برنامه یاد بعضی نفرات
 
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:58

لطفا همه بخوانند.
سرآغاز
محسن چاووشی و رضا صادقی دو خواننده محبوب ایرانی هستند که بی شک باید از آنها به عنوان پرطرفدارترین خوانندگان پس از انقلاب در عرصه پاپ نام برد. شاید مقایسه این دو خواننده با هم کار درستی نباشد، اما به هر حال در همه جای دنیا و در همه زمینه ها بین دو شخصیتی که بین مردم محبوب شده اند مقایسه هایی صورت می گیرد.ما در این مطالب قصد بی احترامی به هیچ خواننده ای را نداریم و فقط مجموعه ای از فعالیت های این دو هنرمند ارزشمند را آورده ایم.

شروع فعالیت هنری
محسن چاووشی: او کارش را به صورت غیر مجاز شروع کرد و با پخش آهنگ هایش در فضای اینترنت توانست خود را به مردم بشناساند.شروع کار او همکاری با محسن یگانه و حامد هاکان بود. از بارزترین ویژگی های آهنگ های این سه خواننده ،معرفی نام خواننده در ابتدای آهنگ بود که بعد ها مد شد.
رضا صادقی: او قبل از محسن چاووشی شروع به کار کرد و در همان سنین نوجوانی آلبوم هایش در بندرعباس پخش شد.شاید آن آلبوم های قابل دفاعی برای یک جوان تازه کار نباشند اما شروع خوبی برای فعالیت های رضا صادقی بود.
شناخته شدن توسط مردم
محسن چاووشی: با آهنگ های نشکن دلمو و خودکشی ممنوع توانست مشهور شود.
رضا صادقی: خود را با آهنگ های مشکی رنگ عشقه و فراموش به مردم معرفی کرد.
مقایسه: شاید مشکی رنگ عشقه رضا صادقی شروع بهتری برای رضا صادقی به همراه داشت. به هر حال این آهنگ شروع زمینه های فکری این خواننده و شناساندن این عقاید به مردم بود. نشکن دلمو هم شروعی بود برای خواندن آهنگ های چند صدایی که این کار توسط خیلی از خواننده های زیر زمینی تکرار شد. خودکشی ممنوع هم جزو اولین آهنگ های ترنس و ریتمیک بود که با استقبال زیادی همراه شد.
ادامه تک آهنگ ها
این دو خواننده کارشان را با انتشار تک آهنگ در اینترنت ادامه دادند و هر دو با کارهایشان نوید تحول عظیمی در موسیقی پاپ را دادند.
اولین آلبوم
رضا صادقی: پیرهن مشکی اولین آلبوم رضا صادقی در فضای مجاز بود.این آلبوم بیشتر از کارهای منحصر به فرد و پرطرفدار رضا صادقی در گذشته تشکیل شده بود.در کل این آلبوم برای رضاصادقی یک شروع خوب بود.
کارهای ماندگار این آلبوم: آشنا – بابای بارون – بغض ترانه
محسن چاووشی: محسن خواسته یا ناخواسته با زیرزمینی بودن ادامه داد. پخش آلبوم متاسفم در اینترنت نقطه اوج کارهای او بود. این آلبوم مدتها توسط مردم شنیده میشد و این بود آغازی برای سنتوری.
کارهای ماندگار این آلبوم: متاسفم – عروس قصه - خیانت
آهنگ های مذهبی
از دیگر شاخصه هایی که این دو خواننده رابه مردم نزدیک تر کرد، کارهای مذهبی این دو خواننده بود. رضا صادقی با آهنگ های یاهو مددی و بنام دل و محسن چاووشی با آهنگ امام رضا و فلسطین.
موسیقی فیلم
رضا صادقی: او هیچ وقت نتوانست بر روی فیلمی بخواند. البته صحبت هایی برای حضور او در تیتراژ چند فیلم مثل قرنطینه شد اما هر بار اتفاقی می افتاد و این امر صورت نمی گرفت.
محسن چاووشی: سنتوری سکوی پرتابی برای چاووشی بود.هر چند این فیلم هیچگاه اکران عمومی نشد اما حضور این فیلم در بازار CD توانست موفقیت های خوبی را برای چاووشی رقم بزند.
مقایسه: چاووشی از این نظر توانست از رضا صادقی پیشی بگیرد. پخش پشت سرهم آلبوم متاسفم و فیلم سنتوری،چاووشی را در آن برهه زمانی بالاتر از رضا صادقی قرار داد.این در حالی بود که رضا صادقی آن زمان به دلیل پخش آلبوم غیر مجاز دلم برات میسوزه و کما ممنوع الفعالیت بود.
کنسرت
محسن چاووشی: هنوز نتوانسته کنسرتی بگذارد و هودارانش بی صبرانه منتظر این اتفاق هستند.
رضا صادقی: همه او را به عنوان یک خواننده زنده خوان میشناسند. مدیریت خوب کنسرت، اجرای بی نقص و پر شور بودن هواداران او موجب شد کنسرت هایش همیشه پر ازدحام باشد. او توانست موفقیت های خوبی در زمینه کنسرت داشته باشد. اجرا در بخش جنبی جشنواره فجر در سالهای مختلف، کنسرت در اکثر شهر های ایران و حالا کنسرت در کشورهای بزرگ اروپایی او را نسبت به خواننده های دیگر در این زمینه کاملا متمایز می کند.

