برنامه یاد بعضی نفرات
 
علی قمصری: نگاه ما به موسيقي سنتي در اين اجرا متفاوت‌تر است
گزارشی از نشست خبري كنسرت برف‌خواني؛
علی قمصری: نگاه ما به موسيقي سنتي در اين اجرا متفاوت‌تر است
موسیقی ما - كنسرت برف خواني شامل موسيقي رمانتيك تا موسيقي رديف دستگاهي به آهنگسازي علي قمصري 31 شهريور و 1 مهر در تالار وحدت برگزار مي‌شود.

در نشست خبري كنسرت برف‌خواني كه صبح امروز با حضور علي قمصري آهنگساز و نوازنده تار و محمد معتمدي خواننده در تالار وحدت برگزار شد، علي قمصري در خصوص كنسرت برف‌خواني گفت: مجموعه‌اي كه پيش رو داريم شامل سه بخش خواهد بود به طوري از اجرا توسط كوارتت زهي پارسه از موسيقي رمانيتك غربي آغاز و در ادامه به تدريج به موسيقي ايراني نزديك مي‌شويم در واقع بخش اول به موسيقي غربي اختصاص دارد و در بخش دوم با گروه سازهاي ايراني اپيزود‌هاي مجموعه «برف مي‌باريد» را مي‌نوازيم.

وي ادامه داد: اين بخش در قالب 5 اپيزود با سازهاي ايراني و فرم موسيقي روايي اجرا مي‌شود. بخش سوم كار شكل ايراني‌تر به خود مي‌گيرد و بر مبناي رديف دستگاهي رپرتواري را با گروه به صحنه مي‌بريم.

اين نوازنده تار بيان داشت: نگاه ما به موسيقي سنتي در اين اجرا متفاوت‌تر است به گونه‌اي كه از هم‌نشيني تضادها استفاده شده است. ما در اين كار سعي كرديم تضادها در كنار يكديگر قرار گيرد و بتوانيم از موسيقي خط كشي شده غربي در كنار حس لحظه و ويژگي‌هاي شخصي موسيقي ايراني استفاده و فضاي متفاوتي را ايجاد كنيم.
وي با بيان اين كه موسيقي ما تلفيقي نيست، اظهار داشت: ديد من به اين موسيقي استفاده از هم‌نشيني دو ژانر از موسيقي با هم بوده به طوري كه سعي كردم جاهاي خالي موسيقي‌ها را با هم پر كنم.

قمصري با اشاره به اعضاي گروه خود در اين كنسرت گفت: تمامي اعضا از خواننده تا نوازنده به اعتقاد من از آينده‌‌دارترين جوان‌هاي موسيقي هستند كه هر كدام‌شان همانند ستون نبودشان در كنسرت به كليت كار لطمه مي‌زند.

در ادامه اين نشست محمد معتمدي گفت: ژانري كه من قبلا دنبال مي‌كردم متفاوت‌تر بود چرا كه بنده يك مقدار در موسيقي سنت‌گراتر هستم ولي علي قمصري يك موزيسين پيشرو و دگرانديش است كه هيچ وقت فكر نمي‌كردم با اين تفاوت‌ها با او كار كنم.

وي ادامه داد: او از كار خود شناخت كافي دارد و با او بودن براي من بسيار با ارزش است بر اين اساس تصميم گرفتم كار ايشان را نيز تجربه كنم.

اين خواننده موسيقي سنتي ادامه داد: طي تمريناتي كه تاكنون داشتيم با فضاي كاري قمصري نزديك شدم و در جايگاه خواننده، اميدوارم كاري ارائه دهم كه متفاوت با كارهاي قبلي باشد.

وي در خصوص آوازخواني در چنين كنسرتي گفت: فرم كار در ابتدا فرم غربي است ولي آوازي كه من مي‌خوانم آهنگسازي شده و منطبق با مقام شوشتري است بر اين اساس براي من مشكلي ايجاد نكرده و همانند اپراها كه مبني بر آواز خودمان است اين بخش را اجرا مي‌كنم البته در بين قطعات بخش‌هاي آوازي بدون ساز نيز وجود دارد.

