برنامه یاد بعضی نفرات
 
 رديف‌های موسيقي ايران شبيه شاهنامه است
محمدرضا لطفي:
رديف‌های موسيقي ايران شبيه شاهنامه است
موسیقی ما - محمدرضا لطفي در بزرگداشت فردوسي رديف‌هاي موسيقي ايران را شبيه شاهنامه دانست.
 مراسم بزرگداشت فردوسي عصر روز دوشنبه 28 ارديبهشت در تالار فردوسي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران در حالي برگزار شد كه سيل عظيم جمعي علاوه بر اشغال صندلي‌هاي هر دو طبقه سالن، روي پله‌ها و بين راهروها هم نشسته بودند.
در اين مراسم محمود دولت‌آبادي، محمد علي اسلامي ندوشن، علي رواقي و ميرجلال‌الدين كزازي به ايراد سخنراني درباره فردوسي پرداختند.طبق برنامه از قبل اعلام شده قرار بود محمدرضا شجريان، بهرام بيضايي و جلال خالقي مطلق به همراه خانواده كامكارها نيز در اين مراسم حضور داشته باشند كه هر يك به دلايلي نيامدند.
اما محمدرضا لطفي با حضور در تالار فردوسي باعث تشويق بيش از حد حاضران در سالن شد، به طوري كه دولت‌آبادي مجبور شد لحظاتي سخنراني خود را قطع كند تا لطفي به احساسات حاضران در سالن پاسخ دهد.
لطفي پس از حضوري يك ساعته در اين برنامه، سالن را ترك كرد و اين درست وقتي بود كه مجري مراسم مي‌خواست براي سخنراني از او دعوت كند.مجري مراسم حاضران و دانشجويان را به تشويق دعوت كرد تا برگزاركنندگان از جلوي در تالار فردوسي محمدرضا لطفي را به سالن برگرداندند و او پشت تريبون قرار گرفت.لطفي در صحبت‌هاي كوتاهي گفت: وقتي مي‌آيم در فضاي سرسبز اين دانشگاه، احساس غمينگي به من دست مي‌دهد. چون اين جا هم درس خواندم و هم درس دادم.او ادامه داد: اميدوارم دانشگاه محل دوستي و عشق و درك متقابل باشد.
محمدرضا لطفي گفت: بعضي وقت‌ها فكر مي‌كنم وقتي از رديف موسيقي ايران صحبت مي‌كنيم، حفظ آن خيلي به شاهنامه شباهت دارد. خانه‌ها و قسمت‌هاي رديف‌ها با شاهنامه خيلي شباهت دارد و ما بايد از آن عبور كنيم تا به روشنايي ازلي (كه فردوسي خيلي به نور توجه داشت) برسيم كه چيزي جز آيين مهر و قلب روشن نيست.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 اردیبهشت 1388 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رديف‌های موسيقي ايران شبيه شاهنامه است | موسیقی ما