برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارشی از رونمایی از رطوبت‌گیر ساز دف؛
عقیقی: اگر حامی مالی پیدا شود، استفاده از این اختراع فراگیر می‌شود
موسیقی ما - نوشین عقیقی در ابتدای این نشست با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده نوازندگان دف، شل شدن پوسته این ساز است، گفت: از مشکلات عمده نوازندگان دف در اجراهای زنده این است که پوست دف در اثر رطوبت شل می‌شود و به اجبار باید از دستگاه گرم کننده یا پتو در اجرای زنده بهره گرفته شود؛ برای مثال در کنسرتی که در ونزوئلا داشتم به دلیل رطوبت بسیار بالای این منطقه از شعله گاز در کنار نوازنده دف استفاده کردم.

وی ادامه داد: البته دف مصنوعی چند سالی است که به بازار آمده اما من شخصاً با دف مصنوعی مشکل دارم و اعتقاد این است که ساز باید دارای شعور باشد؛ چرا که پوست و چوب دو عنصر دارای شعور در طبیعت هستند.

عقیقی اضافه کرد: به همین دلیل همیشه در مورد حل این مشکل فکر می‌کردم. بالاخره با برادرم موضوع را در میان گذاشتم که با هم وسیله‌ای را طراحی کنیم که چوب دف را گرم کند تا پوست آن را که در اثر رطوبت شل شده است را بکشد.

وی عنوان داشت: با کمک برادرم کابل رطوبت‌گیری را طراحی کردیم که هم چوب را در حدود یک ساعت الی یک ساعت و نیم گرم می‌کند و هم رطوبت هوای اطراف دف را می‌گیرد.

عقیقی در ادامه در خصوص چگونگی ثبت این اختراع اظهار داشت: بعد از طراحی این وسیله موضوع را با آقای سریر مدیرعامل خانه موسیقی مطرح کردم و وی نیز آن را بررسی و برای ثبت به وزارت ارشاد ارسال کرد و در وزارت ارشاد نیز این کابل به عنوان رطوبت‌گیر ساز دف ثبت شد.

وی تاکید کرد: اگر اسپانسر یا حامی مالی برای تولید این دستگاه رطوبت‌گیر پیدا شود، این دستگاه به تولید انبوه می‌رسد و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

شاهین عقیقی در ادامه در توضیح این وسیله گفت: این وسیله از کابلی که قابلیت انعطاف دارد و کابل هوشمند نامیده می‌شود که به صورت خودکار کنترل گرما (65 درجه سانتیگراد) را انجام می‌دهند، تشکیل شده است که در داخل ساز تعبیه می‌شود. این وسیله برای سازهای پوستی که چوب نگه دارنده آن است کاربرد دارد.

وی افزود: درجه دمایی که در داخل دف ایجاد می‌شود خیلی مهم است؛ چراکه نباید زیاد خشک شود که منجر به پاره شدن پوست ساز شود.

وی همچنین قیمت تمام شده این وسیله را 55 هزار تومان عنوان کرد و افزود: اگر این وسیله به تولید انبوه برسد قیمت آن پایین خواهد آمد.


نوشین عقیقی در ادامه نشست در خصوص آلبوم‌های که به بازار عرضه کرده است، گفت: در طول فعالیت هنری‌ام سه آلبوم در سال‌های 78 با عنوان «جهان دگر» با نگاهی جدید و بالنده به حماسه عاشورا، سال 85 آلبوم «یاد باران» و در سال 88 آلبوم «بوی باران» با همراهی گروه «یاوران» که سرپرستی آن را من بر عهده دارم، منتشر کردیم.

وی با بیان اینکه گروه «یاوران» مبتنی بر موسیقی عرفانی است، اظهار داشت: موسیقی عرفانی را گاهی اوقات به اشتباه موسیقی مقامی نام می‌نهند که این اشتباه است، چرا که اگر به خیلی سال قبل بر گردیم موسیقی عرفانی موسیقی بوده که ریتم و شعر در آن حاکم است و در گروه یاوران که حدود 13 سال قدمت دارد از سازهای ایرانی و عرفانی استفاده کردیم.

عقیقی خاطرنشان کرد: بداهه نوازی دف نیز جز آلبوم‌هایی است که 10 سال پیش منتشر کردم و این نوع بداهه نوازی دف برای اولین بار توسط من به بازار عرضه شد.

وی از انتشار آلبوم جدیدش تحت عنوان «باران» خبر داد و افزود: قطعات آلبوم جدیدم آماده است و اگر از نظر مالی نیز آماده شوم آن را منتشر می‌کنم. همچنین به احتمال زیاد در آبان یا آذر ماه امسال کنسرت گروه «یاوران» را برگزار خواهیم کرد.

موسیقی گروه «یاوران» به سرپرستی نوشین عقیقی بیشتر مبتنی بر ساز دف است و این گروه متشکل از 22 نفر که 12 نفر آنها دف 10 نفر بقیه سازهای رباب، قانون، تنبور، دیوان ، نی و کمانچه می‌نوازند، است.
منبع: 
برنا
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مرداد 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

khanoome aghighi vaghean be onvane yeki az navazandegane an saz ke hodude 13 sal omram ra ba daf gozarandam azatun babate hosne saligheyi ke neshun dadin mamnunam va az samime ghalb behetun khaste nabashid migam...........

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود عقیقی: اگر حامی مالی پیدا شود، استفاده از این اختراع فراگیر می‌شود | موسیقی ما