برنامه یاد بعضی نفرات
 
خلعتبری: «تقليد هويت ملی‌مان را در موسيقی پاپ از بين برد»
کنفرانس مطبوعاتی کنسرت عليرضا قربانی با آهنگ‌سازی خلعتبری توسط مؤسسه‌ی ترانه شرقی برگزار شد
خلعتبری: «تقليد هويت ملی‌مان را در موسيقی پاپ از بين برد»
محسن رجب‌پور: «اميدورام از پس محترم نگه‌داشتن اين‌گونه‌ی موسيقی ملی‌مان بربيايم»

فردين خلعتبری: «به‌طور کلی 1 يا 2 گروه پاپ داريم که درست و منطبق با معيارهای استاندارد در داخل کنسرت اجرا می‌کنند، يکی از آن‌ها آريان با مديريت رجب‌پور است»

عليرضا قربانی: «مردم از 2 هفته بعد از پخش شب دهم در همه‌ی اجراهايم، آن قطعه را درخواست می‌کنند»

موسيقی ما:
علیرضا قربانی و اركستر مجلسی ایرانیان با آهنگ‌سازی فردین خلعتبری طی سه‌ شب در آذر سال جاری با تهیه‌كنندگی موسسه فرهنگی هنری ترانه‌ی شرقی در سالن همایش‌های برج میلاد كنسرت می‌دهد.
در نشست خبری‌ای كه صبح امروز ـ 28 مهر ـ در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد، محسن رجب‌پور – مدیر موسسه‌ی فرهنگی هنری ترانه‌ی شرقی – با اشاره به برپایی این كنسرت درباره‌ی جزییات آن توضیح داد: «این موسسه از سال گذشته با رهنمودهای فردین خلعتبری اركستر مجلسی ایرانیان را شكل داد و قرار است اولین اجرای این اركستر با اجرای پلاك «مدار صفر درجه» و با خوانندگی علیرضا قربانی طی روزهای 19، 20 و 21 آذر در سالن همایش‌های برج میلاد برپا شود.»
به گفته‌ی رجب‌پور این كنسرت هر شب دو اجرا در ساعت‌های 18 و 21 خواهد داشت.
فردین خلعتبری آهنگ‌ساز این كنسرت نیز در ادامه از افشین یداللهی به عنوان شاعر بسیاری از قطعات این كنسرت یاد كرد و افزود: اشعار افشین یداللهی تأثیر زیادی در ساخت این قطعات داشت اما همه‌ی اشعار اين کنسرت را ايشان نگفته‌اند و این كنسرت نیز به درخواست مردم برنامه‌ریزی شد و جوابی به تقاضای آن‌ها در تمام این سال‌هاست.
خلعتبری اضافه كرد: عنوان «مدار صفر درجه» نوع موسیقی و اركستر آن را مشخص می‌كند كه تركیبی از شانزده قطعه است كه بیشتر آن‌ها جدید است و تعدادی از آن‌ها همچون موسیقی سریال‌های «مدار صفر درجه»، «شب دهم»، «سایه آفتاب» و ... پیش از این شنیده شده است
خلعتبری هم‌چنين توضيح داد: اجراهای این كنسرت كارهای اركسترالی همچون اجراهای اركستر ملی است كه با تصنیف همراه می‌شود و دو آواز نیز كه تركیبی از بداهه و كار تمرین‌شده است، اجرا خواهد شد. اركستر مجلسی ایرانیان نیز اركستری زهی است كه با سازهای ایرانی و چند ساز بادی برنجی همراهی می‌شود، اما قطعات تكراری این كنسرت عینا شبیه به آن چیزی نیست كه پیش از این شنیده شده است.
فردين خلعتبری در ادامه و در پی سؤال خبرنگار سايت موسيقی ما که شرکت ترانه‌ی شرقی بيشتر فعاليت‌هايش تا الان در عرصه‌ی موسيقی پاپ بوده و الان اين سؤال مطرح است که آيا می‌تواند چنين سبک متفاوتی را پوشش بدهد، با اشاره به دلایل همكاری خود با موسسه فرهنگی هنری ترانه‌ی شرقی كه پیش از این در عرصه‌ی موسیقی پاپ فعالیت داشته گفت: «برنامه‌ریزی این كنسرت برای اجرا توسط بخش خصوصی كار سختی است، هزینه‌ی بالا و برنامه‌ای طولانی را می‌طلبد كه طی سال‌های گذشته هیچ‌گاه موفق نشدند با تهیه‌كننده‌ای برای اجرای آن به نتیجه برسم و اغلب آن‌ها خواستار اركستر سبك‌تری بودند، اما من دنبال تهیه‌كننده‌ای بودم كه برنامه‌ای مداوم را شكل دهد و خوشبختانه محسن رجب‌پور با سابقه‌ای كه در همكاری با گروه‌های دیگر داشت نشان داده است كه به تداوم در موسیقی فكر می‌كند.
