برنامه یاد بعضی نفرات
 
انتظامی: «دوربين رسانه‌ی ملی در ميان نوازنده‌ها بود»!
مجيد انتظامی نمايش نمای نزديک ساز در تلويزيون را تحول بزرگی می‌داند
انتظامی: «دوربين رسانه‌ی ملی در ميان نوازنده‌ها بود»!
مجید انتظامی آهنگساز برجسته‌ی کشورمان که آخرین ساخته‌ی او یعنی «سمفونی مقاومت» دیشب (دوشنبه 6 مهر) اجرا و با استقبال کم‌نظیر مخاطبان روبرو شد، مدتی بعد از اجرای این اثر ماندگار از دغدغه‌ها، آرزو‌ها و اقداماتش در راستای توسعه‌ و تعالی موسیقی در ایران گفت.

مجید انتظامی آهنگساز شهیر ایران در این گزارش وگفت‌ؤگو و در پاسخ به این‌که حال و هوای اجرایش چگونه بوده و این اجرا چه اثراتی در عرصه‌ی موسیقی بر جای گذاشته است گفت: «من طی 30 سال گذشته خیلی آرام و خزنده فعالیت‌هایم را دنبال کرده‌ام به هیچ‌وجه اهل هیاهو و جنجال نبوده و هدفم تنها تلاش برای رفع موانع سر راه توسعه و اعتلای موسیقی ایران بوده است که در این راه سعی کردم به هر شکل ممکن مشکلات و مظلومیت‌های موسیقی را به گوش مسئولان برسانم، اکنون احساس می‌کنم تلاش‌های من و بسیاری همکاران دیگرم دارد به نتیجه می‌رسد.

انتظامی افزود: «این نیست که بگویم الان تمام مشکلات موسیقی حل شده است اما همین‌قدر که اکنون دیگر موسیقی را نجس و آن را حرام نمی‌دانند و تقریبا با نمایش گسترده سمفونی دیشب برای اولین‌بار شاهد نمایش آلات موسیقی در تلویزیون بودیم از نظر من گام بزرگی است. این‌که توانسته ام این را جا بیندازم که موسیقی می‌تواند در مسیر تعالی انسان حرکت کند و این موضوع لمس شود که مسئولان و جامعه به این باور رسیده‌اند که این یک حق طبیعی است که اگر باور داریم اینگونه است، باید در جای خودش قرار گیرد و برای همه مردم باشد و با تمام ملزوماتش پذیرفته شود. این برای من دستاورد بزرگی است، من این دستاورد را حاصل سی سال تلاشم می‌دانم البته ممکن است دیگرانی هم باشند که بگویند این حاصل تلاش ما بوده از نظر من اینکه حاصل تلاش چه کسانی بوده که قطعا حاصل یک فعالیت جمعی بوده، در درجه دوم اهمیت قرار دارد، نخست آنچه مهم است این است که احساس می‌کنیم موسیقی دارد جا و جایگاه واقعی خودش را پیدا می‌کند.»

خالق «سمفونی مقاومت» در ادامه بیان داشت: «درست است که هنوز به شرایط مطلوب نرسیده‌ایم اما پیشرفت خیلی خوبی داشته ایم، از نظر من قدم بعدی رفع محرومیت ها از موسیقی است.شب گذشته من صحبت مفصلی با آقای احمدی‌نژاد درباره مشکلات ارکستر سمفونی‌ها و موسیقی داشتم که ایشان هم با تاکید بسیار از آقای وزیر ارشاد خواستند که این مشکلات به سرعت پی‌گیری و رفع شود، من همین اقدام را هم از برکت این جریان آرام سی ساله در موسیقی می‌دانم.من همچنین خواستم که به هنرمندان و به‌ویژه فعالان عرصه‌ی موسیقی توجه بیشتری شود که امیدوارم این درخواست‌ها به موسیقی کمک کند.

انتظامی در ادامه گفت: «البته مشکلات ریشه‌ای دیگری نیز بر سر راه موسیقی هست، مثل حضور خانم‌ها در این عرصه و محدودیت‌هایی که در بهره‌گیری از توان‌مندی‌های آن‌ها وجود دارد، این‌ها موضوعاتی اساسی است که حتما باید درموردش صحبت بشود و به صورت ریشه‌ای موضوعات مربوط به حضور آن‌ها که به یقین پنجاه درصد موسیقی و هنرهای وابسته یا مرتبط به آن را تشکیل می دهد ـ حل شود.به نظر من اگر اصولی با این موضوع برخورد شود خیلی از چیزهایی که در این بخش به عنوان خط قرمز و بعضا خطر مطرح شده قابل حل است.

او هم‌چنین درباره‌ی پیام‌های جدید اجرای شب گذشته‌اش گفت: «دیشب یک اتفاق مبارک برای موسیقی ما افتاد که در تاریخ سی سال گذشته کم نظیر بوده است. در طول اجرای سمفونی دیشب دوربین تلویزیون آنچه را که روی گیرنده‌ها فرستاد، ارائه‌ی تصاویر و نماهای نزدیک از سازهای موسیقی بود، چیزی که در گذشته در خوش‌بینانه‌ترین حالت‌اش در نماهای دور (لانگ شات) به تصویر کشیده می‌شد.در واقع دوربین تلویزیون در ارکستر دیشب در میان نوازنده‌ها و از نزدیک حرکت می‌کرد و نوازنده‌های ما را در حالت طبیعی و هنگام اجرا با سازهای‌شان نمایش می‌داد، اهل موسیقی می‌دانند که این تحول بزرگی در حوزه نگاه رسانه‌ی ملی به موسیقی است.»

