برنامه یاد بعضی نفرات
 
تکرار نوستالژی ها
گزارش اختصاصی موسیقی ما از اجرای ارکستر ملی؛
تکرار نوستالژی ها
موسیقی ما- علی اصغر رضوی: شب گذشته ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی به روی صحنه رفت. این اجرا که در آن سالار عقیقی و رشید وطن دوست خوانندگی آن را بر عهده داشتند، با 10دقیقه تاخیر در ساعت 10/21شروع شد. در این اجرا قطعاتی از کارهای قدیمی ارکستر ملی همراه با کارهایی جدید اجرا شدند. در بخش اول برنامه چند قطعه با خوانندگی رشید وطن دوست به زبان آذری اجرا شد. قطعات ساخته سلیمان علی عسگروف، جهانگیر جهانگیروف و واصل آوی گزل اف بودند که تنظیم آنها هم توسط علی اکبر قربانی انجام شده بود. بعد از آن با تشویش تماشاگران وطن دوست صحنه را ترک کرد تا ارکستر قطعه ای بی کلام را اجرا کنند. بعد از اجرای قطعه بی کلام با اشاره فخرالدینی سالار عقیلی به روی صحنه آمد که با تشویق مکرر تماشاگران مواجه شد. ار کستر ملی سه قطعه به یاد تو، معجزه و با شباهنگ را که به ترتیب ساخته اسفندیار رنجبر، محمود بهشتی زاده و مازیار حیدری بود با صدای سالار عقیلی اجرا کردند. تصنیف آخر به نام شباهنگ که بر روی شعر فریدون مشیری ساخته شده بود مورد توجه و تشویق تماشاگران قرار گرفت. بعد از آن ارکستر برای آنتراکتی 15 دقیقه ای صحنه را ترک کردند.
بخش دوم برنامه با آهنگی به نام «عزیز وطن» ساخته توفیق قلی خان اف و تنظیم علی اکبر قربانی شروع شد. سه تصنیف اول این بخش را نیز رشید وطن دوست اجرا کرد که مانند بخش قبلی خوش درخشید. به خصوص در اجرای تصنیف آیریلیق که مورد تشویق پیاپی حاضرین قرار گرفت. پس از آن وطن دوست صحنه را ترک کرد تا سه قطعه بی کلام توسط ارکستر اجرا شود. پس اجرای قطعات بی کلام با دعوت فخرالدینی بار دیگر عقیلی به روی صحنه آمد تا دو آهنگ دیگر را اجرا کند. آهنگ اول به نام «نمی دانم کجایی» ساخته علی تحریری و تنظیم شهرام توکلی که روی شعر سعدی (« خبرت خراب تر کرد جراحت جدایی») ساخته شده بود. آهنگ آخر این اجرا هم آهنگ معروف تیتراژ سریال امام علی(ع) به نام «کل صبح» بود که خود فخرالدینی آن را بر روی شعر عبدالقادر مراغه ای ساخته است. این آهنگ اولین بار توسط صدیق تعریف اجرا شده بود که سالار عقیلی هم به خوبی از پس اجرای آن برآمد مورد تشویق حاضران قرار گرفت. سپس پس از تشویق فراوان جمعیت حاضر و با ادای احترام فخرالدینی و عقیلی صحنه را ترک کردند. اما حاضران همچنان به تشویق خودشان ادامه دادند تا بار دیگر فخرالدینی همراه با رشید وطن دوست به روی صحنه آمدند تا تصنیف آیریلیق را دوباره اجرا کنند. پس از اجرای این آهنگ که به صورت افتخاری برای بار دوم اجرا شده بود با ادای احترام فخرالدینی و وطن دوست صحنه را ترک کردند. اما تماشاگران همچنان به تشویق خودشان ادامه می دادند و خواستار اجرای تصنیف دیگری توسط سالار عقیلی بودند. بار دیگر فخرالدینی همرار با عقیلی به روی صحنه آمدند و آهنگی با نام دختر کولی را اجرا کردند که حاضرین را به وجد آورد. بعد از اجرای این آهنگ نیز حاضران همچنان به تشویق خود ادامه می دادند و خواستار اجرای آهنگ «ای ایران» بودند. فخرالدینی با ادای احترام به حاضران ارکستر را آماده کرد تا این آهنگ را اجرا کنند. با شروع ارکستر به نواختن آهنگ « ای ایران» حاضران همگی از جای خود بلند شدند و اجرای آهنگ را ایستاده دنبال کردند. در بعضی از فراز ها هم حاضری سالن با سالار عقیلی هم خوانی می کردند. در آخر این آهنگ که خود فخرالدینی نیز از اجرای آن به وجد آمده بود به طرف حاضران برگشت و حاضران را برای فراز آخر اجرا ( در راه تو کی قابلی دارد این جان ما ) راهنمایی می کرد. بعد از تمام شدن این آهنگ ارکستر را بی امان تشویق می کردند.

حاشیه:
تمام صندلی های سالن پر شده بودند و در ورودی تالار وحدت نیز بازار سیاه برای خرید و فروش بلیت ها راه افتاده بود.
بر خلاف آن چه انتظار می رفت از بزرگان موسیقی تنها روشن روان (آهنگ ساز) و حافظی (نوازنده تار) در سالن حضور داشتند.
حضور بعضی از نوازنده های خارجی که در بخش بین الملل جشنواره شرکت کرده بودند نیز به چشم می خورد.
با آن که محل اسقرار خبرنگاران در جایگاه ویژه بود اما به علت زیاد بودن تعداد خبرنگاران بعضی از آن ها با مشکل کمبود جا و نبودن محل اسقرار خوب مواجه شده بودند.
وضعیت صدابرداری و نور پردازی تالار وحدت نسبت به باقی مکان های اجرای جشنواره بهتر بود.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 آذر 1387 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تکرار نوستالژی ها | موسیقی ما