برنامه یاد بعضی نفرات
 
انقلاب در همه عرصه‌ها خلاقيت آفريد
نشست خبری محمدرضا لطفی امروز صبح برگزار شد
انقلاب در همه عرصه‌ها خلاقيت آفريد
موسیقی ما- بنابراین گزارش در نشست خبري كه صبح امروز با حضور محمدرضا لطفي و بهراد توكلي مدير برنامه‌هاي كنسرت لطفي در موسسه آواي شيدا برگزار شد؛ لطفي در خصوص كنسرت خود در جشنواره موسيقي فجر گفت: كنسرت ما بيست و چهارم و بيست و پنجم آذر در بخش ويژه جشنواره اجرا خواهد شد كه در آن قطعات آثار اوايل انقلاب از جمله سپيده كه بعدها به بشارت معروف شد و بانگ ني براساس شعري از سايه را اجرا خواهيم كرد.
وي ادامه داد: انتخاب اين قطعات به منظور زنده كردن خاطرات مردم است بر اين اساس ترجيح دادم با بازسازي آنها را خوانندگان جوان اجرا كنم .به طوري كه در اين كنسرت محمد معتمدي قطعه سپيده و عليرضا شاه‌محمدي بانگ ني را خواهد خواند و اميدوارم با اين بازسازي بتوانيم براي اولين بار اجراي آنها را بصورت تصويري نيز منتشر كنيم چرا كه اينها بخشي از خاطره مردم ايران است كه نسل‌هاي جديد بايد با شنيدن آنها در حال و هواي زمان انقلاب قرار بگيرند.
بهراد توكلي نيز درخصوص اين كنسرت گفت: 24 آذر همنوازان شيدا، سپيده و چاوش 6 و 25 آذر نيز بانوان شيدا بانگ ني و چاوش 8 را اجرا خواهند كرد كه در هر دو كنسرت استاد لطفي در بخش اول به بداهه نوازي برپايه ملودي‌هاي دوران انقلاب مي‌پردازد.
در ادامه لطفي در خصوص ملوديهاي دوران انقلاب افزود: تلاش من بر اين است كه تم‌هايي را كه برگرفته از حضورمان در شرايط انقلاب است را با يك خط سير مشخص بصورت تك‌نوازي ارائه كنم كه البته در اين كنسرت برخي از اين تم‌ها را با شعرهايي از خودم بصورت دكلمه و يا آوازي اجرا خواهم كرد.

درخواست لطفي از اجراي آثار انقلابي بزرگان موسيقي
در ادامه اين نشست لطفي در خصوص عدم اجراي اين قطعات با گروه شيداي سابق گفت: اجرا با همان خوانندگان و نوازندگان كار دشواري است براين اساس كاري كه ما هم‌اكنون ارائه مي‌دهيم برخورد جديدي است كه احساسات جوانان امروز را تحريك مي‌كند.
وي با بيان اينكه من اين اجرا را به فال نيك مي‌گيرم، اظهار داشت: اميدوارم آثار ديگر آهنگسازان از جمله عليزاده و مشكاتيان و شعارهايي كه مردم در راهپيمايي‌ها سرمي‌دادند با توجه به برنامه‌ريزي مناسب در جشنواره موسيقي سال آينده توسط گروههاي مختلف اجرا و بصورت صوتي و تصويري در قالب يك مجموعه كامل منتشر شود تا به گوش نسل‌هاي آينده برسد.

يكي از آرزوهاي من حضور گروه عارف و شيدا در كنار جوانان است
لطفي درباره اجراي آثار دهه انقلاب با خوانندگان جوان گفت: در طول تمريناتي كه داشتم به اين نتيجه رسيدم اجرا و قدرت اين نوازندگان بيشتر از آن‌چيزي است كه در آن سالها اجرا شده است و تفاوتش در اين است كه آنها در شرايط آن زمان اين قطعات را اجرا كرده‌‌اند درحاليكه نوازندگان جوان من با وجود اينكه در آن شرايط حضور نداشتند اين قطعات را اجرا خواهند كرد.ژ
وي ادامه دا: من يكي از آرزوهايم اين بود كه تمام بچه‌هاي عارف و شيدا حضور داشتند و گروههاي جوان نيز در كنار آنها قرار مي‌گرفتند و اين قطعات را اجرا مي‌نمودند اما شرايط اجازه نمي‌دهد و جمع كردن آن شيداي سابق كار سختي است.

