برنامه یاد بعضی نفرات
 
کلهر: از این به بعد در ایران، زیاد کنسرت خواهم داشت
گزارشی از نشست کنسرت كيهان كلهر و اردال ارزنجان؛
کلهر: از این به بعد در ایران، زیاد کنسرت خواهم داشت
موسیقی ما - نشست خبری کنسرت كيهان كلهر و اردال ارزنجان صبح امروز 15 شهریور ماه با حضور کلهر در تالار وحدت برگزار شد. كيهان كلهر در نشست خبري کنسرتش كه صبح امروز، 15 شهريورماه در تالار وحدت برگزار شده بود، گفت: اصولا یکی از پروژه‌هایی که همیشه دوست داشتم، بداهه و دو نوازي با همراهي «اردال ارزنجان» است كه سال‌ها با هنرمندان بين‌المللي در تورهاي مختلف تجربه كرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه بداهه نوازی در این کنسرت اهمیت بسیاری دارد، بیان داشت: در اين اجرا، بداهه‌نوازي اهميت زيادي دارد و ما بر اساس مقام‌های موسیقی علوي تركيه كه تا حدود زيادي به موسيقي غرب ايران شباهت دارد، كار خواهيم كرد. در این کنسرت، قطعاتی از آلبوم «تا بيكران دور دست» نیز احرا خواهیم کرد.

این آهنگساز و نوازنده با تاکید بر تك‌نوازي «اردال ارزنجان» در ابتدای كنسرت اظهار داشت: از آنجایی كه ارزنجان تا به حال در ايران كنسرتی نداشته و سازی ننواخته، به همين دليل چند دقيقه اول را به او اختصاص دادم تا به تنهايي بنوازد.

وی تاکید کرد: اجراي با اين تكنيك ويژه در تمام دنيا شناخته شده است و اجرای او در ایران نیز اردال ارزنجان منحصر به فرد خواهد بود.

كلهر در خصوص مقام‌هاي موسیقی علوي كه در اين كنسرت از آنها استفاده می‌کند، عنوان داشت: در موسيقي علوي، مقام‌ها تا حد زيادي شبيه مقام‌هاي كردي است و از آنجا كه من هيچ وقت موسيقدان مقامي نبوده‌ام و تنها دست به تقليد زده‌ام، دوست داشتم آن را ياد بگيرم و گوش كنم. اما اين نوع موسيقي براي ارزنجان، موسيقي مادري‌اش محسوب می‌شود كه شباهت بسیاری به موسيقي كردي ما دارد.

وی با اشاره به اینکه پيش از اين، كنسرت‌هاي متعددي با «اردال ارزنجان» در اروپا و آمريكا داشته است، گفت: در اين برنامه با تكيه بر بداهه‌نوازي از قطعات گذشته بهره مي‌گيريم و نكته‌ حساس اين كنسرت نيز همان بداهه‌نوازي است.

اين نوازنده‌ چیره دست كمانچه در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره‌ چگونگي آشنا‌يي با ارزنجان گفت: او نوازنده‌اي بسيار شناخته‌شده‌اي در تركيه و از معروف‌ترين شاگردان «عارف ساء» است. او موزيسين بسيار حساس، دقيق و ظريفي است و در اين آشنايي مطالعات زيادي روي موسيقي تركيه انجام دادم و در كنار هم ساز زديم. قبل از برگزاري اين كنسرت نیز با هم يك لوح فشرده ضبط كرديم.

وی با اشاره به شرایط فعلی دنیا و پیشرفت تکنولوژی و نزدیک شدن انسان‌ها به هم، بیان داشت: در شرايط فعلي دنيا كه همه چيز به واسطه‌ تكنولوژي تداخل پيدا كرده و آدم‌ها به يكديگر نزديك شده‌اند، نداشتن ارتباط با بقيه اجتناب‌ناپذير است. بخشي از اين ارتباطات، فرهنگي و هنري است كه به آشنا‌ شدن هنرمندان كشور‌هاي مختلف منجر مي‌شود. موسيقي زبان بين‌المللي دارد و به يك زبان خاص تكلم نمي‌شود به همين دليل هم در اين برخورد اجتماعي فرهنگي تا حدود زيادي راحت‌تر عمل مي‌كند.

كلهر در بخش ديگري از اين نشست در خصوص‌ اجرای مجدد کنسرت اركسترال اظهار داشت: همواره دوست دارم زمانم را ميان پروژه‌هاي مختلف تقسيم كنم و به همين دليل بخشي از زندگي‌ام را به يك كار خاص اختصاص داده‌ام و در اين مقطع نیز ترجيح مي‌دهم وقت بيشتري براي ضبط داشته باشم و براي استوديو‌يي كردن كار فكر كنم.

كلهر در پاسخ به سوال درباره‌ ساخت موسيقي فيلم گفت: تاكنون تنها براي دو پروژه موسيقي ساختم و از آنجا كه با كارگردانان فيلم رابطه ندارم هيچ وقت سفارشي در اين حوزه نداشتم. كار فيلم تخصص مي‌خواهد‌، البته با آنچه ما در ايران انجام مي‌دهيم، هركسي مي‌تواند كار كند، اما در آن سوي مرزها اين حوزه كار تخصصي است و نياز به تجربه و مهارت خاص خود دارد. اگر با كارگردان خوبي كه فيلم‌اش را دوست داشته باشم برخورد كنم بدم نمي‌آيد چنين تجربه‌اي داشته باشم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ حضور نوازندگان جوان و انتقاد برخي از مخاطبان به اين بخش گفت: شك نداشته باشيد كه نوازنده‌هاي بهتري وجود دارد، اما مي‌خواستم براي هر سازي يك نوازنده داشته باشم و قطعا جا براي همه نبود. من در آن مقطع زماني يك تعداد نوازنده مي‌توانستم انتخاب كنم و اين بي‌انصافي است كه بگوييم آنها كارشان را به خوبي انجام نداده‌اند. اگر بخواهيم با نسل جوان‌تر كار كنيم، بي‌شك نارسايي‌هايي وجود دارد، ولي با در نظر گرفتن تمام آنچه ديديم به اعتقاد من بچه‌ها در گروه‌نوازي خيلي موفق بودند.

کیهان کلهر در خصوص دلايل برپايي كنسرت‌هاي مداوم طي چند ماه اخير در ايران بیان داشت: از اين به بعد در ايران زياد كنسرت خواهم داشت، چون در اين مقطع به دليل شرايط اجتماعي بايد تمركز بيشتري روي ايران داشته باشم. در اين زمان همه‌ ما بايد بيشتر از قبل در كنار مردم حضور داشته باشيم تا آنها از اين حالت خمودگي دور کنیم. هنرمندان در اين مقطع مي‌توانند حضور خوبي داشته باشند، زيرا با اين اتفاق آنها بخشي از فعاليت خود را انجام مي‌دهند و وقتي آنها فعال شوند اجتماع نيز فعال خواهند شد.

کنسرت مشترك کیهان كلهر و اردال ارزنجان در روزهاي 20، 21 و 22 شهريورماه در تالار وحدت و 25 شهريور ماه در باغ عفيف‌آباد شيراز برگزار مي‌شود.
منبع: 
برنا
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 شهریور 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

ای کاش در ایران هنرمندان بیشتری مثل استاد کلهر داشتیم.
درود بر کیهان کلهر که یکی از افتخارات موسیقی ایرانه.
من که همیشه برای سلامتی ایشون دعا می کنم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کلهر: از این به بعد در ایران، زیاد کنسرت خواهم داشت | موسیقی ما