برنامه یاد بعضی نفرات
 
زندگي زيباست
گزارشي از تمرين گروه موسيقي رومي برای کنسرت؛
زندگي زيباست
موسیقی ما - سبك تلفيقي و استفاده از قابليت‌هاي گسترده موسيقي ايراني، چيزي است كه گروه رومي به آن اهتمام كرده‌ است و هر كس كه آثار اين گروه را مي‌شنود يا مي‌بيند احساس رضايتي ماندگار از كار آنان در خاطرش مي‌ماند.

گروه موسيقي رومي مدتي است به سرپرستي پدرام درخشاني بر سر زبان علاقه‌مندان موسيقي و دوست‌داران هنر افتاده است. سبك تلفيقي و استفاده از قابليت‌هاي گسترده موسيقي ايراني، چيزي است كه گروه رومي به آن اهتمام كرده‌ است و هر كس كه آثار اين گروه را مي‌شنود يا مي‌بيند احساس رضايتي ماندگار از كار آنان در خاطرش مي‌ماند.

گروه رومي قرار است از پنجم تا هفتم مردادماه سال جاري در تالار وحدت به اجراي برنامه بپردازد. اين گروه تمرينات‌اش را در استوديويي كه در طبقه زيرين يك رستوران بزرگ واقع است، انجام مي‌دهد. قرار گرفتن سازهاي بزرگ و پرصدايي هم‌چون درامز، پركاشن، گيتارباس، گيتار الكترونيك در كنار سنتور، كمانچه، تار و ني ابتدا نگاه‌ها را دچار ترديد و تامل مي‌كند. ضمن آنكه سازهاي بادي برنجي نيز امشب حضور ندارند.

درشن آنانند تبلاي‌نواز مطرح نيز در گوشه‌اي روي زمين نشسته است و در حال نواختن است. حجم صداي نسبتا قوي و بالايي در فضاي استوديو حاكم است. گروه در حال نواختن قطعه‌اي به نام «پايكوبان» هستند. سپس قطعه‌اي پرشور با عنوان «زندگي زيباست» با شعري از فريدون مشيري توسط دوئت آواز هومن جاويد و مهرداد هويدا اجرا مي‌شود. در ميانه قطعه، دونوازي سنتور و پركاشن جالب توجه است. پدرام درخشاني سنتور مي‌نوازد و همايون نصيري پركاشن. هر دو در كار خود وارد و حرفه‌اي. سپس كمانچه و تار و ني نيز به اين دو اضافه مي‌شوند و براي لحظاتي يك گروه موسيقي سنتي را تشكيل مي‌دهند. باز هم درامز و گيتارها و كيبورد به كار بازمي‌گردند و خواننده‌ها اشعار را مي‌خوانند.

«يك روز به شيدايي» نام قطعه ديگري است كه با نواختن سازهاي ايراني آغاز مي‌شود. لحظاتي در دستگاه شور نت‌ها نواخته مي‌شوند و سپس سازهاي غربي وارد عرصه مي‌شوند. و دوباره دو خواننده با هماهنگي قابل تحسيني اين تصنيف را اجرا مي‌كنند. اين دو خواننده يعني هومن جاويد و مهرداد هويدا تا انتهاي تمرين دائما با هم در حال بده بستان آواز هستند و به خوبي يك‌ديگر را مورد پشتيباني هنرشان قرار مي‌دهند.

قطعه بعدي «گل سرخ» نام دارد. درخشاني از نوازندگان سازهاي غربي مي‌خواهد كه استوديو را براي لحظاتي ترك كنند و نوازندگان سازهاي سنتي بمانند. از خواننده‌ها هم هومن جاويد ميكروفن به دست در استوديو مي‌ماند. در اين قطعه كه در پايه آواز اصفهان است و مدگردي‌هاي زيادي در آن وجود دارد، شعر دلاويزترين سروده زنده‌ياد مشيري اجرا مي‌شود. قطعه‌اي آرام، دل‌نشين و عاشقانه با آهنگ‌سازي مدرن در اين بخش اجرا شد.

