برنامه یاد بعضی نفرات
 
بزرگداشتي براي يادآوري خاطره‌ها و مرارت‌ها
مراسم تجليل از احمد ابراهيمي و فريدون حافظي برگزار شد؛
بزرگداشتي براي يادآوري خاطره‌ها و مرارت‌ها
موسیقی ما - سخنان محمد سرير به‌عنوان مديرعامل خانه موسيقي آغازگر اين مراسم موسيقايي بود. وي گفت: ما در زمان‌هاي مختلف به اين فكر مي‌كنيم كه از تعدادي اساتيدي كه عمرشان را در خدمت فرهنگ و هنر گذاشته‌اند؛ تقدير كنيم. امروز نيز از دو هنرمند موسيقي كه حلقه پيوند با موسيقي گذشته ما هستند؛ تجليل به عمل مي‌آيد. البته اساتيد ديگري در ظرفيت‌هاي بالا وجود دارد همانند حسين دهلوي و پورتراب كه ما بيشتر به‌عنوان متولي آنها را لحاظ مي‌كنيم.

 وي افزود: محل‌هايي همچون خانه موسيقي بايد محل ديدار هنرمندان باشد چراكه ما فضايي براي گفتگوي فرهنگ و هنر كم داريم براين اساس قصد داريم در خانه موسيقي اين سنت را ادامه دهيم.

سپس داريوش پيرنياكان(نوازنده تار و سخنگوي خانه موسيقي) درباره‌ فريدون حافظي اينگونه سخن گفت: من نوجوان بودم كه با صداي تار آقاي حافظي از راديو آشنا شدم و در آن زمان چهار يا پنج نفر بيشتر نبودند كه در راديو و تلويزيون تار مي‌زدند و دراين ميان فريدون حافظي دركنار استاد شهناز، شريف و زنده‌ياد پاكستاني مي‌نواخت.

وي ادامه داد: بعدها كه كم‌كم نواختن‌ ساز را آغاز كردم. بيشتر به دنبال نواخته‌ها رفتم و ساز او بين هنرمندان معروف بود و امضا داشت. هر وقت صداي تار او را مي‌شنيديم به راحتي مي‌توانستيم از اولين مضراب‌ها تشخيص دهيم كه اين ساز را چه كسي مي‌زند و ساز استاد حافظي از آنهايي بود كه هيچ گاه شك نمي‌كرديم و مطمئن بوديم كه فريدون حافظي است كه تار مي‌زند.

اين نوازنده تار خاطرنشان كرد: ساز حافظي بسيار مشخص و نمايان است به طوري كه داراي مضراب‌هاي شفاف، چپ و راست‌هاي مرتب و داراي يك شيوه و سبك خاص مخصوص به خود است .

پيرنياكان با بيان اينكه حافظي همچنان در سن 88 سالگي به خوبي ساز مي‌زند، اظهار داشت: او هم‌اكنون با قدرت ساز مي‌زند و شاگردان زيادي را نيز تعليم مي‌دهد كه اين نشانه علاقه و عشق او به موسيقي است .

سخنگوي خانه موسيقي با اشاره به بخش آموزش در موسيقي ايراني گفت: به نظر من؛ آموزش يكي از پايه‌هاي موسيقي ما محسوب مي‌شود كه در سي‌سال اخير اين مردان با سعي و زحمت توانستند چراغ اين هنر را روشن نگه دارند.

در ادامه فريدون حافظي از اين مراسم تشكر كرد و گفت: در سال 1372 به‌مناسبت پنجاهمين سال نوازندگي من در راديو برنامه‌ي بزرگداشتي به مديريت شادروان تجويدي برگزار شد و در آن فرهنگ شريف و ملك، توكلي و بهزاد در آن حضور داشتند، در سال 86 نيز در تالار وحدت از طريق وزارت ارشاد مراسم بزرگداشتي براي من برگزار شد كه در آن فرهاد فخرالديني با اركسترش يكي از آهنگ‌هاي مرا اجرا كرد و سالار عقيلي در آن خواند. به‌علاوه سال گذشته هم هيات مديره خانه موسيقي كرمانشاه در فرهنگسراي ابن‌ سينا مراسمي را برگزار كردند كه بسيار خوب بود و من اين‌بار هم براي اين مراسم از محمد سرير و خانه موسيقي تشكر مي‌كنم.

حافظي در ادامه گفت: اولين برنامه من در راديو مربوط به سال 1323 مي‌شود كه قطعه اي را در دستگاه همايون اجرا كردم و قصد دارم در اين مراسم نيز همين قطعه را بعد از گذشت سال‌ها اجرا كنم.

فريدون حافظي بعداز صحبت‌هاي خود به اجراي اين قطعه پرداخت كه بعداز اتمام پيش درآمد نصرالله ناصح‌پور(خواننده پيشكسوت موسيقي سنتي) نيز به آوازخواني با وي پرداخت و سپس لوح تقدير و جايزه ويژه ازسوي حسين دهلوي به اين نوازنده تار اهدا شد.

بخش بعدي مراسم تجليل از استاد احمد ابراهيمي بود كه حميدرضا نوربخش در سخناني گفت: به هيچ وجه شايستگي ندارم كه درباره‌ استاد پيشكسوت احمد ابراهيمي صحبت كنم و اين بخش را بايد به حساب عرض ارادت من به او حساب بياوريد.

اين هنرمند يادآور شد: حدود 25 سال پيش كه من در منزل استاد محمد موسوي بودم، او آوازي همراه با ني برايم گذاشت كه من بسيار از آن لذت بردم. اما آن زمان به خاطر كم‌ بودن سنم هنوز نامي از استاد احمد ابراهيمي نشنيده بودم، اما چند سال بعد افتخاري آشنايي با او را پيدا كردم و از آن سال به بعد پيگير آثار او بودم و هرچه را كه پيدا مي‌كردم، مي‌شنيدم.

سپس احمد ابراهيمي شروع به آواز كرد و قطعه‌ي «دل بردي از من به يغما اي ترك غارتگر من/ ديدي چه آوردي اي دوست از دست دل بر سر من» اجرا كرد.

بعداز صحبت‌هاي نوربخش احمد ابراهيمي به همراه دو نوازنده تار و تنبك به آوازخواني پرداخت كه در پايان نيز با اهداي جايزه و لوح تقدير از او تجليل شد.

در پايان اين برنامه كه سه ساعت به طول انجاميد،‌ مراسم از آلبوم موسيقي كودكان باعنوان «سبد سبد گل» و «شادي مي‌آيد به خونمون» كاري از مهدي آذرسينا رونمايي شد كه با پخش قطعه‌اي از اين دو آلبوم پورتراب در خصوص شكل گيري موسيقي كودك به سخنراني پرداخت.

مراسم تجليل از دو هنرمند و رونمايي از آلبوم موسيقي كودكان با اجراي قاسم رفعتي خواننده و هادي منتظري نوازنده كمانچه به پايان رسيد.
منبع: 
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 خرداد 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بزرگداشتي براي يادآوري خاطره‌ها و مرارت‌ها | موسیقی ما