موسیقی سریال
محسن چاووشی: هنوز این امر میسر نشده است.
رضا صادقی: سریال های ارث بابام، سرنوشت، ملکوت، موج و صخره و همچنین برنامه های کوله پشتی 1 و 2، مهتاب و فوق العاده، کارنامه قابل قبولی از رضا صادقی در این زمینه است.
دومین آلبوم
باز هم سراغ آلبوم ها میرویم. دومین آلبوم رضا صادقی تقریبا همزمان بود با اولین آلبوم رسمی چاووشی.
رضا صادقی: وایسا دنیا نقطه اوج کارهای صادقی است. آلبومی که تا همین الان از آن به نیکی یاد می شود. این آلبوم بی تردید توانست رضا صادقی را در عرصه پاپ ماندگار کند.
کارهای ماندگار این آلبوم:وایسا دنیا – بی خداحافظ – ممنونم – نرو – فردا باماست
محسن چاووشی: اولین آلبوم رسمی محسن چاووشی به نام یک شاخه نیلوفر منتشر شد. آلبومی که خیلی بهتر می توانست عمل کند اما در مجموع آلبوم قابل قبولی بود. این آلبوم نتوانست هواداران متعصب چاووشی را آن قدر ها خوشحال کند آنها منتظر آلبومی مثل متاسفم بودند.
کارهای ماندگار این آلبوم: یه شاخه نیلوفر، کجاست بگو، چشم تو، عصا.
نا ملایمتی ها
رضا صادقی: او سه بار ممنوع الفعالیت شد.اولین بار به خاطر آلبوم کما دومین بار به دلیل پخش ویدیو کلیپ هایش از شبکه های ماهواره ای و سومین بار به دلیل پخش غیر مجاز آهنگ های سریال سرنوشت. از دیگر نا ملایمتی ها در فعالیت های این خواننده می توان به لغو بی دلیل چند کنسرت داخلی و خارجی، پخش ناخواسته آلبوم هایی مثل کما، دلم برات میسوزه و چقد سخته، کپی بدون اجازه کارهای او توسط خواننده لس آنجلسی، شایعه بمب گذاری در اجرای او در جشنواره فجر و چندین مورد دیگر می توان اشاره نمود.
محسن چاووشی: تاخیر در صدور مجوز اولین آلبومش، مجوز ندادن به کنسرت ، کوبیدن او توسط برخی از مطبوعات و متهم کردن او به تقلید از خواننده هایی مثل سیاوش قمیشی، پخش فیر رسمی فیلم سنتوری.

سومین آلبوم
محسن چاووشی: ژاکت می توانست یک آلبوم فوق العاده باشد اما باز هم اینگونه نشد. حضور چند آهنگ بسیار ضعیف در این آلبوم باز هم نتوانست هواداران چاووشی را خوشحال کند. البته این آلبوم در نظر سنجی سایت موسیقی ما رتبه اول را کسب کرد اما خود طرفداران چاووشی هم این عقیده دارند این آلبوم در حد محسن چاووشی نبود.
کارهای ماندگار این آلبوم: خنده – دور آخر – کی بهت خندیده
رضا صادقی: یکی بود یکی نبود پس از تعویض چندین اسم بالاخره به بازار آمد.70% آلبوم را مردم شنیده بودند. بقیه کار ها هم فضای بسیار رسمی داشت. به نظر می رسد رضا صادقی این آلبوم را فقط برای این بیرون فرستاد که ثابت کند می تواند نظر کارشناسان موسیقی را به خود جذب کند. اما در نهایت این آلبوم نتوانست موفقیت وایسا دنیا را تکرار کند.
کارهای ماندگار این آلبوم: خدا رو چه دیدی – نقطه سرخط- ماهگرد حلقه ها

شباهت ها
از شباهت های این دو خواننده این است که هر دو جنوبی اند. محسن چاووشی از خرمشهر و رضا صادقی از بندر عباس. البته اشتباه نکنید این دو شهر از نظر مسافت اختلاف زیادی دارند اما به هر حال هر دو شهر بندری اند و خونگرم. و این حس را به وضوح کارهایشان در اشاعه دادند تا در قلب مردم بنشینند.
از شباهت های دیگر این که هر دو آهنگسازی کارهایشان را خود بر عهده دارند و شاید یکی از رموز موفقیت شان همین باشد. و دیگر اینکه هر دو زیر زمینی بوده اند، هر دو از قشر متوسط جامعه بوده اند و مهمتر این که هر دو مردمی اند.

همکاری با یکدیگر
این دو خواننده همکاری نزدیکی تا کنون نداشته اند اما امیدواریم که این اتفاق هر چه زودتر بیافتد. حضور این دو خواننده در آلبوم های هشت، سلام آقا و همچنین آلبوم خاص که به زودی منتشر می شود از جمله همکاری های این دو خواننده است.

آخرین آلبوم:
محسن چاووشی: حریص او کولاک کرد. یک بازگشت باشکوه برای این خواننده. این بار هیچ چیز نقص نداشت نه شعر نه ملودی نه آهنگ و نه کاور. بعد از متاسفم بالاخره آلبومی آمد که هوادارن چاووشی از او انتظار داشتند.
کارهای ماندگار این آلبوم: چمدون – پروانه ها – حریص – دلم تنهاس
رضا صادقی: همه فکر می کردند وایسا دنیا تکرار نشدنی است. اما رضا صادقی با دیگه مشکی نمیپوشم عکس این قضیه را ثابت کرد. آلبوم همانی بود که از رضا صادقی انتظار می رفت.
کارهای ماندگار این آلبوم: یادگاری – شیر خسته – خوب وبد – چراغا رو خاموش کن

نتیجه گیری:
نتیجه گیری به عهده خودتان است اما یادتان باشد همیشه به هم احترام بگذاریم.

به امید پیشرفت روزافزون موسیقی پاپ
عباس .ش

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
15 + 1 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




افزودن یک دیدگاه جدید | موسیقی ما