شب نورد و آزادي را بعد از تشييع جنازه شهيد نجات‌الهي ساختم
وي با اشاره به نگاه شخصي خود به آثارش بيان داشت: هر هنرمندي آثارش همانند فرزندانش مي‌ماند و كارهايي كه من ساختم همه با حوادث اجتماعي آن زمان كه در حال رخ دادن بود ،توام شده بود بطوريكه شب‌نورد و آزادي را بعد از تشييع جنازه شهيد نجات‌الهي ساختم.

به حضورم در دوران انقلاب افتخار مي‌كنم
وي با اشاره به دوران انقلاب اسلامي گفت: من افتخار مي‌كنم در يك واقعه به اين عظمت به نام انقلاب حضور داشتم و در خيابانها بودم .انقلاب چيزي نيست كه هر روز در دنيا اتفاق بيفتد و من به اين واسطه اين را براي خودم شانس مي‌بينم كه تجربه انقلاب را شخصي لمس كرده‌ام.

انقلاب در همه عرصه‌ها خلاقيت آفريد
در ادامه اين نشست لطفي با اشاره به افزايش خلاقيت هنرمندان در دوران انقلاب گفت: در آن زمان گرافيك، موسيقي ، شعر و ادبيات به پيشرفت بالايي رسيد به طوري كه در زمينه موسيقي در من، عليزاده، مشكاتيان، شجريان و ديگران خلاقيت‌هاي زيادي ايجاد شد و من معتقدم انقلاب باعث ايجاد اين همه خلاقيت در بين هنرمندان و شاخه‌هاي هنري شد.

جشنواره موسيقي از فيلم و تئاتر ضعيف‌تر است
اين نوازنده تار درخصوص اجرا در جشنواره موسيقي فجر بيان داشت : با توجه به بررسي‌هايي كه در اين مدت انجام دادم به اين نتيجه رسيدم كه جشنواره موسيقي در قياس با جشنواره سينما و تئاتر فجر بسيار ضعيف‌تر است و اهل موسيقي بخصوص موسيقدانان حرفه‌اي در آن مشاركت نداشته‌اند در حاليكه ما بايد از اين ده روز براي پيشبرد موسيقي بخوبي استفاده كنيم .
وي ادامه داد: مشكل ما اين است كه در جشنواره هاي تئاتر و سينما بزرگاني چون انتظامي و نصيريان همانند جوانان در فستيوال شركت مي‌كنند اما من نمي‌دانم چرا موسيقيدانان برجسته در چنين جشنواره موسيقي شركت نمي‌كنند.
لطفي بيان داشت: من از تمام برگزار كنندگان جشنواره و تمام وزارتخانه‌هاي فرهنگي مي‌خواهم كه جشنواره موسيقي فجر را به عظمت جشنواره فيلم برسانند.همچنين از موسيقدانان هم مي‌خواهم از چنين امكاني براي معرفي موسيقي و بازتاب آن در ايران و جهان تلاش كنيم و فضايي فراهم نماييم كه هنرمندان كشورهاي ديگر كه اشتياق اجرا در ايران را دارند در اين جشنواره حضور يابند .به عقيده من با كنار كشيدن حرفه‌اي‌هاي موسيقي هيچ اتفاقي در اين زمينه نمي‌افتد.
لطفي با اشاره به جشنواره سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته تالار بزرگ كشور در طول ده شب تنها به كنسرتهاي پاپ اختصاص داشت البته من مخالف پاپ نيستم اما وقتي حرفه‌ها كنار مي‌كشند كل برنامه‌ها مختص پاپ مي‌شود در حاليكه بايد با برنامه‌ريزي مناسب و سفارش دادن از ماهها قبل گروههاي مختلف در هر ژانري به اجرا بپردازند.
سرپرست گروههاي شيدا افزود: اميدوارم همه موسيقيدان حرفه‌اي سال آينده اثرهاي جديدي بسازند و در اين ده روز اجراهايي را به صحنه ببرند.

درخواست لطفي براي تعيين استراتژي در موسيقي
اين نوازنده تار با اشاره به حضور موسيقي‌هاي پاپ در كشور گفت: بعضي از طرفداران پاپ و هنرمندان اين عرصه فكر مي‌كنند موسيقيدان‌هاي ايراني با فعاليت‌هاي پاپ در ايران مخالفند و يا فكر مي‌كنند موسيقي ايراني مقابل پاپ قرار گرفته و يا برعكس در حاليكه چنين نيست و اين مردم هستند كه تصميم مي‌گيرند چه نوع موسيقي‌هايي گوش كنند. اما من از حاكميت جمهوري اسلامي عاجزانه تقاضا مي‌كنم براي فرهنگ كلي موسيقي ايران زمين يك استراتژي تعيين شده داشته باشد كه به يك ميزان موسيقي پاپ، ايراني، كلاسيك و نواحي فعاليت داشته باشند چرا كه تعادل مهمترين دستاورد انسان است.
وي ادامه داد: به عقيده من جامعه‌اي كه متنوع است موسيقي‌هاي متنوع نير نياز دارد .من خودم به شخصه حاضر نيستم مدام سه‌تار و موسيقي ايراني گوش كنم بلكه در كنار آنها موسيقي پاپ، جاز، كلاسيك نيز گوش مي‌كنم چرا كه بعنوان يك موسيقي‌دان بايد در جريان تمام اتفاقات موسيقي كشور قرار بگيرم.

