برنامه یاد بعضی نفرات
 
«شجريان» و سازهاي ساغر، صراحي، بم صراحي و كرشمه
گزارش اولين نشست مطبوعاتي شجريان در سال 88
«شجريان» و سازهاي ساغر، صراحي، بم صراحي و كرشمه
موسیقی ما-  محمدرضا شجريان در كنسرتهاي خود با گروه شهناز در ايران و اروپا سازهاي جديد خود را با عنوان ساغر، صراحي، بم صراحي و كرشمه به صحنه مي‌آورد.
در نشست مطبوعاتي كه صبح امروز با حضور محمدرضا شجريان، مجيد درخشاني، مزدا انصاري و محمدعلي رفيعي مدير برنامه‌هاي شجريان برگزار شد، درخشاني در خصوص كنسرتهاي گروه شهناز در سال جديد گفت: طبق برنامه‌ريزي‌هاي به عمل آمده امسال كنسرت‌هايي را در تهران و شهرهاي اروپايي خواهيم داشت كه البته با ورود چند ساز جديد از ساخته‌هاي استاد شجريان اركستراسيون مقداري تغيير خواهد كرد.
وي با اشاره به برنامه اجرايي در اين كنسرت‌ها، افزود: كنسرت ما در دو بخش خواهد بود به طوري كه در بخش اول قطعاتي را در بيات اصفهان بر اساس ساخته‌هاي استاد شجريان و خودم اجرا خواهيم كرد البته شروع بخش اول با قطعه سازي «شكايت ني» از وزيري خواهد بود و به دنبال آن تصانيفي را اجرا خواهيم نمود.بخش دوم برنامه را نيز كه هم اكنون در حال تمرين هستيم با يك پيش درآمد آرام آغاز و آن را به ساقي‌نامه وصل مي‌كنيم.
اين نوازنده تار با اشاره به تغيير مجموعه ساقي‌نامه بيان داشت: اين بار با تنظيم جديد استاد شجريان ساقي‌نامه را به شكل ديگر و در دستگاه سه گاه و تمامي گوشه‌هاي آن اجرا خواهيم كرد و به دنبال آن يك چهارمضراب از ساخته‌هاي من و چند تصنيف از ساخته‌هاي خودم و شجريان را اجرا خواهيم كرد.
اين آهنگساز در خصوص حضور اركستر بزرگ شهناز در اروپا گفت: اين براي اولين بار است كه يك گروه به اين بزرگي از ايران در شهرهاي مختلف اروپايي كنسرت‌هايي را برگزار مي‌كند چرا كه برگزاري كنسرت‌هايي با اين حجم نوازنده غير ممكن است اما ما توانستيم غير ممكن را به ممكن تبديل كنيم.

*نواي ساغر، صراحي، بم صراحي و كرشمه در اروپا و تهران
----------------------------------------------------------------------------
شجريان با اشاره به حضور سازهاي جديد در كنسرت‌هاي آينده‌اش گفت: در اين كنسرت‌ها سازهاي جديدي چون صراحي، بم صراحي و ساغر را همراه با نوازندگان جديد در اركستر خواهيم داشت و سازهاي ديگري چون كرشمه را نيز معرفي خواهيم كرد.
اين خواننده با اشاره به سازهاي ابداعي جديدش افزود: بم صراحي را به جاي ويلنسل و ساغر را كه از خانواده تار است را به جاي بم تار در اركستر خواهيم داشت. كرشمه را نزديك خانواده عود ساخته‌ام كه صدايي شبيه عود دارد.من همچنين سازي را با دو دف ساخته‌ام به طوري كه هر دو طرف ساز دف است البته اين ساز هنوز تكميل نشده و من از حسين رضايي‌نيا خواسته‌ام تا با تمرين بر روي اين ساز بتواند صداهاي متفاوتي از آن توليد كند.