این موسیقی‌دان برجسته‌ی کشورمان افزود: «این نتایج نشان می‌دهد که کار‌کردن برای موسیقی فقط تشکیل شورا دادن و نشستن دور هم و چای و شیرینی خوردن در جلسه‌های متعدد نیست و این چیزها مسئله ای را از موسیقی حل نمی‌کند، بلکه باید با هدف و آن هم به آرامی وارد گود شد و عمل کرد.»

انتظامی درباره سخنان دیشب احمدی‌نژاد هم نظرات جالبی دارد؛ «در صحبت‌های دیشب آقای احمدی‌نژاد مسائلی مطرح شد که خیلی اثر‌گذار و مهم بود، وی گفت که بالاترین هنرها موسیقی است، این در واقع حرف سی سال ما بود که از زبان ایشان مطرح شد و به نظر من اگر به این نوع نگاه در دستگاه‌های فرهنگی هم عمل شود تحول بزرگی را در این عرصه شاهد خواهیم بود.»

خالق آثار ماندگاری همچون «بوی پیراهن یوسف»، «بای سیكل ران»، «تنهاترین سردار» و «از کرخه تا راین» در بخش پایانی این گفت‌ؤگو به ویژگی‌های فنی «سمفونی مقاومت» اشاره کرد و گفت: «یکی ازشاخص‌های کم‌نظیر سمفونی اخیر تک‌نوازی درون آن است، برای اولین‌بار در اجرای یک سمفونی در ایران می‌بینیم که برای مدتی حدود 4 یا 5 دقیقه تکنوازی پیانو، ویولن، ماندولین یا هارپ (چنگ) اجرا می‌شود و یا این‌که اصولا ماندولین سازی نیست که در فضاهای خارج از استودیو استفاده شود یا حداقل من ندیدم استفاده شود، اما در این اجرا همه این اتفاق‌ها افتاد که در نوع خودش کم‌نظیر بود.»

دقت کنید این ها در اجرای یک ارکستری اتفاق افتاده که 150 نوازنده داشته است و وقتی در این کار یک تک‌هارپ‌ یا ‌ویولن‌ بکار گرفته می‌شود و شروع به تک‌نوازی می‌کند، این واقعا یک نوآوری است.

انتظامی افزود: «من همیشه در کار‌های قبلی‌ام میانه‌ی خوبی با استفاده از کلام نداشتم، برای همین شما به ندرت در کارهای قبلی من استفاده از کلام را می‌بینید، اگر هم در کاری استفاده کردم به اصرار کارگردان بوده اما در این کار جدید، من موسیقی با کلام را پررنگ کردم.

نکته‌ی دیگر این است که در اجرای «سمفونی مقاومت» ما از دو خواننده استفاده کردیم که توضیح می‌دهم در همین انتخاب هم نوعی کار بدیع انجام شده، اما وقتی هم خواننده‌های ما اجرا ندارند گروه کر می‌خواند این یکی از تفاوت‌های جدی این کار با آثار قبلی است که ساخته‌ام.

وی در ادامه گفت: ما در انتخاب این دو نفر یک حساسیت خاصی داشتیم و سعی کردم تلفیقی ایجاد کنیم که نسل قبل و نسل جدید انقلاب را به هم نزدیک کنیم، فضایی درست کردیم که یکی در فضای سنتی اجرا کند که آقای عبدالحسینی را با این هدف انتخاب کردیم، می‌خواستیم در این فضا علاقمندان به موسیقی سنتی و به طبع نسل قبل را همراه کنیم و اینکه آنها احساس نزدیکی به این اثر داشته باشند، از سوی دیگر هم از آقای نیما مسیحا استفاده کردیم، خواننده‌ای که پاپ می‌خواند، با این فضا‌سازی نسل جدید را در فضای دل‌خواه و همراه با این اثر قرار دادیم، همچنین در رنگ‌آمیزی هم سعی کردیم این تناسب و تناسخ حفظ شود.

خالق «سمفونی مقاومت» اضافه کرد: ما حتی در بکار‌گیری سازها هم این تناسب را رعایت کردیم برای همین می‌بینید در کنار سازهای سنتی از سازهای جدیدی مانند گیتار و گیتار باس استفاده شده، در واقع ما داریم پیام مقاومت مردم ایران در 8 سال جنگ و در کل را به عموم مردم منتقل می‌کنیم، باید قبول کنیم مقاومت فقط محصور در جبهه‌ها نبود همه مردمی که فشارهای حاصل از این جنگ را هم در صورت‌های مختلف تحمل کرده بودند در این مقاومت نقش داشته و در آن شریک بودند، پس ما سعی کردیم این پیام را به بین مردم و درون خانه‌ها ببریم و آن‌ها را به این حس نزدیک‌تر کنیم که امیدوارم موفق بوده باشیم.

البته ابراز محبت مردم و همراهی آنها در این 6-7 ماهه نشان از این دارد که کار تاحدود زیادی موفق بوده است، جالب این بود که مسئولان تالار وحدت می‌گفتند در ده سال اخیر چنین استقبالی بی‌نظیر بوده است و این نشان می‌دهد ضمن آنکه ما سعی کردیم این اثر در چهارچوب کلاسیک خودش اجرا شده و اصول فنی را کاملا رعایت کنیم این موفقیت را هم داشته‌ایم که نظر عموم مردم را جلب کنیم.
منبع: 
تابناک
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مهر 1388 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

خدا رو شکر که بلاخره یک هنرمندی به فکر هنر مملکت بود
خدا رو شکر که سوتفاهم ها بین نظام و هنرمندا داره حل میشه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

عکس و تصویر از این کنسرت کاش می دادید

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود انتظامی: «دوربين رسانه‌ی ملی در ميان نوازنده‌ها بود»! | موسیقی ما