برنامه یاد بعضی نفرات
 
آوازخواني شهرام ناظري و سخنراني محمدرضا درويشي براي جنگوك
گزارشی از بزرگداشت عطا جنگوك در ارسباران؛
آوازخواني شهرام ناظري و سخنراني محمدرضا درويشي براي جنگوك
موسیقی ما - مراسم بزرگداشت عطا جنگوك با سخنراني محمدرضا درويشي و آوازخواني شهرام ناظري در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.در اين مراسم كه با حضور داريوش پيرنياكان، حسين بهروزي‌نيا، علي اكبر شكارچي، مسعود حبيبي، محمدرضا درويشي، شهرام ناظري، رامبد سديف ، سيفي زاده و تني چند از هنرمندان موسيقي و خانواده آن مرحوم برگزار شد ابتدا نماهنگي از سه تار نوازي جنگوك پخش و سپس پروين بهمني و دامون شش‌بلوكي از هنرمندان ايل قشقايي به مرثيه خواني و لالايي‌خواني پرداختند كه البته قبل از اجرا علي اكبر شكارچي پژوهشگر و نوازنده كمانچه به توضيحاتي در خصوص رابطه اين اجرا و عطا جنگوك پرداخت و گفت: ايل قشقايي يكي از ايل‌هاي بزرگ و معتبر است كه هر پاييز به اطراف مناطق لار كوچ مي‌كردند. بر اين اساس جنگوك تحت تأثير موسيقي اين ايل بوده و موسيقي آنها را اجرا كرده است.

پس از اين اجرا داريوش پيرنياكان نوازنده سه تار و سخنگوي خانه موسيقي با ذكر خاطراتي از جنگوك و رابطه نزديك دوستي خود با اين هنرمند پرداخت و گفت: او بسيار آدم افتاده‌اي بود و آنچه در ذهنش بود را قصد داشت به مخاطب ارائه دهد. جنگوك يكي از بهترين شاگردان شهنازي بود و تمام رديف معروف ميرزاحسين قلي را نزد ايشان ياد گرفته بود.

وي ادامه داد: ما هنرمنداني چون جنگوك را نبايد فقط زماني كه مي‌ميرند بشناسيم و برايشان بزرگداشت و تشييع جنازه‌هاي مفصل بگيريم، در صورتي كه واقعيت اين است كه در حال حاضر به هنرمند و موسيقي عنايتي نمي‌شود و اين در حالي است كه بايد هنرمندان را پاس بداريم و به آنها احترام بگذاريم.

اين نوازنده سه تار ادامه داد: اين جلسات مي‌تواند سرمشقي براي ما و متوليان فرهنگي باشد كه به هنرمندان اين عرصه توجهي بيشتر صورت گيرد. من هيچ شكي ندارم كه اين قبيل هنرمندان دق مي‌كنند و مي‌ميرند چرا كه عطا مريض نبود و هيچ مشكلي نداشت. او يكدفعه سكته كرد و به عقيده من او هم دق كرد. چرا كه براي يكي از كارهاي اخيرش به قدري تلاش كرد تا با پيدا كردن شركتي به عنوان سرمايه‌گذار آن را منتشر كند اما متأسفانه چنين نشد و او با پول شخصي خودش كار را تهيه كرد.

داريوش پيرنياكان افزود: ما چقدر بايد شاهد اين مسئله باشيم كه هنرمندان‌مان در گوشه خانه‌هايشان دق كنند و بميرند. نسل ما نسل سوخته است. تلويزيون اين همه موسيقي ‌هاي نازل و پست را پخش مي‌كند ولي يك چنين كارهاي باارزش را پخش نمي‌كند. البته اگر هم پخش كند حقوق كار را به هنرمند نمي‌دهد.

