Manou Sarmast مانو سرمست اسحاق انور
كلیدر بدون صداي دولت‌آبادی اجرا می‌شود
گزارشی از نشست خبری كنسرت مشترك حسين عليزاده و محمدرضا درويشي؛
كلیدر بدون صداي دولت‌آبادی اجرا می‌شود
موسیقی ما- حسين عليزاده و محمدرضا درويشي در نشست خبري كنسرت مشترك خود، از ويژگي‌هاي اين كنسرت سخن گفتند.در نشستي رسانه‌اي كه صبح امروز با حضور حسين عليزاده نوازنده تار و آهنگساز، محمدرضا درويشي آهنگساز، هوشيار خيام نوازنده پيانو، بابك رضايي مدير عامل انجمن موسيقي و بهرنگ تنكابني سردبير مجله فرهنگ و آهنگ در خانه هنرمندان ايران برگزار شد، تنكابني در خصوص كنسرت مشترك عليزاده و درويشي گفت: طرح برگزاري اين كنسرت اواخر بهمن سال گذشته انجام داديم كه به دنبال آن قرار است اين اجرا 6 و 7 دي به همراه بخش زهي اركتر سمفونيك ناسيونال اوكراين در تالار بزرگ كشور برگزار مي‌شود.

*درويشي: كليدر بدون صداي دولت‌آبادي اجرا مي‌شود
محمدرضا درويشي آهنگساز در خصوص چگونگي اين اجرا گفت: در بخش اول اين كنسرت موسيقي رمان كليدر را كه در 8 قطعه ساخته‌ام اجرا خواهيم كرد كه البته در زمان توليد آن را با صداي محمود دولت آبادي ضبط كردم كه قرار شد به صورت يك مجموعه در قالب 2 سي دي منتشر شود اما در اين كنسرت بدون صدا اجرا خواهد شد.
اين آهنگساز ادامه داد: بعد از كنسرت آلبوم كليدر كه براي 40 سال زهي ساخته‌ام را در بازار موسيقي منتشر مي‌كنم.وي با بيان اينكه اين موسيقي براي من خاص است، افزود: هر آهنگسازي همه كارهايش را دوست دارد ولي دوست داشتن من نسبت به اين موسيقي طور ديگري است. من آن را با جان نوشته‌ام هر چند كه از نگاه خودم تلخ‌ترين كاري است كه تاكنون نوشته‌ام.اين آهنگساز ادامه داد: شايد اين موسقي سختي براي شنيدن عام باشد چرا كه 95 درصد آن با تم‌هاي پايين است و به عنوان يك موسيقي كنسرت جنبه نمايشي ندارد و در مقابل جنبه دروني بودن آن زياد است.

* كليدر به درازاي تاريخ است

اين پژوهشگر موسيقي با بيان اين كه كليدر به درازاي همه تاريخ است، اظهار داشت: پوسته اصلي قصه كليدر شخصيت‌ها هستند كه من براي ساخت موسيقي با اين پوسته كاري نداشتم بلكه به سراغ معني آن رفتم چرا كه به عقيده من معني كليدر فقط در شخصيت گل محمدخلاصه نمي‌شود.

روحم تحت تأثير عبدالقادر مراغه‌اي است
اين آهنگساز با اشاره به تاثيرپذيري از عبدالقادر مراغه‌اي در ساخت آثارش گفت: روحم تحت تأثير عبدالقادر مراغه‌اي است و اين تأثير پنهان روي همه وجنات نيز به چشم خواهد خورد.بر اين اساس حتما در موسيقي هم تأثيري دارد كه البته آشكار نيست به جز يك آوازي كه براي آتش سبز بر روي صداي همايون شجريان ساختم، هيچ كار ديگري تحت تاثير مراغه‌اي نيست.

