برنامه یاد بعضی نفرات
 
امسال موسیقی 50 درصد افزايش بودجه داشته اما بازهم بودجه ناچيز است
معاون هنری وزارت ارشاد در ديدار با اهالی موسیقی:
امسال موسیقی 50 درصد افزايش بودجه داشته اما بازهم بودجه ناچيز است
موسیقی ما - حميد شاه‌آبادي شنبه 18 ارديبهشت‌ماه در نشستي با جمعي از هنرمندان موسيقي گفت: ضرورت دارد كه با استفاده از نظرات استادان، صاحب‌نظران و كارشناسان حوزه موسيقي شيوه معيني تدوين شود تا راه روشن‌تري را براي حركت در اين حوزه نشان دهد و بتواند راه‌گشاي حركت در اين مسير باشد و اين امر همواره دغدغه مسئولان و هنرمندان اين حوزه بوده است .

به گزارش سایت موسیقی ما، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: هيچ كسي در اصل موسيقي،ضرورت و نياز موسيقي در كشور ترديد ندارد و امروز بيش از گذشته ضرورت معيارهاي ماندگاري درباره حضور و جايگاه موسيقي احساس مي‌شود.

شاه‌آبادي افزود: هنرمندان و كارشناسان و استادان موسيقي با تشكيل كارگروههايي مي‌توانند براي پيش‌نويس چنين شيوه‌اي راه را باز كند و شوراي موسيقي نيز در ارزيابي و بررسي‌ها اين را مورد توجه قراردهد.

وي با اشاره به ضرورت بازنگري و ارزيابي شوراي موسيقي گفت:با توجه تنوع سليقه‌ها و تقاضاها در حوزه موسيقي، امروز شوراي موسيقي نيازمند بازنگري و حمايت و تدبير جديد است و در اين راستا حضورهنرمندان موسيقي در عرصه هاي پژوهشي در آغاز راه مي‌تواند مؤثر باشد.

شاه آبادي درباره بودجه هنر گفت:بودجه معاونت امور هنري به يك شوخي شبيه است، نه با 7 ميليارد تومان مي‌توان تئاتر را اداره كرد و نه با 2 ميليارد تومان امكان اداره موسيقي است و ما نهايت تلاش و پيگيري را از طريق دستگاهها و نهادهاي مختلف خواهيم داشت تا بودجه هنر در سال هاي آتي افزايش داشته باشد البته در اين راستا برون داد و نتايج فعاليت‌هاي هنري نيز اهميت دارد و براساس دستاوردهاي حوزه هنر مي توان از اعتبار بيشتر دفاع كرد.

وي با اشاره به بودجه موسيقي افزود: صرف نظر از كسري بودجه هنر، در بين ادارات كل معاونت امور هنري نيز اعتبار و بودجه تناسب ندارندوبودجه موسيقي نسبت به ديگر حوزه‌ها ناچيز است.البته امسال موسيقي 50 درصد افزايش بودجه نسبت به سال گذشته دارد و در سال جاري 500 ميليون تومان از بودجه به حمايت از گروه‌هاي موسيقي شهرستان‌ها اختصاص خواهد يافت .

شاه‌آبادي با تأكيد بر به كارگيري مكانيسمي در جهت تسهيل صدور مجوز و دوري از اعمال سليقه در صدور مجوزها و الگوسازي در حوزه موسيقي گفت: بخش عمده‌اي از فضايي كه در جامعه موسيقي كشور حاكم است به بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارتباط ندارد. درصد كمي از موسيقي كشور از مسير وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عبور مي‌كند و براي همين بخش لازم است كه مكانيسمي به كار گرفته شود.

معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به شوراي راهبردي موسيقي افزود: در شوراي موسيقي مباحث كلان مطرح مي‌شود و با نظر هنرمندان و استادان مي توان تغيير و تحولي در اين شورا صورت داد و ديگر مسايل حوزه موسيقي نيز در آن طرح و بررسي شود.

