برنامه یاد بعضی نفرات
 
شجريان، «صراحی» و «بم‌ساز» را در دانشگاه سوربون معرفی کرد
محمدرضا شجريان سازهايش را در فرانسه معرفی کرد
شجريان، «صراحی» و «بم‌ساز» را در دانشگاه سوربون معرفی کرد
موسیقی ما- محمدرضا شجریان هفته گذشته در کنفرانس علمی موسیقی‌شناسی در شهر پاریس حضور پیدا کرد و در کنار بزرگان موسیقی و سازشناس دنیا به معرفی علمی و عملی سازهای «تندر» (بم‌ساز) و «صراحی» پرداخت.

بنابراين گزارش، این همایش که در ارتباط با علوم مربوط به موسیقی از جمله زیبایی‌شناسی، تاریخ موسیقی، علم ریاضیات و ادبیات و سازسازی و سازشناسی، هر‌ساله در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود، امسال در دانشگاه سوربن و پیر-ماری کوری و با حمایت انجمن CNRS و موزه موزیک و انجمن آکوستیک فرانسه برگزار شد.

محمدرضا شجریان در این کنفرانس دو مقاله ارائه کرد که هر 2 مورد توجه داوران از کلیه نقاط جهان قرار گرفت.

موضوع مقاله‌های ارائه شده، معرفی سازهای «تندر» و «صراحی» و بحث بر‌روی ساخت و صدادهی و همچنین فیزیک و آکوستیک این سازها از نظر علمی است و بررسی آن‌ها با فرمول‌های ارتعاش و آکوستیک و تجزیه وتحلیل شکل موج‌ها و هارمونیک‌های صوتی این سازها و اثبات علمی تجربیات استاد در این زمینه است.

هم‌چنين یکی از مقالات در قالب پوستر و دیگری به صورت شفاهی ارائه شد که بسیار مورد توجه حضار که همگی از اساتید دانشگاه‌های برتر جهان بودند، قرار گرفت.

بعد از مراسم اختتامیه، محمدرضا شجریان به دعوت رییس مرکز تحقیقات سازشناسی و آوا‌شناسی دانشگاه سوربن از آن مرکز بازدید كرد و در آن‌جا از صدای این هنرمند ایرانی نمونه‌هایی به عنوان مرجع، برای کار تحقیقاتی در مورد تحریر ایرانی ضبط شد.
منبع: 
ايسنا
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 آبان 1388 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

در روزگاري كه غربيها كه نسبت به تمدن ما كودك سر راهي تاريخ اند به ما تهمت هاي ناروا ميزنند استاد شجريان به مثابه ي يك حافظ يا يك سعدي و بهتر بگويم همچون فردوسي يك تنه به دفاع از فرهنگ ملي پرداخته است باشد كه قدردان او باشيم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شجريان، «صراحی» و «بم‌ساز» را در دانشگاه سوربون معرفی کرد | موسیقی ما