برنامه یاد بعضی نفرات
 
دولت دهم تکلیف ما را در موسیقی مشخص کند
گفت‌و‌گو با محسن رجب​پور؛
دولت دهم تکلیف ما را در موسیقی مشخص کند
موسیقی ما - مدیرعامل مؤسسه «ترانه شرقی» معتقد است روی کار آمدن دولت نهم با محدود شدن فضا در بخش‌هایی از هنر به خصوص در عرصه موسیقی همراه بود و اکنون دولت دهم با همان افراد تصمیم گرفته محدودیت گذشته را جبران کند.

در پایان سال گذشته تعدادی از موزیسین‌ها و فعالان عرصه موسیقی سنتی نسبت به فعالیت گسترده گروه‌های موسیقی پاپ و سختی‌های برگزاری کنسرت موسیقی سنتی اعتراض کردند. آن‌ها معتقد بودند وزارت ارشاد با برخوردهای سلیقه‌ای زمینه را برای گروه‌های پاپ مهیا و برای گروه‌های سنتی سخت کرده است.

حسام‌الدین سراج یکی از این افراد بود که عقیده داشت: «یکی از دلایل حضور کمرنگ گروه‌های موسیقی سنتی ایرانی در سال گذشته این بود که برنامه‌ریزی کلی برای برگزاری موسیقی پاپ در کشور شد. در واقع یک ارزش‌گذاری شد در مقابل موسیقی ایرانی که فکر نمی‌کنم کار درستی بود.»

او درباره این برنامه‌ریزی چنین توضیح داد: «یک سری موانع صوری و غیرمستقیم از سوی وزارت ارشاد بر سر راه ما قرار می‌گیرد که باعث حضور کمرنگ‌تر ما می‌شود. مثلا وقتی برای مجوز کنسرت به وزارت ارشاد مراجعه می‌کنیم می‌گویند 20 روز دیگر مراجعه کنید. تازه بعد از دریافت مجوز در آخرین لحظات ممکن است برنامه به هر دلیل لغو شود و تمام برنامه‌ریزی‌های شما به هم بخورد.»

اما محسن رجب‌پور، مدیرعامل مؤسسه «ترانه شرقی» و حامی بیشتر گروه‌های پاپ چون «آریان» و خوانندگانی چون بنیامین، احسان خواجه‌امیری و علیرضا قربانی با این عقیده مخالف است. او به گفت: «من این حرف را قبول ندارم که به گروه‌های پاپ راحت‌تر مجوز داده می‌شود. الان هر گروهی که پرونده‌اش کامل باشد و چارچوب‌های وزارت ارشاد را رعایت کند می‌تواند مجوز بگیرد.»

او افزود: «در تابستان به خاطر مسائل بعد از انتخابات بسیاری از کنسرت‌ها لغو شد بنابراین تعداد زیادی از کنسرت‌ها در پاییز و قبل از محرم و صفر متمرکز شد. تازه مگر ما چند گروه موسیقی سنتی شناخته شده داریم؟ بیشتر این گروه‌ها هم که سال گذشته به خواست خودشان کنسرت نداشتند و اتفاقا یکی از دلایلی که باعث شد حضور گروه‌های پاپ بیشتر به چشم بیاید انصراف همین گروه‌های سنتی از شرکت در فعالیت‌های موسیقایی کشور و برگزاری کنسرت در داخل کشور بود.»

رجب‌پور با اشاره به تغییر فضای فرهنگی در دولت دهم گفت: «اساسی‌ترین تفاوت دولت نهم و دهم در این است که اتاق فکر دولت جدید به این نتیجه رسیده که یکی از تأثیرگذارترین پارامترهایی محبوب کردن یک دولت پرداختن به امور فرهنگی و هنری است. چرا که آنچه به مردم نشاط و امید می‌دهد هنر است. موسیقی هم یکی از اساسی‌ترین بخش‌های هنر محسوب می‌شود.»

او همچنین با یادآوری فضای بسته هنری در سال‌های حضور دولت نهم، افزود: «ظهور دولت نهم بعد از دوران اصلاحات، یکباره اهالی هنر را با محدود شدن فضا در بخش‌هایی از هنر به خصوص در عرصه موسیقی مواجه کرد. اما نکته جالب اینجاست که دولت دهم با همان افراد تصمیم گرفته محدودیت گذشته را جبران و فضای هنر را کمی بازتر کند.»

به عقیده رجب‌پور، جامعه‌ای که بیش از 60 درصد جوان دارد، باید به علاقه‌مندی‌های جوانان پاسخ بدهد و بخش بزرگی از جوانان امروز جامعه طالب موسیقی پاپ هستند. پس این طبیعی است که فضا برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی پاپ مهیاتر از قبل باشد.