او خاطرنشان كرد: ما در اجرای این برنامه به دنبال این بودیم كه یك جنس خوب به مخاطبان ارایه دهیم و از این رو مجموعه‌ی ترانه‌ی شرقی قابل اطمینان بود.
محسن رجب‌پور هم جواب خبرنگار سايت موسيقی ما را اين‌گونه داد: «ما چندین سال است كه در حوزه موسیقی پاپ كار می‌كنیم و احساس می‌كنم در آن حوزه به عنوان یك تهیه‌كننده و مدیر تولید به انتها رسیده‌ایم و دیگر چیز جدیدی نداریم، لذا دوست داشتم با یك تغییر نگرش كلی و رویكرد جدید كارم را ادامه دهم»
رجب‌پور علیرضا قربانی را یكی از سرآمدترین هنرمندان در حوزه موسیقی ملی و هویتی كشور معرفی كرد و افزود: «برای شروع این فعالیت جدید علیرضا قربانی یكی از بهترین گزینه‌ها برای مجموعه‌ی ترانه‌ی شرقی بود تا فعالیت بعدی ما را در یك برنامه‌ی بلندمدت قابل برنامه‌ریزی كند و من هم معتقدم كه چنین اتفاقی در عرصه موسیقی ملی باید زودتر از این‌ها می‌افتاد، زیرا امروزه اگر ما برای موسیقی پاپ به دنبال تبلیغ و مخاطب‌سازی باشیم به راحتی امكان كاركردن داریم، اما كدام اركستر سنتی امروز كم‌ترین طرفدار خود را می‌شناسد؟»
رجب‌پور تأكید كرد: «ترانه شرقی» قصد دارد در این شكل موسیقی به سازمان‌دهی به شكل خود دست بزند، زیرا وقتی این موسیقی را گوش می‌دهید می‌توانید پی به هویت واقعی خود ببرید و من هم معتقدم كه با اجرای این برنامه بهترین انتخاب را انجام دادم و معتقدم كه علیرضا قربانی جزو كم‌نظیرترین هنرمندان در عرصه موسیقی اركسترال است.
او اضافه كرد: امروز تهیه‌كننده‌های جوان‌تری وجود دارند كه به راحتی می‌توانند حوزه موسیقی پاپ را هدایت كنند، در عین‌ این‌كه ترانه شرقی هم قصد ندارد هیچ‌كدام از گروه‌های خود را از دست بدهد، اما معتقدیم كه در این حوزه موسیقی هویتی هنوز كارهای زیادی باید انجام شود و این كنسرت گام اول ما برای ورود به این عرصه است و قطعا كم‌وكاستی‌هایی خواهد داشت.
مدیر موسسه فرهنگی هنری ترانه شرقی در ادامه درباره بازگشت سرمایه این موسسه بعد از برپایی این كنسرت گفت: 20 سال است كه در این حوزه مدیریت كردم و معتقدم حتی اگر اجرای این كنسرت ضرر داشته باشد به شروع آن می‌ارزد، زیرا من این موسیقی را خوب شنیده‌ام و معتقدم اگر خوب معرفی شود، جایگاه واقعی خود را پیدا می‌كند. از سوی دیگر نباید فراموش كرد كه فردین خلعتبری و علیرضا قربانی هم پیش از این تجربه خود را پس دادند و مخاطبان خاص خود را دارند.
رجب‌پور وعده داد تا نیمی از مخاطبان كنسرت‌های دایم خود را به كنسرت مشترك علیرضا قربانی و فردین خلعتبری نیز می‌آورد و اضافه كرد: تا امروز چه كسی مسیر را برای جوانانی كه به تماشای كنسرت‌های پاپ می‌آیند فراهم كرده است تا به موسیقی ملی خود نیز گوش دهند؟ من با روش خودم این كار را انجام می‌دهم و ایمان داشته باشید كه اركستر مجلسی ایرانیان كه به اسم «ترانه شرقی» ثبت شده است به كار خود ادامه خواهد داد و اگر نوازندگان این اركستر تغییر كنند، اما ساختار آن همچنان حفظ خواهد شد، زیرا این موسیقی ریشه در تاریخ ما دارد.
