برنامه یاد بعضی نفرات
 
لوريس چكناواریان، اپرای ضحاك را نوشت
چكناواریان: من ایرانی هستم و باید در مرحله اول داستان‌های مملکت خودم را به آهنگ دربیاورم
لوريس چكناواریان، اپرای ضحاك را نوشت
موسیقی ما - لوريس چكناواريان(آهنگساز) از نوشتن اپراي ضحاك خبر داد و گفت: كار آهنگسازي اپراي ضحاك كه برگرفته از داستان‌هاي شاهنامه است هم اكنون به پايان رسيده است.چكناواريان افزود: اين اپرا درمقايسه با ديگر اپراها به صورت مدرن‌تر نوشته شده است و داستان ضحاك را از پايان پادشاهي جمشيد تا حكومت ضحاك روايت مي‌كند.

وي درباره اينكه چرا فقط داستان‌های اصیل ایرانی را براي نوشتن اپرا انتخاب كرده است، خاطرنشان كرد: من ایرانی هستم و باید در مرحله اول داستان‌های مملکت خودم را به آهنگ دربیاورم مثل شاعری که شعرهایش را به زبان مادری‌اش می‌سراید و بعد آنها را به زبان‌های دیگر ترجمه می‌کند. من معتقدم باید اول از جامعه خود شروع کنم و اگر توانستم اینجا موفق شوم بعد در سطح بین‌المللی کار کنم.

لوریس چکناوریان از ارمنی‌های ایرانی و زاده بروجرد است. او تحصیلات موسیقی خود را از سال ۱۳۳۲ در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد.چکناواریان در اواخر سال ۱۳۴۲ رهسپار اتریش شد و در سالزبورگ کار آهنگسازی را ادامه داد. دو سال بعد به آمریکا رفت و چندین سال در دانشگاه میشیگان به ادامه تحصیل در رشته‌های آهنگسازی و رهبری ارکستر پرداخت. وی در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و علاوه بر کنسرت‌هایی با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر مجلسی و تلویزیونی ملی ایران و... (به عنوان رهبر میهمان)، آثار متعددی آفرید که اکثر آنها در تالار رودکی اجرا شد.

چکناواریان در سال ۱۳۵۱ به رهبری ارکستر اپرای تهران منصوب شد و پس از انقلاب در ارمنستان اقامت گزید و در ایروان به فعالیت‌های هنری خود ادامه ‌داد.از مهمترين آثار اين آهنگساز مي‌توان به اپرای پردیس و پریسا، اپرای رستم و سهراب، رستم و اسفنديار، سياوش، باله سیمرغ، آهنگ نور و صدا برای جشن‌های تخت جمشید،توکاتا و فوگ برای ارکستر زهی، سمفونی پرسپولیس در سال 1384 و ... اشاره كرد.
منبع: 
ایلنا
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مرداد 1389 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

واقعا آدمهای بی شعوری هستید.چکناواریان ایران نیست از خودتون خبر می زنید؟یه کم انصاف داشته باشید.الکی خبرسازی نکیند.شعورتون کجاست؟اون نمی خوست فعلا خبرش جایی درز کنه!!!!!!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

بی خیال بابا... اگه میدونستم قراره اینجا هم بررسی مررسی کنید که اصلاً چیزی نمینوشتم!!
در هر حال فکر می کنم که استاد فعلاً تصمیم دارن از ملیت ایرانی برخوردادر باشن!!!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود لوريس چكناواریان، اپرای ضحاك را نوشت | موسیقی ما