برنامه یاد بعضی نفرات
 
دفاع مونا برزویی از ترانه‌هایش در حضور منتقدان
«یه خاطره از فردا» در بوته نقد گذاشته شد
دفاع مونا برزویی از ترانه‌هایش در حضور منتقدان
موسیقی ما - سمانه ساداتیان: آلبوم «یه خاطره از فردا» با اجرا ی بهروز یاسمی با هدف ارج نهادن به موسیقی اصیل ایرانی و آشنائی هر چه بهتر جوانان با هنر موسیقی و با حضور غیر منتظره احسان خواجه امیری چهار شنبه 21 مهرماه ساعت 18 در سالن فجر کانون ادبی فرهنگسرای رازی از نظر منتقدین گذشت.

در این مراسم عوامل تولید آلبوم از جمله شاعران آلبوم افشین یداللهی، محمد کاظمی، مونا برزویی، مریم اسدی، گروه آهنگسازی و نوازندگی: بهرنگ بهادرزاده، و مهرداد نصرتی؛ منتقدین آدرین یعقوبی، عبدالجبار کاکایی، سعید کریمی و ابراهیم اسماعیلی و همچنین مجتبی کبیری حضور داشتند.

بنا بر این گزارش، دکتر عبدالجبار کاکایی پیرامون شعر «نمیدونم» مونا برزویی، وجود تشتت در ترانه را بارز دانست و دوگانگی در شعر «دارم میام پیشت» مریم اسدی را به علت عدم تطبیق زمان ها محرز دانست.

وی تصریح کرد: باید از شباهت های کاملا محرز به اشعار، ترانه ها و مضمون های استفاده شده در آهنگ های خارجی پرهیز کرد. چرا که این خطا موسیقی و ترانه ی موسیقی را منحط می کند.این منتقد ادبی افزود: مصرع «وایستا دنیا من می خوام پیاده شم» بدون رعایت حقوق شاعر درج شده است که بزرگان بهتر است از این گونه موارد پرهیز کنند.همچنین کاکایی اشعار افشین یداللهی را ستود و کار دیگر ترانه سرایان را قابل تقدیر دانست.

این گزارش در ادامه می افزاید: ابراهیم رسولی قاب های شعر برزویی را مجرد دانست و اذعان داشت: قاب ها، قابی نیست که الزاما اتفاق افتاده باشد.وی اذعان داشت: در قطعه «منو ببر به شب هایی که خندونه» قرار نیست حتما فعل آن اتفاق افتاده باشد و یا در «به پله های خاموشی که با من روبرو می شی» اتفاقی که باید، رخ داده است و ترانه سرا آرزو دارد دوباره تکرار شود. رسولی نیز اشعار افشین یداللهی را چون همیشه دارای وزن و محتوایی فاخر دانست.

سعید کرمی یکی دیگر از منتقدین، اظهار داشت: در ترانه، هنگامی که خطایی به عمد تکرار می شود، دیگر خطا نیست. بلکه به نوعی سبک شاعر محسوب می شود.وی تصریح کرد: این دیستورت و به هم ریختگی و در حقیقت خطای به عمد، نیز در مویسقی سیروان، باس، کیک و گروه های کوبه ای نیز دیده می شود.

کرمی افزود: دیستورت و به هم ریختگی در عروض ترانه، بازی هایی دارد که به راحتی ملودی آن توسط آهنگساز خبره نوشته می شود. وی از این حیث ترانه سرایی و آهنگسازی آلبوم را منطبق و موفق در القای هدف خاص گروه دانست.

دکتر بهروز یاسمی با اشاره به عدم همراهی یک مشاور ادبی جهت جمع آوری اشعار و ترانه های مورد نیاز و مناسب با خواننده، منتقدین را بر آن داشت که به خواننده آلبوم، احسان خواجه امیری برگزیدن مشاور ادبی جهت بهبود کارهای آینده و عدم گسیختگی در کلام و حس خواننده را پیشنهاد کنند. سعید کرمی متقابلا افزود: این نکته ای بود که مایل بودم شخصا آن را به احسان عزیز بگویم و خوشحال هستم که اتفاق نظر جمع نیز همین است.
این گزارش می افزاید، جلسه در پایان با سخنان شاعران و آهنگسازان آلبوم فضای نقدآمیز، به جلسه دفاع و پرسش و پاسخ کشیده شد.

