برنامه یاد بعضی نفرات
 
توانایی بودجه گرفتن برای جشنواره‌ام را ندارم!
عليرضا مشايخي، دبیر هنری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر:
توانایی بودجه گرفتن برای جشنواره‌ام را ندارم!
موسیقی ما - جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر رقابتی نیست اما جایزه‌ای که به گروه‌های جوان شرکت‌کننده در جشنواره داده می‌شود این است که آنها فرصت معرفی و نشان دادن قدرت نوازندگی خود روی صحنه سالن اصلی موسیقی شهر را دارند و این جایزه بزرگ و مغتنمی است.

عليرضا مشايخي ــ آهنگساز و دبیرهنری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصرــ در يك نشست خبري که صبح امروز(1 خرداد) در تالار وحدت برگزار شد، درباره این جشنواره گفت: اين جشنواره از سوم تا ششم خرداد به ‌مدت چهار روز در تالار رودكي روزانه در سه سانس برگزار شود و ورود عموم برای دیدن برنامه ها آزاد است.

وی درباره‌ شكل‌گيري جشنواره‌ موسيقي از كلاسيك تا معاصر خاطرنشان کرد: وقتي به ايران بازگشتم به همراهي فريماه قوام ‌صدري؛ گروه موسيقي تهران را تشكيل داديم و فكر كرديم كه چگونه نسل جديد را ترغيب كنيم كه در اين نوع موسيقي گام بگذارند. از اين رو برنامه‌ رقابتي دوسالانه‌ي نوازندگي را راه‌اندازي كرديم و در برهه‌اي از زمان احساس كرديم كه ديگر حالت رقابتي مزاحم شكوفايي اين نوع موسيقي است و حالا به مرحله‌اي رسيده‌ايم كه ديگر بايد جشنواره برگزار كنيم. از اين‌رو تصميم گرفتيم كه تعدادي از اين آثار را پيش از برگزاري جشنواره، داوري كنيم و برگزيدگان با آرامش و بدون حس رقابت در جشنواره بنوازند.

اين هنرمند ادامه داد: در جشنواره‌ از كلاسيك تا معاصر، اساتيدي چون آيدين احمدي‌نژاد، كيوان ميرهادي و ستاره بهشتي حضور دارند و آهنگسازان جواني را شامل علي رادمان، حسين پيشكار، شهرزاد بهشتيان، رضا صابوني، اشكان پاشازاده و اشكان خمسه‌پور معرفي خواهيم كرد. در اين جشنواره سعيد عليجاني، سعيد آبادي و مهرداد تيموري نيز به‌عنوان رهبران جوان موسيقي كلاسيك معرفي مي‌شوند.

وي با اشاره به اعضاي كميته برگزاري اين جشنواره گفت: سارا اباذري، رزيتا شاكر، پريسا گلشن، يوسف اشرفي، اشكان پاشازاده، مهرداد تيموري، فرخ صابري، سعيد عليجاني و مجيد مقصودلو براي برگزاري اين جشنواره بدون دريافت هيچ كمك مالي شبانه‌روزي تلاش كردند.

این آهنگساز درباره معیار انتخاب آثار این جشنواره گفت: من و خانم قوام صدری سالهاست که درجریان موسیقی ایران هستیم و تجربه انتخاب و داوری جشنواره‌های بسیاری را داشتیم و متجاوز از 20 اثر در اروپا، آمریکا و ایران داریم. از همین رو وقتی اثری را می شنویم تشخیص می دهیم که کدام اثر بهتر اجرا شده است درنتیجه آنچه عرضه می‌شود؛ خوب خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه به‌دلیل نبود بودجه برای برگزاری جشنواره نتوانستیم بلیت هواپیما برای خانم قوام صدری فراهم کنیم که به ایران بیاید و آثار را داوری کند از همین رو از طریق اینترنت آثار را برای ایشان فرستادیم و درنهایت اين آثار انتخاب شدند.

وی درباره گروه سنی شرکت کننده‌ها در جشنواره نيز گفت: گروه سنی خاصی درنظر نداشتیم و بیش از هرعنوانی؛ کیفیت آثار برای ما مهم بود اما جوان‌ترین شرکت کننده 8 سال دارد.

این هنرمند با تاکید بر این موضوع که جشنواره‌ موسيقي از كلاسيك تا معاصر بدون هيچ‌گونه بودجه‌اي برگزار مي‌شود؛ خاطرنشان کرد: اين جشنواره حاصل تلاش داوطلبانه عده‌اي است كه شبانه‌روز و بدون هيچ دستمزدي كار كردند.

دبير جشنواره‌ي موسيقي «از كلاسيك تا معاصر» در بخش ديگري از اين نشست درباره‌ كمبود بودجه براي اين جشنواره گفت: بودجه‌اي را دراختيار نداشتيم و انجمن موسيقي هم تالار رودكي را دراختيار ما گذاشت و بروشور جشنواره را نيز چاپ خواهد كرد. عده‌اي توانايي گرفتن بودجه دارند يا مي‌توانند اسپانسر بگيرند اما من توانايي انجام اين كار را ندارم.

عليرضا مشايخي درباره‌ي دوره بعدي اين جشنواره نيز توضيح داد: مشخص نيست كه دوره بعدي اين جشنواره چه زماني برگزار شود، چون در ايران خيلي سخت است كه بتوانيم زماني را براي برگزاري مشخص كنيم. اما من اميدوارم كه سومين دوره اين جشنواره را بتوانم در سال آينده برگزار كنيم. من حالا 70 سال سن دارم و بايد ديگران در ادامه اين راه به من كمك كنند. با اين وجود به خودم اجازه نمي‌دهم كه به شاگردم بگويم تو هم اين سنگلاخي را كه من در آن كار كرده‌ام، ادامه بده.

وي درباره اين‌كه تقريبا بيشتر آثار اين جشنواره قطعاتي از آهنگسازان خارجي است، گفت: اين نشانگر اين است كه ايرانيان غفلت كردند، وقتي كه من در ايران آهنگسازي مي‌خواندم فقط احمد پژمان با من بود و بعدها با اندكي تأخير دهلوي نيز اضافه شد. بعداز ما ديگر هيچ كس آهنگسازي نمي‌خواند تا اين‌كه شاگردان من به اين كار پيوستند. حالا هم اگر هم‌دوره‌اي‌هاي من را كنار بگذاريد، جمع آهنگسازان ايران پنج تا شش نفر نمي‌شود.

دبير جشنواره موسيقي از كلاسيك تا معاصر تأكيد كرد: ما حق داريم همه نوع موسيقي داشته باشيم، اما حق نداريم جلوي يكي از اين موسيقي‌ها را بگيريم، به ويژه موسيقي كلاسيك كه جايگاه بين‌المللي دارد.

دومین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر از تاریخ 3 خردادماه به مدت 4 روز در سه نوبت از ساعت 13:30 تا 15 ؤ 16 تا 17:30 و18 تا 20 برگزار می‌شود.
منبع: 
ایلنا
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 خرداد 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود توانایی بودجه گرفتن برای جشنواره‌ام را ندارم! | موسیقی ما