برنامه یاد بعضی نفرات
 
انتظامی هم به‌ياد مشکاتيان 1 دقيقه سکوت کرد
گزارشی از اولين شب اجرای سمفونی مقاومت در تالار وحدت
انتظامی هم به‌ياد مشکاتيان 1 دقيقه سکوت کرد
اولین شب اجرای سمفونی مقاومت شب گذشته با حضور وزیر ارشاد و با گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی پرویز مشكاتیان در تالار وحدت برگزار شد.

در این اجرا كه با حضور محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر ارشاد، مسعود زری‌بافان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، بابك رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی، محمد‌علی خبری مدیركل دفتر موسیقی ارشاد، امیرنیا مدیرعامل بنیاد رودكی و تنی چند از مسئولان و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد اركستر به همراه گروه كر دفتر موسیقی به روی صحنه آمدند و پس از كوك سازهایشان، نیما مسیحا خواننده پاپ و سپس مجید انتظامی آهنگساز و رهبر اركستر با تشوق‌های مردم به روی صحنه آمدند.
انتظامی قبل از اجرا در میان خیل عظیمی از تماشاگران گفت: متاسفانه امشب هنرمندی بین ما نیست كه تمام عمرش را تلاش كرد تا چراغ موسیقی را روشن نگه‌دارد ما نیز امشب به او قول می‌دهیم كه چراغ موسیقی را روشن نگه‌داریم.
انتظامی به احترام این آهنگ‌ساز، از مخاطبان و اركستر خواست كه بایستند و یك دقیقه سكوت كنند.
اركستر سمفونیك تهران به همراه گروه كرد دفتر موسیقی بعد از ادای احترام به مشكاتیان موومان دوم و چهارم سمفونی ایثار را با عنوان «پرواز و ایثار» به خوانندگی نیما مسیحا اجرا كردند كه البته اجرای این دو موومان در كنسرت سمفونی مقاومت ایجاد پل ارتباطی انتظامی بین سمفونی ایثار و مقاومت بود.
اجرای سمفونی مقاومت با حضور آذرنوش صدرسالك به عنوان نوازنده هارپ آغاز و اركستر موومان اول را كه عروج نام داشت به همراه گروه كر با شعری از ساعد باقری نواخت در اجرای این موومان،انتظامی خط‌كشی خود را بین سمفونی‌های چند‌گانه‌اش در خصوص دفاع و مقاومت و به صورت كلی موسیقی‌های حماسی‌اش به وضوح نشان داد چرا كه او در این اجرا نوع دیگری از خلاقیت خودش را به عنوان یك آهنگساز حماسی به نمایش گذاشت.
رویش عنوان موومان دوم این سمفونی بود كه با تكنوازی گیتار آغاز گردید و نیما مسیحا نیز كه همچنان در كنار اركستر قرار داشت شعر ایران سروده ساعد باقری را اجرا كرد.
دید فراملی انتظامی در ساخت این اثر كاملا مشهود بود چرا كه این آهنگساز علاوه بر خلق یك اثر حماسی و حفظ خط موسیقایی خود در آن، یك موسیقی بین‌المللی را خلق كرده بود كه با تجربه گذشته و برای ارتباط بیشتر موسیقی‌اش با مخاطب از خواننده پاپ كلاسیك بهره گرفته بود.
بنابراین گزارش، موومان سوم این سمفونی با عنوان امید بر اساس شعری از ساعد باقری بود كه در حین اجرا عبدالحسینی خواننده سنتی كشورمان نیز به اركستر ملحق شد و این موومان را به صورت مشترك با مسیحا اجرا كرد.
آخرین بخش این سمفونی مقاومت نام داشت كه در این بخش آذرنوش صدرسالك نوازنده هارپ و رضا تاج‌بخش نوازنده پیانو نیز به تكنوازی پرداختند.
اولین شب اجرای سمفونی مقاومت با اجرای مجدد بخشی از موومان دوم سمفونی ایثار در تالار وحدت به پایان رسید.
سمفونی مقاومت به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران و با حمایت و همكاری معاونت هنری ارشاد و انجمن موسیقی توسط انتظامی ساخته و تا 4 مهر در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

حاشیه‌ها:
* حضور وزیر جدید ارشاد در اولین كنسرت موسیقی كه در دولت دهم روی صحنه رفته بود، از مهم‌ترین حواشی مراسم بود.
* برخلاف رویه‌ی حضور مسئولان كشوری در ردیف اول در برنامه‌های مختلف، شب گذشته وزیر ارشاد به همراه دیگر مسئولان از ردیف 13 تالار وحدت نظاره‌گر اجرای سمفونی مقاومت بودند.
* به‌دنبال درگذشت زنده‌یاد پرویز مشكاتیان؛ یاد این هنرمند در بین جامعه هنری كه شب گذشته تمامی صندلی‌های تالار را پر كرده بودند، تنها با یك میز، شمع، نوار سیاه و عكس این هنرمند توسط انجمن موسیقی گرامی داشته شده بود.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 مهر 1388 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

چرا آلبوم این کار تو سایت نذاشتید؟
بابا بذارید دیگه
واقعا متاسفم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود انتظامی هم به‌ياد مشکاتيان 1 دقيقه سکوت کرد | موسیقی ما