برنامه یاد بعضی نفرات
 
کسی را مجبور به گرفتن مجوز برای فعالیت خارج از کشورش نکردیم
گفت‌‌وگوی تفصیلی برنا با معاون هنری ارشاد در مورد موسیقی؛
کسی را مجبور به گرفتن مجوز برای فعالیت خارج از کشورش نکردیم
امکان صدور مجوز برای اجرا در خارج از کشور پدید آمد
حمید شاه آبادی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ایجاد ضوابط برای خوانندگانی که در خارج از کشور برنامه اجرا می‌کنند، گفت: یک قانون عمومی وجود دارد که این شهروندان از این قانون تبعیت می‌کنند. ما سازوکاری برای این بخش طراحی نکردیم و به همین دلیل در حال حاضر، کسانی که از ما مجوز نمی گیرند، نفیاً و اثباتاً اظهار نظری در مورد آنها نداریم.

بر اساس ضوابط عرفی موجود، مجوز اجرا در خارج از کشور صادر می شود
وی با اشاره به اینکه در گذشته، اساساً اداره کل موسیقی در حوزه خودش چنین مواردی را نمی‌دیده که اظهار نظری داشته باشد، بیان داشت: اخیراً اعلام کرده‌ایم که اگر کسانی می‌خواهند از امتیازاتی برخوردار شوند و این قدر ضابطه‌مند هستند که با رجوع به ما درخواست مجوز می‌کنند، به آنها مجوز خواهیم داد. چون در گذشته زمانی که کسی به ما برای درخواست مجوز مراجعه می‌کرد، ما سازوکاری برای صدور این مجوز نداشتیم. تا جائیکه می‌دانم از وقتی این دستور صادر تا به حال یک مورد از این قبیل صدور مجوزها به ما مراجعه کرد و از آن به بعد به صورت روال کاری ما درآمد.

معاون امور هنری ارشاد افزود: هم اکنون ما رسماً اعلام می‌کنیم که همه گروه‌های موسیقایی که قصد اجرای برنامه در خارج از کشور دارند، اگر به مجموعه اداره کل موسیقی ارشاد مراجعه کنند، بر اساس ضوابط عرفی موجود به آنها مجوز خواهیم داد.

وی اضافه کرد: قطعا از این گروه‌ها انتظار نداریم که شرکت‌کنندگان‌شان در کنسرت و سایر امورشان، روال داخل کشور را داشته باشد ولی از آنها انتظار داریم که تا آنجایی که در اختیار خودشان است متناسب با شئون کشور اسلامی موارد و مقررات را رعایت کنند.

کسی را مجبور به گرفتن مجوز برای فعالیت خارج از کشورش نکردیم
وی همچنین گفت: گرچه ما مانند کشور در خارج نماینده ای نداریم که در این برنامه ها حضور داشته باشد اما از برنامه کسانی که مقررات را رعایت می‌کنند و از ما مجوز می‌گیرند نیز از طرق مختلف و سازوکارهای خاص خودش با اطلاع هستیم. این افراد کسانی هستند که وقتی این سازوکار را رعایت می‌کنند، قطعاً می‌توانند از امتیازات خاص این حوزه که هماهنگی بیشتر با دستگاه‌های نظارتی و سیاست‌گذار مجموعه است، بهره‌مند شوند، اما در حال حاضر ما کسی را مجبور نکردیم که برای فعالیت خارج از کشورش مجوزی را از ما بگیرد.

شاه آبادی با اشاره به اینکه اگر اقدامات خلاف شئون کشور در این کنسرت‌ها انجام شود، با آنها برخورد قانونی می‌شود، بیان داشت: براساس قانون عمومی که هر ایرانی در خارج کشور موظف به مراعات آن است، با آنها رفتار خواهد شد. لذا طبیعی است، زمانی که فردی یا گروهی با مجوز مجموعه ارشاد در خارج کشور به فعالیت بپردازد، عملاً ما نسبت به این گروه هماهنگ‌تر، فعال‌تر و نزدیک‌تر هستیم.

