برنامه یاد بعضی نفرات
 
سازها به دو دسته دارا و ندار تقسیم شدند
پیروز ارجمند و مجید اخشابی از موسیقی «دارا و ندار» گفتند؛
سازها به دو دسته دارا و ندار تقسیم شدند
موسیقی ما - هنگساز مجموعه طنز نوروزی «دارا و ندار» گفت : سازهایی چون "آکاردئون"، "سنتور"،" بالابان" و "سه تار" به خانواده های ندار و سازهایی مانند پیانو و فلوت که بیانی امروزی تر دارند به خانواده های دارا اختصاص یافت.

پیروز ارجمند ضمن بیان این مطلب درباره کارکرد ترانه در تیتراژ مجموعه های تلویزیونی به خبرنگار مهر گفت : در موسیقی متن این سریال ساز آکاردئون محوریت داشت چون این ساز در دست بچه های خیابان است و مردم هم ارتباط خوبی با آن برقرار می کنند ضمن اینکه ده نمکی هم این ساز را خیلی دوست دارد و من هم به عنوان آهنگساز وظیفه داشتم نظر کارگردان را در نظر بگیرم.

وی با اشاره به نقش ترانه در موسیقی سریال افزود: وجود ترانه در تیتراژ پایانی به نوعی پیام شعرگونه اثر است که از طریق آواز مفهوم و مضمون را برای بیننده بیان می کند به همین دلیل وجود ترانه وسط و پایان یک مجموعه تلویزیونی امری متداول است .

همچنین ارجمند گفت : حضور خواننده هم در تیتراژ ابتدایی و هم در تیتراژ پایانی یک مجموعه به نوعی پیش داوری و تعیین تکلیف برای مخاطب است و من به عنوان آهنگساز "دارا و ندار" با دیکته کردن مضمون به تماشاگر مخالف هستم.

آهنگساز مجموعه طنز تلویزیونی "دارا و ندار"افزود: در برخی موارد فضای یک فیلم سینمایی و یا یک مجموعه تلویزیونی اجازه اضافه کردن ترانه و آواز در ابتدا و میان اثر را می دهد و خود من درسریال "خط قرمز"به دلیل فضای خاصی که داشت ترانه ای را در وسط هر قسمت گنجاندم ؛ اما در مجموعه نوروزی "دارا و ندار" با وجود مخالفت من، آقای ده نمکی می خواست سه ترانه در ابتدا ، وسط و انتهای مجموعه بگنجاند اما به دلیل حجم بالای کاراکترها در سریال، ترانه وسط حذف شد و در نهایت دو ترانه ابتدایی و انتهایی باقی ماند .

این آهنگساز در ادامه صحبت های خود ژانر به کارگرفته شده برای یک اثر سینمایی و تلویزیونی را مهم ارزیابی کرد و گفت : حضور خواننده به کم و کیف ژانر هم بستگی دارد به عنوان مثال در دنیا مرسوم نیست که برای ژانر پلیسی ترانه بگذارند اما در یک ژانر اجتماعی که پیام اجتماعی دارد این ترانه گاهی ضروری است البته در چند سال اخیر در سریال های ایرانی معمول شده که بی دلیل و با دلیل ترانه را طراحی می کنند و یک خواننده پاپ هم می خواند بدون اینکه کارکرد این مقوله توسط کارگردان درک شده باشد از همین رو ترانه های اضافه تاثیر بدی روی کلیت کار می گذارد؛ چراکه رفته رفته گوش بیننده از حجم بالای ترانه خسته می شود و این مسئله به کل اثر لطمه می زند.

پیروز ارجمند در توضیح کم و کیف آهنگسازی مجموعه "دارا و ندار" گفت : محور آهنگسازی این مجموعه بر دو بخش استوار بود یک ترانه ها و دیگری موسیقی متن که هر دو آنها برای من اهمیت و ارزش یکسانی داشت و برخلاف بسیاری که معتقدند ترانه ارزش بیشتری دارد من موسیقی متن را کمتر از آن نمی دانم و معتقدم که نوشتن موسیقی برای متن سریال سخت تر از ترانه نویسی است چراکه یک فرد باید آهنگساز خوبی باشد تا بتواند موسیقی متن بنویسد از طرفی هر آهنگسازی هم نمی تواند برای متن اثر موسیقی بنویسد من معتقدم که آهنگساز فیلم کسی است که هم فیلم را بشناسد و هم خلاقیت تصویر سازی با سازها را بداند وهمچنین در سبک های مختلف موسیقی بنویسند .