مونا برزویی که نقد آثارش را تند و بدون در نظر گرفتن توانمندی های وی می دانست و معتقد بود بهتر است توجه شود که شاید شاعر از استفاده ی مکرر خطاها قصد نشان دادن فضایی پریشان داشته است، تحسین بسیاری از حضار من جمله دکتر افشین یداللهی را از دفاع منطقی اش بر انگیخت.

همچنین وی در مورد پیشنهاد دکتر کاکایی مبنی بر جابه جایی و جایگزینی واژه های قافیه در ترانه «نمیدونم» تاکید کرد: حتی اگر دوباره می خواستم این ترانه را بسرایم بازهم از همین کلمات در قافیه استفاده می کردم.

شایان ذکر است، آلبوم «یه خاطره از فردا» به خوانندگی احسان خواجه امیری و همکاری موسسه صوت آوای هنر و مرکز پخش هنر اول، در 11 قطعه به شرح ذیل، چندی است که به بازار موسیقی عرضه شده است و با استقبال گسترده مخاطبین روبه رو گشت
منبع: 
آرت نا
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

ای وووووووووووول مونا برزویی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

سلام

من دنبال گزارش جلسه نقد رسیدم اینجا. اولین باره اینجام و کسی رو هم نمیشناسم. چهارشنبه (روز برگزاری جلسه نقد ) من در جلسه بودم. مدتها هم هست آقای کاکایی، آقای یداللهی و خانوم برزویی رو از نزدیک می شناسم. نظرات دوستان رو که خوندم دلم نیومد توضیح ندم که تمام ماجرای چهارشنبه یک سوء تفاهم بود. حالا اینکه پشت پرده چه خبر بود بماند برای بعد ...

اما عزیزان قضاوت سخته.
در ضمن دکتر یداللهی هم بر خلاف این گزارش از خانوم برزویی دفاع نکرد. فقط توضیحاتی داد که خانوم برزویی آروم بشه ...

هر سه این عزیزان از شاعران خوب و موفق روزگار ما هستند. این دلخوری ها هم میگذره. همین

موفق باشید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

زنده باد مونا D:

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

با با فرهاد بی خیال شاعرن دیگه یه دنیای دیگه دارن واسه خودشون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

lموسیقی ما خواهش میکنم از آلبوم علیرضا قمیشی...با آهنگسازی سیاووش بزگ...و تنظیم اروین خاچیکیان و خشایار احمدی بنویسید تا دوباره رکورد بزنه سایت...هنر اول و آوای باربد ....اینم تیزر آلبوم:

http://www.persiangig.com/pages/download/?dl=http://sa2n-com.persiangig....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

خانم برزویی بیدی نیست که با این بادا بلرزه ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

نقد خیلی علمی و منصفانه بود طفلک مونا داشت پس می افتاد مریم که تسلیم بود این کلاسها لازمه من هم درس گرفتم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

vaghean shaere bozorgie mona borzooii...!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

سلام عکس های کنسرت اصفهانو این سایت گذاشته
http://main.ehsan-khajehamiri.ir/index.php?newsid=155

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

آلبوم احسان محشر بود .آلبوم کوروش صنعتی کی میاد؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

من از مونا برزویی حمایت میکنم چون واقعا شعر های بسیار زیبایی دارند و شعر های خانوم برزویی خیلی خاص هستند

" من تو رو اشتباهی گرفتم با کسی که همه ی زندگیمه "

نه مثل آقای کاکایی که به لطف صدا و سیما جایی برای خود دستو پا کردن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

این خانم هم ترانه میگه ، روزبه بمانی هم ترانه میگه. این کجا و ان کجا.
فقط روزبه بمانی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