وی ضمن بیان اینکه ابتدا به ساکن فقط در ازای درخواست‌هایی که مطرح شده، رسیدگی کرده‌ایم، اظهار داشت: صدور مجوز برای اجراهای موسیقی در خارج از کشور، جزء مواردی است که در دوره مدیریت قبلی وجود نداشته بلکه این سازوکار جدید در این دوره تدوین شده است و به خاطر اینکه هنوز در مراحل ابتدایی است، نیاز به پردازش دارد.

به جز «حبیب» کسی به ما مراجعه نکرده است
در خصوص حضور خوانندگان لس‌آنجلسی در ایران گفت: اساساً ما مرجعی برای صدور مجوز ورود این افراد به ایران یا جلوگیری کننده از ورودشان نیستیم اما تنها خواننده‌ای که از ما درخواست انتشار آلبوم در ایران را داشت، آقای حبیب بود. در مورد بقیه افرادی که نامشان را می‌برند، هیچ درخواستی نداشتیم و همچنین از ما استعلامی در رابطه با ورود افراد به داخل کشور صورت نمی‌گیرد.

شاه آبادی با اشاره به اینکه این درخواست انتشار آلبوم از سوی حبیب به مجموعه اداره موسیقی ما رسیده است، تصریح کرد: نفس اینکه آقای حبیب خارج از کشور بوده برای ما ملاک قضاوت در مورد بررسی نکردن درخواستشان نیست؛ بنابراین این درخواست هم بر طبق فرآیند موجود در این مجموعه، یعنی شورای شعر، شورای موسیقی و حراست در حال بررسی است.

وی تاکید کرد: تا به این لحظه نیز مجوزی برای وی صادر نشده است ولی فرآیند بررسی‌اش در حال انجام است و بعد از طی این فرآیند همانند دیگران باید بر اساس مقررات جواب داده شود.

خواننده‌های همکار با شبکه‌های ماهواره‌ای از حمایت برخوردار نمی‌شوند
حمید شاه آبادی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اینکه آیا خواننده‌هایی که آثارشان از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود و یا به صورت زیرزمینی آلبومی از آنها منتشر می‌شود مجرم شناخته شده و منعی برای ارائه مجوز به آنها وجود دارد یا خیر، گفت: اداره کل موسیقی ارشاد نسبت به پخش یک چنین موضوعی، موضع خاصی ندارد. اما این بحث در مورد کسانی که قوانین جمهوری اسلامی ایران را رعایت نمی‌کنند، تنها یک جمله می گوییم و آن اینکه این افراد نباید انتظار حمایت از جانب حاکمیت را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در داخل کشور قوانین و مقرراتی وجود دارد، مبنی‌ بر اینکه نباید هیچ‌گونه حمایتی از برخی از شبکه‌هایی که در ضدیت با نظام، ترویج فساد و به هم زدن بنیان و کانون خانواده فعالند، صورت بگیرد، بیان داشت: بر همین اساس نه ما از این شبکه‌ها حمایت می‌کنیم و خوراک فکری به آنها می‌دهیم و نه از کسانی که با آنها همکاری می‌کنند، حمایت خواهیم کرد.

وظیفه ما در حوزه ارشاد قرار می‌گیرد
شاه آبادی در ادامه صحبت‌های خود تشریح کرد: وظیفه ما در حوزه ارشاد است و در حیطه وظیفه ارشادی خودمان، سامان دهنده و حمایت کننده همه نوع موسیقی فاخر و همچنین تشویق کننده مردم به سوی خوراک فکری سالم هستیم. اگر جریانی قصد دارد سموم فرهنگی را وارد جامعه کند، ما نه خودمان حامی آن جریان هستیم و نه اگر کسی از این جریان حمایت کرد، باید انتظار حمایت از جانب ما را داشته باشد، اما گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد که افراد نقشی در پخش موسیقی‌شان در شبکه مربوطه ندارند به همان صورت که برخی آثار فاخر صدا و سیمای ما از بعضی از شبکه‌ها پخش می‌شوند که این موضوع، محتاج بودن شبکه‌های مذکور را به برنامه‌های جذاب ما نشان می‌دهد. بنابراین اگر برای ما محرز شود که خواننده‌ای به انگیزه اشتهار و انگیزه‌های دیگر، این حرکت را انجام نداده است، او را از حمایت خودمان محروم نخواهیم کرد.

