برنامه یاد بعضی نفرات
 
سمفونی ای آرام و عاشقانه
گزارش کاملی از نشست خبری سمفونی انقلاب
سمفونی ای آرام و عاشقانه
موسیقی ما- سمفوني انقلاب بر خلاف مضمونش بسيار آرام است و من آن را بر اساس پيام بزرگ جمهوري اسلامي يعني صلح ساخته‌ام.

در نشست رسانه‌اي كه صبح امروز با حضور مجيد انتظامي آهنگساز، بابك رضايي مدير عامل انجمن موسيقي و اصغر اميرنيا مدير عامل بنياد رودكي در تالار وحدت برگزار شد، انتظامي در خصوص سمفوني بزرگ انقلاب گفت: در ساخت اين سمفوني الگوهاي زيادي مبني بر استفاده تم‌ها و شعارهاي انقلابي و حتي ساخت پوئم سمفوني به من شد اما بواسطه اينكه اين انجام چنين كاري نخ‌نما شده بود اين كار را نكردم و به اين نتيجه رسيدم اين سمفوني را مستقلا بر پايه و اساس انقلاب كار بسازم.
وي ادامه داد: در طول انقلاب اتفاقات گوناگون بسيار خوبي رخ داده كه هيچ هنري نمي‌تواند آن را بازسازي كند بر اين اساس به اين نتيجه رسيدم به جاي موسيقي مطلب و پيامي از جمهوري اسلامي بگيرم و روي آن موسيقي بسازم كه در اين راه به بزرگترين پيام كه شعار جمهوري اسلامي هم هست يعني صلح رسيدم.

شعري از سعدي آغازگر سمفوني انقلاب
اين آهنگساز با بيان اينكه سمفوني انقلاب شامل 4 فصل است، بيان داشت: در هر فصل اين اثر همه احساسات ما گنجانده شده كه در نهايت تمامي آنها به پيام صلح ختم مي‌شود.
وي ادامه داد: سمفوني با شعري از سعدي آغاز مي‌شود به طوري كه ابتدا اين شعر خوانده و سپس موسيقي شروع مي‌شود و از آنجايي كه اين پيام كلي امكان تنوع بيشتر را به من داده و به خاطر برقراري ارتباط بيشتر با مخاطب در قسمت اول اثر كه موسيقي صلح است از پاپ و مردمي‌تر استفاده كردم كه در آن يك خواننده پاپ در كنار اركستر قرار مي‌گيرد كه البته اين خواننده هنوز انتخاب نشده است.
وي با اشاره به ديگر فصل‌هاي اين اثر گفت: در ساخت اين سمفوني از ژانر سنتي نيز استفاده كرده‌ام كه علي مينوسپهر خوانندگي آن را بر اساس اشعاري از بيگي برعهده دارد.همچنين بخش پاياني فصل چهارم نيز فردا به اتمام مي‌رسد.

پخش افكت‌هاي صوتي در كنار نواختن نت‌هاي سمفوني
انتظامي با اشاره به پخش افكت‌هاي صوتي در حين اجراي سمفوني گفت: همانند ديگر آثارم قصد داشتم از گروه نمايش در اين اجرا نيز بهره‌ ببرم اما مسئولين به خاطر عدم شلوغ شدن تالار مرا از انجام آن منع كردند بر اين اساس از افكت‌هاي صوتي استفاده خواهم كرد.
وي ادامه داد: اين افكت‌ها در موسيقي نيز وجود دارد و در حين اجراي موسيقي از گوشه و كنار تالار پخش خواهند شد.

40 دف‌نواز در بالكن اول اركستر را در نواختن سمفوني همراهي مي‌كنند

انتظامي در ادامه افزود: طبق طراحي‌هايي انجام شده قصد دارم 40 دف‌نواز در بالكن اول حضور داشته باشند و اركستر را در اجرا همراهي كنند البته هنوز اين نوازندگان را انتخاب نكرده‌ام و نمي‌دانم اين اتفاق مي‌افتد يا خير.