واقعا که چقدر این حرکت خوبه و من آرزو میکنم که همیشه شاهد این برانامه ها باشیم...!
ولی وای که چقد این خانم برزویی انتقاد پذیرن...!
جای تقدیر داره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

مجیدجان، اون ابراهیم اسماعیلی بود، رسولی کیه؟ اصل حرفای ایشون هم درست منعکس نشده.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

خیلی واسه من جالبه!
من خودم چند بار تو جلسات کانون ترانه شرکت کردم و از فضای نقد آثار تو اون مکان مقدس!!!!!!!!!!! مطلعم.
هیچ وقت یادم نمیره و بارها هم این خاطره رو بازگو کردم!
یه بار یه خانومی-مرضیه کامکار- تو جلسات کانون ترانه یه ترانه خوند و هرکسی نظرش رو درباره ی کار گفت و اکثرا هم از کارش تعریف کردن، نوبت مونا برزویی که رسید و افشین یداللهی ازش خواست که نظرشو درباره ش بگه مونا برزویی گفت به نظرم کارش کار خوبیه فقط توش کشف و شهودی اتفاق نیفتاده!
اینجاش واسه من جالبه که خو این خانوم وقتی در مسند نقد میشینه خیلی اصرار داره حتی از کاری که هیچ عیبی بهش وارد نیست حتی ایرادای بنی اسراییلی در بیاره. چون کشف و شهود شاعر چیزی نیست که یه نفر بخواد از بیرون بهش نگاه کنه و نظر بده!
واقعا فکم چسبید به زمین وقتی دفاع جانانه ی برزویی رو از انتقاد کاکایی شنیدم! و وقتی دفاع افشین خان یداللهی رو از دفاع برزویی شنیدم دیگه رسما فکم رفت زیر زمین!
چه جالب چرا ایرج جنتی واسه نشون دادن پریشونی افکارش از خطاهای مکرر استفاده نمی کنه؟ چرا اردلان سرفراز تو ترانه ی محشر"عادت" خطا نمی کنه!تازه اینا غول های ترانه ن! بخدا آدمای بی ادعای ناشناس که هیچ ضابطه و رابطه ای ندارن هم بعضا خیلی بهتر از امثال این خانوم ترانه رو می فهمن و به هر نقدی گارد نمی گیرن.
مگه اونجا هم ترانه سرا افکار پرشونش رو نشون نمیده؟
نه خانوم برزویی شما از خطاهای مکرر استفاده می کنین بخاطر اینکه توان نوشتنون همین قدره و این دفاع های جانانه!!!!!!!!!!!! عذر بدتر از گناهه!
خانوم برزویی خودت بهتر از هرکسی می دونی چه جوری اسمت شد ترانه سرا و چه جوری داری ترانه واگذار می کنی و چه جوری الان کلاس می ذاری که ترانه واگذار نمی کنم!
شاید اگه یه تصمیم درست تو زندگیت گرفته باشی همینه، چون لطف بزرگی در حق ترانه ی این موسیقی فلک زده می کنی
جدا از افشین یداللهی هم ناامید شدم، همیشه در موردش جور دیگه ای فکر می کردم و حسابش رو از این جماعت تازه به دوران رسیده جدا می کردم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

من سر نقد ترانه های محسن یگانه کاملا با فرهاد اختلاف داشتم و اینجا کاملا باهاش موافقم...اول خدمت اون کسی که می گه استاد کاکایی به لطف صدا سیما بالا اومده بگم که اگه استاد این شرف و .بون تند رو نداشت و مث بقیه سر به تو می داد الان اینجا نببود.
خانم برزویی ترانه هاشون ایراد داره.چه خوب که ایرادات رو استاد کاکایی متذکر بشن .ایشون ویژگی های خوبی هم داره که باعث شده مونا برزویی بشه اما ایرادات هم واضح و مبرهنه.من این بهانه جویی ها رو نمی فهمم.
خانم مریم اسدی رو هم به شخصه اصلا ترانه سرا نمی دونم.یعنی حداقل توی جمعی که استاد کاکایی و استاد یداللهی و حتی مونا برزویی باشه دیگه مریم اسدی حرفی واسه گفتن نداره.خیلی خیلی خیلی ترانه سراهای گم نام سظح خیلی بالاتری رو دارن ارئه می دن.متاسفانه واسه بعضیا ترانه شده کاسبی...تند تند واسه هر موضوعی که سفارش بگیرن قافیه پردازی می کنن و این عین فاجعه ست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

