برنامه یاد بعضی نفرات
 
اثری برای گوش دادن
نگاهی به آلبوم عاشقا سلام عاشقا درود با صدای علیرضا افتخاری؛
اثری برای گوش دادن
آمن خادمی : فریدون خشنود نامی است که چه پیش از انقلاب و چه در سال های اخیر،به عنوان سازنده آهنگ های پرطرفدار و به یادماندنی به گوش رسیده است و به جرأت می توان گفت که وی یکی از موفق ترین آهنگسازهای فعلی این مرز و بوم به شمار می رود و چنین ادعایی را توجه مردم به آهنگ های ساخته شده توسط وی،به اثبات می رساند.وی پس از هفت سال تعلیم در هنرستان عالی موسیقی تحت نظر استاد حشمت سنجری به ساختن آهنگ روی آورد و نخستین ساخته اش را در اختیار یک خواننده آماتور گذاشت.در میان دوستداران موسیقی شاید کمتر کسی را بتوان یافت که سرود الله الله را نشنیده باشد و آهنگساز آن را نشناسد یا از این سرود خاطره ای نداشته باشد.فریدون خشنود از جمله آهنگسازانی است که همواره با ارائه آثار منحصر به فرد و به یادماندنی،توانسته است تا آن انتظاری را که هر مخاطبی از یک آهنگساز دارد در همه سال های فعالیتش در این زمینه تا اندازه زیادی برآورده کند.

وی چند سالی پس از انقلاب عرصه موسیقی را ترک کرده بود و فعالیتی در این زمینه نداشت؛اما پس از مدتی نخستین آلبوم خود را با عنوان دل را ببین و با همکاری علیرضا افتخاری منتشر کرد که با استقبال بسیاری از مخاطبان رو به رو شد.خشنود آهنگسازی است که ضمن تلاش برای ارائه آثار تازه بر توجه به سلیقه های گوناگون و به ویژه جوانان امروز تأکید دارد.وی از موسیقی که متأسفانه امروز به عنوان پاپ و رپ مورد توجه جوانان ماست به شدت انتقاد می کند.او همچنین از وجود آثار بی کیفیتی که به صورت کپی در بازار موسیقی وجود دارد و با قیمتی پایین تر از قیمت واقعی عرضه می شود،ناراضی است.خشنود به تازگی فعالیت خود را در زمینه موسیقی بیشتر کرده ؛به گونه ای که آلبوم"عاشقا سلام- عاشقا درود"را با صدای علیرضا افتخاری منتشر کرده است.

بله! امروز قرار است درباره جدیدترین آلبوم علیرضا افتخاری با عنوان " عاشقا سلام عاشقا درود"به آهنگسازی فریدون خشنود بنویسیم که در روزهای پایانی سال 87 توسط شرکت پنج برگ هنر و ایران گام به بازار عرضه شد. علیرضا افتخاری، خواننده ای است که تقریبا آلبوم های او رنج فروش خوبی دارد و شرکت ها می توانند برای سرمایه گذاری برای آلبوم های او حساب ویژه ای باز کنند.

این آلبوم ترانه هایی از حضرت سعدی و حضرت حافظ، اهورا ایمان، محمد صالح اعلا، علیرضا قزوه و لیلا کسری دارد. در همه تراک ها نام آهنگساز زودتر از شاعر قید شده، به غیر از تراک هایی که از حافظ و سعدی است که نام شاعر زودتر آمده است و حرکت زیبایی است. تمامی آهنگ ها از فریدون خشنود است و تنظیم های این آلبوم هفت قطعه ای از میثم مروستی، فریدون خشنود، امیر فتحی، بهرام دهقانیار است.

قطعه اول ( عاشقا سلام عاشقا درود ) با شعری از علیرضا قزوه و تنظیم میثم مروستی. آهنگ به آرامی با صدای سازهای زهی و نوای زیبای کمانچه آغاز می شود و بعد از چند ثانیه ریتم می گیرد. در ادامه ملودی آرام می شود و در فضایی دلنشین، صدای استاد افتخاری با زمزمه ( عاشقا سلام عاشقا درود ) اضافه می شود. با پایان بیت اول در اوج صدای خواننده، ملودی به ریتم آغازین باز می گردد و خواننده با ملایمت ترانه دلنشین قطعه را اجرا می کند. لحن خواننده آرامش بخش است و تنظیم را می توان تلفیقی دانست. (آدما آسمون رو می خواند چیکار کاش می شد سهم پرنده ها باشه . . . ) در میانه قطعه خواننده کم کم اوج می گیرد تا به بیت ابتدایی بر می گردد. بار دیگر ( عاشقا سلام عاشقا درود ) را و این بار در اوج می خواند و ترانه را دوباره اجرا می کند و با همین روند قطعه را به پایان می برد.

