برنامه یاد بعضی نفرات
 
منزل پدری ايرج بسطامی موزه می‌شود
هم‌زمان با ششمين سال‌مرگ ايرج بسطامی؛
منزل پدری ايرج بسطامی موزه می‌شود
موسیقی ما- در ششمین سال‌مرگ درگذشت ایرج بسطامی- خواننده‌ی موسیقی سنتی ایران- خبر می‌رسد كه خانه پدری‌ این هنرمند در بم به موزه تبدیل می‌شود.

ایرج بسطامی خواننده موسیقی سنتی ایرانی در سال 1336 در شهرستان بم متولد شد و طی حادثه دل‌خراش زمین‌لرزه بم در تاریخ 5 دی 1382 در خانه پدری خود در همین شهر درگذشت.

فاطمه بسطامی خواهر زنده‌یاد ایرج بسطامی درباره‌ی تبدیل‌شدن خانه پدری‌شان به موزه گفت: این موزه قرار است با به نمایش گذاشتن مجموعه ‌سازها و كتاب‌های هنری مكانی برای خدمت به بچه‌های بم باشد.

او در عین حال گفت: برای تبدیل‌شدن خانه‌ی پدری‌مان به موزه‌ هنوز كار خاصی انجام نشده و در ابتدای راه هستیم به علاوه درآن خانه، كلاس‌های آموزش موسیقی و هنری نیز برگزار می‌شود.

حامد شجاعی نماینده‌ی‌ بنیاد فرهنگی و هنری زنده یاد ایرج بسطامی نیز توضیح داد: این بنیاد در تاریخ 14 بهمن ماه 1387 و با هدف زنده نگه داشتن نام و یاد آن شادروان و همچنین جلوگیری از فراموشی مردم بم و مصایب وارده بر آنها در زلزله سال 1382 به صورت رسمی ثبت و فعالیت خود را آغاز نمود؛ البته بنیاد ایرج بسطامی با محوریت موسسان آن شامل آقایان دکتر احمد آهنگران، مهدی مداینی و محمدعلی بسطامی و سرکار خانم فاطمه بسطامی در سالهای بعد از زلزله بم تا زمان ثبت رسمی، فعالیت‌های خود را در حوزه‏های گوناگون فرهنگی و هنری به شکل غیر رسمی انجام می‌داد.

او با اشاره به عمده‌ترین برنامه‌های این بنیاد یادآور شد: عمده برنامه‏های مورد نظر این بنیاد، تبدیل خانه پدری زنده‌یاد ایرج بسطامی در شهر بم به موزه، حمایت از گروههای هنری و کمک به برگزاری مراسم و برنامه‌های گوناگون فرهنگی و هنری و همچنین فراهم آوردن امکان آموزش جوانان و نوجوانان بمی در کلیه شاخه‏های هنری و به ویژه موسیقی اصیل ایرانی است.

او یادآور شد: در سالهای گذشته نیز دست‌اندرکاران بنیاد چندین مراسم یاد بود و بزرگداشت برای زنده‌یاد ایرج بسطامی و سایر چهره‏های ارزشمند فرهنگ و هنر این مملکت برگزار کرده‏اند که آخرین آنها بزرگداشت استاد پرویز مشکاتیان در تاریخ 25 آذر ماه امسال در شهر تهران بود.

مقر اصلی بنیاد در شهر بم و در محل خانه‌ی پدری شادروان ایرج بسطامی است و نشانی دفتر تهران نیز گیشا-خیابان نهم-پلاک 16-طبقه دوم است و همچنین طبق اعلام دست‌اندركاران این بنیاد،پایگاه اطلاع رسانی بنیاد بسطامی به نشانی www.irajbastami.ir در دست آماده سازی است و به زودی در اختیار علاقمندان قرار می‏گیرد.

همچنین حامد شجاعی گفت: بنیاد فرهنگی و هنری ایرج بسطامی از همکاری و یاری همه علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران زمین در راستای انجام فعالیتهای فرهنگی و نکوداشت مقام هنر و هنرمند در کشور استقبال می‏کند.

ایرج بسطامی دوره مقدماتی آواز را نزد عموی خود، یدالله بسطامی گذراند و پس از اخذ دیپلم به تهران آمد و دوره عالی آواز را نزد استاد محمدرضا شجریان پیگیری کرد و سپس به فراگیری مبانی موسیقی نزد پرویز مشکاتیان پرداخت.

بسطامی در ارائه تحریرهای موسیقی مهارت بسیاری داشت و در این زمینه از نوادر موسیقی سنتی كشور محسوب می‌شد.
منبع: 
ايسنا
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 دی 1388 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود منزل پدری ايرج بسطامی موزه می‌شود | موسیقی ما