برنامه یاد بعضی نفرات
 
پژواک صدایش در گوش مان است
گزارشی از مراسم گرامیداشت یاد «بسطامی»
پژواک صدایش در گوش مان است
موسیقی ما- مراسم گرامی داشت یاد ایرج بسطامی به مناسبت پنجمین سالمرگ این خواننده در واقعه زلزله بم شامگاه گذشته در تالار وحدت برگزار شد.
در این مراسم که به همت بنیاد بسطامی با حضور مهمانانی چون پرویز مشکاتیان، عزت الله انتظامی ، همایون خرم ، سید عباس سجادی ، خانواده بسطامی و علاقمندان به هنر موسیقی برگزارشد، جنبه های مختلف زندگی و آثار زنده یاد ایرج بسطامی مورد بررسی قرارگرفت.

پخش نماهنگ «یاد یاران» ویژه زندگی و آثار هنری ایرج بسطامی آغازگر برنامه بود و پس از آن خواهر زنده یاد بسطامی به روی صحنه آمد و ضمن خیر مقدم به مهمانان حاضر در سالن گفت : با گذشت پنج سال از درگذشت ایرج هنوز باورم نمی شود که او درمیان ما نیست و دیگر آوازی از او نمی شنوم،ایرج از مردم بود با مردم زیست و با مردم رفت، حرف زدن از او برای من سخت است.

پس از پایان صحبت های او روحانیان نماینده بنیاد ایرج بسطامی به روی صحنه آمد به حاضرین در سالن به خاطرحضورشان خیر مقدم گفت و پس از آن مرتضی گودرزی پژوهشگر موسیقی خراسان به روی صحنه آمد و قطعاتی از موسیقی محلی شمال خراسان را اجرا کرد.

هنرمند با رفتنش تازه جوانه می زند

جواد کراچی کارگردان ایرانی مقیم آلمان و یکی ازدوستان نزدیک بسطامی به عنوان نخستین سخنران به ری صحنه آمد و گفت : آنروز در اینجا به یاد عزیزی گرد هم آمدیم که دوران بازی های کودکی خود را در کوچه پس کوچه های بم سپری کرده بود و در جوانی به تهران آمد و به دنبال یادگیری موسیقی تمام ناملایمات را تحمل کرد؛در طول سالها رفاقت با شناخت نسبی که از ایرج بسطامی پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که او با تمام رنج های خود و دیگران زیسته بود و با همه نوع آدم زندگی کرده بود و صدای همه ما درون او بوده است و به عبارتی ایرج صدای جمعیتی را دورنی کرده و همه صداها را شنیده است.

وی در ادامه افزود : زلزله بم همه جا را ویران کردخیلی ها عزیزان و خانه و کاشانه های خود را ازدست دادند البته خانه و کاشانه را می توان از نو ساخت اما ایرج بسطامی را هرگز. زلزله سال 82 همه چیز را ویران کرد و با این ویرانی بم را به خاک سپردیم و بسطامی را نیز به یادها سپردیم.

کراچی پایان خاطرنشان کرد : آنچه تاریخ چنیدن ساله به من آموخته این است که اگر هنرمند چکیده رنج هموطنان خود باشد و هنر را ازآنها آموخته باشد نه اینکه می میرد بلکه با رفتنش تازه جوانه می زند،ایرج اگر از عشق می خواند عاشق می شد ، اگر از رنج می خواند رنج کشیده می شد و اگر از جدای ها می خواند پژواک صدایش در یادمان کوهها می پیچید و نجواگر صداها می شد.

پس ازپایان صحبت های این کارگردان گروه محمود فرهمند به روی صحنه آمدند و قطعاتی از آثار مشترک پرویز مشکاتیان و ایرج بسطامی را در ابتدا به صورت دونوازی تنبک و پیانو اجرا کردند و پس ازآن آخرین قطعه ازاین اجرای مشترک را با همراهی محمود فرهمند به صورت سه نوازی دف ، تنبک و پیانو برگزار کردند.

ازدست دادن هنرمندانی چون ایرج بسطامی فاجعه است

بخش دوم از بزرگداشت ایرج بسطامی پس از 20 دقیقه استراحت با سخنرانی پرویز مشکاتیان آغاز شد این نوازنده سنتور درخصوص توانایی ایرج بسطامی در آواز گفت : از توانایی های حنجره ای ایرج بسیار گفته ایم و گفته اند،نوشته ایم و نوشته اند اما نکته قابل توجه تعلق خاطر ما پس از دست دادن هنرمند، ادیب و بزرگی از اهالی هنر است که مسئله جدیدی نیست و متاسفانه بسیار ریشه ای است و البته نمی گویم که تنها خاص شرقی ها و ایرانی ها است در سایر نقاط دنیا هم توجه به هنرمند پس از مرگ اش امری متداول است.

وی در ادامه افزود : همیشه تمنا داشتیم و داریم که عزیزانی چون ایرج که ساده زیستند و بی پیرایه برای شما خواندند، نواختند و یا نوشتند را قدر بدانیم، ایرج بسطامی شاگردان بسیاری را در نقاط مختلف ایران تربیت کرده و ارتباطی ناگسستنی با بزرگان ادب و هنر داشت چیزی که برای یک هنرمند حیاتی است و هنرمندی که در حوزه موسیقی فعالیت می کند اگر با ادبیات آشنایی نداشته باشد توانایی نخواهد داشت.

این نوازنده سنتور در پایان گفت : ازدست دادن هنرمندانی که برای هنر و فرهنگ این سرزمین از جان گذشتند یک ضایعه نیست چراکه ضایعه دیر یا زود جبران خواهد شد بلکه به عقیده من یک فاجعه است به ویژه ایرج که هنوز جوان بود و جا برای کار بسیار داشت اما در همین مدت اندک هم خوش درخشید.

پس از پایان صحبت های مشکاتیان ،علیرضا مقدمی شاعری از اهالی بم به یاد ایرج بسطامی شعرخوانی کرد و پس از آن گروه یاران به سرپرستی محمد دلنوازی قطعاتی از ساخته های مشکاتیان را با آواز مجید حسین خوانی از شاگردان ایرج بسطامی اجرا کردند.
منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 دی 1387 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پژواک صدایش در گوش مان است | موسیقی ما