برنامه یاد بعضی نفرات
 
یکشنبه 11 مرداد 1394 - 16:16

بد نیست صحبت های دوست عزیزمون رضا رو هم در مورد این ترک بدونید.

اولین چیزی که موقع گوش دانِ تراک واسه همه تازگی داره تحریرای “چنگِ” محسن چاوشی هست ، که به ۲ شکل مختلف اجرا شده. تنالیته یا گامِ ملودی در مُدِ “دو دیز مینور تئوریک یا c# minor هست ، توی تحریرِ اول از نُتِ B تا نتِ C# رو به صورت چنگ تحریر میزنه و این شامل چهار یک پرده و دو نیم پرده میشه که برای صداهای تنور یا باریتون مثل تمرین عادی سلفژ هست ولی برای صداهای باس این تحریرا کمی سخت تر هست، اینکه بتونی احساسِ ملودی رو حفظ کنی و بهش با این تکنیک، زیبایی ببخشی کار ارزشمندی هست. اما نکته ی مهمش اینه که وقتی میرسه به ” از اتفاقِ ظاهرا ساده” شنونده فکرشو نمی کنه که الان همچین حرکتی قراره روی نت ها انجام بشه.. این غافلگیریِ زیبا، یعنی ملودی حرفایی برای گفتن داره.
قسمت دومِ تحریر وقتی به ” می خندمُ از خنده می ترسم” میرسه این حرکت روی نت های تنالیته کمی متفاوت میشه و به جای ۶ حرکت ، ۴ تا چنگ از نتِ A یا همون “لا” تا نتِ دو دیز یا همون C# انجام میشه که این بار نت اولِ تحریر رو یک و نیم پرده پایین میاره و بعد از اون مثل قبلی میشه و گام رو طی می کنه.. این فاصله ی اولِ یک و نیم پرده ای فضای خیلی خوبی به ملودی میده و به نوعی جذابیتِ تحریرِ قبلی رو تکمیل می کنه. اینجا هم شنونده فکرشو نمی کنه که همچین فضایی رو تجربه می کنه و این عالیه.ملودی تا همینجا یک امضای مخصوص به خودش رو پیدا کرده.
اما کار جالبی که تو این قطعه انجام شده تغییر تنالیته یا همون تنولاسیون هست، حتما شما هم وقتی دارید به آخرِ ملودی گوش میدید یک چیزی براتون غیر عادی هست ، این دقیقا همون تغییر گام هست که معمولا گوش رو میزنه و اگه بخوان این کار رو انجام بدن توی موسیقی میانی کم کم فضا رو بر می گردونن، ولی جنابِ چاوشی بلافاصله ۲بار تنولاسیون رو انجام دادن و هر بار یک پرده گام رو بالا بردن .
حرتی که خیلی به ندرت توی موسیقی پاپ و اون هم به این شکل انجام میشه..اگه به صورت لایو بتونی این کار رو انجام بدی قطعا یک خواننده ی حرفه ای هستی ولی خب داخل استودیو رو ما خبر نداریم که چند بار این حرکت انجام میشه تا به ثمر برسه و گوشِ شنونده رو نزنه..تجربه ی بالایی میخواد این کار و به این سادگی ها نیست که یک دفعه یک پرده کار رو بالا ببری و این باعث نشه که شنونده بزنه تراکِ بعدی!
در کل کارِ خوبی بود و چون یه نکاتی جدیدی توی ملودیش بود دوست داشتم اونارو با شما به اشتراک بذارم. هدفِ تراک ملودی محور بودنش بود که در این صورت نقش تنظیم از نظرِ حسی خیلی بالا میره و بهنود فدوی هم کارشو خیلی خوب انجام داد..زیر صداهای بسیار خوبی توی تنظیم وجود داره که کاملا حس کارو نگه میداره و حتی به اوج میبره.
نویسنده:رضا چاوشی نیوز

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



افزودن یک دیدگاه جدید | موسیقی ما