kollan hamatun zadin tu jadde khaki
Iran 1 doreye talaei dasht tu music,,, unam daheye 50 bud
dge hichvaght tekrar nemishe
na az nazare she`r na music, na tanzim
behtarin khanandamun Hami bud ke unam rangi nadare
akharin nafari ham ke az nasle daheye 50 munde bud, marhoom BABAK e BAYAT bud ke ghadresho nadunestim
khodayash rahmat konad

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

من آخرش نفهمیدم ترانه سرای آهنگ "نمیدونم" کیه@@؟
مونا برزویی یا خانم شیرمحمدی؟
هرچی بود با ترانش خیلی حال کردم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

از نظر من بهترین و متفاوت ترین آهنگ این آلبوم همون آهنگ نمیدونمه من به این ترانه سرا واقعا تبریک می گم
متاسفم برای کسایی که حس این آهنگ رو درک نکردن!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

واقعا البوم بسیار جالبی بود ، اما به شخصه من خودم ترانه سراهای زیادی دیدم که گمنام حداقل در عرصه موسیقی و ترانه.. هستن ولی ترانه ای گفتن که واقعا زیباست و شنیدنی و وقتی باهاشون صحبت میکنم بیشترشون میگن: حرف دلمون و میاریم رو ورق بدون هیچ حد و ترسی..
آقا همه شعر میگن ولی اون حس و احساس طرف و تکراری نبودن واژه هاست که یک حس وحال خوبی بعد شنیدن کار به آدم دست میده.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

اول سلام میکنم خدمت تمام دوستان.خوب اول یه کلام حرف حسابی به خانم برزویی ببینین خانم برزویی همیشه تو ایران وقتی یه کاره خوب در بیاد همه حسودیشون میشه و میخوان خرابش کنن که شما الان واستون پیش اومده پس اصلا نگران نباشین چون کسی که خوبه به هیچ وجه خراب نمیشه یه مثال همین محسن چاوشی که چون خوب میخونه و کارای قبلیش پرفکت بوده هرکارم که کردن نتونستن خوابش کنن و تو همین سایت تا همین چنروز پیش که البوم رو بردارن از مقام اولی تکون نخورد!!! پس نگران نباشین.شما کارت محشره.نه فقط واسه البوم احسان بلکه شما کارت واسه اهنگای بقیه هم فوقالعاده هستش.
حالا اینو به همه کسایی که بد میگن میخوام بگم.شماها که اصلا مونا و ترانه هاشو نمیشناسین چرا نظر میدین محض اطلاع این اهنگه شادمهرو که میگه : باید تورو پیدا کنم شاید هنوزم دیر نیست
تو ساده دل کندی ولی تقدیر بی تقصیر نیست
با این که بی تاب منی بازم منو خط میزنی
باید تورو پیدا کنم تو با خودت هم دشمنی... خانم برزویی گفتن!!!حالا فهمیدین!!!
پس بذار یه چیزی بگم که دیگه جایی واسه حرفی نمونه!!!
شک نکنین که مونا برزویی در حال حاضر یکی از ترانه سرایان بزرگ موسیقی پاپ کشورمونه که شاهکار ترانه هاشم "تقدیر" شادمهر عقیلی هست که یکمشو واستون گذاشتم.پس دیگه جایی واسه حرفی نموند.
ختم کلام مونا برزویی یکی از بهترینهاست
موفق باشید و بهروز

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

سلام.
نام خانوادگی صحیح بنده «سعادتیان» است، نه ساداتیان.
درسته دیره اما تصحیح کردنش بی ضرر نیست.
سپاس

سمانه سعادتیان

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دفاع مونا برزویی از ترانه‌هایش در حضور منتقدان | موسیقی ما