قطعه دوم ( شب عاشقان بیدل ) با شعری از حضرت سعدی و تنظیم امیر فتحی و با افکتی صوتی آغاز
می شود و ملودی زیبای کار را تا اضافه شدن کیبورد جلو می رود. قطعه ریتم می گیرد و دوباره آرام
می شود تا زمینه را برای صدای علیرضا افتخاری آماده کند. (شب عاشقان بیدل چه شبی دراز باشد ... ) با تکرار این بیت آهنگ زمینه سریع تر می شود و ریتم سریع آهنگ بدون کلام ادامه پیدا می کند تا بار دیگر صدای آرام خواننده قطعه را پیش برد. در ادامه، اوج زیبای خواننده و انرژی بیشتر صدا در اجرای شعر و سپس آرامش چند ثانیه ای ملودی تا خواننده با تغییر لحن در زمینه ای با صدای ویولن، بسیار زیبا قطعه را ادامه می دهد.

قطعه سوم ( شور مستی ) با ترانه ای از اهورا ایمان و تنظیم امیر فتحی. ملودی آرام آغازگر این تراک است. صدای ساز ویولن تا دقیقه یک ادامه پیدا می کند تا صدای خواننده با ملایمت اضافه می شود. فضای آرام این قطعه زمینه را برای هنرنمایی صدای خواننده مهیا می کند. خواننده به زیبایی قطعه را پیش می برد و اوج های لحظه ای در انتهای هر بخش از اجرا، تراک را زیباتر می کند.

قطعه چهارم (دل اگه دل باشه) با شعری از علیرضا قزوه و تنظیم میثم مروستی. صدای آرام سه تار و ویولن در آغاز قطعه و در ادامه با اضافه شدن تنبک، ریتم ملودی و هماهنگ با ریتم شاد این تراک، خواننده ترانه زیبای این قطعه را اجرا می کند. ملودی بسیار زیبای این قطعه با اجرای استادانه خواننده و نیمه اوج های بسیار زیبا و تنظیم مناسب و زیبای میثم مروستی، فضایی زیبا و شاد را در میانه آلبوم ایجاد کرده است.

قطعه پنجم ( اگه بودی ) با ترانه ای از لیلا کسری و تنظیم بهرام دهقانیار. ملودی آرام و دلنشین ابتدایی، فضا را برای یک تراک احساسی و زیبا آماده می کند. لحن بسیار دلنشین خواننده، در زمینه صدای فلوت، بسیار زیبا است. خواننده به ملایمت قطعه را پیش می برد. تنظیم ساده قطعه، توجه شنونده را فقط معطوف به صدای خواننده می کند. در میانه قطعه، خواننده تن صدای خود را بالاتر می برد و سپس دوباره به همان روند قبلی قطعه را ادامه می دهد. ملودی زمینه در طول تراک تغییر خاصی نمی کند. در نیمه انتهایی قطعه، صدای فلوت بسیار زیبا صدای علیرضا افتخاری را همراهی می کند تا تراک به پایان برسد.

قطعه ششم ( دل سرمست ) با شعری از حضرت مولانا و تنظیم فریدون خشنود. ملودی بسیار زیبای کار، با تنظیمی بسیار خوب در ابتدای قطعه با صدای قانون و تنبک و چند ویولن ، صدای خواننده به همراهی فرا می خواند. علیرضا افتخاری، مطابق با ریتم شروع به خواندن می کند ( ای دل سر مست کجا می روی . . . ) در ادامه با تغییر لحن خواننده در اجرای قسمت هایی از ترانه، فضایی زیبا ایجاد می کند. ملودی این قطعه بسیار زیبا است و اجرای استادانه، قطعه را به اوج زیبایی می رساند. در میانه قطعه خواننده چند قسمت از شعر را در اوج اجرا می کند و با صدای قانون بار دیگر ابتدای شعر را اجرا می کند و روند ابتدایی را تکرار می کند و به زیبایی تراک را به پایان می برد.

قطعه هفتم ( یک چکه ماه ) با ترانه ای از محمد صالح اعلا و تنظیم امیر فتحی. آهنگ شاد و ریتمیک آغاز می شود و خواننده ترانه زیبای این قطعه را می خواند. آلبوم عاشقا سلام عاشقا درود یکی دیگر از کارهای زیبای علیرضا افتخاری است که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

فضای آلبوم، کلا موسیقی تلفیقی است و نمی توان آن را موسیقی اصیل نامید. عرضه دو آلبوم زیبا با سبک های متفاوت در فاصله زمانی کم، نشان از قدرت و هنر والای خواننده دارد. وجود چند تراک بسیار زیبا و دلنشین، انگیزه بسیار موثری برای تهیه آلبوم است. به هر حال آلبوم علیرضا افتخاری نیازی به تعریف و تمجید ندارد. آلبوم اصل با کیفیت مناسب و قیمت مناسب در دسترس همگان است.
منبع: 
سايت هنر و موسيقي
تاریخ انتشار : جمعه 25 اردیبهشت 1388 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اثری برای گوش دادن | موسیقی ما