*عليزاده: نام عصيان را براي روحيه آن زمانم روي قطعه گذاشتم
در ادامه اين نشست حسين عليزاده در خصوص سه قطعه اجرايي خود در اين كنسرت گفت: عصيان ،ني‌نوا و تركمن را در اين كنسرت به همراه اركستر زهي ناسيونال اجرا خواهيم كرد.وي در توضيح قطعه عصيان افزود:بيش از 23 سال پيش عصيان را بعد از ني‌نوا در برلين ساختم كه ابتدا اين قطعه را براي اركستر زهي گيتار و سازهاي كوبه‌اي ساختم كه بعدا به هارپ تغيير كرد و در نهايت آن را در اين اجرا به پيانو تغيير دادم.
اين نوازنده تار بيان داشت:عصيان نامي است كه من براي روحيه آن زمان خودم روي اين قطعه گذاشتم و ظاهرا يك حس و حال غربي‌تري در آن زمان پيدا كردم.

* مي‌خواستم عصيان از قطعات «وزيري» مهم‌تر باشد
عليزاده با بيان اينكه تمام قطعاتم مثل بچه‌هايم هستند، اظهار داشت، تمام قطعاتم خصوصيات خودشان را دارند اما عصيان از جمله قطعاتي بود كه مي‌خواستم مهمتر از قطعاتي باشد كه كلنل وزيري براي تار نوشته است البته من چند سال پيش قصد اجراي آن را داشتم اما امكانش فراهم نشد.وي با اشاره به عدم فراهم بودن شرايط مناسب براي اجراي چنين قطعاتي گفت: اركستر مديريت و رهبري مي‌خواهد كه اين عوامل مثبت را به نيرويي در راستاي هدف تبديل كند و ما به اميد آن روزي هستيم كه همه آثار در ايران اجرا شود.

* عصيان با كاركتري جديدتري اجرا خواهد شد

عليزاده بيان داشت: سال گذشته كه ني‌نوا توسط اركستر زهي پارسيان اجرا شد با هوشيار خيام آشنا شدم كه آشنايي خوبي با يك آهنگساز جوان بود چون فكر كردم هوشيار جوان پر نيرو و انرژي است كه بايد روي اين قطعه كاري انجام دهد و از آنجايي كه پيانيست است پيانو را جايگزين هارپ كردم. بر اين اساس عصيان با كاركتري جديدتري اجرا خواهد شد.

* ني‌نوا را به دليل خاطره‌انگيز بودنش اجرا مي‌كنيم
اين آهنگساز در خصوص قطعه ني‌نوا گفت: اين قطعه يك روايت خيلي صادقانه و با احساس از دوره خودش اعم از جنگ و شرايط سخت جامعه بعد از انقلاب است و شايد يكي از حركت‌هايي است كه تمام اين مسائل به زبان موسيقي بيان شده و بر اين اساس مردم آن را پذيرفتند.وي ادامه داد:به واسطه خاطره‌انگيز بودن اين قطعه آن را در اين كنسرت اجرا مي‌كنيم.

* تركمن الهامي از آوازهاي تركمن است
به گزارش فارس،در ادامه اين نشست عليزاده با اشاره به قطعه تركمن گفت: تركمن از يكي از بچه‌هاي من با چشم و ابروي متفاوت ‌است و من در آن تجربه خاصي در نوازندگي تار داشتم.وي ادامه داد: تركمن قطعه‌اي است كه خاطراتي را پشت سر خودش دارد و از نظر تكنيك سه تار برجسته است.به نظرم تركمن الهامي از آوازهاي تركمن است.اين نوازنده تار درباره همكاري با مسعود شعاري در اين كنسرت گفت:يكي از اتفاقات بسيارخوبي كه مي‌شود رخ داد همكاري و همسازي با همه همكاران است. در زماني كه من قطعه تركمن را ساختم شعاري خوب اين قطعه را مي‌نواخت بر اين اساس براي اجراي اين قطعه با هم به روي صحنه مي‌رويم.