اجراي چاووش در شهرستانها
در ادامه لطفي درخصوص اجراي اين برنامه در شهرستان‌ها گفت: اگر زودتر براي اجرا در جشنواره برنامه‌ريزي مي‌كردم قطعا ابتدا در شهرهايي كه حركت‌هاي اجتماعي دوران انقلاب از آنجاها زودتر شروع شد اين كنسرت را برگزار كردم چرا كه فرهنگ بايد در همه شهرها در گردش باشد و اين عادلانه نيست كه ما تمام برنامه‌ها را در تهران برگزار كنيم.

سهراب نامه را اجرا خواهم كرد
لطفي در ادامه اين نشست به جنب و جوش جوانان بعد از حضورش در ايران گفت: بواسطه اجراهاي من با جوانان در اين عرصه هم جنب‌وجوشهايي صورت گرفته چرا كه بعد از كنسرتهايم ارسال سي دي و آثار جديد از سوي جوانان براي من يك دفعه افزايش يافت بطوريكه در حال حاضر اثري از يك آهنگساز جوان به دست من رسيده كه بعد از اين كنسرت مي‌خواهم آن را اجرا بكنم.
وي با اشاره به نام اثر گفت: سهراب‌نامه براساس اشعاري از سهراب سپهري نام اين اثر است كه گروه در اجراي بعدي با تنظيم و نگاه آن جوان آن را اجرا خواهد كرد. همچنين دو هفته پيش مظفر شفيعي يكي از كارهايش را براي بازشنوي به من ارائه داد.به نظر من اينها اتفاقات خوبي است.

گروههاي سه‌گانه شيدا هر سال به روي صحنه مي‌رود
اين نوازنده تار درخصوص برنامه‌هاي گروههاي سه‌گانه شيدا گفت: ما تمام تلاشمان اين است كه با گروههاي سه‌گانه شيدا هر ساله برنامه‌هايي را براي موسيقي جدي ايراني داشته باشيم.براين اساس گروهها به سختي تمرين مي‌كنند.
وي ادامه داد: ما هميشه در اين تلاش بوده‌ايم كه تعداد برنامه‌ها را زيادتر كنيم و در اين برنامه‌هاي زياد خواننده‌هاي جديدي كه توانايي كار هنري را دارند را در طول سال به گروه اضافه كنيم.همچنين در كنار برنامه‌هايمان انتشار كارهاي تصويري را افزايش داده‌ايم بطوريكه تا اواخر اين ماه آلبوم كنسرت گروههاي سه‌گانه شيدا منتشر خواهد شد.

لطفي در جشنواره موسيقي فجر سخنراني خواهد كرد
در ادامه اين نشست بهراد توكلي با اشاره به ديگر برنامه‌هاي لطفي گفت: ايشان 25 آذر ساعت 11 در تالار وحدت در خصوص موسيقي و تحولات اجتماعي سخنراني خواهد كرد .همچنين 28 و 29 آذر 2 و 3 دي‌ماه در در تالار فخرالدين اسعد گرگاني شهر گرگان نيز به همراه گروههاي شيدا اجرايي خواهد داشت كه البته يك بخش به بداهه نوازي و يك بخش هم به گروه‌نوازي اختصاص دارد.
توكلي در پايان با بيان اينكه كنسرت لطفي به صورت مستقل در جشنواره موسيقي فجر برگزار مي‌شود، گفت: اين برنامه نيز همانند برنامه‌هاي قبلي با استانداردهاي كيفي موسسه آواي شيدا كه هميشه برگزار كننده كنسرتهاي استاد لطفي بوده برگزار خواهد شد و بليت‌هاي اين كنسرت نيز در سايت‌هاي فروش جشنواره در اختيار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 آذر 1387 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

زنده باد استاد لطفی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود انقلاب در همه عرصه‌ها خلاقيت آفريد | موسیقی ما