علیرضا قربانی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: یك هنرپیشه خوب در تمام دنیا باید توانایی حضور در ژانرهای مختلف را داشته باشد و من هم تأكید دارم كه یك خواننده باید توانایی اجرای كارهای متفاوت را پیدا كند.
او با اشاره به نقش «بنان» به عنوان یك خواننده برجسته خاطرنشان كرد: استاد «بنان» ویژگی داشت كه در هر ژانری امكان خواندن برایش فراهم بود و من هم دوست دارم به عنوان یك خواننده این سبك‌های مختلف را تجربه كنم و توانایی‌های خود را در اجراهای متفاوت محك بزنم.
قربانی همچنین درباره همكاری خود با مجموعه‌ی «ترانه شرقی» توضیح داد: توانایی محسن رجب‌پور در این حوزه باعث می‌شود تا هر موسیقی‌دانی به راحتی به ایشان اعتماد كند. متأسفانه ما در خیلی عرصه‌ها تنها اسم حرفه‌ای‌گری را یدك می‌كشیم، درحالی‌كه حرفه‌ای عمل نمی‌كنیم و به همین دلیل است كه در كنسرت‌های ما باید به دنبال جذب مخاطب، تبلیغات و غیره باشیم، اما به شخصه با توجه به تجربه‌های «ترانه شرقی» در عرصه موسیقی منافاتی در این همكاری مشترك نمی‌بینم و خوشحالم كه چنین مجموعه‌ای كه پیش از این تنها در عرصه موسیقی پاپ سرمایه‌گذاری كرده این‌بار به فكر موسیقی ملی و هویت‌دار ما نیز افتاده است.
خلعتبری نیز اضافه كرد: فراموش نكنید كه عنوان موسیقی پاپ نباید قربانی شود، چه بسا كه من هم خودم با این موسیقی شروع به كار كردم و اگر امروز اتفاق بدی برای موسیقی پاپ افتاده است، باید دلیل آن را در جای دیگری جست‌وجو كرد كه چرا موسیقی پاپ امروز از هویت ایرانی خود خارج شده است.
او معتقد است:اگر بخواهیم با دیدی وسیع‌تر نگاه كنیم، فعالیت محمدرضا شجریان نیز یك نوع موسیقی پاپ است! زیرا مردمی است، سالن را پُر می‌كند و تمام آلبوم‌های صوتی آن فروخته می‌شود. اما متأسفانه تقلید در عرصه موسیقی پاپ باعث شده تا هنرمندان این عرصه هویت ایرانی خود را از دست بدهند و اتفاق جالبی در این حوزه حاصل نشود، درحالی‌كه مدیر یك موسسه بزرگ كه سال‌ها در این عرصه فعالیت كرده این‌بار به سراغ ما آمده است.
خلعتبری همچنین با پرداختن به عنوان مخاطب عام كه بارها مورد سوال قرار می‌گیرد، گفت: امروزه عنوان مخاطب عام در ورطه خطرناكی قرار گرفته است، درحالی‌كه این مفهوم گستره وسیعی دارد و ما از دور درحال تقسیم‌بندی‌كردن مردم با این عنوان هستیم و فراموش كرده‌ایم كه جوانان بسیاری وجود دارند كه كسی در این حوزه به آن‌ها توجه نمی‌كند.
خلعتبری ثبت اركستر مجلسی ایرانیان به نام «ترانه شرقی» را وظیفه‌ای سنگین برای این موسسه دانست و افزود: امیدوارم به واسطه این فعالیت آهنگسازان ایرانی ترغیب شوند تا آثار جدید خود را برای این اركستر بنویسند و خواننده‌های مختلف نیز با این مجموعه همكاری كنند.
به گفته‌ی رجب‌پور كلیه‌ی فعالیت‌های هنری این اركستر با فردین خلعتبری است كه مدیریت هنری آن را برعهده دارد.
این آهنگساز اضافه كرد: فراموش نكنید كه اركستر مجلسی ایرانیان قرار است تجربه‌های موفق علیرضا قربانی را تكرار كند و قرار نیست ما تجربه‌ی جدیدی را شكل دهیم، زیرا اجرای علیرضا قربانی با اركستر موسیقی ملی و یا اركستر سمفونیك بسیار توانمند بود و این صدای قربانی بود كه اركستر را تحت هر شرایطی تحت‌تأثیر خود قرار می‌داد.
