برنامه یاد بعضی نفرات
 
استقبال از کنسرت کلهر و علیزاده در والت دیسنی
گزارشی کنسرت اساتید موسیقی ایران؛
استقبال از کنسرت کلهر و علیزاده در والت دیسنی
موسیقی ما - محمد تاجیک: توراروپایی آمریکایی کیهان کلهر و حسین علیزاده از اساتید موسیقی ایرانی که پیش ازاین بااجرای کلهردراروپا آغاز شده بود از 16 بهمن در کانادا آغاز شده وهم اکنون به آمریکا رسیده است وهمچنان ادامه دارد و این تور بااستقبال رسانه ها ومطبوعات وعلاقه مندان موسیقی در کاناداو امریکا مواجه شده است .
کیهان کلهر و حسین علیزاده به همراه حمیدرضا نوربخش ابتدا در تالار ری تامپسون شهر تورنتو به روی صحنه رفته و سپس در شهر ونکوور کانادا به اجرای برنامه پرداخته بودند .آنها سپس 21بهمن در تالار باشکوه والت دیسنی به اجرای برنامه پرداختند .
اواخر دی ماه نیز كيهان كلهر به همراه مجيد خلج به اجراي بداهه‌نوازي در سالن تئاتر ژيمناس در شهر پاريس پايتخت فرانسه پرداخته بود.

کلهر از تو گروهش می گوید
کیهان کلهر پیش ازاین در گفت وگویی با برخی رسانه ها در کانادا گفته بود :کنسرت تورنتو شروع تور ما در کانادا و آمریکا است. ما 12 کنسرت خواهیم داشت که از تورنتو شروع می شود و بعد ونکوور و بعد به آمریکا می رویم و ده کنسرت در شهرهای مختلف آمریکا اجرا خواهیم کرد.

از سه نسل
عنوان کنسرت علیزاده وکلهر در تورنتو "از سه نسل" نام دارد. کیهان کلهر در پاسخ به سوالی درباره انتخاب این عنوان گفته :استاد علیزاده در واقع مسن ترین فرد این مجموعه است. ایشان همیشه فعال و شناخته شده بودند و منم حتی وقتی که نوجوان بودم ایشان را می شناختم به عنوان نوازنده و آهنگساز بسیار بسیار خوب و در واقع دفعه ی قبل که ما جمع شدیم کنار هم باز هم سه نسل بودیم. آقای شجریان هم که تشریف داشتند که نسل قبل آقای علیزاده هستند، حالا یک نسل آمده ایم جلوتر با جوان های دیگر، یعنی من هم که نسل دوم به حساب می آیم در کنار آقای علیزاده هستم و در کنار ما نسل جوان سوم، بچه هایی که اکثرا بعد از انقلاب متولد شدند. اینها نماینده ی موسیقی جدید ایران هستند. بچه های بسیار بسیار بااستعدادی که شنیدن کارهایشان واقعاً برای همه جالب خواهد بود. آقای سیامک جهانگیری فقط امسال است که با خود من کار کرده و نی می نوازد. آقای روزبه رحیمی(سنتور)، آقای پژمان اخواص(تنبک) و آقای فریبرز عزیزی (رباب و بم تار)که در ایران از شاگردان آقای علیزاده بودند. در هر صورت همه ی اینها با ما ارتباط داشتند و دوست داشتیم که در این برنامه همه کنار هم باشیم. و همانطور هم که گفتم در کنار ما نسل جدید خواننده های ایران آقای حمیدرضا نوربخش قرار دارد.

ناامیدی از اجرای فریاد
براساس گزارش برخی منابع اینترنتی ،در اجرا درسالن والت دیسنی برخی از افراد انتظار اجرای اثر معروف فریاد رادر این کنسرت داشتند .
اما چهارشنبه شب، در تالار دیسنی، خبری از «فریاد» نبود. در طول آنتراکت برخی از افراد امیدوار بودند دست کم در بخش پایانی کنسرت «دیسنی هال» ترانه «فریاد» را اجرا کنند. اما چنین نشد و تم اصلی کنسرت «دیسنی هال» لس آنجلس در ترانه ها و اشعارعاشقانه این گروه خلاصه شد.
اجرای برنامه «استادان موسیقی ایرانی» در تالار «دیسنی هال» لس آنجلس بخشی از یک تور جهانی این استادان است که ازماه ژانویه و از سالن «ژیمناس» پاریس آغاز شده است.
این گروه ، روز ١٣ فوریه(24بهمن ) در تالار باشکوه «زلرباخ» شهر «برکلی» در شمال کالیفرنیا دست به اجرای کنسرت دیگری زد و سپس در مرکز هنرهای مونتالوو در کالیفرنیادر 25بهمن به اجرای برنامه پرداخت .، موزه کلیولند و در بازگشت به اروپا یک بار دیگر در شهر پاریس و سپس کشور بلژیک برنامه اجرا کنند..
کیهان کلهر درتابستان سال گذشته در سالن پانزده هزار نفری «هالیوود باول» برنامه ای را به مناسبت بزرگداشت «مولانا» اجرا کرد که هدف آن محکم تر کردن پیوندهای فرهنگی میان ایرانیان مهاجر و جامعه میزبان در شهر لس آنجلس بود. کلهر یکی از تازه ترین چهره های موسیقی جهانی است که با موسیقی دان معروف «یویوما» نیز همکاری های مستمری داشته است.

