برنامه یاد بعضی نفرات
 
موزه «صبا» تا پایان سال افتتاح می شود
گزارشی از روند بازسازی موزه صبا
موزه «صبا» تا پایان سال افتتاح می شود
موسیقی ما- موزه صبا كه تنها موزه موسيقي يك هنرمند در ايران است بعد از 6 سال با بازسازي و مرمت كامل افتتاح مي‌شود.

بعد از فوت ابوالحسن خان صبا منزل اين هنرمند با تمام وسايل و سازهاي استاد به وزارت و فرهنگ وقت اهدا و از سال 53 به شكل موزه درآمد و در سال 71 به عنوان ميراث ملي ثبت شد.
موزه صبا سال 81 به منظور مرمت تعطيل شد اما پروژه بازسازي به علت عدم توجه مسئولين ارشاد و نبود بودجه كافي متوقف شد كه به دنبال آن بخشي از ساختمان ريزش كرد و سازها و وسايل شخصي استاد صبا تخريب شدند.تا اينكه سال گذشته با آمدن حميدرضا شبابي به عنوان مدير موزه كار مرمت و بازسازي آغاز گرديد. در اين مدت ايشان با گرفتن بودجه از سازمان برنامه و بودجه و با نظارت سازمان ميراث فرهنگي اين كار را آغاز كرد تا به امروز كه بخش بسياري از خانه صبا از جمله بناي ظاهري و داخلي بازسازي و ويترين هاي مخصوص سازها با همان استاندارد موزه‌اي نصب گرديده است.
حميدرضا شبابي مدير موزه صبا و امانتدار اموال اين موزه، گفت:من از سال گذشته با پي‌گيري‌هاي زياد توانستم مبلغ 130 ميليون تومان از سازمان برنامه و بودجه براي بازسازي اين موزه بودجه دريافت و كار آغاز كنم.
وي ادامه داد:در طي بازسازي ساختمان دست نخورده باقي مانده و ما تنها بناي قديمي را تقويت كرديم و با داشتن عكس‌هايي از موزه سابق كار را پيش برديم.

ويترين‌هايي براي سازهاي صبا

وي در ادامه در خصوص نصب ويترين‌هاي موزه‌اي در موزه صبا گفت: تمامي ويترين‌هايي كه هم اكنون در موزه نصب شده‌اند بر طبق استانداردهاي موزه‌اي ساخته شده‌اند و قرار است با شرايط و چيدمان خاص سازهاي استاد صبا در درون آنها جاي گيرند. همچنين در قسمت انتهايي موزه ويترين‌هايي ديگري نصب شده‌اند كه در آنها عروسكهاي خانم صبا همسر استاد قرار مي‌گيرند.
وي بيان داشت: مجسمه استاد در بخش ديگري كه تعبيه شده، قرار مي‌گيرد و قرار است با ساخت تابلوهاي خاص، عكس‌هاي ايشان را كه هم اكنون به صورت آلبوم در اختيار داريم،بر ديوارهاي موزه نصب گردند. البته آلبومهاي عكس نيز در اين موزه در كنار تابلوهاي نقاشي و وسايل شخصي ايشان به نمايش درخواهد آمد.

تمامي سازهاي صبا ترميم شده‌اند

يكي از مواردي كه در اين سالها خانواده صبا را دچار نگراني كرده بود خراب شدن و از بين رفتن سازهاي ابوالحسن خان صبا در طول مسكوت ماندن كار بازسازي موزه صبا بود.
شبابي مدير موزه صبا در اين خصوص گفت:در طول اين مدت تنها برخي از سازهاي صبا دچار مشكل شده بودند كه هم اكنون تمامي سازهاي ايشان توسط استاد قنبري يكي از بزرگترين استادان ترميم‌ساز، بازسازي شده‌اند.
وي ادامه داد: عروسك‌هاي خانم صبا نيز غبار روبي و منظم و برخي ترميم كرده‌ و در يك پوشش سلفي آنها را قرار داده‌ايم.
مدير موزه صبا در خصوص مكان نگهداري سازها و وسايل صبا در حال حاضر بيان داشت: بواسطه اينكه بازسازي موزه ، باعث خرابي سازها و وسايل ايشان مي‌شد، بخشي از وسايل را در زير زمين موزه و بخشي را نيز در مركز موسيقي ارشاد نگهداري مي‌كنيم.