وي با اشاره به حمايت دولت از بخش خصوصي گفت: ساختار و توليد آثار موسيقي الگو و شاخص توسط هنرمندان حرفه‌اي نيز در اين دوره مورد توجه است و حمايت از گروههاي ارزشمند در قالب سفارش توليد آثار شاخص و الگو مي‌تواند صورت گيرد.

شاه آبادي افزود: مسايل متعدد و فراواني كه درباره معيارهاي موسيقي و صدور مجوزها بيان مي‌شود،نشان

مي‌دهد كه هنوز هنرمندان و اهالي موسيقي به اطمينان لازم نرسيده‌اند كه معيارها و شاخص‌هاي معيني وجود دارد و ضرورت دارد كه اين موضوع مورد توجه قرارگيرد.

معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره پيشنهاد يكي از هنرمندان مبني بر تهيه فهرستي از هنرمندان شناخته شده و حرفه‌اي موسيقي و تسهيل براي اجراي آثار آنان گفت : با توجه به تجربه و سوابق و شأن ويژگي‌هاي هنرمندان اين آمادگي هست تا با نظر هنرمندان و كارشناسان فهرستي از هنرمندان شناخته شده و با سابقه تهيه گردد و تدبيري انديشيده شود كه براي آثار و اجراي برنامه‌هاي خود مشمول تسهيلاتي براي مجوز شوند.

شاه‌آبادي با تأكيد بر اعزام گروههاي موسيقي به ديگر كشورها افزود: با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي هماهنگي لازم صورت گرفته است تا اعزام گروهها از سوي معاونت هنري باشد و اين سازمان به طـور مستقل گروههاي موسيقـي را به ديگر كشورها اعزام نكند. البته ضرورت دارد هنرمندان و كارشناسان درباره نوع موسيقي و گروههايي كه قرار است نماد و تصويري از موسيقي ايران اسلامي در عرصه جهاني و بين المللي باشند مشورت دهند و نظرات خود را بيان كنند تا از تجربيات اين عزيزان نيز بهره گيري شود.

معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اهميت حقوق مالكيت معنوي و بررسي و پرداختن به آن از سوي هنرمندان و كارشناسان درباره توزيع در عرصه موسيقي گفت: ضرورت دارد كه سامانه‌اي در حوزه موسيقي تبيين و تعريف شود و حركت ساماندهي شده‌اي در حوزه توزيع آلبوم‌ها صورت گيرد.

وي در ادامه سخنان خود به بحث جشنواره‌هاي موسيقي پرداخت و افزود: لازم است كه هنرمندان و كارشناسان با ارزيابي و بررسي ضرورت و اهميت جشنواره‌هاي موسيقي و تعداد اين جشنواره ها و نتايج آنها موجب ساماندهي جشنواره‌هاي موسيقي شوند تا جشنواره هاي ضروري و مؤثر برگزار شوند. بنابراين به نظر مي‌رسد شيوه جشنواره‌ها نيازمند تغيير و تحولي است كه نظرات و تجربيات هنرمندان در اين زمينه نيز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان ساماندهي اركستر سمفونيك تهران و اركستر ملي ايران را نيز از برنامه‌هاي اين معاونت خواند تا اين اركسترها در عرصه ملي و در شهرهاي مختلف و حتي بين‌المللي فعال‌تر از گذشته باشند.

دكتر حسن رياحي ؛ آهنگساز در اين جلسه پيشنهاد كرد كارگروهي با حضور هنرمندان موسيقي تشكيل شود و هر جلسه يكي از موضوعات و مسايل موسيقي مانند اركسترها ، صدور مجوز ، آموزش و انتشارات و ... مورد بررسي قرارگيرد.

شاهين فرهت نيز در اين نشست گفت: هر نوع موسيقي مي‌تواند ، جايگاه و نقش خود را در جامعه داشته باشد و اگر امروز موسيقي در جامعه ما وضعيت چندان مناسبي ندارد،به خاطر اين است كه هر نوع موسيقي جاي خود را ندارند.