وی افزود: این روشن است که اگر کسی به دشمن، کسی که نظام او را دشمن می‌داند، خوراک فکری دهد و همچنین به شبکه‌ای که با نظام عناد دارد، اثری دهد و بعد هم انتظار داشته باشد که در داخل نیز حمایت شود، حمایتی نمی‌شود و به هیچ وجه چنین وادادگی را در مجموعه نخواهیم داشت.

مجوز ما تابع مقررات رسانه ملي نیست
شاه‌آبادی تصریح کرد: شاید به فراخور حال، ما متوقع این باشیم که حتی دوستانمان در رسانه ملی حلقه انتخابی شان تنگ تر از ما باشد؛ چرا که شاید ما در ارشاد با توجه به اینکه مخاطبین یک آلبوم، گروهی خاص از جامعه هستند که برای شنیدن آن هزینه می‌کنند، با نگاهی بازتر آثار را بررسی کنیم اما مخاطبین رسانه ملی عام است و هر کسی با اراده و بی اراده ممکن است آن را بشنود پس باید حلقه‌اش محدودتر باشد. ولی حداقل خلاف آن معنی ندارد که یک چیزی را صدا وسیما مجوز بدهد و پخش بکند و این توقع وجود داشته باشد که ما هم آن را مجاز اعلام کنیم. با اینکه نفرات و معیارهای شورای ما و شورای آنها به هم نزدیک هستند و تعاملات خوبی هم با هم داریم اما به هر حال دو شخصیت حقوقی جدا و در دو فضای مختلف و با موارد مختلف مجوزهای مختلفی صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: لذا ما مکلف نیستیم که وقتی یک موسيقي در رسانه ملی پخش شد، صرف اینکه در آنجا پخش شده و گسترده بوده و همه دیده و شنیده اند، پس ما هم بايد به آن مجوز بدهیم؛ چراكه مجوز ما تابع مقررات رسانه ملي نیست بلکه بر عکس.

اتاق فکری به عنوان مرجع رسیدگی به آثار موسيقايي در نظر گرفته شود
شاه آبادی با اشاره به لزوم ايجاد يك اتاق فكر براي موسيقي در كشور اظهار داشت: معتقدیم که سامان موسیقی کشور بايد در یک اتاق فکر، بسته شود و آن اتاق فکر، اتاق فکر اداره موسیقی است. به همین دلیل با جرات اعلام می‌کنیم که به این قائلیم که همه آثار موسيقايي كه در دستگاه‌ها و ارگان‌های داخل نظام از جمله رسانه ملی توليد و پخش مي‌شوند، باید از این فیلیتر بگذرد و اين اتاق فكر به عنوان مرجع رسیدگی به آثار موسيقايي در نظر گرفته شود.

معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اضافه كرد: اگر ضعفي در سيستم صدور مجوز ما به لحاظ زماني، مکانی، موقعیت و سرعت عمل وجود دارد، باید بالاخره رفع و رجوع بشود و شاید الان از نظر فیزیکی امکان این نباشد که یک اثری از صدا و سیما و بخواهد پخش بشود، از ما مجوز بگیرند ولی از حیث اعتباری روشن است که شأنیت تنظیم کننده سازمان موسیقی کشور در واقع یک دستگاه دولتی باشد و آن وزارت ارشاد است. بنابراین چون اثری پخش شده ما باید مجوز بدهیم، این طور نیست بلکه ما باید یکی یکی اثر را بیاوریم از شورای شعر، شورای موسیقی و از استعلام قانونی خودش بگذرانیم و با پارامترهایی که قانون برای ما مشخص کرده به آن مجوز بدهیم.

