برنامه یاد بعضی نفرات
 
يادآور اولين آلبوم‌های کت استيونس
نگاهی به آلبوم «شکوفایی/Bloom»؛ اولين آلبوم انگليسی‌زبان ايرانی
يادآور اولين آلبوم‌های کت استيونس
موسيقی ما- سما بابایی: موسیقی زبانی جهانی است. تنها زبان جهانی‌ای كه چنین قدرت و شوكتی دارد. گوش سپردن به نوای دل‌انگیز دوتار استادی چون یگانه، نمی‌تواند جز شیدایی و شور اثر دیگری داشته باشد، برای هر‌كجا كه باشی و اهل هر دیاری با هر زبانی. می‌شود باخ‌ گوش داد و مسرور شد از این همه نواهای با شكوه، بی‌آنكه بخواهی یا بدانی كه اصلا او مال كدام سرزمین بوده است و به چه زبانی گويش می‌کرده. تنها شنیدن قطعه‌هایی از بزرگان موسیقی جهان، می‌تواند همچو آرامشی عمیق را در سراسر وجودت بیفشاند، بی‌آنكه حتی معنای دقیق ترانه‌اش را بدانی. موسیقی ایران اما سال‌هاست كه از ارتباط با جهانیان محروم مانده است. عدم حمایت‌های دولتی از موسیقی، ‌مانع از آن شده است تا موسیقی ایرانی در خارج از جهان بتواند به همان قدرت موسیقی مللی چون هند،‌ ترك و عرب به ایفای نقش بپردازد. از طرفی حضور هنرمندان غیر‌ایرانی در داخل كشور با مشكلات متعددی روبه‌رو بوده است و مدت‌هاست كه نمونه‌های اندكی را می‌توان شنید. در این میان اما آلبوم «Bloom/ شکوفایی» كه ساخته م. مهدی كریمی است و او به‌عنوان خواننده و آهنگ‌ساز در آن حضور دارد،‌ اولین آلبومی‌ست كه تمام ترانه‌های آن به‌زبان انگلیسی به اجرا در‌آمده و با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است. نكته جالب آن‌كه این آلبوم پاپ‌‌راك و اسلوراک است و چند ترانه‌اش نیز درواقع پاپ‌‌كلاسیك به‌شمار می‌آيد. بنابراین انتشار این اثر از منظری دیگر نیز قابل توجه و مایه خرسندی‌ست، چرا‌كه موسیقی راك مدت‌هاست كه در ایران فضایی برای عرضه نداشته است.
«شكوفایی» (که از لحاظ سبک و مضمون تا اندازه‌ای يادآور آلبوم‌های اوليه کت استيونس يا همان يوسف اسلام است) از زبان موسیقی بهره گرفته تا متعالی‌ترین خصلت‌های انسانی چون مهر، انسان‌دوستی، صلح‌طلبی و مناسبات عاطفی و انسانی را بار دیگر به مخاطبان‌اش یادآوری كند. در این اثر كه توسط «آوای باربد» به بازار عرضه شده،‌ هم‌چنین هم‌راه با یك سی‌دی شامل یك تك‌ترانه با عنوان “Lellillu” است كه موسیقی آن تلفیقی از ریتم جاماکایی و کانتری است.
در این اثرعلی امیری فیروزکوهی به‌عنوان تنظیم‌كننده قطعات حضور دارد و فرید قهرمان‌پور و محمد‌علی کریمی مسترینگ كار را بر عهده داشته‌اند. ضمن آن‌كه خود كریمی (که کاپيتان کشتی است) ترانه‌های این اثر را سروده است. او هم‌چنین مشغول ضبط آلبوم جدیدی است كه تا پایان سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.
منبع: 
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 آبان 1388 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود يادآور اولين آلبوم‌های کت استيونس | موسیقی ما