برنامه یاد بعضی نفرات
 
كابلی: «آهای خوشگل عاشق» و «بوی سیب» از زیباترین قطعات این کنسرت خواهند بود
گفت‌وگوی «موسیقی ما» با فرزانه كابلی سرپرست گروه نمایشی كنسرت بزرگ فریدون
كابلی: «آهای خوشگل عاشق» و «بوی سیب» از زیباترین قطعات این کنسرت خواهند بود
موسیقی ما- امین موسوی: اولین كنسرت فریدون در تهران به همت شرکت آوای هنر در تاریخ 15 آذر طی دو سئانس در مركز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. در این كنسرت، گروهی نمایشی به سرپرستی فرزانه كابلی قرار است گروه موسیقی را در 6 قطعه همراهی كنند. او كه سابقه و تجربه‌ی زیادی در كارهای نمایشی دارد، دنیای بازیگری در سینما، تلویزیون و تئاتر را هم تجربه كرده است، اولین كار تلویزیونی او «ستارخان» به كارگردانی جهانگیر الماسی و اولین فیلم او «تنوره‌ی دیو» ساخته داریوش عیاری بود. او هم‌چنین در بسیاری از تئاترها به‌عنوان طراح و كارگردان حركات موزون با «خواهران غریب» به كارگردانی سیامك پوراحمد‌، «طالع سعد» به كارگردانی مهستی بدیعی، «افسانه‌ی شهر لاجوردی» به كارگردانی احمدعلی نجفی، «سمفونی تهران» به كارگردانی رسول صدرعاملی حضور پیدا كرد. به‌علاوه در تئاترهای: شاهزاده و گدا‌، آمیز قلمدون، شب روی سنگفرش خیس‌، حماسه‌ی انقلاب سنگ، سیمرغ و جشنواره‌ی آمین (كارگردان و طراح حركت‌) در كنار طراحی حركات موزون به ایفای نقش نیز پرداخت، ضمنا او در سال 1367 هم نیز نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مكمل زن برای فیلم «در مسیر تندباد» شد.
او كه تجربه‌ى بالایی در زمینه‌ی حركات نمایشی مخصوصا تئاتر دارد، برای اولین‌بار قصد دارد گروه نمایشی‌اش را با اركستر پاپ بهروز صفاریان و فریدون به صورت زنده به صحنه ببرد، به همین بهانه مصاحبه‌ای را قبل از كنسرت‌اش ترتیب دادیم تا بیش‌تر با كار و هنر خود و گروهش آشنا شویم:

اگر امكان دارد، خودتان در مورد هر نکته‌ای كه لازم می‌بینید قبل از كنسرت در مورد كارتان و حركات نمایشی توضیح دهید.
این گروهی كه با من كار می‌كنند و خیلی هم زحمت كشیده‌اند گروهی هستند كه همیشه با خود من هستند، در تئاترهایی كه آقای مرزبان كارگردانی می‌كنند، بار ها با هم بر روی صحنه رفته‌ایم، دختر بچه‌های 10- 12 ساله كه شاگرد من بوده‌اند و آقایون هم كه سالهاست با من در تئاترهای مختلف كارهای حركتی می‌كنند.

گروه شامل چند عضو خانم و چند عضو آقاست؟
سه دختر خانم و 9 عضو هم آقا هستند،‌ این اولین‌بار است كه با اركستر پاپ این حركت صورت می‌پذیرد كه بیش‌تر به نظر من كار نمایشی‌ست و بیشتر شبیه تئاتر است.

این حركت را برای اركسترهای دیگر هم مایلید انجام دهید؟
من كار حركت را دوست دارم و عاشقانه به‌اش عشق می‌ورزم و فكر می‌كنم كاری كه من می‌كنم عرضه‌ی بدن نیست، حركت درست است در خط بازیگری و تئاتر و موسیقی. باز هم تاكید می‌كنم، اصلا و ابدا عرضه‌ی بدن در آن وجود دارد، چون این كار به شكل هنری‌ست و با اینكه من هزاران بار است در تئاتر حركت نمایشی كرده‌ام ولی بازهم هر‌بار تجربه‌ی خوبی برای من بوده حركت روی صحنه، حالا می‌خواهد موسیقی پاپ باشد، موسیقی سنتی باشد، موسیقی تكنو باشد، موسیقی آسمانی باشد، موسیقی عرفانی باشد فرقی نمی‌كند برای من، حركت در جهت موسیقی خودش را پیدا می‌كند و به‌وسیله‌ی من به بچه‌ها و گروه منتقل می‌شود.

برای این كنسرت آهنگ‌های بیش‌تر ریتم‌دار كار كردید یا آهنگ‌های غمگین؟
بچه‌ها و من موسیقی‌ای كار كردیم كه مفهوم داشته باشد و ما به‌وسیله‌ی حركت و موسیقی بتوانیم مفهوم را به مخاطب برسانیم و البته بیشتر موسیقی‌های آرام را كار كردیم.