فرهت در ادامه گفت:اگر موسيقيدان‌ها كه جايگاه خاصي در جامعه دارند مورد حمايت لازم و جدي قرارگيرند، هنرمندان جايگاه خود را پيدا مي كنند.

وي افزود: بررسي و ارزيابي آثار در شوراي موسيقي براي معرفي آثار شاخص و مناسب و رواج آنهاست اما اين روند گاهي سد راه مي شود و موسيقي‌هايي نامناسب به طور غيرمجاز مثل موسيقي زيرزميني ارائه

مي‌شود. در شوراي راهبردي مطرح شد كه هنرمندان پيشكسوت و با سابقه اي نياز به مجوز نداشته باشند و فهرستي هم از اين هنرمندان تهيه شد اما اين امر تحقق پيدا نكرد.

فرهت با اشاره به اهميت موسيقي گفت:موسيقي به همه هنرها كمك مي‌كند و هنرهاي ديگر از آن بهره مي‌گيرند.

وي با تأكيد بر توجه به جوانان افزود: در بين جوانان هنر موسيقي استعدادهاي قابل توجهي وجود دارد كه تشويق شوند و مورد توجه قرارگيرند، مي‌توان به آينده موسيقي اميد داشت و چشم انداز روشني براي موسيقي خواهد بود.

دكتر محمد سرير؛ مديرعامل خانه موسيقي نيز در اين جلسه گفت: قضاياي سلبي در حوزه موسيقي مسايلي را ايجاد مي‌كند،البته در نظارت به نحوي كه از سال‌هاي پيش بود،هنجارهاي اجتماعي مورد توجه قرار مي گرفت اما امروز انواع مختلف موسيقي از راديو و تلويزيون پخش مي شود.

سرير ادامه داد: خود موسيقي هيچ ساله‌اي ندارد اما وقتي كلام وارد مي شود ، بحث هاي ديگري مطرح

مي‌شود.

مديرعامل خانه موسيقي خاطرنشان كرد: درگذشته به شوراي راهبردي پيشنهاد كردم كه تعدادي از تهيه‌كنندگان شناخته شده و با تجربه موسيقي با مسئوليت خود آثاري را منتشر كنند و ديگر از مسير شوراي موسيقي عبور نكنند كه اين پيشنهاد در شوراي راهبردي تصويب شد اما به اجرا درنيامد. اين امر مي‌توانست رقابت بين

تهيه‌كنندگان ايجاد كند و تهيه كنندگان براي توليد آثار فرهنگي جديت داشته باشند و در مجموع عارضه‌اي را هم براي جامعه به دنبال نخواهد داشت.بنابراين لازم است كه نگاه ما كه طبق آن هر چيز مي‌بايست از فيلتر بگذرد، تغيير كند.

سرير با اشاره به نقش هنرستانها در عرصه آموزش گفت:آموزش موسيقي در سال‌هاي اخير در كشور ما پيشرفت قابل توجهي داشته است اما در بعضي عرصه‌هاي آموزشي مانند اقيانوسي به عمق اندك است و لايه‌هايي كه مي‌بايست هدايت مي‌شدند،نشدند.

وي با تأكيد بر ضرورت رفاه اهالي موسيقي و ايجاد انگيزه در بين آنها افزود: ضرورت دارد كه آثار شاخص و ممتاز تشويق شوند و به شيوه‌هايي مانند انتشار يا برگزاري كنسرت حمايت شوند. همچنين لازم است كه با حمايت از موسيقي ممتاز ، نمونه سازي هايي در عرصه موسيقي صورت گيرد.

عبدالحسين مختاباد در اين نشست با تأكيد بر توجه به اقتصاد هنر گفت: بحث اقتصاد موسيقي بسيار اهميت دارد كه به هنر و هنرمند توجه شود و تهيه كنندگان موسيقي كه براي كاري فرهنگي سرمايه‌گذاري و فعاليت مي‌كنند، مورد حمايت قرار گيرند.