سخنگوي خانه موسيقي با اشاره به اين كه نسل ما هيچ گونه احترامي در پيشگاه آقايان مسئول هنر ندارد، اظهار داشت: بعد از 7 ماه از درگذشت پرويز مشكاتيان جنگوك مي‌رود. اين دو هنرمند نسلي هستند كه خيلي براي موسيقي زحمت كشيده‌اند و موسيقي را به عنوان هنر متعالي شناخته و دنبال كردند فوت اين عزيزان زنگ خطرهايي است براي جامعه هنري. اين نوازنده سه تار گفت:‌ چرا هنرمنداني مثل شهرام ناظري بايد در خارج از كشور كنسرت دهد چرا كه در ايران سالن مناسب اجرا وجود ندارد؟ و اينها همه، دردهاي ماست.

پيرنياكان در پايان صحبت‌هاي خود گفت: مسئولان بايد به خود بيايند و به هنرمند رسيدگي كنند. چرا ما نبايد در اين سالن شاهد كنسرت جنگوك بوديم؟ خواهش من از همه دوستاني كه با عشق به اين مكان آمده‌اند، اين است كه هنرمندانتان را پاس بداريد و وقتي زنده هستند به كار آنها احترام بگذاريد و آنها را دريابيد.

بعداز صحبت‌هاي داريوش پيرنياكان علي اكبر شكارچي پيام تسليت دختر جنگوك را از خارج از كشور فرستاده بود قرائت كرد و سپس حميد سكوتي يكي از شاگردان جنگوك به همراه عليرضا شاه محمدي خواننده به اجرا پرداختند و سپس محمدرضا درويشي گفت: تمام صحبت هاي پيرنياكان قابل قبول است اما چه كسي بايد رسيدگي كند؟ ما 30 سال است كه اين حرف‌ها را مي‌زنيم ولي هيچ بازخوردي را نمي‌بينيم. ديگر خسته شده‌ايم. من ديگر مسئولي را خطاب قرار نمي‌دهم و از مشكلاتمان هم نخواهم گفت. ياران دبستاني ما يكي پس از ديگري پرپر مي‌شوند كه اين خود به علت عدم توجه به فرهنگ ماست. پرپر شدن اينها يك ضايعه فرهنگي است كه بي توجهي به فرهنگ باعث اين برگريزان شده است.

وي ادامه داد: ما در تهران هستيم و نمي دانيم در شهرهاي كوچك چه مي‌گذرد؟ آنجا برگريزان بيشتر است چرا كه هر هفته يكي دو هنرمند به زمين مي‌ريزند و اين مسئله نه تنها براي كسي مهم نيست بلكه اصلا ديده نمي‌شود. استادان موسيقي ما همچون مشكاتيان، پايور و جنگوك ديگر نيستند اما ما در مناطق ايران كساني را داريم كه منحصر به فرد هستند كه ديگر جايگزيني براي آنها نخواهد بود.

درويشي در پايان خاطرنشان كرد: بي توجهي كه در حال حاضر در كل فرهنگ ما وجود دارد در طول اين سالها بي سابقه بوده است.

مراسم بزرگداشت جنگوك با سه تار نوازي فريبا هدايتي و تنبك نوازي بهنام معصومي ادامه يافت و سپس مهدي آذرسينا به ذكر خاطراتي از همكاري خود با جنگوك پرداخت و سپس آوازي را براي اين هنرمند خواند. بعد از دونوازي تار فريد مظفرزاده و غلامرضا صدرالديني نوازنده تنبك، شهرام ناظري به واسطه رامبد سديف به روي صحنه آمد و گفت: در اين بحران و وضعيت خيلي فشار به هنرمندان وارد مي‌شود. من علاقه‌مند به اين نيستم كه در عزاي هنرمندان بنشينم چرا كه ديگر كشش اين را ندارم. ولي ناچاريم.

اين خواننده صحبت‌هاي خود را با خواندن دو بيت از حضرت مولانا به پايان برد و سپس سيفي زاده از شاگردان محمود كريمي به شعرخواني پرداخت.

بزرگداشت عطا جنگوك با كمانچه نوازي علي اصغر شكارچي در فرهنگسراي ارسباران به پايان رسيد.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : شنبه 11 اردیبهشت 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

استاد علی اکبر شکارچی صحیح می باشد

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آوازخواني شهرام ناظري و سخنراني محمدرضا درويشي براي جنگوك | موسیقی ما