برنامه یاد بعضی نفرات
 
ساز ایرانی، نشانه اصالت های مان
ميزگرد دومين روز از همايش ساز سازان با حواشي زيادي همراه بود
ساز ایرانی، نشانه اصالت های مان
موسیقی ما- شجريان گفت: ما بايد سازي را كه نشانه‌اي از اصالت‌هاي خودمان را داشته باشد، بسازيم.

در ميزگرد دومين روز از همايش سازهاي ابداعي كه روز گذشته با حضور محمدرضا شجريان، محمود فرهمند، داريوش طلايي و جلال ذوالفنون در خانه هنرمندان ايران برگزار شد، محمدرضا شجريان در خصوص ساخت سازهاي ابداعي گفت: قصد داريم انگيزه جوانان را در مسير و جهت درست اصالت‌هاي سرزمينمان حركت دهيم و با كمك و راهنمايي، انگيزه‌هاي آنها را درست به كارگيريم.
وي ادامه داد: من در طول بيش از 45 سال در زمينه موسيقي در صحنه بودم و با ساز سر و كار داشتم كه فكر مي‌كنم خيلي از هنرمندان نبودند و نيازي كه من در اين مدت حس كردم را هيچ كس حس نكرد.
استاد آواز ايران افزود: ما بايد موسيقي را به بخش تكنوازي و گروه‌نوازي تقسيم كنيم كه البته در هركدام اساتيدي را داشتيم اما اغلب مي بينيم كه برخي تكنوازان براي گروه نوازي نسخه مي‌نويسند و يا برعكس كه به عقيده من درست نيست و هركس بايد كار خودش را انجام دهد و نبايد براي هم ژاندارم باشيم.
شجريان ادامه داد: جوانان امروز كه سازهايي را ساختند بسيار قابل تقدير هستند. دوستان عزيز كه از ساخت و ساز به لحاظ داشتن سازهاي خودمان ايراد مي‌گيرند، نمي‌دانند كه همان سازها هم توسط انسان‌ها خلق شده‌اند به عنوان مثال تار كه از آسمان نيامده بلكه آن هم به دست برخي هنرمندان ساخته شده است. به عقيده من ما بايد سازهاي ديگري را در كنار سازهاي گذشته خودمان بسازيم و خانواده آنها را گسترش دهيم.
استاد آواز ايران خطاب به افرادي كه ساخت و ساز را تقليد از غربي‌ها دانستند ، گفت: اگر فرهنگ غرب برايمان بد است ما ديگر نبايد پشت ميكروفون حرف بزنيم چه طور ما از هر واژه غربي و امكانات آنها بهره مي‌بريم اما وقتي صحبت از وسعت صدا مي‌شود تقليد و استفاده از فرهنگ غرب شده است.
شجريان بيان داشت: من با سليقه خود موسيقي گوش مي‌كنم بر اين اساس در اين چند سال حس كردم ما نياز به صداي بزرگ و جديد در اركستر داريم به همين خاطر دست به ساخت سازهايي با وسعت بالا زدم.
وي ادامه داد: معتقدم ما بايد با احترام به سازهاي گذشته‌مان براي بهتر شدن و راحت كوك شدنشان دست به ابداع بزنيم.
اين خواننده برجسته كشورمان ادامه داد: سازهاي ابداعي نقص دارند چون هر كاري در ابتدا دچار نقص است روزي كه نيما شعر نو گفت همه به او اعتراض كردند اما در حال حاضر شعر نو همه جا را گرفته است.
شجريان در اعتراض برخي هنرمندان به ساخت سازها گفت: اين همه تو سر موسيقي و ساز خورده، ما ديگر تو سرش نزنيم. سازهايي كه من ساخته‌ام ابتدايي هستند آنقدر بايد روي آنها كار كنم تا جايگاهشان را بيابم تا هم نوازنده و هم شنونده آن را بپسندند.