اما نکته دیگری که اعتراض و شگفتی مدیرعامل مؤسسه «ترانه شرقی» را برانگیخته است تصمیمات خودسرانه مسؤولان فرهنگی در شهرستان‌های کشورمان است.

او که در دو سال اخیر سعی کرده گروه‌های موسیقی را برای اجرای برنامه به شهرستان‌ها ببرد در این باره گفت: «یکی از معضلات بسیار جدی ما این است که شمال و جنوب و شرق و غرب ایران از حکومت مرکزی و قوانینش تبعیت نمی‌کنند. مثلا آقای همایون شجریان از وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران مجوز برگزاری کنسرت می‌گیرد ولی در آذربایجان به خاطر حضور دو نوازنده زن در گروهش از اجرای برنامه ممانعت می‌کنند. مدیرکل وزارت ارشاد آذربایجان چطور به خودش اجازه می‌دهد مجوز وزارت ارشاد را ندیده بگیرد و برای خودش حکم صادر کند؟ یا فلان رئیس فلان ارگان چطور اجازه دارد جلوی مراسم و برنامه‌های موسیقی را بگیرند به دلایلی که به هیچ‌وجه قانع‌کننده نیستند؟»

رجب‌پور با اشاره به اشتیاق مردم برای برگزاری کنسرت گروه‌های مختلف در شهرستان‌ها افزود: «سالیان سال است که در شهرستان‌های ایران هیچ اتفاقی نمی‌افتد و بیشتر کنسرت‌ها در تهران متمرکز شده‌اند. حالا هم که ما می‌خواهیم با زحمت زیاد در شهرستان‌ها کنسرت برگزار کنیم تا مردم احساس نکنند چون در تهران نیستند از فعالیت‌ها و امور فرهنگی و هنری دور هستند، مسؤولان فرهنگی استان‌ها و شهرستان‌ها مانع‌تراشی می‌کنند.»

او گفت: «چطور گروه‌هایی که در تهران مجوز برگزاری کنسرت دارند در شهرستان‌ها و حتی استان‌های بزرگ با مشکلات و معضلات عجیب و غریب از سوی نمایندگان وزارت ارشاد مواجه می‌شوند و اجازه ندارند برای مردم غیرتهرانی کنسرت برگزار کنند؟ حتی علت‌های قابل‌قبولی هم برای این موانع وجود ندارد. فقط یکسری بزرگنمایی و اغراق از سوی مسؤولانی که متأسفانه داعیه‌دار فرهنگ و هنر این کشور هستند به عنوان دلیل مطرح می‌شود.»

او در سخنی با وزیر ارشاد دولت دهم از او خواست: «لطفا در حوزه هنر و به خصوص موسیقی تکلیف افراد را روشن کنید. ای کاش به مدیران این حوزه کمی جسارت و جرأت تزریق کنید و پای مجوزهایی که خودتان صادر می‌کنید بایستید. تجربه به من نشان داده قانون برای سراسر ایران برابر نیست، از میدان ونک به بالای شهر تهران یک کشور است و بقیه ایران یک کشور دیگر و هر کدام قوانین خاص خودش را دارد. من امیدوارم در سال جدید همه قوانین برای همه ایران یکسان اجرا شوند.»
منبع: 
خبرآنلاین
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 فروردین 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

ولی آقای مهاجرانی بود که باعث شد شادمهر از ایران بره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

چه ربط داره همه هنرمندان میدونن تو دوری آقای خاتمی گرفتن مجوز خیلی راحت بود.
ولی الان چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شادمهرم خودش دلش می خواست بره
وگرنه الان خیلی بدتره تو ببین اون روزها آلبوم های پاپ راحت تر می اومد
ولی الان چی؟
امسال یگانه ها وچاوشی ها باید 2سال در ارشاد بشینن تا مجوز بدن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

تمام حرفهاش درسته
محسن یگانه اینجا تو تهران مجوز رسمی از وزارت ارشاد واسه کنسرت بندر عباس میگیره بعد میره اونجا کنسل میشه
خوب حواب گو کیه؟
چرا یکم به قشر جوان اهمیت نمیدین؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

محمد تو مطمئنی شادمهر خودش می خواست بره؟!!

همه می دونن که اون زمان شادمهر برا چی رفت

اگه اون زمان مجوز راحت می دادن پس چرا اینهمه مثل الان تو هر شهری کنسرت برگزار نمیشد؟!!

تازه برا یه آلبوم کی راحت مجوز می دادن؟!!

بر فرض محال که راحت هم می دادن کی اینهمه خواننده ی خوب وجود داشت؟! الان تعداد خواننده هایی که دنبال مجوز برای آلبومشونن خیلی بیشتره

طبیعی هم هست که طول بکشه

من نمی گم الان وضع موسیقی عالیه اما اینم نمیشه انکار کرد که روز به روز داره بهتر می شه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دولت دهم تکلیف ما را در موسیقی مشخص کند | موسیقی ما