نوبت به تمرين قطعه «ثمر» مي‌رسد با شعري معروف از شيخ بهايي. ميلاد درخشاني كه پيش از اين تار به دست گرفته بود، اينك تنبورش را كوك مي‌كند و با همراهي كيبورد مي‌نوازد. هومن جاويد شعر شيخ را دكلمه مي‌كند البته با صدايي غرا و كوبنده و موعظه‌گر. مسعود حبيبي كه تازه به جمع ياران پيوسته، دف به دست شروع به تك‌نوازي براي لحظاتي مي‌كند. تنبور نواختن تصنيف را آغاز مي‌كند و كوبه‌اي‌ها همراهي مي‌كنند. دوخواني «همه روز روزه بودن/...» اينك آغاز مي‌شود. در اين كار حماسه‌گون، پدرام درخشاني ديگر سنتور نمي‌زند و در ميانه صحنه، به بررسي كار تك‌تك نوازنده‌ها مي‌پردازد.

«تا تو با مني» نام قطعه بعدي اين جلسه تمريني است. پدرام درخشاني در دستگاه دشتي شروع به تك‌نوازي سنتور مي‌كند. سپس ارگ و تبلا او را همراهي مي‌كنند و كار به گروه‌نوازي مي‌انجامد. اين قطعه، شاد و پرشور و پرانرژي است. خواننده‌ها نيز بر حرارت اين كار مي‌افزايند.

زمان، به نيمه‌شب نزديك مي‌شود و گروه رومي هم‌چنان با توان بالا قطعات‌ كنسرت پيش رويشان را اجرا مي‌كنند. برخي قطعات دو بار و برخي ديگر سه بار تمرين مي‌شوند. سپس نوبت به قطعه «ابيانه» مي‌رسد. اثري در دو ريتم متفاوت. پدرام درخشاني در نبود بابك صفرنژاد هارمونيكانواز گروه، نت اين ساز را به صورت سوت اجرا مي‌كند. سنگين و آرام، نت‌ها نواخته مي‌شوند و سازهاي ديگر به مرور او را همراهي مي‌كنند. فراق و دلتنگي در اثر روايت مي‌شود و به يك‌باره ريتم و تمپو تغيير مي‌كند و شور و شوق در آن ظهور مي‌كند. اين اثر كه در فضاي دستگاه همايون اجرا شده است، دوباره و سه‌باره تكرار و تمرين مي‌شود و به جرات مي‌توان گفت يكي از آثار ماندگار در موسيقي اين روزهاي ايران خواهد بود.

در اين كنسرت قطعاتي از ساخته‌هاي پدرام درخشاني با اشعاري از مولانا، سعدي، بهايي، فريدون مشيري و هوشنگ ابتهاج اجرا مي‌شود.

در بخش اول اين كنسرت قطعات پايكوبان، زندگي زيباست، گل‌سرخ، يك روز به شيدايي، ثمر، تا تو با مني اجرا خواهد شد. در بخش دوم نيز ابيانه، طالب بي‌قرار، قصه من، شير سنگي، اي عشق و با دل من توسط گروه نواخته مي‌شود.

پدرام درخشاني (سنتور)، ميلاد درخشاني (تار)، پاشا هنجني (ني)، كوروش بابايي (كمانچه)، مسعود حبيبي (دف)، آرش مقدم (درامز)، دارا دارايي (گيتارباس)، رضا تاجبخش (پيانو)، نيما رمضان (گيتار)، همايون نصيري (پركاشن)، درشن آنند (تبلا)، بابك صفرنژاد (هارمونيكا)، حسين شريفي (ترمبون)، پيتر سليماني‌پور (ساكسيفون)، اميد حاجيلي (ترومپت)، علي پژوهش‌گر (عود)، هومن جاويد و مهرداد هويدا (خواننده) اعضاي گروه رومي هستند.

كنسرت گروه موسيقي «رومي» از 5 تا 7 مردادماه سال جاري ساعت 21، به همت انجمن موسيقي ايران در تالار وحدت برگزار مي‌شود.
منبع: 
پايگاه اطلاع‌رساني موسيقي ايران
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تیر 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:41

eyval hatman miram

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:41

They are number one

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود زندگي زيباست | موسیقی ما