مكتب خانه صبا، محفل اداري مي‌شود

زيرزمين خانه ابوالحسن صبا مكتب خانه او بود. اما در آينده قرار است اين مكان هنري به بخش اداري موزه تبديل شود. شبابي در اين خصوص گفت: از آنجايي كه زيرزمين خانه فضايي را براي تعلق گرفتن بخشي از موزه ندارد تصميم گرفتيم بخش اداري را به آنجا منتقل كنيم تا در آينده كارهاي اداري موزه آنجا انجام شود.

ورودي موزه با چند نقش برجسته‌ آراسته مي‌شود

شبابي از نصب نقش برجسته‌هاي هنرمندان تجسمي در مكان ورودي موزه صبا خبر داد و گفت: قصد داريم در آينده با اتمام كار، سفارشي را به هنرمندان تجسمي در خصوص ساخت نقش برجسته‌هايي براي نصب در مكان ورودي موزه بدهيم كه به نوعي مرتب با فضاي اين مكان باشد.
وي بيان داشت: در ورودي موزه هم با معماري دوران گذشته طراحي خواهد شد.

اسناد موزه صبا ديجيتالي مي‌شوند

شبابي با اشاره به مولتي مديا كردن اين موزه بيان داشت: تمام اسناد مربوط به موزه به صورت ديجتالي در مي‌آيند و قرار است با قرار گرفتن يك كامپيوتر در ورودي اصلي ساختمان بازديدكنندگان از اطلاعات مربوط به استاد صبا، سازها ، آثار و بخش‌هاي مختلف موزه آشنا شوند.
وي اظهار داشت: همزمان با افتتاح موزه ، سايت آن هم راه‌اندازي خواهد شد تا تمام دنيا بتوانند در هر مكاني موزه صبا را ببينند.

دو هفته آينده سازهاي صبا به موزه مي‌آيند

حميدرضا شبابي در خصوص زمان اتمام كار بازسازي موزه گفت: تا دو هفته آينده كارهاي داخلي ساختمان و ويترين‌ها تمام و به دنبال آن سازهاي استاد را وارد موزه و كار چيدمان را آغاز مي‌كنيم.

موزه صبا بودجه جاري خواهد گرفت

مسئول اموال موزه صبا با اشاره به صرف بودجه براي ساخت و راه‌اندازي خانه صبا گفت: تاكنون مبلغي بالغ بر 170 ميليون از سازمان برنامه و بودجه براي موزه بودجه گرفته‌ايم ولي از آنجايي كه خانه صبا جز هيچ بودجه‌اي نبوده ، اين مبالغ را از بودجه كمك و بودجه عمراني دريافت كرده‌ايم.
وي ادامه داد: ما در تلاشيم در آينده براي موزه بودجه جاري بگيريم.

مجمع صبا تاسيس مي‌شود

مدير موزه صبا با اشاره به برنامه‌هاي آتي اين موزه گفت: موزه صبا تنها موزه موسيقي در ايران است كه متعلق به يك هنرمند است بر اين اساس قصد داريم در آينده برنامه‌هاي مختلفي از جمله نمايشگاه‌هاي دوره‌اي از سازهاي و وسايل اساتيد مختلف موسيقي، نمايشگاهي از سه تارهاي قديم و ... را برگزار كنيم.
شبابي ادامه داد: بعد از بازسازي و داير شدن كامل موزه، مجمعي بنام صبا راه‌اندازي خواهيم كرد و با عضو گيري در اين مجمع، فعاليتهاي خاصي را با استفاده از امكانات موزه و موسيقي ترتيب خواهيم داد.

موزه صبا تا پايان سال افتتاح مي‌شود

شبابي از افتتاح موزه صبا تا قبل از سال جديد خبر داد و گفت: هم اكنون كارهاي اصلي انجام شده و تنها كار چيدمان و كارهاي جانبي باقي مانده است.
وي ادامه داد: ما قصد داشتيم موزه صبا را 22 بهمن افتتاح كنيم اما متاسفانه هنوز كارها به اتمام نرسيده است اما قطعا تا پايان سال به طور رسمي افتتاح مي‌شود.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 بهمن 1387 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موزه «صبا» تا پایان سال افتتاح می شود | موسیقی ما