استقبال مطبوعات کانادا
گفتنی است پیش از این مطبوعات کانادا به استقبال کنسرت علیزاده وکلهر رفته و روز نامه ونکوور سان در مطلبی نوشته بود :این شانس برای مخاطبان آمریکای شمالی فراهم شده تا به موسیقی شگفت آور و قدرتمندی گوش فرا دهند.به نوشته این روز نامه کنسرت اساتید موسیقی ایرانی درشهر ونکوور در حالی برگزارشدکه شهروندان این شهر طی ده سال گذشته بارها مخاطب گروههای موسیقی سنتی از سراسر جهان بوده اند .به نوشته این روزنامه کانادایی این گروه موسیقی ایرانی یکی از کلاسیک ترین گروههای موسیقی هستند که درونکوور به روی صحنه رفته اند.

نسل جدید موزیسینهای ایرانی
کیهان کلهر در گفت وگویی بابرخی رسانه ها در کانادا در پاسخ به سوالی درباره تفاوتهای این کنسرت گفته است : این بار سعی کردیم که نسل دیگری از نوازنده های جوان ایرانی را معرفی کنیم که بیشتر با خودمان کار کرده اند یعنی نسلی که بین 25 تا 35 سال سن دارند. این کار به خاطر این است که نسل جدید موزیسین های ایرانی کمتر شناخته شده اند و دوست داریم که اینها را با خود همراه کنیم. ضمنا خواننده مان هم یکی از ستاره های جدید آواز موسیقی ایرانی است که یکی از بهترین شاگردان آقای شجریان بوده و حدود 43 سال سن دارد و کارهای محدودی هم با زنده یادان پایور و مشکاتیان دارند و ما دیدیم که خیلی شایسته است که اگر بخواهیم با خواننده ی دیگری کار کنیم با آقای نوربخش همراه شویم.

نمی شود گفت به موسیقی غرب گرایش دارم
از کلهر سوالی پرسیده شده که گرایش شما به موسیقی غرب از کجا نشأت گرفته است؟ واودرجواب گفته : نمی شود گفت که من به موسیقی غرب گرایش دارم. در واقع من به این معتقد نیستم که شرق و غرب موسیقی اش خیلی فرق دارد. ما می توانیم به عنوان موزیسین های شرقی هم فعال باشیم و کار خودمان را انجام دهیم و همان کار سنتی خودمان را بکنیم ولی همیشه می شود نوع دیگری هم به موسیقی نگاه کرد. می شود حد و مرز موسیقی را در نظر نگرفت. هر موزیسینی از هر فرهنگی، مخصوصا در دوره ی ما، با پیشرفت تکنولوژی، با از بین رفتن مرزها، می توانند با هم کار کنند. این امر در هنر اتفاق می افتد و این تماس ها اجتناب ناپذیر است. یعنی می شود که با موزیسین ها چه شرقی و چه غربی کار کرد. من خودم با موزیسین های شرقی از جمله شجاعت حسین خان از هند غزل را کار کردم و با اردل ارزانجان از ترکیه یک آلبوم دیگر کار کردم و هنوز هم با او کنسرت می دهم. دوست دارم که با فرهنگ های دیگر آشنا شوم و با موزیسین هایشان و نه فقط فرهنگ غرب. اما فرهنگ و موسیقی غرب هم برای من جذاب بوده و ناخودآگاه Brooklyn Rider هم بخشی از آن بود. در واقع این بچه ها همان بچه های جوانی بودند که از طریق "جاده ی ابریشم" با هم آشنا شده بودیم و دوست داشتیم که با هم کار کنیم.
منبع: 
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 بهمن 1388 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود استقبال از کنسرت کلهر و علیزاده در والت دیسنی | موسیقی ما