در مورد فرم‌اش هم اگر می‌شود توضیح دهید چون ما خودمان هم تا نبینیم نمی‌توانیم در مورد فرم كار اطلاعاتی به مخاطبان‌مان دهیم.
دقیقا. انشاءالله شما و خوانندگان‌تان هم بیایید و ببینید. مطمئن باشید كه این كار تجربه‌ی بسیار لذت‌بخش و خوبی خواهد بود برای تماشاچی، در مورد فرم هم كارهایی كه كلا من استفاده كرده‌ام بیش‌تر یا از حركات كلاسیك باله است، و یا راه رفتن خیلی معمولی ولی چون بچه‌ها درست راه رفتن را خوب یاد گرفته‌اند و حركت دست را درست بلدند، به همین دلیل به نگاه شما زیبا می‌آید ولی كسی از خیابان اگر بیاید از این طرف صحنه به آن طرف صحنه برود حال شما بد می‌شود ولی چون بچه‌ها حركت و موسیقی را می‌شناسند مطمئنا اجرای موفقی را خواهند داشت.

بنابراین فرم‌اش شبیه همان رقص باله و كلاسیك است؟
نه! اسم رقص را من نمی‌توانم روی‌اش بگذارم، به نظر من این‌ها رقص نیست، برای این‌كه به نظر من رقص چیز دیگری‌ست و شكل و مفهوم دیگری دارد به نظر من این‌ها حركات نمایشی‌ست، یعنی حركاتی كه بر اساس شعر موسیقی و موضوع موسیقی جلو رفته است، انشاءالله اگر شما بیایید و ببینید خودتان این موضوع را بهتر درك خواهید كرد.

حالا خودتان مایلید این كار ادامه پیدا كند و در گروه‌های دیگری هم باشید؟
من خب همه كاری نمی‌كنم و تا كار به دل‌ام ننشیند انتخاب نمی‌كنم، تا الان هم با این گروهی كه هستم همه‌شان را دوست دارم و تا الان خیلی راحت و مطلوب بوده هم‌كاری با این گروه و ما هم هیچ‌گونه آزار و اذیتی نشدیم.

حالا در این کنسرت، روی چه قطعاتی را كار می‌كنید و اصولا آهنگ‌ها را خودتان هم دوست دارید؟
خب صد‌در‌صد، مطمئن باشید كاری كه من خودم دوست نداشته باشم و خودم ارتباط برقرار نكرده باشم، انجام نخواهم داد، من روی تك تك ثانیه‌ی آهنگ‌ها كار می‌كنم و آن‌ها را به گروهم منتقل می‌كنم، در ضمن دوست دارم از یك آهنگ نام ببرم كه روی‌اش داریم كار می‌كنیم و به‌صورت خیلی زیبایی هم اجرا شده، آهنگ «آهای خوشگل عاشق» است كه مطمئنا تماشاچیان لذت فراوانی از اجرای آن خواهند برد، در ضمن یك آهنگ بسیار زیبا و احساسی دیگر «بوی سیب» است كه برای شهدا خوانده شده و ما هم رویش خیلی كار كردیم و مطمئنا آهنگی‌ست كه در احساس مخاطب نفوذ می‌کند و خودش را در دل مخاطب جا می‌كند.

سخن پایانی؟
در نهایت هم با تمام قلب‌ام، با تمام وجود از شما و مخاطبان‌تان برای دیدن این كنسرت دعوت می‌كنم، من و گروه‌ام با تمام حس و وجودمان تمرین كرده‌ایم تا شبی به‌یادماندنی برای مخاطبان و دوست‌داران هنر به ارمغان آوریم.


توضیح ما: اصولا ما در كشورمان در تصویر‌سازی فقر عجیبی داریم، یعنی مردم ما هم تصویر نوازنده‌ها و هنرمندان را كم دیده‌اند و هم این‌كه اصولا در كارهایی مثل ویدئوكلیپ و یا كارهای نمایشی/ موزیكال ضعیف هستیم. به‌طور مثال این در تمام دنیا مرسوم است كه هر نوع موسیقی‌ای یك نوع حركت موزون برای خودش دارد و در یك فضای خاصی هم برایش كلیپ تولید می‌شود، ولی در موسیقی پاپ مجاز ما كه چیزی به نام كلیپ بسیار كم وجود دارد، موسیقی سنتی هم كه هیچ‌گونه تصویر‌سازی، كلیپ‌سازی اصلا در آن سعی نشده صورت بگیرد، شاید این نوع كارهای نمایشی در موسیقی پاپ مقدمه‌ای شود كه دست کم ما بتوانیم برای موسیقی سنتی‌مان هم یك گونه حركت‌های نمایشی جا بیندازیم و تعریف كنیم تا شاید موسیقی اصیل‌مان بتواند جانی بگیرد. البته در موسیقی‌های محلی و بومی، انواع و اقسام حركاتی موزون و نمایشی وجود داشته و هم‌چنان هم دارد ولی متاسفانه هنوز كسی پیدا نشده كه از این ظرفیت‌ها استفاده كند و كار نو و جدیدی ارائه دهد.

 
   
   
 
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 13 آذر 1388 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود كابلی: «آهای خوشگل عاشق» و «بوی سیب» از زیباترین قطعات این کنسرت خواهند بود | موسیقی ما