مختاباد با تأكيد بر تعيين مديركل دفتر موسيقي از بين هنرمندان گفت:متأسفانه ما همواره افسوس گذشته را داريم اما اگر سيستم مديريتي درست هدايت مي شد ، افسوس گذشته را نداشتيم .

مختاباد ادامه داد: امروز مجوزهاي موسيقي به پز تبديل شده است و آثاري كه ارزش هنري ندارند و مجوز نگرفته‌اند، مطرح مي‌شوند.

وي در پايان بر تمركز زدايي تأكيد كرد و گفت:ايران فقط تهران نيست و مخاطبان شهرستان‌ها حق دارند كه از كنسرت‌هاي حرفه‌اي و گروههاي شاخص و اجراي اركستر سمفونيك تهران و اركستر ملي ايران استفاده كنند بنابراين ضرورت دارد كه چنين امكاني محقق شود.

اسفنديار قره باغي نيز در اين نشست گفت:مديراني كه تاكنون در عرصه موسيقي حضور داشته‌اند،موسيقيدان نبوده‌اند و در طول اين سال‌ها دست‌اندركاران موفق نشده‌اند كه مشكلات حوزه موسيقي را برطرف كنند.

قره‌باغي آموزش پايه را در موسيقي ضروري خواند و افزود: بازدهي هنرستان‌هاي هنرهاي زيبا كمتر شده است و كمبود بودجه هنرستان‌ها و در نتيجه عدم بهره‌گيري از استادان شاخص به آموزش در اين مراكز آسيب زده است.

رضا مهدوي؛مديرمركز موسيقي حوزه هنري در ادامه اين نشست گفت:اگر بپذيريم كه موسيقي تابعي از محيط پيراموني آن است ، توپ به زمين مسئولان اين حوزه نمي‌افتد و اگر جامعه موسيقي ايران مانند ديگر جوامع هنري انس و الفت داشتند، نمي‌توانستند از آنها به طور جداگانه از برداشت شود.

مهدوي ادامه داد: چرا وقتي به موسيقيدان‌هاي دستگاهي ما توهين مي‌شود يا به يكي از هنرمندان در مجله‌اي اهانت مي‌شود،هيچ واكنشي از سوي هنرمندان صورت نمي‌گيرد. چرا وقتي اركستر سمفونيك تهران اثري اجرا مي كند كه سمفوني نيست، واكنشي ديده نمي‌شود.متأسفانه ما نه براي كلاسيك‌ها و نه براي سنتي‌ها احترام قائل نيستيم.

وي افزود: موسيقي مقدس است و لازم است كه از كليت موسيقي دفاع شود و نفاق و تظاهر از جامعه موسيقي دور شود تا موسيقي به شكوفايي برسد. همواره سئوال مي‌شود كه دولت براي هنرمندان و موسيقي چه كرده است ، اما هنرمندان چه آثاري براي مولوي ، فردوسي ، حافظ ، فارابي و ... ساخته‌اند كه امروز زمزمه زبان‌ها باشد؟

مهدوي گفت: بنابراين ضرورت دارد كه دغدغه‌هاي شخصي رها شود و كليت موسيقي مورد توجه قرار گيرد و در كنار مسئولان به طور جدي فعاليت شود.

امير بكان در اين نشست گفت:همه اين دغدغه را دارند كه موسيقي سلامت وارد جامعه شود و جامعه از آن

بهره‌مند شوند. ضرورت دارد كه جايگاه و نقش موسيقي در ترسيم نقشه جامع علمي كشور مشخص شود و با نگاهي به مثلث دانش ، بينش و ممارست و تمرين در حوزه موسيقي جايگاه موسيقي در نقشه جامع علمي كشور تبيين شود.