معتمدي بيان داشت: آواز كلاسيك ما در موسيقي سنتي ايران مبتني بر شعرهاي كلاسيك و اوزان عروضي است كه خيلي از ظرايف آواز ما نيز مبتني بر ريتم شعر و اوزان عروضي است اما در اين اجرا قمصري بر روي قالب‌هاي نو كار و ملودي ساخته و بنده نيز در اين قسمت‌ها در مقام خواننده چيزهايي كه نوشته را اجرا مي‌كنم.

معتمدي بيان داشت: آواز من به هيچ وجه شكل كلاسيك غربي نخواهد داشت تنها تفاوت اين كار با ديگر اجراهايم در ديدگاه آهنگساز به موسيقي و نحوه نگرش او به اين هنر است كه اين همان چيزي است كه قمصري را تا حدودي از ديگران جدا كرده است. من خودم را در برابر كاري مي‌بينيم كه در فرم، آهنگسازي و ...متفاوت است.
در ادامه اين نشست علي قمصري با اشاره به انتخاب اشعار براي اين كنسرت گفت: در بخش اول به فراخور نوع و گفت‌وگوي موسيقي از شعر نو بهره بردم و در روند كار به تدريج كه به موسيقي ايراني نزديك مي‌شويم از اشعار شاعران قديمي همچون مولانا استفاده كرده‌ام.

وي ادامه داد: شعر اولين تصنيف بخش اول براساس سروده شفيعي كدكني است كه استعاره‌اي از گذر عمر است من از حالت ميني‌ماليستي شعر براي تنظيم سازها استفاده كردم به گونه‌اي كه هيچ سازي ملودي مشخصي را نمي‌زند. كار بعدي روي شعر مولاناست كه درنهايت به پنج اپيزود مجموعه برف مي‌باريد مي‌رسيم كه برخي با كلام بر اساس شعر اخوان ثالث و برخي بي‌كلام هستند بخش آخر نيز براساس اشعاري از حسين منزوي است كه بار عاطفي بيشتري نسبت به بقيه شعرها دارد. راوي اصلي در بخش دوم خواننده است كه نقش دوستي را بازي مي‌كند كه در اپيزود اول جا پاي جاي ديگران مي‌گذارد و در پايان اپيزود تكامل انسان را نشان مي‌دهد.

اين نوازنده تار با اشاره به ارائه شكل متفاوتي از موسيقي سنتي اظهار داشت: يك بخش از اين تفاوت در محتوا است چرا كه سعي مي‌كنم نگاهم به موسيقي ايراني از نظر فرمال و چند صدايي و نيز نحوه استفاده از شعر برخلاف عادات هدفمند باشد چرا كه معتقدم يكسري از كليشه‌ها در موسيقي ايراني وجود دارد كه ما به آنها عادت كرده‌ايم. من سعي كردم در كارم ساختارشكني وجود داشته باشد به‌گونه‌اي كه در بسياري از جاها ساختار شكني مي‌كنم و در برخي جاها نيز از پشتوانه سنت استفاده مي‌نمايم در واقع در كارم تعادل بين اين دو شيوه وجود دارد.

قمصري در پايان اين نشست در خصوص ديگر فعاليت‌هاي خود خاطرنشان كرد: بلافاصله بعد از كنسرت برف‌خواني كنسرتي با عليرضا قرباني در پاريس خواهم داشت و در آخر پاييز نيز با همايون شجريان در تهران به روي صحنه مي‌روم.

كنسرت برف‌خواني 31 شهريور و يكم مهر در تالار وحدت در دستگاه آواز بيات ترك، شور، آواز اصفهان، نوا و آواز دشتي برگزار مي‌شود. بلیت فروشی این کنسرت آغاز شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت با شماره 22955747 تماس بگیرند.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 شهریور 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

که در اپیزود اول ""جا پای جای"" دیگران می‌گذارد و در پایان اپیزود تکامل انسان را نشان می‌دهد

جا پای جا نه مجید جان پا جای پا!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علی قمصری: نگاه ما به موسيقي سنتي در اين اجرا متفاوت‌تر است | موسیقی ما