*اجرا با ديگر اركسترها ارتباط فرهنگي ايجاد مي‌كند

عليزاده در خصوص اجرا با اركستر غير ايراني افزود:نبايد براي اجرا از اين ديد نگريست كه اركستر ايراني و يا غير ايراني است بلكه نكته مثبت اين است كه يك ارتباط فرهنگي ايجاد مي‌شود.وي ادامه داد: تمامي آثاري را كه دولت سفارش مي‌دهد در خارج از كشور ضبط مي‌شود و علت اين مسئله را بايد از دوات و ارشاد پرسيد.

* اجراي سپيده بدون شجريان لطفي ندارد
اين نوازنده تار در خصوص اجراي لطفي در جشنواره موسيقي فجر و عدم حضور خود در اين جشنواره گفت:لطفي مي‌خواهد سپيده را اجرا كند اما بدون صداي شجريان حال و هوايي ندارد اما باز هم اين اجرا رنگ ديگري دارد.
وي ادامه د اد: لطفي هرچه مي‌گويد مربوط به سياست‌هاي خودش است واو بايد مسئوليت گفته‌هايش را داشته باشد. لطفي تازه از راه رسيده و دوست دارد زياد در جامعه باشد و ما همه او را دوست داريم .ايشان به اين نتيجه رسيدند از طريق كنسرت و اين حضور داشته باشد.وي به جشنواره موسيقي فجر اشاره كرد و گفت:در مورد جشنواره فجر چون ممكن است سياسي باشد ،خودمان را سانسور مي‌كنيم. من و امثال او يكي از كساني بوديم كه در موسيقي انقلاب را بوجود آورديم.عليزاده با بيان اين مطلب كه پيش‌تر موسيقي ايراني از جوانب تاريخي، فرهنگي و... خارج و جنبه سرگرم كننده داشت ،افزود: سال‌هاي 55-54 گروه‌هاي موسيقي كه سردمدارشان عارف ، شيدا بود كه همراه با حركت‌هاي اجتماعي جامعه را درك مي كند.وي افزود:اينكه هر روزي لطفي درمورد موسيقي سخن مي گويد ،مانيفيست موسيقي ايران نيست .در طول اين 20 سال براي ارتقاي موسيقي سختي كشيديم و ايستاديم تا بتوانيم موسيقي را حفظ كنيم .