بكان بر ضرورت ايجاد مركز پژوهش‌هاي بنيادين موسيقي تأكيد كرد و افزود:اين كاستي در حوزه موسيقي هست كه يك مركز پژوهش‌هاي بنيادين براي موسيقي وجود ندارد تا با حضور استادان و پژوهشگران مسايل و آسيب‌هاي موسيقي شناسايي شود و مديران با مصاديق و نتايجي كه از بستر اين پژوهش‌ها حاصل مي‌شود، برنامه‌ريزي كنند.

رامين صديقي ؛ مدير نشر هرمس نيز در اين نشست گفت:حوزه موسيقي نيازمند جسارت است تا اتفاق مثبتي در اين عرصه را شاهد باشيم . در حوزه موسيقي مي‌بايست براي مخاطب ارزش قائل شد و صغير فرض كردن مخاطبان و هنرمندان ما را وارد فضاي قيم مآبانه مي كند.

صديقي ادامه داد: اگر احترام و ارزش هنرمندان و مخاطبان مورد توجه قرارگيرد بي‌شك هنرمندان و دست‌اندركاران آثاري توليد مي كنند كه مردم را به پيش ببرند.

آزادي؛مدير انتشارات موسيقي ني داوود نيز گفت: متأسفانه در حوزه موسيقي حمايت‌ها هميشه كوتاه‌مدت و اندك بوده اما نظارت همواره بوده است.

وي ادامه داد: متأسفانه امكان معرفي آثار تاكنون وجود نداشته است و اين به آثار و هنرمندان آسيب مي‌زند و اگر آثار به نحو شايسته معرفي نشود، در جامعه هم مورد استقبال قرار نمي‌گيرد.

آزادي همچنين توجه به بحث كپي رايت در زمينه موسيقي را خواستار شد و گفت : آثار غيرمجاز به سهولت عرضه مي‌شوند و اين به آثار و تهيه‌كنندگان و هنرمندان آسيب مي‌زند.

هادي منتظري نيز در اين نشست گفت:امروز پديده‌اي بروز كرده و نرم‌افزاري تهيه شده است كه شعرها وموسيقي‌ها را به ضد شعورها و ضد ارزشها تبديل مي‌كند.

وي گفت:متأسفانه نمونه‌سازي‌هايي كه در گذشته در حوزه موسيقي انجام مي‌شد،امروز وجود ندارد و بخش توليد موسيقي مي‌بايست در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي احيا شود.متأسفانه اصل موسيقي جدي در لايه‌هاي حاشيه‌اي گم شده است و برگشت به توليد و الگوسازي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي لازم است .

وي ادامه داد: هر نوع موسيقي نبايست در كشوري با شرايط و نظام ، وارد عرصه شود و مي‌بايست بر قله‌هاي درست موسيقي ايستاد و مردم را به آن نوع موسيقي دعوت كرد.

منتظري با تاكيد بر لزوم تدوين منشور موسيقي كشور گفت: ضرورت دارد كه منشور موسيقي كشور در اين دوره با نگاهي عميق تدوين شود و به عنوان يك سند دست بالا استفاده شود.

حسين دهلوي نيز در اين نشست بر ضرورت مديران متخصص در مراكز و هنرستان‌هاي موسيقي تأكيد كرد.

در اين نشست علي ترابي ؛ سرپرست دفتر موسيقي ، رمضانعلي حيدري خليلي؛مشاور برنامه‌ريزي و نظارت معاونت امور هنري ، بابك رضايي ؛ مديرعامل انجمن موسيقي ايران و هنرمندان ديگري مانند شهداد روحاني ، منوچهر صهبايي ، رازميك اوحانيان ، داوود گنجه‌اي ، محمد ميرزماني ، سهيل دهبستي، حبيبي از خوانندگان مركز موسيقي صدا و سيما، و ... حضور داشتند.
منبع: 
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 اردیبهشت 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود امسال موسیقی 50 درصد افزايش بودجه داشته اما بازهم بودجه ناچيز است | موسیقی ما