*طنين صداي شجريان از تهران تا اروپا
------------------------------------------------------
محمدعلي رفيعي مدير برنامه‌هاي شجريان در خصوص زمان كنسرتهاي گروه شهناز گفت: تور اروپايي گروه شهناز از 5 تا25 سپتامبر مصادف با 14 شهريور تا 3 مهر در كلن، سوئد، زوريخ، پاريس، لندن و راديو فرانكفورت برگزار خواهد شد.همچنين از نيمه دوم تير ماه كنسرت‌هايي را در تهران خواهيم داشت و به دنبال اجراي استاد شجريان در شهرستان‌ها ،ايشان كنسرتي را هم در شيراز برگزار خواهند كرد.
شجريان نيز در خصوص اجرا در شهرستان‌ها بيان داشت: ما هميشه اجرا در شهرستان‌ها را در برنامه كاري خود داشته‌ايم اما فراهم نشدن شرايط مناسب اين امكان را از ما سلب كرده است. ما هميشه به اين فكر هستيم كه در شهرهاي بزرگ برنامه داشته باشيم اما اغلب با بر خوردن به مشكلات بزرگ به برگزاري كنسرت در تهران بسنده مي‌كنيم.
وي ادامه داد: تاكنون قصد داريم در اصفهان و شيراز كنسرتي را برگزار كنيم كه البته تا زماني كه شرايط مناسب نباشد اين كار را انجام نخواهيم داد.
شجريان با اشاره به مكان مناسب براي اجراي كنسرت‌ها گفت: متاسفانه ما مشكل سالن موسيقي را همچنان داريم چرا كه تالار وحدت مخصوص اپرا و نمايش است و مناسب موسيقي نيست، سالن وزارت كشور نيز كه اصلا استاندارد با فضاي موسيقايي نيست.از سوي ديگر نيز نمي‌توانيم در سالن‌هاي ورزشي كشور كنسرت برگزار كنيم چرا كه موسيقي شان و شرايطي دارد كه بايد فضاي لازم برايش فراهم شود.

*شجريان:در ساز سازي 80 درصد به نتيجه رسيده‌ام
-------------------------------------------------------------------
در ادامه اين نشست شجريان با اشاره به اهداف خود در ساخت سازهاي مختلف بيان داشت: ما در طول ساليان دراز سازهاي سنتي داشته‌ايم كه در ساختار آنها هيچ تغييري نداده‌ايم كه خود باعث شده اركسترهاي ما تنها يك صدا داشته باشند. اما به عقيده من ما نياز داريم رنگ‌هاي زيادي را وارد اركستر نماييم.
وي ادامه داد: از آنجايي كه بخش بم اركسترهاي ما هميشه دچار مشكل هستند و من بيش از هر كس ديگري اين نياز را احساس كرده‌ام از سالها پيش به فكر ساخت سازهايي بوده‌ام كه پاسخگوي اين نياز باشند.
اين خواننده بيان داشت:به دنبال برطرف كردن اين نقطه ضعف و با مطالعه‌اي كه سال‌هاي زياد در سازهاي ايراني و خارجي داشته‌ام و با جستجو در سازفروشي‌هاي مختلف دنيا ،تحقيقاتم را آغاز و در اين دو- سه سال شروع به ساخت سازهايي براي اركستر كرده‌ام كه خوشبختانه هم اكنون 80 درصد به نتيجه رسيده‌ام.
استاد آواز ايران در ادامه با تشويق سازسازان براي ساخت سازهاي متفاوت گفت: من ساخت ساز را شروع كرده‌ام تا سازسازان نيز تشويق شوند كه با حفظ اصالت‌هاي خود، سنت‌هاي خود را بشكنند چرا كه به عقيده من بايد اصالت‌ها را حفظ و سنت‌ها را زير پا گذاشت تا در هر زمينه‌اي بتوانيم ابداعات جديدي انجام دهيم.
وي افزود: غرب هميشه به عنوان يك ميراث فرهنگي به ما نگاه كرده اما ما نمي‌خواهيم اين كار را ادامه دهيم. البته آن چيزي كه به ما رسيده را حفظ مي‌كنيم اما براي حال و آينده هم بايد چيزهاي جديدي داشته باشيم و مطابق با جامعه خود و ديگر جوامع رشد كنيم.

