 80 ساله سفونيك تهران را رهبري مي‌كند از سابقه رهبري موسيقي كلاسيكش سخن گفت: «مهم‌ترين بخش كارهاي من را موسيقي معاصر به خود اختصاص داده است و همزمان به رپرتوار موسيقي كلاسيك مي‌پردازم و به عنوان يك رهبر و آهنگساز آزاد فعاليت مي‌كنم.» حرف‌هاي كروگر كه به پايان رسيد، بحث‌هاي جدلي ميان رضايي و خبرنگاران شروع شد. جنجال نخست به دستمزد كروگر بازمي‌گشت. رضايي گفت: «دستمزد او 2000 دلار است.» رضايي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ اينكه حالا كه بعد از سال‌ها قصد داشتيم يك رهبر خارجي براي اركستر ‌سمفونيك دعوت كنيم چرا يك رهبر شاخص و معروف دعوت نشد، گفت: «به‌نظر شما مي‌توان در يك زمان كوتاه رهبر شاخص دنيا را راضي كرد كه به ايران بيايد؟ حضور رهبران شاخص جزو برنامه‌هاي قطعي ماست، اما مراحلي دارد كه بايد طي شود و برنامه‌هاي بسياري از اين رهبران تا سه سال آينده پر است.» اين گفته رضايي احتمالابه اين معناست كه او از حضور خود تا سه سال آينده در همين مسند اطمينان كامل دارد. اما نحوه انتخاب كروگر هم جالب است: «دوستان براي خريد ساز براي اركستر به آلمان رفته بودند كه آنجا اين رهبر جوان معرفي شد. پس از بررسي رزومه‌اش او را جذب كرديم.» او ماتياس كروگر را اينگونه تاييد كرد: «قرار نيست كه همه رهبران رزومه‌هاي آن‌چناني داشته باشند. رهبري اركستر در اروپا يك رشته دانشگاهي است و هزاران نفر در آن تحصيل مي‌كنند. كروگر كارش را بلد است و با رپرتوار‌هاي روز دنيا كار مي‌كند.» در ادامه اين نشست اما رضايي كه مدام در طول جلسه رسانه‌ها را به سياه‌نمايي متهم مي‌كرد، پس از سخنان كامكار گفت: «تمام اعضاي اركستر‌ سمفونيك از رهبري ماتياس كروگر راضي بودند، اما اين روزها متاسفانه كساني در رسانه‌ها اظهار نظر مي‌كنند كه يك بار هم در اركستر ‌سمفونيك ساز نزده‌اند.»

يكي از خبرنگارها درباره سابقه كاري كروگر در رهبري اركسترهاي سمفونيك پرسيد كه او هم نام چند اركستر را برد. اما رضايي در پاسخ به اين سوال كه «آيا اركستر سمفونيك تهران براي ان رهبر جوان اعتبار محسوب مي‌شود يا كروگر براي اركستر؟» پاسخي نداد.
منبع: 
تهران امروز
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 مهر 1389 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

مکان : مرکز همایشهای برج میلاد

تاریخ :6 آبان 1389و 7 آبان 1389

ساعت : 18 و 21:30

قیمت بلیط : 200000 و 300000 و 350000 و 450000 و 500000 ریال

توضیحات:

به همراهی ارکستر بزرگ 45 نفره به سرپرستی بهنام ابطحی

برای تهیه بلیط با شماره های 22728007 و 22738007 تماس حاصل فرمائید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

بی تردید منوچهر صهبایی رهبر ارکستر گرانقدر و دلسوزی برای ارکستر سمفونیک تهران بود. ایشان با هزینه شخصی خودشان آثار فراموش شده سمفونیک آهنگسازان ایرانی را جمع آوری کرده وبا ارکسترهای اوروپایی ضبط نموده اند. (کاری که وظیفه ی وزارت فرهنگ هر کشور است.)

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نشست خبري پرحاشيه اركستر سمفونيك تهران برگزار شد | موسیقی ما