وی در ادامه در خصوص برخی قطعات موسقیایی که در گذشته مجوز گرفته‌اند اما برای انتشار یا اجراهای بعدی دچار مشکل شده‌اند، گفت: ‌به دلیل اینکه در سیستم ما ضعف وجود دارد و ممکن است در مقاطعی اتفاقاتی افتاده باشد و مجوزهایی صادر شده باشد که این مجوزها بعضاً دچار مشکل باشند، این اتفاق افتاده که بعد از مدتی جلوی این مجوز داده شده گرفته شده که البته در دوره فعلی اتفاقی که افتاده گاهی برای اجرای زنده یک قطعه ای از آلبومی که منتشر شده محدودیت قائل شده‌اند و دلیل آن هم روشن است؛ همان طور که شورای‌مان مجوز آلبوم می‌دهد، مجوز اجرای صحنه‌ای هم می‌دهد که مجوز اجرای صحنه‌ای، معیارها و ضوابط خاص خودش را دارد و متاثر از مکان اجرا، شرایط اجرا، نحوه نظارت و نوع شرکت کننده‌ها است. حتی اینکه ما چیزی را به شهری اجازه بدهیم و در شهر دیگر اجازه ندهیم اگر چه ما این سازوکار را به طور جدی نداریم و تا به حال اجرا نکردیم ولی شما می‌بینید که در شهرستانی حساسیت‌هایی وجود دارد که با مجوز قانون، شواری فرهنگ‌عمومی آن شهر می‌تواند محدودیت ایجاد بکند. بنابراین چون مجاز یا غیر مجاز بودن یک بحث است و پذیرش فرهنگ یک شهر بحث دیگر، ما تمام مناسبات را در نظر می‌گیریم و همه این نکته ها را باید با هم لحاظ بکنیم. این نیست که چون من یک ترانه‌ای را دوست دارم پس می شود در فلان شهر معین با هر تعداد معین اجرای صحنه‌ای هم انجام داد.

شاه‌آبادی اظهار داشت: لذا ضمن اینکه من موارد خاص را نفی نمی‌کنم عرض می‌کنم که آن، سیاق برنامه ما نیست و به هیچ وجه مجوزهای ما محدودیت زمانی ندارند و اینطور نیست که بعد از مدتی از صدور آن مجوز پشیمان شویم و اگر مورد خاصی نباشد نباید برای آن مشکلی پیش بیاید، بالاخره افراد سرمایه گذاری می‌کنند و آلبوم بیرون می‌دهند، وظیفه ما هم دفاع از موسیقی است که وقتی مجوز می‌دهیم باید دفاع باید بکنیم و حامی او باید باشیم نه اینکه خود ما در مقابل آن قرار بگیریم.

مدیر جدید اداره‌ موسیقی به زودی معرفی خواهد شد
حمید شاه آبادی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد  در خصوص معرفی مدیر جدید اداره کل موسیقی ارشاد گفت: تمام تلاش من این است که گزینه‌ها در داخل جامعه موسیقی باشد و به هر حال بیشتر از آنکه به افراد توجه شده‌ باشد، دقتم در برنامه ها بوده است. الان فکر می‌کنم که زمان زیادی تا معرفی نداریم و انشاالله انتخاب مدیر کل نزدیک خواهد بود.

وی تاکید کرد: اینکه دغدغه دوستان ما و شما اصحاب رسانه به اهل موسیقی نسبت به مدیر کل موسیقی دغدغه درستی است اما انتظاری که دارم این است که پیش از اینکه دغدغه این باشد باید دغدغه این باشد که چگونه ما سراغ آسیب شناسی های گذشته می خواهیم برویم.