رجب‌پور در بخش دیگری از این نشست درباره دلایل انتخاب سالن همایش‌های میلاد برای این كنسرت گفت: اگر تالار وحدت را برای این برنامه انتخاب می‌كردم، تبدیل به یك برنامه‌ی شبه دولتی می‌شد. درحالی‌كه برای فعالیت موسسه «ترانه شرقی» در این عرصه توقع حمایت از دولت را دارم و به این‌كار افتخار می‌كنم و آن را گسترش خواهم داد، زیرا ترانه شرقی به اندازه‌ای سابقه دارد كه باید امروز دین خود را نسبت به این نوع موسیقی انجام دهد.
او همچنین درباره اسپانسرهای این كنسرت گفت: امروز اسپانسرهای زیادی قصد حمایت از این كنسرت را دارند اما معتقدم شأن این موسیقی اجازه استفاده از هر نوع اسپانسری را نمی‌دهد و امیدوارم از پس احترام گذاشتن به این موسیقی و معرفی آن برآیم.
رجب‌پور در پاسخ به این‌كه ترانه شرقی تا چه اندازه وعده‌های خود را به انجام می‌رساند،پاسخ داد: یك روز در نشست خبری وعده دادم كه «كریس دی برگ» را به ایران می‌آورم و هنوز هم بر سر قول خود هستم. هرچند كه با وجود فروش آلبوم «آریان» هنوز حتی یك‌پنجم هزینه‌های سفر كریستی برگ به ایران را جبران نكردم، اما بر سر قول خود می‌مانم و خبر از توافق «ترانه شرقی» با دو هنرمند خارجی دیگر می‌دهم، اما از همین‌جا اعلام می‌كنم كه در این حوزه نیازمند حمایت هستم.
فردین خلعتبری نیز در بخش دیگری از این نشست خبری مطرح كرد: به شخصه به دنبال نوآوری نیستم و اگر چیز نویی در كارم دیده می‌شود، دست خودم نیست. بلكه تلاش دارم تا موسیقی ایرانی را با جریانات روز و در شرایط نو معرفی و اجرا كنم.
در ادامه علیرضا قربانی نیز توضیح داد: ساخته‌های خلعتبری برای نوازنده و خواننده سخت است و ضبط و تمرین استودیویی آن بیش از كارهای دیگر زمان می‌برد، اما امیدواریم در این كنسرت از پس سختی‌های آن برآییم.
او همچنین یكی از خواسته‌های خود را اجرای موسیقی سنتی دانست و گفت: بیشترین و پرتراكم‌ترین كارهایم در این عرصه موسیقی سنتی است و خبر می‌دهم كه با توافقات صورت‌گرفته با موسسه ترانه شرقی در كوتاه‌ترین زمان معمول كنسرت گروه «اشتیاق» را با همكاری محسن رجب‌پور و فردین خلعتبری اجرا خواهیم كرد.
خلعتبری نیز تصریح كرد: استاندارد بودن سالن، ابزار صوتی و نوازنده‌ها همیشه برایم اهمیت داشته است، اما در تمام این سال‌ها هیچ سالن استانداردی برای موسیقی ساخته نشده است و حتی اگر ما خودمان ابزارهای استاندارد را فراهم كنیم باز هم با مشكل روبه‌رو هستیم، اما امیدواریم این اجرا در سالن همایش‌های میلاد با موفقیت به نتیجه برسد.


     

منبع: 
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مهر 1388 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

ey kash man ham iran boodam o mitoonestam sherkat konam,,alireza ghorbani test hash ro pas dade,, kar hash vaghean biiiii nazire, & albatte sedash ham,,omidvaram ke concert e khoobi bashe & ham vatan haye dakhele iranam hessssabi azash lezat bebaran...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

محل فروش بلیط؟و چه تاریخی؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود خلعتبری: «تقليد هويت ملی‌مان را در موسيقی پاپ از بين برد» | موسیقی ما