سمفوني انقلاب آرام و عاشقانه است
رهبر مهمان اركستر سمفونيك تهران با بيان اينكه اين سمفوني آرام و عاشقانه است، اظهار داشت:بواسطه اينكه اثر انقلابي است همه انتظار دارند موسيقي كوبنده باشد اما بر خلاف تصور همه بسيار آرام و القا كننده پيام عشق است به طوري كه از همان ابتدا پيام عشق و صلح را هديه مي‌كند.

حضور برخي سازها اين اثر را متفاوت كرده است
خالق سمفوني اين فصل را با من بخوان در خصوص تفاوت اين سمفوني با ديگر آثارش گفت: سازهاي چوبي و مضرابي در اين اجرا نقش مهمي دارند و گروه كر غليظ‌تر از اجراهاي قبلي عمل مي‌كند به طوري كه در برخي قسمتها ديالوگ نيز مي‌گويند.همچنين از خواننده نيز در چند بخش مختلف استفاده شده است.
وي ادامه داد: سال قبل تصميم بر اين بود كه اركستر اكراين يا ارمنستان اين سمفوني را اجرا كنند اما امروز شاهد اين هستيم كه اركستر سمفونيك تهران در سطح قابل قبولي است كه توانايي اجراي هنر نوع موسيقي را در هر سطحي دارد.

دعوت انتظامي از همراهي همه هنرمندان در اجراي سمفوني انقلاب
انتظامي در پايان صحبت‌هاي خود گفت: من 30 سال تلاش كردم كه ثابت كنم موسيقي سرشار از عشق و عرفان است و نبايد جلوي آن گرفته شود.بر اين اساس از همه رسانه‌ها مي‌خواهم من را در اين اجرا تنها نگذارم.
وي ادامه داد: از همه هنرمندان خواهش دارم روز كنسرت با حضورشان به ما نيرو دهند كه اين پيام صلح را بهتر القا كنيم.

سمفوني انقلاب با حضور مسئولين رونمايي مي‌شود
در ادامه اين نشست بابك رضايي مديرعامل انجمن موسيقي گفت: سمفوني انقلاب 14 بهمن با حضور مسئولين و مديران ارشد نظام در تالار وحدت پرده‌برداري و پارتيتور آن به انتظامي تقديم و به شكل نمادين با اركستر اجرا مي‌شود.
وي ادامه داد: اجراي اين سمفوني كه جز برنامه‌هاي ستاد دهه فجر است 16 تا 19 براي عموم مردم خواهد بود.بر اين اساس پيش فروش بليت‌هاي اين برنامه از فردا در گيشه تالار وحدت آغاز خواهد شد و احتمالا چندگيشه ديگر هم به آن اضافه مي‌شود.

موسيقي نقش بسزايي در تحولات اجتماعي داشته است
رضايي در ادامه با اشاره نقش موسيقي در انقلاب گفت: موسيقي در طول انقلاب، قبل و بعد انقلاب و در زمان جنگ نقش عمده‌اي در تحولات اجتماعي داشته است.بعد از جنگ انتظامي يكي از نفرات خاص موسيقي بودند كه به اين مضامين پرداختند.ساخت سمفوني ايثار، خرمشهر و آثاري كه ايشان در فيلم‌هاي به ياد ماندني و جاويدان سينما در عرصه دفاع مقدس باقي گذاشتند نقش ايشان را نسبت به بقيه پررنگ‌تر مي‌كند و شايد يكي از دلايل انتخاب ايشان براي ساخت سمفوني انقلاب كارنامه موفقي بوده كه انتظامي داشته است و شايد از نظر ما ايشان بهتر مي‌توانست فضاي انقلاب و تحولات اجتماعي كشور را در اين 30 سال در ژانر موسقي به تصوير بكشند.

سمفوني انقلاب در كنار ديگر آثار مناسبتي منتشر مي‌شود
در پايان اين نشست اميرنيا مدير عامل بنياد رودكي گفت: تمام آثار مناسبتي كه در اين چند سال اخير در تالار وحدت اجرا شده‌اند ، منتشر خواهند شد.
وي ادامه داد: هم اكنون مراحل مربوط به انتشار اين آثار در مؤسسه رسانه‌هاي تصويري و ديگر مراكز در حال انجام است كه اميد داريم به زودي منتشر شوند.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 بهمن 1387 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سمفونی ای آرام و عاشقانه | موسیقی ما