*سازسازان بايد روي سازهاي جهان مطالعه كنند
---------------------------------------------------------------
در ادامه اين نشست شجريان با اشاره به صحبت‌هاي خود در خصوص سازهاي ابداعي در جشن خانه موسيقي گفت: در كنسرتي كه در جشن خانه موسيقي داشتم در معرفي سازهايم عنوان كردم كه خيلي از سازسازهاي ما آگاهي وسيع از اين فن ندارند و تنها در همان سازي كه مي‌سازند متخصص شده‌اند. ما ضمن احترام به همه اين هنرها بايد يادآوري كنيم كه سازسازهاي ما مطالعي را نيز روي سازهاي جهان داشته باشند.به دنبال اين صحبت متاسفانه برخي از دوستان ناراحت شدند و حتي صحبت‌هايي را ناآگاهانه در اعتراض به اين جانب عنوان نموده‌اند. وي ادامه داد: من از سازسازان مي‌خواهم در كنار كاري كه انجام مي‌دهند تحقيق و تجربياتي را در خصوص ساخت سازهاي ديگر داشته باشند. البته بعد از صحبت‌هاي بنده آقاي بوستاني تاري بدون كاسه ساخته‌اند كه قابليت اجراي همان ساز تار را دارد.

* آلبوم «آه باران» امروز منتشر شد
------------------------------------------------
در ادامه اين نشست رفيعي از انتشار آلبوم «آه باران» با صداي شجريان خبر داد و سپس مزدا انصاري آهنگساز و تنظيم كننده اين آلبوم گفت: مراحل ساخت و تنظيم را از زمان فوت فريدون مشيري آغاز كرده‌ايم و بعد از گذشت حدود 6 سال آن را امروز در بازار منتشر كرده‌ايم.
وي ادامه داد: اين آلبوم در برگيرنده موسيقي گلهاست كه بر اساس اشعاري از فريدون مشيري، محجوبي، ياحقي شكل گرفته‌اند.
اين آهنگساز بيان داشت: در بخش تكنوازي‌ها نيز به دليل همخواني با فضاي موسيقي گل‌ها از تكنوازي پيانو فخري ملك پور و تار فرهنگ شريف در اين آلبوم بهره‌ برديم.

*شجريان: در صورت داشتن وقت با اركسترملي موسيقي گلها را مي‌خوانم
-------------------------------------------------------------------------------------------
شجريان در خصوص اجرا با اركستر ملي گفت: اين برنامه بستگي به وقت و زمان من دارد چرا كه من هم اكنون تمام وقتم را روي گروه شهناز گذاشته‌ام. يك مقدار زمان هم براي سازسازي دارم اما دلم مي‌خواهد در آينده اين كار را انجام دهم به طوري كه پيشنهاداتي را نيز در اين خصوص داشته‌ام.
وي درباره اجراي زنده برنامه گل‌ها گفت: ما مي‌خواهيم در كنار موسيقي كه هم اكنون وجود دارد يادآوري نيز به موسيقي خوب و فاخر گل‌ها داشته باشيم اما براي اجراي زنده چنين قطعاتي بايد برنامه‌ريزي لازم را انجام دهيم.

*آموزش آواز شجريان از راه دور
---------------------------------------------
شجريان با اشاره به كلاس‌هاي آوازش گفت: كلاس‌هاي آواز من همچنان ادامه دارد و روند خوبي را طي مي‌كند به طوري كه با تمام گرفتاري‌هايم تشويق شدم اين كار را ادامه بدهم.همچنين طرحي را براي آموزش از راه دور دارم اما بايد وقت مناسب براي اين كار را پيدا كنم.
 در پايان اين نشست شجريان سازهاي جديد خود از جمله بم صراحي، كرشمه، ساغر و بم ساز را معرفي و هر كدام از نوازندگان اين سازها ،قطعاتي كوتاه را براي معرفي بيشتر آنها اجرا نمودند.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : جمعه 21 فروردین 1388 - 21:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

سلام بابت خبر متشکرم اگر میشد از هر ساز یک تکنوازی شنید خیلی خوب میشد موفق باشید.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «شجريان» و سازهاي ساغر، صراحي، بم صراحي و كرشمه | موسیقی ما