وی در ادامه سازبندی این مجموعه تلویزیونی اشاره کرد و گفت : آهنگسازی "دارا و ندار" یکی از سخت کارهای من در حوزه ساخت موسیقی متن سریال در سالهای اخیر بود چراکه دارا و ندار تنوع کاراکتر و همچنین شخصیت پردازی بسیاری داشت به همین دلیل در سازبندی اثر ابتدا بافت اجتماعی کاراکترها که به دو طبقه داراو ندارها تقسیم می شد را درنظرگرفتم که همین تقسیم بندی در سازبندی من هم تاثیر داشت.

ارجمند در پایان افزود : سازهایی چون "آکاردئون"، "سنتور"،" بالابان" و "سه تار" به خانواده های ندار اختصاص داشت و سازهایی مانند پیانو و فلوت که بیانی امروزی تر دارند متعلق به خانواده های دارا بود در واقع سازها هم در تقسیم بندی شخصیتی به دارا و ندار تقسیم شدند

مجید اخشابی خواننده تیتراژ سریال" دارا و ندار"  نیز در خصوص چرایی آواز خواندن خود در ابتدا و انتهای این مجموعه تلویزیونی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : پیشنهاد اولیه به کارگیری آواز در ابتدا و انتهای سریال "دارا و ندار" را مسعود ده نمکی کارگردان داد و معتقد بود که فضای بهتری از کلیت مجموعه به مخاطب عرضه می شود ضمن اینکه برای فواصل متن هم کلیپ هایی را درنظر گزفته بود اما درنهایت بر دو آواز ابتدایی و انتهایی توافق کردیم.

وی در ابتدا افزود : آواز ابتدایی این اثر بیانگر فضای شاد و نوروزی سریال است و از این طریق بیننده وارد داستان "دارا و ندار" می شود و حس تازگی و طراوات نوروزی به مخاطب داده می شود و از این جهت به اعتقاد من حرکت تازه ای است که در سریال های تلویزیونی تا کنون اتفاق نیافتاده است؛ آواز پایانی هم نتیجه گیری اثر است که با انتخاب شعر مولانا و آهنگسازی خوب پیروز ارجمند قصد داشتیم پایان تفکر انگیزی به مخاطب ارائه دهیم.

این خواننده در پاسخ به این سئوال که آیا وجود آواز در تیتراژ اول یک مجموعه تلویزیونی پیش داوری محسوب نمی شود گفت : به اعتقاد من خود این تفکر نوعی پیش داروی است هدف از تیتراژ اولیه تنها بیان شادباش نوروزی به بیننده بوده ضمن اینکه اگر نشانه ای به بیننده ارائه شود هیچ ایرادی ندارد و خوشبختانه مخاطب هر دو فضای موسیقی را دوست دارد.

اخشابی در ادامه افزود : برای داشتن فضای شاد آواز راه گشا است و در طول روایت داستان بیننده با مفاهیم و واقعیت های تلخی مواجه بود و طبیعی است که در پایان باید از موسیقی تفکر برانگیز استفاده می کردیم بنابراین هیچ گونه اتهام پیش داوری را نمی پذیرم.

خواننده موسیقی تیتراژ "دارا و ندار" در ادامه صحبت های خود به کارکرد آواز در تیتراژ اشاره کرد و گفت : موسیقی و آواز از جمله هنرهایی است که می تواند به درستی به خدمت گرفته شود تا در راستای آن جذابیت و جلب مخاطب را به همراه داشته باشد در واقع آواز در تیتراژ ابتدا و انتهای یک مجموعه -به ضرورت داستان- لحظه های خاص تری را رقم می زند.

وی در پایان افزود : شعر، موسیقی و آواز خوب تاثیر بسیاری بر ذهن مخاطب می گذارد تا جائیکه مخاطب سریال را با موسیقی و آواز به یاد می آورد برهمین اساس به اعتقاد من تیتراژ سریال ها فرصتی برای جذاب کردن یک مجموعه تلویزیونی است.
منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 فروردین 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

Mas
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

دستشون هم درد نکنه !!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

کارای آقای اخشابی همیشه عالیه

هم تیتراژ اول دارا و ندار قشنگ بود هم آخرش

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سازها به دو دسته دارا و ندار تقسیم شدند | موسیقی ما