شجريان در خاتمه خاطرنشان كرد: پيشنهاد برگزاري همايش و نمايشگاه را من به خانه موسيقي دادم و اميدوارم بتوانيم آن را سالي يك بار و يا دو سال يك بار برگزار كنيم.
در ادامه اين نشست محمود فرهمند- ساز ساز برجسته- گفت: 8 هزار سال پيش موسيقي شكل گرفت تا به اين دوره رسيده است اما در نهايت نتيجه كل موسيقي ما 7 دستگاهي است كه هم اكنون هم آن را داريم و هر كاري كنيم موسيقي ما همين است. وقتي موسيقي و ساز تكامل مي‌يافت سازنده هم بايد جلو مي‌رفت. من مخالفتي با نوع آوري ندارم اما سوال من اين است كه دوستان ما اين همه ساز ساختند پس چرا آنها را كنار هم جمع نمي‌كنند و اركستري شكل نمي‌دهند تا نتيجه كار را ببينم مانمي‌توانيم تنها از آنها تشكر كنيم.
وي ادامه داد: متأسفانه در مملكت ما نوازنده‌ها و همه سازسازها هيچ الفتي با هم ندارند يكسري از نوازنده‌ها هستند كه ساز سازان را گمراه مي‌كنند.
فرهمند خطاب به شجريان گفت: ساز سازي كه احتياج مالي دارد و با بدبختي سازي را مي‌سازد هنگام دريافت پول از سفارش دهنده مقدار كمي را مي‌گيرد و به نوعي درصد بيشتري را در جيب خودش مي‌گذارد مشكل ما اين نيست كه از همه به خاطر ساختن ساز تشكر كنيم بلكه مشكلات ما بسيار فراتر است .ساز سازي هنري است كه نگاهش به موسيقيدان است اگر موسيقي افول كند ساز سازي هم افول مي‌كند.
در بخش ديگري از اين ميزگرد جلال ذوالفنون گفت:‌ آقاي شجريان ما براي حمايت از جوان‌ها پشت سر شما هستيم و از شما حمايت مي‌كنيم اما ما كنار ساز جديد و يا به جاي آن نياز به انديشه جديد داريم هر چيزي كه ما داريم از ذهن و انديشه و تفكر ما ايجاد مي‌شود.
وي ادامه داد: هرچه ذهن ما به سمت تعالي حركت كند دنياي بيروني متعالي مي شود و يكي از انديشه‌هاي كه لازم است به آن بپردازيم اين است كه ابزار براي انجام كار ساخته شود.
اين نوازنده تار با بيان اينكه موسيقي هنر نيست، اظهار داشت: موسيقي تركيبي از اصوات و نظم زماني است و زماني مي‌تواند هنر باشد كه پيامي بر آن قرار گيرد.
وي ادامه داد: موسيقي سازي حدود صد سال پيش آمده و در اين مدت هرچه كار كرديم آزمون و خطا بوده ما اگر در كار گروهي احساس كمبود مي‌كنيم نبايد دنبال كميت برويم. به عقيده من اگر در حال حاضر فيلسوفي مثل فارابي بود مي‌توانستيم با همين سازها و با همان وسعت خيلي كارها انجام دهيم اما به نظر من الان هيچ استادي وجود ندارد كه بتواند با اين شرايط كار كند.
ذوالفنون در خاتمه گفت: متأسفانه ما زود به سراغ ابداع ساز رفتيم و بنده چون نياز موسيقي را احساس كردم دست به ساز جديد براي نواختن نمي‌زنم.
ميزگرد دومين روز از همايش ساز سازان با حواشي زيادي از جمله اعتراض‌هاي پي‌درپي به اساتيد موسيقي و گفتن جمله‌هاي معترضه اساتيد به همديگر و بحث مخاطبان با هنرمندان موسيقي همراه بود كه البته در پايان برنامه با اجراي بم‌صراحي، بم تار و كمانچه توسط برخي نوازندگان شرايط به نسبت آرامي بر فضا حاكم شد.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 خرداد 1388 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ساز ایرانی، نشانه اصالت های مان | موسیقی ما