* استاد براي ديگران نسخه ننويسند
اين آهنگساز در ادامه گفت:متأسفانه سياستگذاري هاي دولتي از اين طرز فكر حمايت نكرد و سفارشي شد و حالا كه استاد لطفي مي‌خواهند آثار برجسته شان را اجرا كند دستشان درد نكند اما براي ديگران نسخه ننويسند.
* موسيقي بايد در تمام سال جريان داشته باشدوي افزود:من درتمام اين سالها فعال بودم و در جشنواره موسيقي فجر، هنرستان، خانه موسيقي و همه جا كه باعث ارتقاي موسيقي مي شد تلاش كردم اما موسيقي ميراث فرهنگي ماست و نمي‌توانيم به خودمان اجازه دهيم كه يك بار در سال به آن توجه كنيم و تمام بودجه‌ها را به آن اختصاص دهيم وهر كه در آن مدت اجرا دارد امتياز خاصي داشته باشد،كه به نظر من امتياز اداري است. موسيقي بايد در تمام سال جريان داشته باشد و موسيقي‌هايي كه در فجر اجرا مي‌شود به هيچ وجه متمركز به موسيقي نيست.
اين آهنگساز با بيان اين مطلب كه در دنيا فستيوال زياد است ،گفت:جشنواره موسيقي فجر سياسي است تا هنري .اگر جشنواره موسيقي فجر سياسي است، آثار سياسي اجرا شود كه به نظر سپيده اجرايش سياسي است تا هنري.
وي افزود: در گذشته آثاري از روي جان براي انقلاب نوشتيم، اما حالا فقط سروده‌هايي كه مربوط به ما نيست ،مهر ارشاد اسلامي را مي‌خورد و به عنوان سرودهاي مردمي و اجتماعي ناميده مي‌شود.عليزاده با اشاره به موسيقي فيلم‌هايي كه ساخته است، تصريح كرد: من به تجربه‌اي رسيدم كه موسيقي‌اي را ارائه كنم كه خودم دوست دارم و در زماني كه مي‌خواهم آن را اجرا كنم.
وي ادامه داد: در فيلم‌ها همدلي و در كنار هم بودن بيشتر بود. «علي حاتمي» در «دلشدگان» به عنوان كارگردان در رأس قرار داشت ولي مثل پروانه دور ما مي‌چرخيد. در «زير تيغ» از اين همدلي بغضم گرفت. متأسفانه درجامعه كنوني و تهران به عنوان پايتخت، پاساژي شده كه بايد رد شود و محل ديدار و برخورد نيست. سينما اين امكان و تجربه را بيش از موسيقي دارد كه اگر من از موسيقي سنتي مي‌‌آيم، ولي دستم در موسيقي فيلم باز بود.
وي درباره جايگاه موسيقي پاپ در ايران گفت:موسيقي پاپ در غرب ارزش‌هايي كاملا معنوي و هنري خودش را دارد و بهترين و تلخ‌ترين اتفاقات جامعه از اين طريق عرضه مي شد ،در ايران موسيقي چه از نوع لس آنجلسي و ايراني ، محتوا موسيقي و شعر يكي است.
عليزاده ادامه داد: بازسازي در ايران حالت ارتجاعي دارد كه من آن را دوست ندارم. در اين اجرا هركس قطعات خودش را اجرا مي‌نوازد. بازسازي آثار با ارزش خوب است و من خيلي دوست دارم ولي اگر آن حال و هوا نباشد خوب درنمي‌‌آيد.

رضايي مدير عامل انجمن موسيقي با اشاره به نقش انجمن موسيقي ،گفت:در شكل‌گيري و سازماندهي اين برنامه بخشي از آرزوهاي ما در انجمن ،انجام يك كار بزرگ با اساتيد موسيقي است،تحقق مي‌يابد. از 3 سال پيش ما سعي كرديم فضا و جو انجمن را با ديدگاه‌هاي آدم‌هاي جديدي سازماندهي كنيم .شايد اين ارتباط انجمن موسيقي با نهادها ماحصل اين اتفاق بوده است.
وي ادامه داد:انجمن در جايگاه وظيفه تلاش كرد از نظر مقدمات اجرايي كمك كند باتلاش جبهه فرهنگ و آهنگ اين اتفاق بزرگ به نتيجه برسد.
رضايي با بيان اين مطلب كه از نظر مالي تمام توان كار شده است،گفت: تا از اين برنامه‌ها نباشد ، خيلي از گله‌هاي در حال حاضر و مشكلات بزرگ اركسترها رفع نمي‌شود.بايد اين حركت‌ها صورت گيرد و بزرگان موسيقي آثارشان اجرا شود و مسير را به سمتي ببريم كه از پتانسيل‌‌هاي خودمان بهره ببريم. حوزه هنر و موسيقي در مرز نمي‌گنجد.

هوشيار خيام نوازنده پيانو نيز در اين نشست گفت: موقعي كه عليزاده به من اين شانس را براي عصيان دادند ، از تنظيم براي پيانو شروع شد.عليزاده در همين قطعه خيلي اجازه حركت داد و من را تشويق كرد.
وي افزود:اتفاق دروني من با عصيان اين بود كه در برلين زندگي مي‌كردم و عصيان هم در برلين نوشته شد. نگاه ساز پيانو خيلي متفاوت است.تنظيم تركمن براي پيانو تنها شروع شد و من آلمان بودم كه اولين طرح‌هاي تركمن براي پيانو درآمد.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : شنبه 16 آذر 1387 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.