شاه‌آبادی افزود: ما این انتظار را داریم که از ما سوال کنند که چرا در سه و چهار سال گذشته ما سه و چهار مدیر کل داشتیم؟ بالاخره یک موانعی وجود دارد که این موانع بعد از اینکه مدیر کل بعد از چند ماه روی کار آمدن می بیند که این موانع نمی گذارد که او به یک تصمیم شفاف و روشن برسد. نمی گوییم که ما داریم آن موانع را رفع می کنیم؛ اما باید موانع را شناسایی کنیم.

وی تصریح کرد: یک فضایی در حوزه موسیقی و توقعات و انتظاراتی در دو سوی موسیقی وجود دارد که این توقعات و انتظارات باید تا حدی تعدیل شود. باید به یک نقشه راه معینی در حوزه موسیقی رسیده شود. البته فردا کسی تیتر نزند که آقا انتخاب مدیرکل را گذاشته اند تا همه مسائل حوزه موسیقی را حل کنند؛ واقعیت این است که بالاخره برای من در درجه اول برنامه‌های این اداره‌کل در یک بازه زمانی سه ساله به عنوان سه سال پایانی دولت دهم مطرح بوده و با همین سازوکارها، با همین قوانین و مقررات و بدون احاله‌دادن موضوع به ناکجاآباد و اینکه بنشینم به یک سند چشم‌انداز دل ببندیم -که همه اینها کار درستی است- کار را پیگیری کردم.

معاون هنری اظهار داشت: می خواهم بگویم که این برنامه‌ها آنقدر مهم است که من هر بار که می‌خواستم به نقاط نهایی مدیر کل پیشنهادی برسم به ابهاماتی دراین مجموعه رسیدم و تلاش کردم این ابهامات حل شود.

شاه‌آبادی افزود: ما امروز صاحب بودجه معین سالانه و برنامه معینی برای این کار هستیم. امروز صاحب یک ایده مشخص نسبت به این هستیم که فرضا اگر تا دیروز تصور می کردیم که شوراهای مجوز ما باید سه شورای متفاوت پاپ، کلاسیک و سنتی باشد با اعضای مختلف الان به این گونه نیست. این ها محصول ساعتها بررسی با اهالی موسیقی است. شما نمی توانید آنها را حل نکرده بروید مدیرکل منصوب کنید. چون، نمی توانید تکلیفاتان را با شورای سیاست گذاری مشخص نکنید ولی یک مدیرکل مشخص بکنید.

معاون هنری ارشاد ادامه داد: در این زمان کمتر از سه ماهی که از خداحافظی آقای خبری گذشته تا کنون، ما تمام آن کاری را که در دوره ایشان انجام می‌گرفت را توسط همان تیم و همان هماهنگی و حتی با هماهنگی و دقت‌های بیشتر انجام می‌دهیم. امور مربوط به مجوزها، انتشار آلبوم ها، مجوز اجرای صحنه‌ای، برگزاری و ساماندهی ارکستر سمفونیک بیشتر از گذشته و بهتر از گذشته است و حتی برنامه جشنواره‌ها در حال مطالعه و برنامه ریزی و اجرا است. ما خلایی در امور جاری و روند موضوع این کار نمی بینیم و برعکس معتقدیم که عدم مشخص شدن بقیه سازوکارها، انتخاب مدیرکل به تنهایی حلال مشکل نیست. اما این به معنای اینکه یک زمان خیلی طولانی برای این کار داشته باشیم نیست البته من اجازه می خواهم چون واقعا بسیاری از مولفه ها مستلزم مراحل و تشریفاتی است که روز و زمان معینی را نگویم ولی عرض می کنم که خیلی زمان زیادی برای این کار باقی نمانده است.
منبع: 
تاریخ انتشار : شنبه 12 تیر 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کسی را مجبور به گرفتن مجوز برای فعالیت خارج از کشورش نکردیم | موسیقی ما